Poul HenriksenLarman kap. 6 (del 2)1 Larman kap. 6 Del 2
Poul HenriksenLarman kap. 6 (del 2)2 Procedure 1.Vælg systemafgrænsning 2.Identificer de primære aktører De aktører der skal anvende systemet til at få opfyldt deres mål. 3.Identificer mål for de primære aktører –Def. mål på EBP niveau 4.Definer usecases der opfylder målene –En usecase til hvert mål.
Poul HenriksenLarman kap. 6 (del 2)3 Primære aktører Spørgsmål der hjælper med at finde primære aktører : –Hvem opstarter og lukker systemet ? –Hvem laver bruger og sikkerhedsadministration ? –Hvem laver systemadministration ? –Hvem evaluerer systemaktivitet eller performance ?
Poul HenriksenLarman kap. 6 (del 2)4 Primære aktører Cashier –Goal : Process sales Process rentals Handle returns Cash in Cash out –Manager Goal : –Start up –Shut down Systemadministrator –Goal : Add users Modify users Delete users Manage secrurity –Sales Ativity System Goal : –Analyze sales and performance data
Poul HenriksenLarman kap. 6 (del 2)5 Aktører, mål og systemgrænseflade. Primære aktører og mål afhænger af systemgrænsefladen.
Poul HenriksenLarman kap. 6 (del 2)6 Aktører Aktør : ”something with behavoir” Aktører er roller der udfyldes af personer, organisationer, software og maskiner. ”Primary actor” –Får opfyldt bruger mål. ”Supporting actor” –Tilbyder en service til systemet. ”Offstage actor” –Har en interesse i udførelsen af usecases
Poul HenriksenLarman kap. 6 (del 2)7 Usecase-diagram Definerer system afgrænsningen
Poul HenriksenLarman kap. 6 (del 2)8 Usecase-diagram UML stereotype : En mekanisme til at kategorisere elementer Indsættes i >
Poul HenriksenLarman kap. 6 (del 2)9 Usecases og UP S.76 S.77 S.81
Poul HenriksenLarman kap. 6 (del 2)10 When, where, who, how ??