1 Dagens gang Sidste uges opgaver OA+D: Adfærd Nye opgaver.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Illustration fra Bogen om kræft figur 4.1.
Advertisements

Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Notation Oversigt Kapitel 18.
Konferencesystem Eksempel Kapitel 19.
Velkommen til Softwarekonstruktion
Kursusgang 9 Oversigt: Sidste kursusgang Principper for visuelt design
06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Arkitektur, lagdeling og pakker
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
07 – Kort om OO Introduktion.
1 Intro nedarvning (eng.: inheritance) Nedarvningshierarkier Intro polymorfisme (eng.: polymorphism) Abstract / virtual / override / sealed Intro interfaces.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
Design af brugerflader8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Design ­ Design og beskrivelse ­ En simpel notation Eksempel på design af dialogen ­
Analyse af anvendelsesområde
04.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Struktur Oversigt, principper og teknikker Kapitel 4.
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
10.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Komponenter Oversigt, principper og teknikker Kapitel 10.
Klasser Modeller.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
07.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Funktioner Oversigt, principper og teknikker Kapitel 7.
12.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Modelkomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 12.
11.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Processer Oversigt, principper og teknikker Kapitel 11.
Oversigt, principper og teknikker
13.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Funktionskomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 13.
Dagens gang Sidste uges opgaver Databaser Opgaver til næste gang
Dagens gang Sidste uges opgaver Design af grænseflader
OOA&D Et Crash-kursus.
05.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Adfærd Oversigt, principper og teknikker Kapitel 5.
MMP Model og Metode til Programudvikling – MMP 1 Kursusindhold: Modellering af postkontor Objekt Orienteret Programudvikling - OO* Unified Modelling.
22.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Regulering Eksempel Kapitel 22.
1 Dagens gang Sidste uges opgaver –Klasse opgaver –Adfærdsmønstre (Låner, Reservation, Materiale, Eksemplar) Brugsmønstre og funktioner Nye opgaver.
09.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Kriterier Oversigt, principper og teknikker Kapitel 9.
17.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Implementering Principper, teknikker og vurdering Kapitel 17.
Spørgetime. Kunde / konto eksemplet Konto åbnet( ) Beløb indsat( , 100) Konto åbnet( ) Beløb hævet ( , ) Beløb indsat( ,
August 2009 / gtjSAD - analyse I1 Systemanalyse og design Analyse af problemområdet.
Tek-Nat BÅ - IT&ED - E041 Projektenhedskursus (PE): Studiets metoder (SME) Informatik og datateknik (IT & ED) Kursusholder: Lars Peter Jensen.
Eksempel på realisering af domænemodel
08.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Grænseflader Oversigt, principper og teknikker Kapitel 8.
1 Grafalgoritmer I. 2 Plan Grafer - definition - anvendelser - terminologi - eksempler på grafproblemer Grafgennemgang - dybde-først-gennemgang - bredde-først-gennemgang.
Objekter og klasser Rasmus D. Lehrmann DM
Use Case Modellering. En form for requirements engeneering – dvs. fastlæggelse af systemkrav.
Introduktion til SundhedsIT – koncepter og systemer
1 Kursusafslutning. 2 Plan Opgaveseminar Kursusevaluering.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Generelt om abstraktion og modellering Tietgen Skolen.
NOEA/IT FEN - Databaser/modellering 1 Datamodellering Den udvidede (enhanced) E/R-model (EE/R- modellen) Begreber Diagrammering Omformning til.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
OOD  Relationel database: Klasser Hver klasse afbildes over i en tabel. Klassens navn bruges som navn på tabellen. Hver af klassens attributter afbildes.
2009Softwarekonstruktion / DB-design 11 Databasedesign 1 Fra begrebsmæssig model til relationel model.
Database.
Objektorienteret programmering – UML2Java.  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering8.2 Indhold Klasser og associering til enkelt objekt –Programmering.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Design klasse model ”Klassemodellen på vej til kode”
 Henrik Bærbak, 2000Introducerende objektorienteret programmering11B.1 Destilleret UML Oversættelse fra UML til Java.
Klassehierarkier Specialisering vha. subklasser. dIntProg, E05Klassehierarkier.2 Oversigt Eksempler på specialisering –Aktør, Koreograf, Skuespiller,
Dagens gang Komponenter Projektetablering Opgave i komponenter til næste gang.
Design af brugerflader13.1 Kursusgang 13 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
Kari Rye Schougaard, Ph.d.-stud Værktøjer og teknikker A A R H U S U N I V E R S I T E T Datalogisk Institut Objekt Orienteret Modellering.
Jesper Mosegaard Multimedie Programmering E2003 MMProg uge46 Ancestor.
DIEB8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Begrebsmodellering Hvordan får vi opbygget en domænemodel/begrebsmodel?
DAIMI, AUIntroducerende objektorienteret programmering11A.1 Destilleret UML Oversættelse fra UML til Java.
Mål M å let med kurset er at den studerende l æ rer grundlaget for systematisk konstruktion af simple programmer og herigennem opn å r kendskab til hvorledes.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering15A.1 Eksamen…
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
Harald Herdal Novellen Kolonihaven 1933.
Planlægning og forberedelse
Med udgangspunkt i bogen ”HBR Guide to Leading Teams” af Mary Shapiro
Præsentationens transcript:

1 Dagens gang Sidste uges opgaver OA+D: Adfærd Nye opgaver

2 Adfærd Oversigt, principper og teknikker Kapitel 5

3 Resultat

4 Aktiviteter

5 Kontrolstrukturer i tilstandsdiagrammer

6 Betingelser i tilstandsdiagrammer

7 Beskriv adfærdsmønstre For hver klasse spørger vi: –Hvilken hændelse skaber dette objekt? –Hvilke hændelser fjerner objektet fra problemområdet? Typiske hændelsesforløb: –Hvilke hændelser optræder sammen i en sekvens? –Er der alternative hændelser? –Kan en given hændelse optræde mere end én gang? –Er den overordnede form struktureret eller ustruktureret?

8 Tilstrækkeligt, men enkelt Overvej usædvanlige hændelsesforløb Overvej at bruge hierarkiske tilstande Overvej nedarvning af adfærdsmønstre

9 Bevar overblikket KundeAssistentLærling Reservatio n Plan reserveret**+* aflyst**+ behandlet*+ ansat++ fratrådt++ udlært+ aftalt***

10 Udforsk mønstre: Trinvis-relation mønsteret

11 Udforsk mønstre: Trinvis-rolle mønstret

12 Udforsk mønstre: Samling mønstret

13 Overvej struktur og klasser Generalisering –Hvis to klasser indeholder den samme hændelse, skal det overvejes om den ene er en generalisering af den anden. –Hvis to klasser har mange hændelser med samme navn, bør det overvejes, om de er forskellige specialiseringer af en tredje klasse Aggregering og associering –Hvis to eller flere objekter har fælles hændelser, bør en aggregeringsstruktur eller en associerings- struktur mellem dem overvejes. –Hvis to klasser er forbundet med aggregering eller associering, skal der overvejes mindst én fælles hændelse

14 Overvej klasser

15 Beskriv attributter For klasser –Hvad er klassens generelle kendetegn? –Hvordan beskrives klassen i problemområdet? –Hvilke stamoplysninger skal kunne aflæses om objekter fra denne klasse? –Hvilke resultater af et hændelsesforløb skal kunne aflæses? For hændelser –Tidspunkt for hændelsen –Mængden eller omfanget af det, som hændelsen angår –Aktørerne, som var involveret i hændelsen –Kategorien af hændelsen

16 Overblik over ’Adfærd’ Formål At beskrive et problemområdes dynamik. Begreber Hændelsesforløb: En sekvens af hændelser, som et objekt er involveret i. Adfærdsmønster: En beskrivelse af de mulige hændelsesforløb for alle objekter i en klasse. Attribut: En beskrivende egenskab ved en klasse eller hændelse. Principper Skab adfærdsmøsntre ud fra hændelsesforløb. Overvejes fælles hændelser. Afled attributter fra adfærdsmønstre. Resultater Et adfærdsmønster med attributter for hver klasse i et klassediagram.

17 Opgaver Gennemgående opgave: –Lilleby Kommunebibliotek Til næste gang : –Tegn tilstandsdiagrammer for klasser –Tilføj attributter på klassediagram –Opstil hændelsestabel –Samt udleveret øvelser i klassediagrammer.