Peter Nedergaard: Konstruktivisme 0. Siden sidst 1.Konstruktivismens rødder 2.Kritikken af naturalismen 3.Kuhn 4.Sproget 5.Opsamling 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fordybelsesdag med fokus på konflikter
Advertisements

Tvivl om naturalistisk metodologi
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Erkendelsesteori: vidensmodel
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Hermeneutik og strukturalisme
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Undervisning i VM i uge 46:
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Filosofi – Almen Studieforberedelse
BA International Erhvervskommunikationfællesfag
(Social) Konstruktionisme
Samfundsvidenskabelig metode
Peter Nedergaard Philosophy of Naturalist Science Uge 38 1.
Forståelse og fortolkning – Peter Nedergaard
Peter Nedergaard: Holdundervisning den 3
Teori, metodologi og metode
Peter Nedergaard Konstruktivisme – m. s. h. p
Begrebsafklaring og et blik på sprogets betydning for tosprogede børn
v/ Anne Marie Olesen Brandbjerg Højskole 10. sept. 2011
Konstruktivisme versus realisme – en falsk modstilling?
Peter Nedergaard Kuhn og paradigmebegrebet ”The Structure of Scientific Revolutions” fra En af de mest citerede videnskabsteoretiske bøger Dagsorden.
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Nogle videnskabsteoretiske retninger
Peter Nedergaard: Komparative analyser og eksperimenter – konstruktivistisk set Dagsorden: 1) Kritik af naturalisternes komparative analyser 2) Forskellen.
Oplæg om SFU’s nye principprogram Principprogram 2008 En anden verden er nødvendig!
Peter Nedergaard: Berger & Luckmann: Den samfundsskabte virkelighed
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Naturalisme og positivisme
Peter Nedergaard: Komparative metoder - og konstruktivismens kritik af de naturalistiske antagelser 0) Siden sidst – og lidt om anden øvelsesopgave Generelt.
Kritisk teori – løst og fast fra fortid, nutid og fremtid
Naturalisme og positivisme
Videnskabsteori og metode
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Videnskabsteori & metode
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Hvad er humaniora? Søren Hattesen Balle Lokale: 1.104Mandag d. 9.10:
Synopsis vt2.1-vt2.4 vt2.1: fænomenologi, der undersøger erkendelsesprocessens subjektive side: erkendelse som akt (Husserl) vt2.2: hermeneutik som objektiv.
Peter Nedergaard: Holdundervisning den 1
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Opsamling vt2.1-vt2.3 1.Vt2.1: fænomenologi der undersøger erkendelsesprocessens subjektive side: erkendelse som akt (Husserl) 2.Vt2.2: hermeneutik som.
Hvad er videnskab? Indspark i kursusrækken 2016 Kommunistisk Parti v/ Klaus Fink.
Kursus: At tænke hovedområderne sammen. Modul: Videnskabsteori og hovedområder Gymnasiets tre faglige hovedområder.
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Den naturvidenskabelige metode
Philosophy of Naturalist Science Uge 38
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Peter Nedergaard: Komparative analyser og eksperimenter – konstruktivistisk set Dagsorden: 1) Kritik af naturalisternes komparative analyser 2) Forskellen.
Tvivl om naturalistisk metodologi Uge 38
Forståelse og fortolkning/ VM 3 – Peter Nedergaard
Kritisk teori v/ Peter Nedergaard
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Disposition: 1. Introduktion til faget
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Naturalisme og positivisme
Forståelse og fortolkning/ VM 3 – Peter Nedergaard
Naturalisme og positivisme
Kritisk teori v/ Peter Nedergaard
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Disposition: 1. Introduktion til faget
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Præsentationens transcript:

Peter Nedergaard: Konstruktivisme 0. Siden sidst 1.Konstruktivismens rødder 2.Kritikken af naturalismen 3.Kuhn 4.Sproget 5.Opsamling 1

Konstruktivismens rødder 1.Immanuel Kants løsning af Humes problem, om at man ikke kan sanse kausalitet. 2.Vågnede af den ”dogmatiske slummer”. 3.Vi har ikke adgang til tingen i sig selv. Kun til verden, som den fremstår for os. 2

Konstruktivismens rødder 1.Kants epistemologi: 2.Erkendelsen sker gennem ”rene” begreber vedrørende forståelse af tid, rum, kausalitet osv. 3. Disse kategorier findes i bevidstheden og ikke i tingene selv (som naturalismen hævder). 3

Konstruktivismens rødder: Konsekvensen af Kant 1.Vi erkender via begreber. 2.Vore sanseindtryk ordnes under en kategori, som gør, at vi kan sige noget om virkeligheden i tid og rum. 3.Det sørger forstandskategorierne for. 4.Betyder ikke, at virkeligheden (das Ding an sich) ikke findes. 4

Konstruktivismens rødder Hermeneutik og fænomenologi -Verden, som den fremtræder for os -Fortolkning, mening og forståelse -Subjektivt perspektiv 5

Konstruktivismens rødder Kritisk teori - Frankfurterskolen -Inspireret af Marx, Nietzsche og Freud -Videnskab kan antage karakter af ideologi og medvirke til at fastholde magtforhold i samfundet -Sand videnskab er af dække hegemoniske magtstrukturer -Horkheimer, Adorno, Marcuse 6

Konstruktivismens rødder Fransk strukturalistisk sprogfilosofi -Vor opfattelse af verden og identitet er bestemt af diskursive strukturer -Verden kan studeres som et sprogligt system. -Videnskab kan også studeres som diskurs. -Saussure, Foucault, (Bourdieu) 7

Konstruktivistisk samfundsvidenskabelig kritik af naturalismen 1.Der er en fundamental forskel mellem den naturlige og den sociale verden. 2.Kausalitet spiller en rolle som i naturvidenskaben. 3.Men det gør mening også til forskel fra naturvidenskaben. 4.Menneskers politiske adfærd er FOR kompleks til at lade indfange i kausalforklaringer. 8

Whewells kritik af naturalismen 1.Den er metodologisk forkert. 2.Man har misforstået Bacons begreb om induktion og troet, at den var teorifri. 3.Men videnskabsfolk begynder aldrig med ”ren” partikulær induktion. 4.Videnskabsfolk begynder altid med et spørgsmål. 5.Og man forestiller sig altid mulige svar = hypoteser. 9

Kritik af naturalismen: Whewell om viden 1.Viden stammer ikke i hovedsagen fra sanseindtryk 2.Som Locke og empiristerne hævdede 3.Viden er social og ikke–personel 4.Førte til disciplinen – Videnssociologi – Wissenssociologie 10

Kuhn: Viden er historisk betinget 1.Viden i videnskaben er historisk af natur. 2.Der finder ikke nødvendigvis en stadig akkumulering af viden sted. 3.Videnskabsfolk er dybt afhængige af at følge etablerede sandheder: 4.Konceptuelt, teoretisk, instrumentelt, metodologisk. 11

Kuhns paradigmebegreb 1.Paradigme = samling af overbevisninger, værdier, teknikker osv. 2.Fælles for medlemmer af et givent videnskabeligt samfund. 3.Normalvidenskab = løser gåder inden for det hidtidige paradigme. 4.Videnskabelig revolution = paradigme bryder sammen, nyt opstår. 5.Baseret på naturvidenskaben – Kopernikus – Einstein. 6.Men paradigmebegrebet fik især fodfæste i samfundsvidenskaben. 12

KUHN Spørgsmål: Kuhns teori er udviklet på naturvidenskaben. Men har vi paradigmer i samfundsvidenskaben? Prøv at finde to eksempler på mulige paradigmer i statskundskaben. Tre minutters diskussion. 13

Sproget: Ideer 1.Sanseindtryk/ perceptioner er betinget af ideer. 2.Forudgående viden er nødvendig og integreret i ethvert forskningsprojekt. 3.Bør og vil ofte blive formuleret som initiale hypoteser. 4.Ny viden opstår ifølge konstruktivismen som konkurrerende fortolkninger. 14

Sproget: Institutioner betinger hermeneutik 1.Verstehen (human) versus Erklären (natur). 2.Hermeneutik: Skiftende fortolkninger mellem del og helhed. 3.Menneskelig virksomhed afsætter sig spor i form af institutioner og strukturer. 4.Som igen determinerer menneskelig adfærd. 5.Vi ser verden gennem disse socialt skabte fænomener. 15

Sproget og konstruktivismen Sproget spiller en langt større rolle inden for konstruktivistisk videnskabsteori end inden for naturalistisk videnskabsteori Naturalismen: Sproget er et redskab til at afbillede verden. Et neutralt transportbælte af informationer = korrespondance- teorien om sandhed Konstruktivismen: Sproget er et aktivt medium, der bestemmer vor opfattelse af verden. Det er historiske, socialt og politiske betinget. Der findes ingen neutral information. 16

Linguistic turn 1.Den sproglige offensiv mod naturalismen. 2.Ords mening bestemmes af den sociale kontekst. 3.Strukturalismen: Foucault, Lacan, Althusser, Poulantzas. 4.Ideologi vigtigt – holder den herskende klasse ved magten sprogligt. 5.Påtvinger samfundet et undertrykkende sprog. 6.Dekonstruktion heraf. 17

Sprog og virkelighed 18

Konstruktivismen – opsamling 1.Ontologi: Den sociale verden er menneskeskabt. 2.Verden udenfor sproget er uinteressant for samfundsvidenskaben. 3.Erkendelsesteori: Pluralisme = sanseindtryk, fornuft, indføling, dialektik, forståelse. 4.Metodologi: Identificere de socialt herskende mønstre via analyser af sproglige udtryk. 5.Kritisk dekonstruktion heraf. 6.Intet klart metodologisk hierarki. 19