Hvad er psykomotorisk terapi. Den kognitive model Tanker FølelserKrop Adfærd.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Neurokonference 2011 Neuropædagogiske kompetencecenter
Advertisements

BØRN OG SEKSUALITET AUGUST 2013
Eksamenskompetence Konkret viden Faglig viden Noteteknik
oplevelse Smerte er en ubehagelig, sensorisk og emotionel ≈ sansning,
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Lederens kommunikation og værktøjer
Den 16.august 2010 Regionsgården
Seminar i forbindelse med Generalforsamling i FppF 2012
Mindfulness og ID - Lifecoaching
Øvelser til elever med eksamensangst eller præstationsangst
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
YOGA - midt FORENING
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Idræt - også for sindslidende
Børn, bevægelse og motivation
At leve med en kronisk sygdom
Temadag Funktionelle lidelser.
Mindfulness Psykinfo 2012 Lone Overby Fjorback, Psykiater,PhD
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Præstationsangst!.
Sydgården Behandlingscenter Sydgården
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Mestring af ADHD som voksen.
+ Hvad er eksamensnervøsitet?. + Vigtigt! Nervøsitet er godt i moderat omfang – når den ikke får lov til at overtage styringen.
Introduktion til nyansatte – krop i læring
Pårørendeseminar Aulum Fritidscenter Bjarne Yde PsykInfo Midt
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Robusthed Læge Poul Lundgaard Bak
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Hvad kan jeg opnå ved træning?
Brugerinddragelse i psykiatrien – Temadag DSR
På vej mod et godt ungdomsliv
Tema 6: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Eksamensangst. Fredensborg den 9 maj..
Symptomer Kernesymptomer: Dårligt humør, nedtrykt og trist
Psykoterapeutisk afsnit F4 PSYKIATRISK CENTER FREDERISKBERG.
Spiseforstyrrelser Meike Bohn, Psykolog ved Center for Spiseforstyrrelse, Herning.
Psykoterapeutisk afsnit F4 PSYKIATRISK CENTER FREDERISKBERG.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Ikke medikamentelbehandling Undervisere:
Traumer og PTSD III Program Kom til stede Siden sidst – evaluering Psykisk 1. hjælp Hvordan tale med børn og unge Rollercoaster – hvordan arbejde med børn.
Hvad er det? Hvordan kan det forstås? Hvad kan man gøre for at hjælpe? Bjarne Yde Ledende sygeplejerske Regionspsykiatrien Silkeborg Angst & OCD.
Traumer og PTSD II Program Kom til stede Siden sidst – navne til kursusbevis, litteratur Rammesætning Et trygt sted Traumer – årsager, reaktionsmønstre.
Veterankonference, Kolding, Gruppe fysioterapi BBAT fysioterapi behandling på ATT Lone G. Hvilsom Fagansvarlig fysioterapeut.
Et kursus i energiforståelse – og kroppens ikke-fysiske anatomi Hjertelig velkommen.
Dagsorden:  Grounding med ballstick  Fremlæggelse af kropstegninger  20 hurtige til professoren  Anden underviser  Meebook-forløb omhandlende huden.
Fra handling til forvandling Hele Vejen Rundt Fra handling til forvandling Ideen er skabt Susanne Løkke & John Mejlgren © 2011.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Forældreundervisning for forældre/pårørende til børn/unge indlagt på BU1.
Misbrug, psykisk lidelse og recovery
V/ Jesper Lai Knudsen PsykInfo konsulent
At motivere til forandring
SPEAM, stress, august 2017 Jytte Dahlstrøm, speciallæge i psykiatri
Seksualitet.
Grænser.
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Funktionsevne og Funktionsnedsættelse
I sandhedens tjeneste Kroppens signaler
Læge Poul Lundgaard Bak
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
KODEORD KONTROL.
MOT’s virkemidler.
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Tag snakken – bryd vanerne
Autisme og angst Sikon 30. April 2019 Christina Sommer
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Hvad er psykomotorisk terapi

Den kognitive model Tanker FølelserKrop Adfærd

 Krop – psyke – erkendelse – handling  Gennem: Dialog, iagttagelse, oplevelse, refleksion (samtale, øvelser, behandling, undervisning)

Kropbevidsthed  Kropsforståelse, kropskendskab/viden, erkendelse, refleksion  Kroppen behov……… ex. Søvn og kost  Kroppens tilstand ……smerter, spændinger, hjertebanken, sved, arousel mm.  Kroppens funktion……bevægelighed, elasticitet, fordøjelse mm.  Kroppens ressourcer og muligheder,…. Vaner, holdning, kapacitet

Betydningen af at fokusere på kroppen  Lærer følelsesmæssig reaktion at kende udfra kropsoplevelse  Modvægt til at intellektualisere/være i tankerne  Skelne mellem det konkret fysiske og det man tænker  Blive tryg ved kroppens signaler  Fokus på bevidst sanset adfærd, der kan ændre en tilstand  Konstruktive mestringsstrategier kan bidrage til en omstrukturering at tankerne

Krop og mindfulness ”At være til stede i nuet”, Opmærksomhed på tanker, følelser, kropslige sansninger Åndedræt som anker til kroppen. Et kommende gruppeforløb i Vordingborg og Køge

 Ord kan lyve, men kroppen taler altid sandt – eller gør den? Dette er et spørgsmål om tolkning

 Krybe/ønske at forsvinde  Maven/eksempelvis nervøsitet  Stivhed i musklerne/skræk  Hjerte – hals/blokering  Slaphed i ben/manglende grounding  Støtte/selvstændighed/tryghed