Hvorfor elektronisk tinglysning startede som en katastrofe (selvom alle gjorde deres bedste) Søren Lauesen Januar 2012 IT-University of Copenhagen E-mail:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Vil du have en fuldmagt fra en borger?
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Etablering af virksomhed
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Den forenklede inkassoproces Lov nr. 450 af
13 SEPTEMBER 2012 TIPS OG TRICKS OM KOMMUNEPLANTILLÆG 1 Brugerseminar 2012 Tips og tricks om kommuneplantillæg Hanne Klit Johansen, Byplanlægger, afdeling.
Arbejdsløs.
Sådan kommer I i gang med digital signatur
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Flickr.com – online billeddeling
Hvordan får du et Print Screen
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Videregående pc-vejledning Modul 04: Windows-elementer 60+Bornholm.
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Anmelderdatabasen Hvem kan få tilladelse til at tinglyse for andre?
En sund sjæl ……. i et sundt legeme?.
Digital Offentlig Byggesagsbehandling ABT-fondsprojekt med Gladsaxe, Gentofte, Lyngby-Taarbæk, Rudersdal, Vejle og Århus EBST og KL DOB MAJ KONFERENCE.
Borgernes barrierer for brug af IT
Status for Datakonsistens
Udlægning af en ny cache
Domstolsstyrelsen - Tinglysningsprojektet Oktober 2006
Digitale pantebreve Hvad er nyt?.
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
Digital tinglysning i praksis
Beskyt din computer og dine data!
Hvor mange EPJ-systemer skal Danmark have? Kan SOA fx levere varen? Hvem skal bestemme standarden? Søren Lauesen IT-Universitetet i København
VERDENS BEDSTE NYHEDER HVAD SIGER DE LAVT HÆNGENDE FRUGTER? Interview med en forældre fra min datters Vesterbro-vuggestue.
Tilmelding til ungdomsuddannelser 2010
Kvantitative metoder
Mamut ServiceSuite Opsætning Online arbejdsseddel og Online booking
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Hvad betyder ventetid for det enkelte menneske?
Grontmij Grontmij Status på udvikling af ny JordWeb ENVINA JORD 25. September 2013 Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR Musikhuskvarteret - Aalborg.
Sektorstandardisering for Tinglysning
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
CSC Proprietary 8/23/ :04:35 AM 008_5849_ER_RED[1] 1 Møde i Test- og teknikgruppen. 9. februar 2007.
Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Søg på kundes navn. Klik evt. på inaktive eller filialer Vælg når søgeresultaterne fremkommer, et af resultaterne ved at sætte et kryds i boksen, og tryk.
Udbud på Biler foråret 2013 Orienteringsmøde den 7. maj 2012
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Slide omkring test til TT-gruppemødet
Anskaffelse og kravspecifikation UID5_Visions_Tasks.
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
DIGITAL TINGLYSNING Bent Carlsen Præsident for Østre Landsret Danske BOLIGadvokater 24. marts 2006.
Domstolsstyrelsen August 2006
Nyt Fælles Bibliotekssystem
…helt naturligt ! Velkommen til Meldgaard. Data til Excel videre til Nav kan eksportere alle data fra listevisninger til Excel (som så kan videresende.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Optagelse.dk for forældre og elever i grundskolen
Infinit - Usability Usability test i en mindre IT virksomhed.
Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
Projekt elektronisk tinglysning: e-TL Søren Lauesen November 2010 IT-University of Copenhagen
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Anvendernes adgang til ejendomsdata
Brevudskrivning Du vil gerne skrive et brev, i dette tilfælde til en kreditor. I din venstre menubjælke finder du derfor Kreditor og trykker på den. Derved.
Sælg mere, og finansier din virksomhed. Med statsgaranti.
Trin-for-trin guide til s1 autorisation
Sådan anmelder du en skade!
Elektronisk tinglysning Lånesagen og underskrift på tinglysningsdokumenter ved Mai Robrahn Hansen.
Klar til smart vækst / GATE21
Prisindsamling med HP iPAQ 214.
Præsentationens transcript:

Hvorfor elektronisk tinglysning startede som en katastrofe (selvom alle gjorde deres bedste) Søren Lauesen Januar 2012 IT-University of Copenhagen

e-TL Banksys Elektronisk tinglysning (e-TL) – big-bang 2009 Borger DanID CVR Skat Matrikel... mv. Advokat Mægler TL medarb. 30% manuel Jan 2010: sager venter over 50 dage 5 mio anmeldelser/år 2/s peak load Kunne det forudsiges? Næppe - så aldrig Big-Bang Opstart: 4000 fuldmagter Hvordan gør man? Hotline svar: 3-30 uger Overbelastning

3. Oversigt over e-TL projektet BehandlingstidFørStartSenere De heldige 70%5 dage1 min1 min De uheldige 30%15 dage2 mdr10 dage "Åbningstider"25%98%99,9% TidsforløbPlanFaktisk Udbudjuni 06 Kontraktdec 06 Bilbogjan 08nov 10 Tingbogmarts 08sept 09 Dokumentation Kravspec (413 krav)406 sider Kontrakt32 sider Tilbudca. 600 sider Løsninger, ændringer> 2000 Mio BudgetFaktisk IT-udvikling76103 Skanning Andet3030 Udvikling ialt Drift Driftsbesparelser ? Lønbesparelser Nettogevinst Fra 99.5 til 99.9% koster 10 mio pr. år? Pengene værd? Minus erstatninger Plus samfunds- mæssig gevinst

4. Årsag til overbelastning af TL medarbejdere 1.Flere fuldmagter end forventet – færre borgersignaturer. 2.Langt flere hotline-henvendelser – fra advokater og mæglere. 3.Lang tid om at opbygge rutine has TL medarbejdere – turde ikke trykke på slut-knappen. 4.Sidste papirpantebreve tinglyst af vikarer – mange fejl skal rettes. Heldigvis: Kun halvt så mange nye sager pga. finanskrisen. Stor succes med katastrofal start Endnu en IT-skandale? Nej, en organisatorisk skandale

1.Hvordan tinglyser man skøde på en ejerlejlighed? Muligheder: enfamiliebolig, andelslejlighed, landbrugsejendom, men ikke ejerlejlighed. Kur: Ring til hotline en time daglig i tre uger. Svar: Vælg enfamiliebolig - som i loven. 2.Er det gratis at udføre en prøvetinglysning, og hvor meget afprøver den? 3.Anmeldelse afvist. Men hvorfor? Prøv igen - håb på Jackpot? 4.Hvornår bliver sager udtaget til manuel behandling? (Nogle skrev "glædelig jul" i feltet meddelelser til tinglysningsmedarbejderen. Resultat: Sagen blev udtaget til manuel behandling - to måneders behandlingstid). 5. Manglende brugervenlighed - hotline overbelastes Hvad sagde kravene om brugervenlighed? Krav 153: Kvalitetssikring af brugervenlighed. Leverandøren skal under udviklingen kontrollere den eksterne portals brugervenlighed.... Tilbudsgiver skal beskrive hvordan. Svar på krav 153: Test med Rolf Molichs principper (tænke højt med tidlig prototype). Svar bilag 21, kvalitetssikring, dvs.: Testleder guider testdeltagerne igennem opgaverne, stiller uddybende spørgsmål, og hjælper hvor det er nødvendigt. Ændring 32, : Brugervenlighedstest erstattes af en meget tæt dialog mellem [leverandørens og kundens eksperter] Ok, noget skal være hemmeligt, men... Ups !

6. Kravspec: Hvad skal systemet gøre - med brugerhistorier Anmeldelse af bodeling Hans og Grethe blev gift i 1989, men nu skal de skilles. De har i hele ægte- skabet boet i Hans' ejendom og de har aftalt at Grethe skal blive boende. Hans logger sig ind på Frem toner en velkomsttekst. Der er tekst og tegning for tingbogen over fast ejendom, bilbogen... Han kan se et ikon for informationscenter... Hans klikker på teksten for fast ejendom. Herefter får han vist et login-billede... Hans har sin digitale signatur lagret på sin PC... Han bliver bedt om at oplyse om han vil tinglyse eller forespørge på fast ejendom... og sin adresse... og om han skal arbejde med oplysninger om ejer, pant, servitutter eller andet. Han vælger ejer og bliver bedt om at oplyse om det er - endeligt skøde - endeligt skøde på flere ejendomme - skøde betinget af købesummens betaling - (og fire andre muligheder, herunder bodeling) I alt 5 A4-sider for dette eks. Teksten siger det ikke er krav. Færdigt system: 22 skærmbilleder for at tinglyse et skøde

7. Kravspec: Hvad skal systemet gøre - med use cases Use case A.5. Egentlig står der bare: 1.Bruger vælger en udfyldt anmeldelse 2.Systemet udfører en prøvetinglysning 3.Brugeren får resultatet Andre use cases: Udfyld anmeldelse Vedhæft fil Underskriv digitalt... Kontekst: Hvorfor ønsker han at kontrollere?

C1: Tinglys ejerskab Hyppighed:Få gange i borgerens liv Bruger:Almindelig borger 8. Med SL-07 skabelonen. Systemet skal støtte C1... Delopgaver og varianter: 1.Udfyld tinglysningsoplysninger (se data i kapitel D) 1a.Hent evt. en parkeret sag 2.Vedhæft evt. dokumenter 3.Prøvetinglys sagen og se hvad der evt. skal ændres. Prøvetinglys evt. igen. 3p.Hvad koster det? Også hvis der er fejl? 4.Giv betalingsinformation og send til tinglysning. 5.Underskriv det nødvendige. 6.Parker evt. sagen. Eksempler på løsning: Systemet markerer hvilke data der skal udfyldes. Systemet forklarer fejlen i borgerligt sprog. Priserne vises på forhånd. Systemet forklarer hvad der nu vil ske og hvor lang tid der vil gå. Systemet bruger digital signatur. Eksempel på computers del - ikke krav Udføres af bruger + computer Valgfri delopgaver og rækkefølge Dækker kontekst plus 6 use cases

e-TL DanID 9. Arkitektur, integration og SOA CVR Skat K1. Alt skal være SOA-XML-services internt såvel som eksternt. K2. Data må kun lagres ét sted - skal hentes i fødesystemet. K3. Systemet forventes baseret på eksisterende moduler. K4. Alle eksterne systemer har veldefinerede XML-snitflader. Hvorfor SOA? Leverandøruafhængighed? Hjælper ikke. XML Kontroller Problemer: Kræver gange mere computerkraft. Leverandøren kan ikke tage ansvar for svartider og oppe-tider. Inkonsistens eller urimelig indskrænkning af leverandør-skaren. Alle på nær CPR var under omlægning. IT-præsteskabets vision? (Skal lovfæstes - så behøver vi ikke argumentere for den). Valgt løsning: Ingen intern SOA. Datareplikering de fleste steder. etc.

10. Risikoanalyse - et par tvivlsomme eksempler Risiko (tidligt 2007)Niv. 1-5 KonsekvensStatus, kommentar SOA er en umoden teknologi1Bruges hos SKAT Har kunden ringe IT erfaring?1DSS har stor erfaring [Ja med interne sys.] Leverandør-stab forsvinder [Google købte dem] 3Mindre tid til testStram projektstyring Snitflader til mange systemer3Systemerne er stabile ( ) Ved idriftsættelse viser der sig mangler ved brugervenligheden Manglende brugervenlighed Sagen er lukket. Sandsynlighed reduceret. ( ) Personalemangel hos TL 4Lang behand- lingstid DSS vurderer 5 dage inden big-bang

Dårlig bruger- forståelse Dårlig risiko- vurdering Dårlige usability teknikker State-of-the-art er utilstrækkelig Dårlig projektstyring Overbelastede medarb. Uventet mange fuldmagter BrugerfjendskIngen pilot test Uventet mange hotline opkald Lav medarb. produktivitet Fejl i seneste registreringer Dyre unødvendige krav Dårlige krav til brugergrænseflade Nøglemedarbejderne forsvandt Forstod ikke usability konsekvenser Holdt ikke øje med leverandør Forsinkelser Medarb. fyret og bevillinger skåret Usability test opgivet Pil fra årsag til virkning 11. Cause-effect

12. Senere i projektet Succes og nye problemer : 1.Man kan gå ind i sin bank og 30 min efter stå med 1 mio til disposition. Ikke muligt andre steder i verden. 2.Bilbogen i drift som big-bang nov Uden problemer. Årsag: Man havde lært at sætte sig ind i brugernes faktiske behov. 3.Nyt krav til eTL: Store kunder i udlandet tror ikke på skærmprint - ser amatøragtigt ud. Svar: Beviset på ejerskab er i systemet ? 4.Nyt krav: Vi har 100+ sager i systemet. Kan ikke søge på tværs. (Er systemet er blevet jeres sagsbehandlingssystem?)