Sådan modtager myndigheden Digital Post som virksomhed

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Vil du have en fuldmagt fra en borger?
Digitalpost Facility Management 2013
NemID har en offentlig digital signatur
v/ Flemming Faber Souschef, IT-Sikkerhedskontoret
Sådan kommer I i gang med digital signatur
Roller og rettigheder I Administrationsportalen
Muligheder for avanceret modtagelse i Digital Post for virksomheder
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
It-hjælp til mindre it-parate virksomheder på biblioteker
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Gentoftebibliotekerne 29. april 2013.
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Lars Sommer – Kommunernes Landsforening Anders Krabbe Møller – Digitaliseringsstyrelsen Afsendersystemer.
Hvad skal vi i dag? Hvad er NemID?
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Vejledning til sagsbehandling af anmodninger om fritagelse af borgere fra tilslutning til Digital Post
Dokumentboks og NemSMS Præsentation ved Myndighedsforum 24. juni 2009.
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
NemID = den nye digitale signatur
Postkasser Sådan sendes post fra Digital Post Lars Sommer –
Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden.
Skriv til Digital Post Muligheder og faldgruber
Digital post på Virk.dk Siden 2010 I dag ca brugere
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Hvorfor er fællesoffentligt samarbejde en god ide ? v/ Kontorchef Michael Busk-Jepsen, Økonomistyrelsen HRKS majkonference, 14. Maj 2009.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Vil du godkende eller afvise en forespørgsel om en fuldmagt?
Hvordan sendes, modtages, besvares og testes Digital Post?
Digital Post til borgerne i vejen dertil
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?
Adgangsstyring og brugeradm.
Vejledning til sagsbehandling af anmodninger om læseadgang til tredjemand til Digital Post
Oprettelse af Digital Post
Version 3.1 Velkommen til introduktion af Digital Post PS: Er du dårligt hørende eller seende, så flyt venligst op foran. Side 1.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Hvem er vi og hvad laver vi? Undervisning på bibliotekerne i Odense Kommune. 120 kurser i 2014 Rejsehold til plejecentre og bosteder De unge De udsatte.
Organisation og kommunikation
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Roskilde Bibliotekerne 7. februar 2013.
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Sådan sender myndigheder Digital Post til virksomheder
Løsninger og teknik
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.
Vil du kontrollere hvilken fuldmagt, en person har?
For at få en postkasse på borger.dk, så du kan kommunikere digitalt med det offentlige, skal du være logget på med din digitale signatur. Du klikker nu.
Præjournalisering - automatisk journalisering?
3. bølge i obligatorisk digital selvbetjening
Digital Signatur Hvad er Digital Signatur?
Digital signatur i Aalborg Kommune Nordjyske eDage 10.sept Joan Rasmussen,IT-Kontoret projektleder.
Vi har valgt at bruge vores egen postsystem til at fortælle lidt om vores kendskab IT verdens kommunikation. G-mail, er ret let at gå til, og der er hjælp.
1 Vil du tilbagekalde en fuldmagt, du har fået? Hvis du er blevet udpeget som en, der kan handle på en borgers vegne i en digital løsning, er du blevet.
Juridiske overvejelser Juridiske overvejelser Breve sendt til Digital Post får samme retsvirkning som papirbreve Hvem har ansvaret.
 Nem ID Virk.dk Digital Post Bogholdere, revisorer og rådgivere for mindre virksomheder.
Digitaliseringsstyrelsen den 31. oktober 2012 Infomøde om digital post for virksomheder.
Fællesoffentlig brugerstyring Brugerstyringssekretariatet i Økonomistyrelsen v/ Ellen Syberg.
Digital postkasse på virk.dk - Kommunale erfaringer Jesper Overgaard Web- og digitaliseringskoordinator Hedensted Kommune.
Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
Administrationsmodulet
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
Effektiv kommunikation med virksomheder - hvordan?
Hold dit NemID for dig selv
Kursus for administrative medarbejdere
Hvorfor SAPA har input til STS
Modul 07, Elektronisk post
Klassifikation & Organisation
Sikker adfærd er vigtig I det offentlige arbejder vi ofte med personoplysninger, som er følsomme eller skal behandles fortroligt Sikkerhedspakken.
Sikker adfærd er vigtig - Som sundhedspersonale arbejder vi med personoplysninger og oplysninger der skal behandles fortroligt, og dem skal vi passe godt.
Præsentationens transcript:

Sådan modtager myndigheden Digital Post som virksomhed www.digst.dk/digitalpost

Modtagelse af Digital Post på Virk.dk Digital Post på Virk.dk minder meget om den brugergrænseflade som virksomhederne er vandt til hvis de allerede bruger e-Boks eller hvis de er tilmeldt Digital Post som borger

Modtagelse af Digital Post på Virk.dk Da virksomheder selvsagt har langt flere behov for at kunne håndtere posten, findes der dog her flere muligheder for at: Sortere og arkivere Digital Post på Virk.dk Styre brugernes adgang til virksomhedens digitale postkasse på Virk.dk Videresende Digital Post til egne systemer Virksomheden kan vælge mellem: Standardfunktionalitet: Ingen sortering og simpel brugerstyring. Posten kan videresendes til egne systemer Udvidet funktionalitet: Sortering på mapper og mere kompleks brugerstyring. Posten kan videresendes til egne systemer

Regler - sortering på baggrund af meddelelsesformat – input management til 3. parts system p-nummer Person enhed Mailadresse … Meddelelsesformat Kan – Kan princip Afsendende myndighed kan vælge at vedhæfte meddelelsesformat Modtagende virksomhed kan vælge at benytte meddelelsesformat ift. input management Virksomhed Myndighed Input management til 3. partssystem P-nummer vises også i webgrænsefladen P-nummer til ESDH Person til CMS Mailadresse til mailsystem

Regler - sortering på baggrund af tilmeldingsgrupper (eksisterende funktionalitet) BBR-meddelelse Pensionsydelse Tilmeldingsgrupper Alt der vedrører sortering på pba. tilmeldingsgrupper foregår inde i webgrænsefladen Virksomhed Myndighed BBR-meddelelse til ”BBR-mappe” Pensionsydelse-meddelelse til ”Pensionsydelse-mappe”

Regler – Sortering pba. tilmeldingsgrupper og meddelelsesformat

Besked ved ny post – standard funktionalitet (eksisterende) Myndighed Virksomhedens digitale postkasse

Besked ved ny post – udvidet funktionalitet (nyt) Sygedagpenge Myndighed HR Sjælland Løn Virksomhedens digitale postkasse

Omfang og håndtering 15 28 9 6 4 55 5 8 3 2 14 47 125 ca. 24 ca. 63   Hedensted Kommune Favrskov Kommune Arbejdsmiljø 15 28 Advis udbetaling 9 6 Arbejdsgiverrefusion 4 55 Indkaldelse af køretøjer til syn 5 VEU 8 3 Andet fra offentlige myndigheder 2 14 Andet I alt 47 125 I alt pr. måned ca. 24 ca. 63

Kommuner er store virksomheder! Hedensted Kommune

Omfang og håndtering Kommune Modtagelse af posten Ansvar for at tømme postkassen Brøndby Kommune Web-interfacet på Virk.dk. Personaleafdelingen Favrskov Kommune Sikker e-mail. Omstillingen Hedensted Kommune Fællessekretariatet Helsingør Kommune Byrådssekretariatet Ishøj Kommune Alle centre. Ledelsessekretariatets medarbejdere holder øje med om postkassen tømmes. Køge Kommune Borgmestersekretariatet Næstved kommune Personaleafdelingen, men økonomiafdelingen har adgang og tager sig af breve fra kommunens bank. Nyborg Kommune Personaleafdelingen og Borgerservice Odense Kommune Sikker e-mail e2015-enheden, for at de kan få et overblik over, hvad der kommer ind. Ringsted Kommune Vordingborg Kommune Tømmes af kommunens postfordeling, som hører under fællessekretariatet.

Tilslutning til Digital Post Find ud af hvem i organisationen der skal have ansvaret for post i den digitale postkasse og find ud af hvad praksis skal være ift. håndtering af post. Hvordan skal posten modtages?: Enten skal man håndtere organisationens post i den digitale postkasser – dvs. inde i webgrænsefladen eller Hente virksomhedens post ned i egne systemer Find ud af hvem i organisationen der er NemID administrator (LRA) og lad personen logge på Virk.dk og aktivere den digitale postkasse

Tilslutning til Digital Post Når postkassen er oprettet kan Administratoren give adgang til andre ansatte For at få adgang til den digitale postkasse, så kræver det en digital medarbejdersignatur eller en NemID medarbejdersignatur Bestil gerne signaturerne i god tid, da DanID får travlt frem imod skæringsdatoen for obligatorisk digital post Medarbejderne der skal have adgang opretter en ”basis brugerprofil” på Virk.dk og anmoder om adgang til Digital Post med den rolle der er aftalt Administratoren får en adviseringsmail om at medarbejderen har søgt om adgang og kan nu afvise eller godkende anmodningen

Videreforsendelse af Digital Post fra Virk.dk Det er muligt at få videresendt post fra Digital Post på Virk.dk enten ved hjælp af: REST-snitfladen Sikker e-mail videreforsendelse Som hovedregel vil det nok for kommuner, regioner og visse statslige myndigheder være mest effektivt at få indholdet fra den digitale postkasse hentet ned i egne systemer: Dels er udfordringen om beskyttelse af fortrolige personfølsomme data løst på den måde Dels vil man kunne benytte den eksisterende kommunikationsinfrastruktur og bemanding

Videreforsendelse af Digital Post fra Virk.dk Dernæst vælges ”Opret videresendelse” under punktet ”Videresendelse af posten til en sikker e-mail-adresse”.

https://www. nets-danid https://www.nets-danid.dk/produkter/nemid_medarbejdersignatur/information_om_nemid/sikker_e-mail/soeg_certifikat/ Videreforsendelse af

Videreforsendelse af Digital Post fra Virk.dk Når certifikatet er uploadet, skal skærmbilledet se sådan ud

Videreforsendelse af Digital Post fra Virk.dk Der bliver nu fremsendt en e-mail til den angivne sikre e-mail-adresse med et bekræftelseslink. Når myndigheden har bekræftet tilslutning via linket, bliver al post herefter automatisk videresendt som sikker e-mail.

Videreforsendelse af Digital Post fra Virk.dk BEMÆRK! Bekræftelsesmailen fremsendes i øjeblikket som en ukrypteret mail til den sikre e-mail-adresse. I Logivas løsning SignFlow er systemet sat op til kun at modtage sikre e-mails, og mailen med bekræftelseslink vil derfor blive afvist. Logiva vil dog kunne hjælpe med at finde den afviste mail. Tietos løsning SEPO burde ikke afvise mailen, da dette system håndterer alle typer mail. Det vides ikke hvordan Triforks løsning SecureBusinessMail og Comendos løsning SikkerMail håndterer en sådan mail.

Sådan ser en videresende meddelelse ud: Ud over dette kommer to metadatafil til: DKAL-metadatafilen og Attention-metadatafilen (hvis det afsendende system medsender en sådan)