© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august | Kapacitetsvurdering af jernbaneinfrastruktur Alex Landex.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Advertisements

GAF Samrating & Statistik.
Illustration fra Bogen om kræft figur 4.1.
VIND I ØRESUND - Øresund - Kattegat - Skagerrak Et samarbejdsprojekt om vindkraft mellem DTU og LTH Kick-off meeting in Lund d 18 December 2008.
IMK Internet Markkort Af Majbritt Jakobsen.
Statens Institut for Folkesundhed Risikofaktorer og folkesundhed i Danmark.
Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
Personbiltransportens vækst vækstforudsætning. Personbiltransportens vækst faktisk udvikling.
Funktioner Grundbegreber.
Reglernes del 2: Når både mødes
3D modellering på den nye bane København-Ringsted
Oplæg til BRK: Udligningsreform og overvejelser vedr. anvendelser af CRT’s data og modeller Bjarne Madsen.
Hvornår har vi motorveje nok ? Dette spørgsmål stillede JMOM ved møde på Folkemødet på Bornholm den 15. juni Det har vi allerede nu synes jeg, Ivan Lund.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
COWI PowerPoint design manual
En attraktiv by med høj mobilitet: Hvordan baner vi vejen?
Date :31 1.
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Hovedtemaet for Symposiet 2010 Kunsten at lede projekter – i en kompleks virkelighed.
Hvordan bruger vi Øresundsbanen
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Rammeaftalen og regeringsgrundlaget Den kollektive trafik skal forbedres: Der indsættes nye og hurtigere tog i en mærkbart udvidet køreplan Borgerne skal.
Representations for Path Finding in Planar Environments.
22.maj 12 Globaliseringsredegørelsen Globaliseringsredegørelsen 2012 Grafer og figurer fra temakapitlet: Gældskrisen fører til langvarig lavvækst.
Rapporter (Access, del 5)
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Relativ vigtighed for elektroniske ressourcer,24,22,20,18,16,14,12,10 Indeks FARM nem at bruge Info om anvendelse af elektroniske.
Disposition Indledning Hvad samarbejdes der om ?
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Naturstyrelsens opdatering af den vejledende § 3 registrering i Aabenraa Kommune.
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Accept af hastighedsgrænser og politikontrol - Det er muligt at få folkelig støtte Jesper Sølund Rådet for Større.
Det nye folketællingsprojekt. 16. sept E. Gudmundsson: Det nye folktællingsprojekt i Island 2 Formålene med databasen  Bedre tilgængelighed –almenheden.
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Opgørelse af jernbanekapacitet | 28. august 2007 | Opgørelse af jernbanekapacitet Alex Landex.
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Opgørelse af regularitet på jernbaner | 27. august 2007 | Opgørelse af regularitet på jernbaner Alex.
Klaus Marius Hansen / Aarhus Universitet Industri og Pervasive Communication Workshop i KomIalt / Infrastruktur.
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Lokalbanernes trafikale begrænsninger | 28. august 2007 | Lokalbanernes trafikale begrænsninger Alex.
edgemo summit Session: ”Skomagerbackup”
1 Test i Word 2007 Klik her for at begynde. 2 Hvor skal du klikke for at gemme dit dokument?
Emballage og Transport 1 Fokus på logistik, transport og distribution Modul 2 Teknologisk Institut Emballage og Transport.
Indhold Kort om sundhedsprofilen Hvad kan man bruge sundhedsprofilen til? Udvalgte data Hvordan skal den læses? Kommunikationsstrategi 2.
ITS Danmarks årsmøde d. 12. april 2011
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Simulering af passagerforsinkelser på jernbaner | Trafikdage 2006 | Simulering af passagerforsinkelser.
1 Algoritme til at løse knude P-center problemet Algoritmen brugte set covering problemet Virker derfor kun til knude problemer Vi vil alligevel bruge.
Optimal genindsættelse af aflyste tog linier Julie J. Groth.
Kørselsafgifter i København - Samfundsøkonomisk metode og resultater Uffe Nielsen, Seniorøkonom, Institut for Miljøvurdering, Otto Anker Nielsen, Professor,
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | Tirsdag 29. august 2006 | Undersøgelse af stationsoplande Bedre adgangsveje.
© 2003 Center for Trafik og Transport Sten Hansen | Trafikdage Aalborg 2003 | CLG – Virtuelt center for forskning i Logistik og Godstransport1 Gods- og.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Trafikdage på Aalborg Universitet 28. august 2006 Velfærdsgevinster ved differentiering af kørselsafgifter for lastbiler Ole Kveiborg, Ninette Pilegaard.
SPIL OG VOLD - HVAD VAR EGENTLIG SPØRGSMÅLET? Jonas Heide Smith Center for Computerspilforskning IT-Universitetet i København SPILFORSKNING.DK
1 Vi ser nu på en general graf Men antager at alle afstande er heltallige (Det er ikke så restriktivt) Algoritmen leder efter den mindst mulige dækningsdistance.
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 | Følsomhedsanalyse af samfundsøkonomiske tidsværdier.
MSBuild & Team Build i C#/C++ solutions VSTS ERFA d. 25 November.
Trafikdage Variation i rejsetid - effekter for modellering og værdisætning Camilla Riff Brems Danmarks TransportForskning
1 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 1 Erfaringer fra Trafikpuljeprojekt i Karlebo Kommune Evaluering af hastighedsplan i åbent.
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 28. august 2006 | LETBANEPROJEKT I KØBENHAVN - Ring 2½-korridoren.
Ringsted 4. september 2014 Winnie Hansen, Vejdirektoratet
Trafikdage på Aalborg universitet 28. august 2006 Special session: Kørselsafhængige afgifter for tunge køretøjer Ole Kveiborg Danmarks Transportforskning.
Hvad vil vi med Mobility Management? Kristoffer Kejser Albertslund Kommune.
Plantekongres 2008 Dias 1 Forbedret fotosyntese – en vej til øget udbytte Poul Erik Jensen Laboratorium for Molekylær Plantebiologi.
Billedbehandling. Hvad er et billede? Et udtryk Et indhold Noget fysisk -Eller en række bits og bytes, hvis billedet er digitalt Under et: Spørgsmålet.
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Mobility Management i Novo Nordisk Trafikstyrelsen 16. maj 2013 Presentation titleDate 1.
Benefitmodel – togpassagerers tidsgevinster ved regularitetsforbedringer Dorte-Lene Bacher, Banedanmark Jane Ildensborg-Hansen, TetraPlan A/S.
Sikkerhedsmyndigheden og de mange aktører Trafikstyrelsens sikkerhedskonference 18. november 2014.
Privatbaner – hvorfor det ? Per Als A-2 A/S Trafikdage Aalborg Universitet 2016.
ITERATIV PLANLÆGNING AF LETBANEN PÅ RING 3
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Fra komfortzone til læringszone
Præsentationens transcript:

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august | Kapacitetsvurdering af jernbaneinfrastruktur Alex Landex – CTT-DTU Anders H. Kaas – Atkins Danmark A/S Bernd Schittenhelm – Banedanmark Jan Schneider-Tilli – Trafikstyrelsen

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august |2 Disposition  Definitioner  Kapacitet  Bestemmelse af kapacitet  Kapacitetsudnyttelse  Paradokser i kapacitetsudnyttelsen  Konklusion og perspektivering

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august |3 Definitioner

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august |4 Kapacitet Capacity as such does not exist. Railway infrastructure capacity depends on the way it is utilised [UIC] Kapacitet kan defineres som infrastrukturens evne til at håndtere en eller flere køreplaner [Hansen, 2004] Et infrastrukturanlægs kapacitet er evnen til at fremføre tog med en acceptabel punktlighed [Kaas, 1998]

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august |5 Antal tog Place Time Place Time Place Time Conflict

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august |6 Stabilitet Capacity utilization Punctuality Punctuality goal

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august |7 Heterogenitet Time for cycle

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august |8 Hastighed Place Time 1 2 3

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august |9 Bestemmelse af kapacitet (UIC 406) Create timetable Divide railway network into line sections Compress timetables Work out capacity consumption Build up infrastructure Overtaking End station (turn around) Junction Double track ↔ single track Crossing station Crossing station

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august |10 Undersøgelsesområdets udstrækning

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august |11 Det er ikke altid muligt at udnytte ledig kapacitet

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august |12 Kapacitetsudnyttelse  Overblik over kapacitetsudnyttelse  Kort der viser flaskehalse  Løbende udvikling i kapacitetsudnyttelsen  Ændring i køreplan og/eller infrastruktur kan give et misvisende billede af udnyttelsen af kapacitet

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august |13 Ændring af køreplan og/eller infrastruktur  Ændrede resultater ved fx  Nye linier af ændret længde  Nye overhalinger  Nye krydsningsstationer  Så vidt muligt bør inddelingen i linieafsnit beholdes  Ændres linieafsnittene  Overlappende kapacitetsanalyser i en årrække for at kunne sammenligne kapacitetsforbruget år for år Overtaking End station (turn around) Junction Double track ↔ single track Crossing station Crossing station Inddeling ÅrNyGammel 2000n/a60% %62% %64% %n/a

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august |14 Flere tog – mindre kapacitetsudnyttelse? ab1 b2c1c2c3

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august |15 Overhalinger – mindre kapacitetsudnyttelse? ab c1c2

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august |16 Håndtering af overhalinger b d a c

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august |17 Konklusioner  Jernbaners kapacitet bestemmes af antallet af tog, hastighed, homogenitet og punktlighed  Kapacitet kan bestemmes på forskellig måde – vigtigt at vide præcist hvordan kapaciteten bestemmes  Størrelsen af undersøgelsesområdet er meget vigtig  Ikke al ledig kapacitet kan udnyttes

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august |18 Perspektiver  Flere “specielle” eksempler skal diskuteres for at opnå en fælles standard  Hvornår kan fri kapacitet udnyttes til at køre flere tog  Bestemmelse af kapacitet uden at kende den eksakte infrastruktur og/eller køreplan  vurdering af scenarier  Inddeling af det danske jernbanenet i undersøgelsesområder for at opnå sammenlignelige resultater  Bestemmelse af kapacitet på enkeltsporede strækninger

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august |19 Spørgsmål Alex Landex Center for Trafik og Transport Danmarks Tekniske Universitet