MMP 11. 2 Model og Metode til Programudvikling – MMP 1 Kursusindhold: Modellering af postkontor Objekt Orienteret Programudvikling - OO* Unified Modelling.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Leg og lektier Idéer til 2-4 piger Alder 4. klasse
Advertisements

Sådan laver Du et POWER POINT program.
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Forældredage i indskolingen Alt hvad du skal vide om Forældredage på Hellerup Skole Mini guide Praktiske oplysninger Tidspunkt: Datoer for forældredagene.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Reglernes del 2: Når både mødes
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Videregående pc-vejledning Modul 12: Tekstbehandling 2 60+Bornholm.
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
1 Problemkompleksitet 2 Problemers kompleksitet En ineffektiv algoritme: køretiden vokser eksponentielt med input- størrelsen Et problem, der ikke kan.
Arkitektur - data.
Fra bygning til BIM-model
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
Gruppe 4. En kunde henvender sig i butikken for at købe en vare. Ekspedienten scanner varen og modtager betaling. Systemet fjerner varen fra lageret og.
Backoffice præsentation
Formularer (Access, del 3)
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Datastrukturer Simple-type structs
1. Ordreside: Køretøjerside: Brugereside: Timesedlerside: Beskederside: Oversigtskortside: Themeside: 19.
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
Design af brugerflader8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Design ­ Design og beskrivelse ­ En simpel notation Eksempel på design af dialogen ­
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 4. november 2005.
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Introduktion til Access (Access, del 1)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Rapporter (Access, del 5)
Programklasser for bladhus Den efterfølgende beskrivelse er ikke komplet. Der er ikke taget afsæt i use cases, sekvensdiagrammer og operationsbeskrivelser.
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
Økonometri 1: Dummy variable
GP5, Martin Lillholm 1 Grundlæggende Programmering (GP) Efterår 2005 Forelæsning 5 Slides ligger på nettet. Du er velkommen til at printe dem nu. Vi begynder.
12.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Modelkomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 12.
Datastrukturer og Collections Rasmus D. Lehrmann DM
MMP 21 Model og Metode til Programudvikling – MMP 2 Modellering og simulering af Posthus – 2: Ekspedienten Pointer operationer Disken, oprettelse af objekter.
Emergency call button Stabilt og simpelt 1. Agenda Områder af speciel interesse Gennemgang Hvad har jeg lært? Spørgsmål 2.
Indhold 1.Hvad er MATRIX Mobil 2.Menu Valg 3.Installation 4.Adgang.
1 Datalogi C Datastrukturer og algoritmer ved Keld Helsgaun.
XML Rasmus D. Lehrmann DM Indhold Hvad er XML? XML standarder Hvor bruges XML? XML struktur Træ struktur Element & Attribute Syntaks i XML Stylesheets.
Grundlæggende elementer i UML
Videregående pc-vejledning Modul 07: Elektronisk post 60+Bornholm.
Udregning af UseCasePoints UCP = UUCP*TCF*EF UseCasePoint = Ujusteret Use Case Point * Tekniske Komplexitets Faktor * Miljø Mæssige Faktor.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
1 USB Gennemgang af installering af USB driver til ICT. Er fortaget på Windows XP.
1 Dagens gang Sidste uges opgaver OA+D: Adfærd Nye opgaver.
Fundamentale datastrukturer
Objekter og klasser Rasmus D. Lehrmann DM
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Use Case Modellering. En form for requirements engeneering – dvs. fastlæggelse af systemkrav.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
1 Kursusafslutning. 2 Plan Opgaveseminar Kursusevaluering.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 9. november 2004.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Database.
Unified Modeling Language
Systemudvikling – Fra idé til kode.  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering9.2 Begrebsmodellering Problemspecifikke begreber Problem/vision vedrørende.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Typer og tilstand i Java Typer, tilstand, erklæring, variable, primitive datatyper, reference- og.
 Henrik Bærbak, 2000Introducerende objektorienteret programmering11B.1 Destilleret UML Oversættelse fra UML til Java.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Grundlæggende og Reference Typer i Java Typer, tilstand, erklæring, reference- og værdi semantik,
Dagens gang Komponenter Projektetablering Opgave i komponenter til næste gang.
Jesper Mosegaard Multimedie Programmering E2003 MMProg uge46 Ancestor.
DAIMI, AUIntroducerende objektorienteret programmering11A.1 Destilleret UML Oversættelse fra UML til Java.
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
Det produktive team Software kvalitet og kultur
Modul 07, Elektronisk post
Præsentationens transcript:

MMP 11

2 Model og Metode til Programudvikling – MMP 1 Kursusindhold: Modellering af postkontor Objekt Orienteret Programudvikling - OO* Unified Modelling Language - UML Værktøjer Eksempel Projekthjælp Human Computer Interface - HCI Objektorientering og C Struktureret Programudvikling - SPU –V-model, SPU/UML, Review, Testmetoder C-verifikation (Splint Opgaver: En blanding af eksemplificerende og direkte projektrelaterede

MMP 13 Modellering og simulering af Posthus - 1 Dagens emner: Generelt om modellering: –hvorfor & hvordan Postkontoret: –formål, afgrænsning, funktionalitet Struktur – nedbrydning i delsystemer Objekter: –definition, adfærd, data og operationer Klasser Referencevariable (pointere)

MMP 14 Modeller – hvorfor? SUMMEOPGAVE: Find mindst 3 gode grunde til at bruge simuleringsmodeller? Sikkerhed Hurtighed Mulighed for gentagelse Forudsigelser/planlægning Pris Træning

MMP 15 Opdeling af komplekse modeller Hvorfor? Når vi forsøger at forstå store og komplekse dynamiske systemer, begrænses vi af vores hjernekapacitet. Vi kan kun relatere få ideer på samme tid, og tvinges derfor til at splitte større systemer op i mindre dele, som vi kan håndtere. Med en fornuftig opdeling kan vi koncentrere os om en mindre del af systemet af gangen.

MMP 16 Top-down opdeling Bil MotorHjulKarosseri

MMP 17 Eksempel: Et postkontor Formålet med modelleringen er at etablere en forståelsesplatform for folk som er interesseret i: Kø-problemer Servicering af kunder Arbejdsbyrde for ekspedienter

MMP 18 Postkontor - afgrænsning Kunderne har kun én dør til rådighed Modellen beskæftiger sig ikke med det der er udenfor døren Døren repræsenterer kundernes ankomst og afgang fra posthuset Ved ankomsten ”udstyres” kunderne med en liste over de opgaver de skal have løst på posthuset Statistisk viden om hvornår kunder ankommer og hvilke opgaver de har er hentet fra observationer af et virkeligt posthus og benyttes af døren

MMP 19 Postkontor - funktionalitet Postkontoret har 4 diske, én kun til pakker og 3 til betalinger, brevekspedition samt bestillinger Diskene bemandes efter behov Kunderne vælger, på baggrund af deres opgaveliste, en passende bemandet disk Hvis der ikke er kø og ekspedienten er i færd med andet arbejde kontakter kunden ham Er der kø venter kunden til det er hans tur Når ekspeditionerne er udført skiftes disk, hvis der er flere opgaver, ellers forlades posthuset

MMP 110 Modellering - struktur Disk Postkontor System Dør Del-systemer

MMP 111 Del-systemer Disk KøEkspedient Kunde Første Kunde Næste Sidste

MMP 112 Slut på Top-Down Kunde Liste af opgaverUdfør alle opgaver

MMP 113 Objekter Kunde Liste af opgaver Udfør alle opgaver Navn Data (tilstand) Adfærd Generelt

MMP 114 Adfærdsbeskrivelse Hvordan? Simpelt sprog Simple konstruktioner: HVIS.... SÅ.... ELLERS.... GENTAG.... INDTIL.... Og lignende Konsulter listen af opgaver og vælg en disk; Stil op i diskens kø; HVIS ekspedienten er fri SÅ kontakt ham ELLERS vent i køen indtil det bliver din tur; Deltag i ekspeditionerne; Forlad disken; HVIS der er flere opgaver GENTAG disse handlinger ELLERS forlad posthuset; Liste af opgaver Kunde Eksempel:

MMP 115 Hvad er kunden i gang med? Kunde I gang med? Liste af opgaver Konsulter listen og vælg disk; Gå til disk; Kontakt eller vent; Deltag; Forlad disken; HVIS flere opgaver SÅ gentag ELLERS forlad ph.; Kunde I gang med? Liste af opgaver Konsulter listen og vælg disk; Gå til disk; Kontakt eller vent; Deltag; Forlad disken; HVIS flere opgaver SÅ gentag ELLERS forlad ph.;

MMP 116 Data/variabel - format Data eller variable kan være: Statiske Dynamiske Men formatet er ens: TypeNavnVærdi HeltalAntOpg5 Eksempel:

MMP 117 Dynamiske variable - operationer Kunde I gang med? HELTAL AntOpg 4 Liste af opgaver GENTAG: Konsulter listen og vælg disk; Gå til disk; Kontakt eller vent; Deltag; Forlad disken; AntOpg:=AntOpg – 1; INDTIL AntOpg = 0; Forlad posthuset;

MMP 118 Klasser - definition En klasse er en samling af objekter med samme struktur: Navnetype Variabeltyper Adfærdsmønster Når der oprettes specifikke objekter af en given klasse får de deres eget: Navn Varible (f.eks. Antal opgaver og arten af dem) Pointer til hvor i adfærden de er (i gang med)

MMP 119 Klasser og objekter på posthuset Posthusets delsystemer kan udgøres af: Et variabelt antal objekter af klassen: KUNDE 4 objekter af klassen: DISK 4 objekter af klassen: KØ 4 objekter af klassen: EKSPEDIENT 1 objekt af klassen: DØR

MMP 120 Del-systemer Disk KøEkspedient Kunde Første Kunde Næste Sidste

MMP 121 Reference variable (pointere) Kø 1 I gang med REF (KUNDE) Første Adfærd Kunde 1 I gang med REF (KUNDE) Næste Adfærd

MMP 122 Eksempel: En Kø Kø 1 Første Kunde 1 Næste Kunde 2 Næste Kunde 3 Næste TOM Sidste