Digitale metoder i Psykologi

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sociale medier og læring
Advertisements

I forbindelse med integration af it i matematik Steen Groðe.
Psykolog Tue Hartmann Center for Psykiatrisk Forskning
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Exploring design and use of transparent and tailorable IT in local government, beyond Web 2.0 Susanne Bødker.
KKR Studietur Californien. Deltagere Program I • San Francisco, Jay Nath, Innovation Director • CITRIS, Berkeley University • Innovation Center Denmark.
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
Introduktion til kursusforløb. Praktisk • 15 minutters pause for hver 45 minutter • Husk at medbringe bærbar computer med netværksforbindelse, administratorrettigheder.
Hvordan kan it støtte læringen og styrke fastholdelsen? It- og læringskonference Mads Bo-Kristensen Vejle Kommune
Medicinsk teknologi – muligheder, udfordringer, eksempler Jakob E. Bardram Lektor, forskningschef, ph.d. Centre for Pervasive Healthcare [
Kilde: Magasinet ”The Economist”s liste over e-readiness, 2006 Danmark er nr. 1 inden for ”e-readiness” - foran USA Brug af internet som motor for økonomisk.
Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007 Uddannelse i katalogisering: hvad kræver det? Marianne Lykke Nielsen Institut for Informationsstudier Danmarks Biblioteksskole,
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
I-Space Niels Henrik Helms, Knowledge Lab SDU. Projektet: Udfordringer i forhold til velfærdsteknologi: Hvordan skaber vi løsninger som både giver mening.
Vision og realitet E-Learning Lab Nordjylland. Program  E-learninglab visionen  Fire kerneaktiviteter  Fysiske og virtuelle rammer  Brugergruppen.
Fagets Informations Teknologi Introduktion til Programmering i Java For Industri, Global Forretningsudvikling, samt fri studie aktivitet ved Bent Thomsen.
IT-hjælpemidler der kan understøtte specialundervisningen i Grundskolen Køge, onsdag, d. 10. november 2010.
Vision og realitet V. Tom Nyvang E-Learning Lab Nordjylland.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Store IT- innovationer (SITIN) TØ2. Dagens program Kontor Feedback på one-minute paper Fremlæggelser Tips til obligatoriske opgaver Strip sequence øvelse.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
1 IT-baseret evaluering i gymnasieskolen / KUA / / Gitte Stald Gymnasieungdommens brug af de nye teknologier Gitte Stald Afdeling for Film & Medievidenskab.
Misbrugsbehandling i et ungdomsperspektiv -
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
IT UNIVERSITY OF COPENHAGEN Thomas Hildebrandt Faglig koordinator for processer og IT Interessegruppen, Infinit Lektor og leder af forskningsgruppen for.
Lærer-møde April 19, 2007 Dias 1 I.G. Bearden, Niels Bohr Institute ICT og aktivering i undervisning Ian G. Bearden, Prof. MSO Niels Bohr Institutet.
1 Velkommen til IT-Universitetet 23. maj 2008 Jane Andersen Udviklingsleder
9. maj 2007 Dias 1 Department of Computer Science De unge vil ikke være nørder! Jørgen P. Bansler Datalogisk Institut Københavns Universitet.
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering 1. INTRODUKTION l Menneske-maskin interaktion (HCI) l Oversigt l Mål for design.
Arven fra edutainment: Kedeligt men ikke lærerigt Ph.d. stipendiat Simon Egenfeldt-Nielsen IT-Universitet København Game-research.com 24. November 2004,
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 31 Udvalg for kommunikation.
Undervisning i forbindelse med besøg på Experimentarium V/ Anette Vestergaard Nielsen Experimentarium.
Rapid Application Development med Application Express Aalborg Universitet, d. 19. september 2007 B e n t M ø l l e r M a d s e nB e n t M ø l l e r M a.
Forskningsprojekt om fysisk aktivitet og læring LCoMotion – Learning, Cognition and Motion - en del af projekt ”Læring i Bevægelse” Finansieret af Undervisningsministeriet.
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering Outlook eller Pine: Brugbart?
Tom Nyvang Forandring af undervisningsorganisationer.
Velkommen Vi starter kl Hvis du vil vide mere om Microsoft BI... Spørg en af os ved standen i foyéen Se kursustilbud og data sheet i din deltagermappe.
IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang
IT-Universitetet i København mere info på
Kvantitative metoder 2: F31 Kvantitative metoder 2 Beskrivende statistik og analyse af kvalitatitive data 12. februar 2007.
IT på byggepladsen Jørn Johansen, Malermester Jørn Johansen A/S Mads Carlsen, Aalborg Universitet.
31. AUGUST 2011 MØDE MED VESTAS VISIONERNE BAG FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
IT-Universitetet i København Rued Langgaardsvej 7 DK-2300 København S ESP-Net The ESP Company Network Yvonne Dittrich IT-University in Copenhagen Software.
Vision og realitet v. Tom Nyvang Virtuelle læringsmiljøer og læringsformer.
Centre for IT-Intelligent Energy Systems for Cities Årsmøde CLEAN 22. Maj 2015 (Al)Fred Heller Vice Centerleder CITIES Lektor DTU Byg
27. OKTOBER 2010 AARHUS UNIVERSITET Free of Choice Courses – Technology.
INSTITUTE OF BUSINESS AND TECHNOLOGY AARHUS UNIVERSITY 18 SEPTEMBER 2016 EFFEKTIV VÆKSTSKABELSE MED STUDERENDE I HØJERE UDDANNELSER VIA MENTORVIRKSOMHEDSFORLØB.
Morten Ellegaard Hell, specialpsykolog i psykiatri. KOGNITIVE FUNKTIONER VED PSYKISK LIDELSE.
Ergonomiseminar, Vejle d. 9. maj YOKE ApS. HVAD SKAL VI TALE OM? KORT OM YOKE APS INTERAKTIONSDESIGN, FOKUS PÅ FYSIK OG INTELLIGENTE TEKSTILER PRÆSENTATION.
Hvad er et godt eksperiment, og hvordan planlægges en eksperiment række? hypothesis, theory, law mean a formula derived by inference.
SOFTWARE EVALUERING. HVORDAN KAN MAN EVALUERE PÅ SIT SPIL? Kvalitative metoder Kvantitative metoder Observation Data opsamling.
Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Fremtidens kompetenceudvikling: Fleksibel og on demand Julie K. Carton
Teknologi og uddannelse af dem som skal udvikle sundhedsteknologien. Christian Gammelgaard Olesen.
Forskningsoverlæge, ph.d. Lene Falgaard Eplov
Magikere & Mobiler 3. november 2010.
Problem- and play- based Learning
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
GENTOFTE VINTERCAMP SKATE& SKILLS feb 2018
Forbedring af ældres tandsundhed på plejehjem i Aalborg kommune
It i folkeskolens matematikundervisning
Matematikkens Univers - Mellemtrin
Digitale læremidler Erfaringer fra Medfinansieringspuljen
- Tanker fra en underviser
Nationale puljeprojekter efter Servicetjekket Status pr
Design ”Machine Learning/AI” så det bliver lovligt fra start
Præsentationens transcript:

Digitale metoder i Psykologi Computer-baseret test og træning Postdoc Inge Wilms, PhD, daglig leder af BRATLab, Institut for Psykologi, Københavns Universitet

Inge Wilms, PhD Postdoc og daglig leder af BRATLab (Brain Rehabilitation, Advanced Technology and Learning lab), KU PhD i avanceret computer-baseret genoptræning, KU Cand. IT i Multimedie teknologi og spil (IT og læring) Bifag i Informationspsykologi på KU Bachelor i Filosofi, KU Software ingeniør, IBM Danmark A/S Afd. Leder, IBM EMEA Corp. IT Direktør, Satair A/S

Brug af digitale metoder til dagligt Udvikling af værktøjer/forsøgsparadigmer (C#, JAVA, E-prime) Opsamling af forsøgsdata i kvantitative studier Spørgeskemaundersøgelser (survey monkey) Artikelskrivning (word, endnote) Formidling (twitter) Data analyse (erplab, eeglab, MATLAB, excel) Statistisk analyse (SPSS, LISREL, AMOS)

Digital teknik som forskningsmetode Adaptive level of difficulty controlled by artificial intelligence in a computer-based cognitive training system

Kan vi genoptræne hjernefunktioner? Når man får en hjerneskade, ødelægges det fysiske hjernevæv Den kognitive funktion, der understøttes af vævet svækkes Alle har en unik hjerne, derfor er følgerne af samme skade ikke ens Hvordan tilpasser vi hjernetræning til det enkelte individ?

Individuel Træningsprofilering Lade programmet afprøve den enkeltes formåen på en række punkter Lad resultaterne styre indstillingen af sværhedsparametre Lad parametrene til sammen udgøre den sværhedsgrad, der møder den enkelte Stil en ny opgave mål resultat tilpas sværhedsgrad

Diagnose af læsevanskeligheder 7 Diagnose af læsevanskeligheder 1 2 3 4 5 6 7 8 TARGET 9 10 11 12 13 14 15 16 <1000 ms 1000<x<1500 ms 1500<x<2000 ms 2000<x<2500 ms >2500 ms Touchskærm – dataopsamling Egenudviklet software (VISATT) til træning Inge Wilms - ITU MTG/T - September 2007

Forholdet mellem placering af svarknap og svartid <1000 ms 1000<x<1500 ms 1500<x<2000 ms 2000<x<2500 ms >2500 ms 1 2 3 4 5 6 7 8 TARGET 9 10 11 12 13 14 15 16 1 2 3 4 5 6 7 8 TARGET 9 10 11 12 13 14 15 16 HW Kontrol

Kunstig intelligens algoritmen styrer fremdrift og sværhedsgrad i træning (Wilms, I. (2011). Using Artificial Intelligence to Control and Adapt Level of Difficulty in Computer Based, Cognitive Therapy – an Explorative Study. Journal of Cybertherapy and Rehabilitation vol. 4(3), 387-397.)

BRAIN+ projektet Forskningssamarbejde med Firmaet BRAIN+ Formål: Fornyelsesfonden Formål: at afprøve om individuelt tilpasset sværhedsgrad giver større forbedring af kognitive evner end platformstilpasset sværhedsgrad i træningsAPP Udvikling af forskningsversion af træningsspil baseret på AI algoritmen

BRAIN+ projektet Udførelse af effektstudie Facebook E-mail excel 100 raske forsøgspersoner 60-75 år Test, træning i 6 uger, test, 6 uger uden træning, test Opsamling af norm data Computerbaseret neuropsykologisk testbatteri Hukommelse Opmærksomhed Involvering af over 20 studerende Facebook E-mail excel Computer test iPad træning

”Kaptajnens udfordring” 12 ”Kaptajnens udfordring” B Se på kortet (vises i x millisekunder) Sejl fra A til B Udpeg klippepositioner A

Spillet (kaptajnens udfordring) Træner visuel opmærksomhed, visuel korttidshukommelse Adaptiv sværhedsgrad baseret på AI* Sværheden sammensættes ved en kombination af følgende elementer: Banens forms Størrelsen (grid) Ujævne kanter Eksponeringstiden inden sejlads Antal forhindringer (klipper) Antal distraktorer (tang) Hvert element har en række indstillinger Spillerens præstation regulerer indstillingernes vægtning for hvert element

Foreløbige resultater Sværhedsgraden udviklede sig forskelligt for den enkelte Normative data etableret for 60-75 årige Stor sammenhæng mellem kognitiv performance og Uddannelse Daglig spilaktivitet med APPs Tilknytning til arbejdsmarkedet (Wilms & Nielsen, 2014. Normative perceptual estimates for 94 healthy subjects age 60-75: Impact of age, education, employment, physical exercise, alcohol and video gaming. Frontiers in Psychology, sept, 2014.)