Samfundsvidenskabelig metode og videnskabsteori i AT Bent Fischer-Nielsen 03.12.2008.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Når et fag tilhører to hovedområder – at kunne religion som samfundsvidenskabeligt og som humanistisk fag.
Advertisements

Videnskabsteori & metode
Progression i samfundsfag
Videnskabsteori & metode
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
Humaniora.
Statistik Beskrivende statistik
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Almen studieforberedelse
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
Undervisning i VM i uge 46:
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Filosofi – Almen Studieforberedelse
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori og faglige metoder
Samfundsvidenskabelig metode
Samfundsvidenskab og AT
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
nye læreplaner Samfundsfag A, B, C
Konference om Almen Studieforberedelse
Religion og videnskabsformer
Forståelse og fortolkning – Peter Nedergaard
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
v/ Anne Marie Olesen Brandbjerg Højskole 10. sept. 2011
Videnskabsteori & metode
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Hvad er samfundsfag Hvad er samfundsfag Sociologi, politik og økonomi
Videnskabsteori & metode
Positivisme vs. hermeneutik
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Nogle videnskabsteoretiske retninger
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde
Biologi i AT.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Indhold Præsentation af Karl Popper og baggrund for teoriudvikling
Samfundsvidenskab /samfundsfag Introduktion i forbindelse med almen studieforberedelse.
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Innovative kompetencer og talentudvikling Bent Fischer-Nielsen 2011.
Videnskabsteori og metode
Hvordan skabes samfundsfaglig viden?
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Videnskabsteori & metode
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab? Samfundsvidenskabs empiri, teori og metode. Ellere rettere metoder.
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Hvad er samfundsfag?. Samfundsfag handler om…. demokrati, det politiske system, de politiske partier, ideologier, sociale forhold, økonomi, globalisering,
 Formål: kendskab til hovedforskellene på de tre fakulteter (i AT1-AT7 udbygges jeres viden)  Fremgangsmåde – tre-trins-læringsraket: 1. Oplæg v. Jan.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
Almen studieforberedelse 3.g Videnskabsteori De tre forskellige fakulteter Humaniora Samfundsfag Naturvidenskabelige fag Fysik Naturgeografi.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Peter Nedergaard: ”Hermeneutik og hypotesetest” 2016
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Den naturvidenskabelige metode
Hermeneutik 1: Forståelse og forklaring
Velkommen til Metode i DIO.
50 års jubilæum 2016 Reformnyt – en fest for faget?
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Naturvidenskabelig metode
Eksamen i psykologi Camilla McCuiston.
Videregående kvalitative metoder
Kvalitative og kvantitative data i en undersøgelsesopgave
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Hermeneutik 1: Forståelse og forklaring
Samfundsvidenskaberne
Præsentationens transcript:

Samfundsvidenskabelig metode og videnskabsteori i AT Bent Fischer-Nielsen

Samfundsvidenskabelig metode (if. læreplan) Anvende samfundsfaglige begreber og teorier som redskab til en analyse Sociologi Politologi Økonomi Kvantitativ metode Kvalitativ metode Komparativ metode

Anvende samfundsfaglige begreber og teorier Anvende teorierne realisme og idealisme undersøge trusselbillede og sikkerhedspolitik Anvende begreberne assimilation, segregation og pluralistisk integration undersøge indvandreres og efterkommeres integration karakterisere personer i en tysk novelle om tyrkere i Tyskland (sker i faget tysk)

Kvantitativ metode Spørgeskemaundersøgelser Egen undersøgelse fx i lectio og regneark om unges medieforbrug eller vælgeradfærd Andres undersøgelser Bearbejde datasæt. Krydstabeller. Teste hypoteser. Økonomi Bearbejde statistiske data Økonomi i ligninger og grafer

Kvalitativ metode Indlevende sociologi Interviews Egne interviews af unge om medieforbrug eller politiske holdninger Andres interviews. Fx i Magtudredningen: 11 danskeres oplevelse af magtfordelingen i samfundet Fortolkning > mening/hensigt > forståelse Tyrkiske pigers udsagn Statsministerens nytårstale Poul Brejnrod: Sociologi. Gyldendal Del 6: Sociologisk metode.

Komparativ metode Sammenligning af politiske systemer og fra bestemte kriterier (politologi) Sammenligning af Obamas og McCains politik på forskellige områder Undersøge betydningen af bestemte årsagsvariable (fx uddannelse), mens andre variable holde konstant (fx alder) Peter Munk Christiansen og Asbjørn Sonne Nørgaard: Demokrati, magt og politik i Danmark. Gyldendal Kapitel 14: Samfundsvidenskabelig teori og metode

Krav til prøven i AT Anvende samfundsfaglige begreber/teorier i en undersøgelse og Selv anvende kvantitativ, kvalitativ eller komparativ metode eller Bruge andres anvendelse heraf eller Vide hvordan man kunne bruge metoderne til at undersøge problemstillingen + Reflektere over anvendt metode: Muligheder og begrænsninger

Reflektere: Metode - videnskabsteori Kvantitativ metode Operationaliserbare hypoteser Egne eller andres surveys Hypotetisk-deduktiv metode Bevidsthed om teori – empiri Økonomi, sociologi og vælgeradfærd Objektivitet som ideal Kvalitativ metode Fortolkning af taler o.a. dokumenter Egne eller andres interviews Hermeneutiske forskningsprincipper Bevidsthed om forforståelse Aktørers hensigter og indlevende sociologi Intersubjektivitet

Empiri Kvantitative data Kvalitative data Forkaste? Bekræfte? Teori Kategorisering: Begreber Generelle sammenhænge: Teorier Deduktion = logiske slutninger Operationaliserbare hypoteser Induktion: Finde mønstre, generalisere Teste Hypotetisk-deduktiv metode. Reflektere: Hvor er jeg?

Reflektere: Nomotetisk - idiografisk Stabil og forudsigelig kontekst Forklare det generelle Hypotetisk-deduktiv Teorier og modeller Gyldighed i afgrænset tid og rum. Økonomisk sammenhænge: SKIFTENDE kontekst altafgørende for mening og adfærd Forstå det specifikke Fænomenologi: Induktiv Antropologi. Feltstudier Analogier => Typer Familietyper Fællesskab Individualitet Teamfamilie Svingdørsfamilie Patriakalsk Socialt akvarium Samlet efterspørgsel Beskæftigelse Inflation

Sammenhænge - typer Stærke mediekompetencer Betydning af politik Stærke mediekompetencer Mindre stærke mediekompetencer VigtigtDen engageredeDen pligtopfyldende Mindre vigtigt Den travleDen passive Interviews => Elevtyper ud fra forbrug af medier i valgkampen Finn Rasmussen: Massemedier og politisk kommunikation. Columbus 2007.

Kvantitativ model 6 faktorers effekt på valgresultatet til kommunalvalg. Beta-koefficient (signifikans) Bent Fischer-Nielsen: Kommunalpolitik. Columbus 2005

Model ud fra case-studier Molins model: Faktorer der forklarer partiers valg af standpunkt

Kompleksitet i praksis ”Kvantitativ indholdsanalyse” Kvantitiativ indholdsanalyse: Avisartiklers indhold analyseres og kategoriseres som kritisk, opbakkende eller neutral. Derefter tælles hvor mange der er af hver type. Resultat vises i et diagram (se nedenfor) Stig Hjarvard m.fl.: Mediernes dækning af invasionen i Irak Line, 2y: ”Undersøg hvordan Jyllandspostens og Politikens dækning af Irak-krigen er nu (februar 2007), og om der er forskelle/ligheder i deres holdning til krigen” Line gennemførte en kvantitativ indholdsanalyse i 2007 og sammenlignede med Derefter refleksion over metoden: Kvantitativ og/eller kvalitativ?

Videnskabsteori i samfundsvidenskaberne Hypotetisk-deduktiv metode (positivisme) Verifikation (Comte) og falsifikation (Popper) Kritisk teori Frigørelse gennem kritisk praksis (Habermas) Sociologisk feltanalyse (Bourdieu) Observation Hermeneutik (Gadamer, Dilthey) Sociale aktørers intentioner fx i nytårstalen Forskerens forforståelse Konstruktivisme (Berger og Luckmann) Viden er en konstruktion (diskursteori) m.fl. Lars Fuglsang og Poul Bitsch Olsen (red.): Videnskabsteori i samfundsvidenskaberne. På tværs af fakulteter og paradigmer. Roskilde Universitetsforlag 2004.