Stående bølger.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lyd fra musikinstrumenter
Advertisements

Hvor er Gud? Hvor bor han? Hvor er der plads til ham?
Tvivl om naturalistisk metodologi
Vektorer i planen Regneregler Definition Begreber Definition af:
Lysets Natur Lys og Farver.
Natur og science i børnehøjde.
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Dobbeltspændte plader, forsøg
Svingninger & Bølger Sidste Chance.
Bølger – Lys Redegør for bølgeudbredelsens centrale begreber herunder interferens. Redegør for gitterligningen og for det tilhørende forsøg. Redegør for.
Vejret Vandet i luften.
Udarbejdelse af poster
Geovidenskab A i praksis - i teorien
Fælles Mål 2009 – konklusioner
Blæseinstrumenter.
Natur og naturfaglige fænomener – en undersøgende tilgang
Ørets anatomi og fysiologi
Jeopardy Navneord Udsagnsord Brug af tegn
SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn
Hvordan laver man et filter
Matematik 10. klasse.
Modellering Lavet af Klaus HH2MA.
Tema: Graphic novels Bliv inspireret i temaet på.
Den æstetiske krop Opgave Billedanalyse.
Areal og bestemt integral
På det efterfølgende dias (startsiden) er vist formationen.
TEC Frederiksberg Lyd og Lys
Vejledning i testfunktionen på Absalon Testfunktionen er et værktøj som kan bruges til eksamen, status af de studerendes standspunkt eller som de studerende.
TEC Frederiksberg Lyd og Lys
StreetArt.
SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn
På det efterfølgende dias (startsiden) er vist formationen.
Netværk for projekter Præsentation af facebook-univers Seminar for udviklingsprojekter den 9. maj 2012, Odense.
Lyd og lufttomt rum.
Stående bølger.
Naturvidenskab: ”Illustreret Videnskab” nr. 18 / 2007
Stående bølger.
Dopplerekten.
Ræsonnanskasser Overførsel af energi.
Mads-Peter Galtt, pæd. It- & mediekonsulent 1 Lav dit eget design på SkolePorten, SkoleIntratræffet, 17. marts 2011.
Dialogmøde Forældresamarbejde - forældre og forældrebestyrelsen imellem.
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
Birkerød Gymnasium Bred vifte af tilbud på en stor skole med 1100 elever: "Når andre går hjem, starter vi en ny form for arbejde"
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Globalisering, side
Udeskole på Grønhøjskolen
Copyright SiriusPartner
Matematik B 1.
Pythagoras Et bevis IM.
Økonometri 1: Heteroskedasticitet1 Økonometri 1 Heteroskedasticitet 27. marts 2003.
Økonometri 1: Heteroskedasticitet1 Økonometri 1 Heteroskedasticitet 29. oktober 2004.
Et undervisningsforløb
Undervisningskompendie i Lyd
Hans liv Aristoteles var en græsk filosof. Sammen med Platon regnes for den, der har haft størst indflydelse på den vestlig verdensdel tanker. Han blev.
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
Den gode overlevering og samarbejde på tværs
Roshkan og Rúnar Matematik Eksamensforberedelse Roshkan og Rúnar HH3øa Learnmark Gymnasium.
Hvordan vi beskytter vores børn. ADHD – Ukoncentreret – Impulsiv – Hyperaktiv  ADD – Ukoncentreret – Distræt – Inaktiv.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Lysets historie og det hvide lys’ farvespektrum. Hvad er lys? Lys er bølger – ligesom lyd- og vandbølger med de samme bølgeegenskaber Lys er partikler.
Mimbo Jimbo har det sjovt
Den naturvidenskabelige metode
Tvivl om naturalistisk metodologi Uge 38
Naturfag.
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for 9. og 10
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for 9. og 10
Præsentationens transcript:

Stående bølger

En stående bølge er en vilkårlig form for bølge, der ikke bevæger sig i nogen retning, men i stedet er begrænset til dens udbredelse i øjeblikket. Bølgen svinger altså kun på tværs af bevægelsesretninger ved simpel harmonisk svingning. Imellem to udsving vil der stadig være visse knudepunkter, der ikke bevæger sig, og som minimum vil enderne altid være fikserede.[1]

Lyd tegner mønstre i sand VideoAmerikanske matematikere forklarer videnskaben bag det 200 år gamle trick med at lave mønstre i sand kun ved hjælp af lyd. Allerede i 1787 formåede Ernst Chladni at tegne symmetriske mønstre i sand kun ved hjælp af lyd. Nu forklarer Jon Jacobsen, matematiker ved Harvey Mudd College i USA, hvorfor eksperimentet stadig forundrer forskere og studerende i dag. Hvis man sætter en metalplade dækket med sand i svingninger ved hjælp af lyd ved bestemte frekvenser, og så dukker de mystiske mønstre frem. Fænomenet kaldes 'fundamentale vibrationsformer', og du kan se det demonstreret i denne video.

Klangfigurernes geometriske former afhænger af: -- 1) Pladens stofsammensætning, 2) pladens geometriske form, 3) pladens understøtninger og 4) hvilke steder på pladen der sættes i svingninger. En klangfigur er opbygget af f.eks.  sandskorn der er ’rystet’ hen på steder, hvor pladen ikke svinger, altså hvor der er ’knudepunkter’. 

Prøv at hænge lodder op I hjørnerne Prøv at sætte tape på underside. Prøv at sætte magneter på underside Prøv….. Prøv…… Bliv forundret og fasineret.