3.lektion: Velfærdsstatens indtægter og udgifter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Samfundsfag og de innovative kompetencer
Advertisements

Struktur: ”Quiz og byt”
Energi- & Vandværkstedet
HHX - Lene Baake Afsætning 2012.
Strukturer velegnet til…
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Sigrid .
Roskilde Bibliotekerne Grundlæggende introduktion til projektarbejde
Småøvelser og innovative kompetencer
”Hvordan kunne vi også arbejde med teksterne?”
Elevaktiverende undervisning
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
5.lektion: Økonomisk politik
7.lektion: EU og det danske politiske system – hvad er EU
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
2.Lektion: Velfærdsstatens udvikling, indtægter og udgifter
1. Lektion: Det politiske system
5. lektion: Ulrich Beck og risikosamfundet
MÅL, PLANLÆGNING OG OPFØLGNING
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Socialgrupper Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
4.lektion: Politiske partier og standpunkt
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
3. Lektion: Ligestilling - Er der ligestilling mellem kvinder og mænd i Danmark? 3.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder”
4. Lektion: Ligestilling med økonomiske briller 4.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen.
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
6.lektion: Folketing og regering – hvem kontrollerer hvem?
4.lektion: Velfærdsmodeller
2.lektion:Demokrati 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Det politiske system i Danmark” baseret på kapitel 6 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum & Hansen,
1.Lektion: Identitet i forandring
4.lektion: Hypoteser og evaluering 4 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Danmark i verden” baseret på kapitel 2 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Politik og medier.
1.lektion:Behovspyramide og markedet
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
5.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
SÆLG DIG SELV! Du kan støde ind i en kommende arbejdsgiver, når du mindst venter det. Derfor er det en god idé at være forberedt på at sælge dig selv.
6.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
Lektion 1: Hvad er velfærdsstaten ifølge jer
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Social mobilitet Side i
Livsstilsanalyse i Danmark
Social mobilitet Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
1. lektion: Livsformer i Danmark
Ulighed Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
6.lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
3.lektion: Magt og indflydelse
Socialgrupper og social klasser
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
8.Lektion: Er Demokratiet i Danmark i krise?
De politiske partier.
Ulighed Side i Brøndum & Hansen ( udg.): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
Lektion 4 og 5. Gruppeøvelse Lav (som pod- eller vodcast) en film, der præsenterer en politiker eller et politisk parti. Tag evt. udgangspunkt i en af.
1. lektion: Danmark i verden
1.lektion: Samfund og individ
2. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund
4. lektion: Thomas Ziehe og den kulturelle frisættelse
2.lektion:Nationalstaten
Lektion 2 Politisk spin.
6. lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
3.lektion:”Ud i lokalsamfundet”
3. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund - II
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Præsentationens transcript:

3.lektion: Velfærdsstatens indtægter og udgifter 3. lektion i undervisningsforløbet ”Velfærdsstatens fremtid” baseret på kapitel 10 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Forlaget Columbus 2014 2.udg.

3.lektion: Velfærdsstatens indtægter og udgifter Lektien til 3.lektion: Eleverne skal have læst følgende 3 artikler ”Uden skattelettelser havde Danmark opfyldt EU-krav”, Information d.14.6.2010 http://www.information.dk/236377 ”Liberal Alliance 40 % i skat” http://liberalalliance.dk/politik/maerkesager/40-procent-skat ”Vismænd skoser dansk skattepolitik” på Altinget.dk http://www.altinget.dk/skat/artikel.aspx?id=113416 Se eller gense de små film med de politiske partier –, hvor de udtrykker deres holdning til økonomisk politik www.luksamfundetop.dk Dagsorden og arbejdsformer: Elevatortale om skattelettelser Opsamling (opsummering af argumenter) Tjek-på-lektien-spørgsmål

Elevatorsamtalen Elevator-samtale: kort, præcist og overbevisende Begrebet hedder oprindeligt (fra engelsk) “elevatorpitch” Et pitch er en ultrakort præsentation, med det formål at “sælge” en idé, koncept el.lign., typisk en forretningsidé til en investor. Ideen er at præsentationen skal være så kort at man kan præsentere den for f.eks. en investor under en kort gåtur eller i en elevator.”

Opgaven: Elevatortale med skatteministeren Elevatortale om skattelettelser (ca. 35 min.) Forestil dig, at du møder Skatteministeren i Danmark i en af Folketingets elevatorer om 10 min. Du kan lige nå at give ministeren 3-4 argumenter for din holdning til skattelettelser på elevatorturen: Hver elev skriver 3-4 argumenter ned (8-10 min.) Eleverne stiller sig i to cirkler – en indercirkel og en ydercirkel af lige mange. Eleverne i indercirklen står med ansigtet pegende ud af cirklen og eleverne i ydercirklen med ansigterne indad, således alle står parvis overfor hinanden. Indercirklen er ministeren og eleverne i ydercirklen får nu lov til at argumentere (2 min.). Indercirklen roterer to gange til venstre, og nu er det elever i ydercirklen der er ministeren og eleverne i indercirklen, der får lov at argumentere (2 min.). Øvelsen gentages et antal gang Øvelsen er dels inspireret af Spencer Kagan (Cooperative Learning) dels af Ebbe Kromann Andersen og Irmelin Funch Jensen (KIE-modellen – innovativ Undervisning, Erhvervsskolernes Forlag 2009)

Opsamling (opsummering af argumenter) og tjek Opsummering af argumenter på tavlen (ca. 15 min.) Kan evt. gøres ved at lave et skema på tavlen, der opdeles i fordele og ulemper ved en skattelettelse   Tjek på lektien? (ca. 5 min.) Hvordan kan man argumentere for at en skattelettelse både kan give staten flere udgifter og flere indtægter?