Marianne Zibrandtsen, 12.marts 2009 1 Gymnasiereformen – hvad kan I forvente af de nye studenterårgange? Marianne Zibrandtsen, rektor Aurehøj Gymnasium.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
NGG-INFO 1.
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
NGG.
Velkommen til orienteringsmøde Odense Katedralskole.
Bestyrelsens beretning 2006 Samfundsfag og reformen.
1 NTS - visionen og knasterne…? Science-kommune-konference Horsens den marts 2010 Peter Norrild
Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Grundforløbsevaluering elever 2006/ elevsvar 2007/ elevsvar 2008/ elevsvar 2009/10 – 160 elevsvar.
NGG.
Reform af de gymnasiale uddannelser Esbjerg 5. nov 03 / TC.
HTX – teknisk gymnasium
Velkommen til Lemvig Gymnasium Orienteringsmøder 2011
Optagelseskrav på hf Afsluttet 10. klasse og direkte på hf
Roskilde Katedralskole stx – det almene gymnasium
1 NGG 2 ngg.dk 1.g2.g3.g V U I D D E A R N E N G E Å L E S N E D R E ?
Velkommen til Handelsgymnasiet hhx
Gymnasiets opbygning Studentereksamen STX OptagelseStruktur Grundforløb og studieretninger Valgfag.
Lærersamarbejde i Aarhus september 2011 Aarhus Social- og Sundhedsskole.
Teamlærerkursus Onsdag d. 7. september kl. 13.
Studentereksamen - stx
NGG-INFO 1.
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Handleplan for læsning Tårnby Kommune
Internationalisering er en naturlig del af studieretningsfagene engelsk, fransk og samfundsfag, da der stiftes bekendtskab med sprog, samfundsforhold.
Velkommen Til Klassemødet i 1x.
Almen sTudieforberedelse AT
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
Hvordan søger man om optagelse?
Velkommen til nye elever
NGG-INFO.
NGG-INFO.  Afsluttet 10. klasse.  Aflagt afgangsprøve i fagene: Både skriftlig og mundtlig: Dansk, matematik, engelsk. 10. klasse-prøve eller 9. klasse.
3g Studie Retnings Projekt
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag Gymnasiets opbygning1.
STUDENTEREKSAMEN STX Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag Gymnasiets opbygning 1.
NGG.
Konference om planlægning d. 26. og 28. august 2008 Velkommen til Silkeborg Gymnasium.
Skriftlige opgaver Gymnasiet og HF
Valgfagsorientering 21. November 2011
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Opgavetyper og hjælp til informationssøgning, STX og HF
Skriftlighed i biologi
Gymnasiereformen på Odder Gymnasium. Organisation Balance mellem differentiering og integration. Balance mellem differentiering og integration. Autonomi.
Gymnasiet (Stx)
Almen studieforberedelse
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
Studiemetodik og teamarbejde
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Studiefællesskaber videnskabsteori i almen studieforberedelse undervisning uden for klassen Favrskov Gymnasium
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
Historie i fagligt samspil. Histories særlige forpligtelse ”Faget historie indgår i samtlige studieretninger og får derfor et særligt ansvar for at medvirke.
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
Ligheder/forskelle på HHX – STX – HTX De har helt den samme struktur, dvs. ½ års grundforløb og 2½ års studieretningsforløb. De tæller lige meget til videregående.
Den 29. september 2009 FURESØ SÆTTER LYS PÅ BØRN OG UNGE VELKOMMEN TIL KONFERENCE OG UDSTILLING De gode overgange – det vi vil.
Niveauer i ungdomsuddannelserne  A – Gymnasialt niveau ( 3 år )  B - Gymnasialt niveau ( 2 år )  C - Gymnasialt niveau ( 1 år ) / EUD  D - EUD-fag.
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Velkommen til introduktionsmøde
informationsmøde - Frederiksberg Gymnasium
Fagdidaktisk kursus i biologi
50 års jubilæum 2016 Reformnyt – en fest for faget?
Styrkede gymnasiale uddannelser
På stx og hf efter reformen
Dialogmøde Engelsk B, HTX – vejledende opgavesæt
Velkommen til fagligt samspil
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Præsentationens transcript:

Marianne Zibrandtsen, 12.marts Gymnasiereformen – hvad kan I forvente af de nye studenterårgange? Marianne Zibrandtsen, rektor Aurehøj Gymnasium

Marianne Zibrandtsen, 12.marts Baggrunden for gymnasiereformen Et fornyet dannelsesbegreb Ønske om sammenhængende viden og forståelse Styrket faglighed Progression Studieforberedelse

Marianne Zibrandtsen, 12.marts Gymnasiets formål Ny formålsparagraf (nyt dannelsesbegreb) Fælles indgang til de gymnasiale uddannelser (fælles dannelse) Slut med sproglige og matematiske linjer

Marianne Zibrandtsen, 12.marts Studieretningsgymnasiet ½ års grundforløb Almen sprogforståelse (40 timer) Naturvidenskabeligt grundforløb 2½ års studieretning med obligatoriske fag + studieretningsfag (AAB, ABB, ABC) i samarbejde

Marianne Zibrandtsen, 12.marts Nye krav til lærerne – og de er jo også brugere! Kernefaglighed og fællesfaglighed Flerfaglighed Metafaglighed Pædagogiske kompetencer Organisatoriske kompetencer

Marianne Zibrandtsen, 12.marts Almen studieforberedelse På tværs af fagene tilrettelægges undervisning i almen studieforberedelse - en ny, faglig ramme (ikke et fag, men en sag!) 10% - om lidt 8% - af tiden anvendes på almen studieforberedelse Alle skal til synopseeksamen i AT

Marianne Zibrandtsen, 12.marts Elevkompetencer At være selvstændig At være struktureret At være god til samarbejde At være resultatorienteret At være sikker IT- og netbruger

Reformeleven Ambitiøs Argumenterende Metafaglig Selv- og resultatoptaget Vant til definerede rammer Mindre kreativt/kunstnerisk fokuseret Bedre studieforberedt?? Marianne Zibrandtsen, 12.marts

9 Nye arbejds- og eksamensformer Forelæsninger Tværfaglige projekter SRP AT synopseeksamen 24 timers eksamen Flere skriftlige prøver

Marianne Zibrandtsen, 12.marts Andre udfordringer Op til 32 i klassen Høje ambitioner Vekslende skema, programmer Stress Frustrerede lærere Uro

Marianne Zibrandtsen, 12.marts Udfordringer til bibliotekerne Nye opgavetyper giver nye hjælpebehov (SRP, da/hi opgave, dansk stil, AT- synopsen) Videnskabsteori og faglige metoder er vigtige emner Hjælpebehov hen over hele skoleåret

Marianne Zibrandtsen, 12.marts Faglige udfordringer Læs læreplanerne på www: uvm.dk Samarbejd med det lokale gymnasium om overgangen