1 Social skævrekruttering til videregående uddannelse: 2 potentielle barrierer & 1 initiativ Trond Beldo Klausen, Aalborg Universitet.
2 Social oprindelse, gymnasiekarakterer og andel med opnået LVU: Karakterer: Fars erhverv: 5,5-6,97,0-7,98,0-8,99,0-9,910,0-13,0 Leder/ejer4,613,934,660,567,9 Profession9,121,343,065,577,4 Højere funktionær 7,117,039,963,675,7 Ufaglært2,1 6,718,738,348,1
3 Forklaringer på social skævrekruttering: Økonomi Værdier Social position Kulturelle forskelle Kulturel deprivation
4 Catching up Qualifications or Fooling Around? - Årsager til og virkninger af høj dimittendalder 4 surveys: Studenterne årgang 2007 (STX) ’Sabbatisterne’ årgang 2005/2006 Studerende på MVU og LVU i dimittenderne fra MVU/LVU i 2008 Registerdata: Alle MVU’ere og LVU’ere i erhvervsaktiv alder i hvert år mellem 1980 og Inkluderer gymnasie- og universitetskarakterer.
5 Spørgsmål vedrørende ambitioner og selvtillid: Ambitioner Vigtigt med gode karrieremuligheder? Ønsker stilling med ansvar for vigtige beslutninger? Ønsker krævende arbejdsopgaver med mange udfordringer? I hvor høj grad er du konkurrenceminded? I hvor høj grad er du målrettet? Vigtigt at have succes?
6 Spørgsmål vedrørende ambitioner og selvtillid: Ambitioner Vigtigt med gode karrieremuligheder? Ønsker stilling med ansvar for vigtige beslutninger? Ønsker krævende arbejdsopgaver med mange udfordringer? I hvor høj grad er du konkurrenceminded? I hvor høj grad er du målrettet? Vigtigt at have succes? Selvtillid Har du let ved at lære? Ville du være god i en lederstilling? Plejer du sædvanligvis at lykkes med ting, du foretager dig? Har du en høj faglig selvtillid? Har du en høj selvtillid i øvrigt? Har du det godt med at tale i store forsamlinger?
7 Ambitionsniveau efter social oprindelse blandt 2007-studenterne:
8 Selvtillid efter social oprindelse blandt studenterne:
9 Andel med høj selvtillid efter social oprindelse på tre uddannelsesniveauer:
10 Andel med høj selvtillid blandt 3.g’ere efter social oprindelse og præstationsniveau:
11 Påvirkningskanaler efter køn:
12 Påvirkningskanaler efter social oprindelse:
13 Vejledernes indflydelse på piger og drenge med forskellig oprindelse:
14 Mere information om uddannelse, lange studieforløb og ’social arv’: garound.htmhttp:// garound.htm