Vi har en ambitiøs regering ( - siger de ) DK skal både være et videns- og produktionssamfund Samspil mellem håndværk og ideer udvikler ny teknologi og.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Advertisements

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Ungepakke.
Uddannelsessystemet Paradokser og muligheder
Hold Fast Konsortiemedlemmer i UU Ringkøbing Fjords område: Deltagere:
UU Center Kolding Mentorprojekt i UU Kolding •Ide og finansiering •Ungepakke II •Samarbejdspartnere Taxameter - institutionsuafhængig.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
EUD og vejledningsreform
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
”Vi når målet – men hvordan?”
Orientering forældremøde 10. klasse
Orientering forældremøde 9. klasse
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.

Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Infoaften 9.kl. Ungepakke 2: uddannelsesparathed
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
UU Vendsyssel Øst Vest Uddannelse UU Vendsyssel Øst Vest
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Forældremøde 7. klasse.
UU vejleder Lene Skovgaard.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Valg af introduktionskursus. 8. Klasse efterår/vinter.
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
FORÆLDREMØDE 8. ÅRGANG AUGUST Vejledning 8. årgang Præsentation Vejledningslov Uddannelsesparathedsvurdering Uddannelsesplan – minuddannelse.net.
Forældremøde Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København.
Forældremøde Sortedamskolen 2013/14
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
1 UU vejleder Lene Skovgaar d. 2 Hvem er UU-Lillebælt Vejleder i valg af ungdomsuddannelse Kollektiv vejledning og udvidet vejledning Grundskolevejledning.
8.kl Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København mellem.
Uddannelsesvejledning MF10.kl. 2011/12 1/8 2010: UU MariagerFjord U-plan, 10. klasse Brobygning Uddannelsessystemets opbygning 1. marts 2012 Gode
Forældrearrangement Tirsdag den 30. september 2014.
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Velkommen 9. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
FORÆLDREMØDE 10. ÅRGANG AUGUST Vejledning 10. årgang Præsentation Vejledningslov Uddannelsesparathedsvurdering Uddannelsesplan – minuddannelse.net.
Tidl. Vejledningschef Leif Erik Pedersen
Velkommen til 8. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
7. klasse.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Vesterbrogade 6D. 4, 1780 København V. | uudanmark.dk| | CVR: Er vejledningssystemet gearet til de store reformer og fremtidens.
Glostrup §17.4 / UU ansvar:Uddannelsesvejledning og information Foretage endelig uddannelsesparathedsvurdering Formidling af intro, brobyg praktik.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Kollektiv vejledning – dagens program Du skal: have grundlæggende kendskab til uddannelsessystemet.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Vejledning og undervisning i Uddannelse og Job, samt arbejdet med UPV - et samarbejde.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på 7. klasse.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
UU-Vestegnen Kongsholmcentret Vognporten Albertslund Tlf Facebook Albertslund * Ballerup * Glostrup * Høje-Taastrup.
Forældremøde 8. klasse På vej mod ungdomsuddannelse Klar – Parat – Start.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Kollektiv vejledning – dagens program Du skal have kendskab til Uddannelsessystemet E:dag?
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Forældreinformation 9. & 10. klasse UU Kolding.
Forældremøde i 9. klasse
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Forældre-information
Kollektiv vejledning – dagens program
Dagens program Du skal have kendskab til:
På vej mod ungdomsuddannelse Klar – Parat – Start
Forældremøde Ung i Svendborg.
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
Forældremøde – 8. klasse UU-vejleder XXX.
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Dagens program Du skal have kendskab til:
Hvordan samarbejder vi med grundskolen om det praksisnære?
Forældremøde.
Forældremøde 2019/2020 Specialtilbud.
Præsentationens transcript:

Vi har en ambitiøs regering ( - siger de ) DK skal både være et videns- og produktionssamfund Samspil mellem håndværk og ideer udvikler ny teknologi og nye markeder Flere unge skal tage en erhvervsuddannelse (Regeringens mål ifølge 2020-plan) Folkeskolen skaber videns- og færdighedsfundamentet for uddannelse og job

Der er ild i platformen Vi har spurgt 333 folkeskoleelever i klasse: Kun 10 % vil tage en erhvervsuddannelse – 20,4 % i % vælger gymnasiet: Stx 49%, Htx 10%, Hhx 13%, Hf 5% Kun 66 % kender erhvervsuddannelserne - tømrer 91%, mekaniker 86%, industritekniker 26%, frontline pc-supporter 25% 47 % mener, at det er forbundet med lav status at gå på erhvervsskole – 5 % for gymnasiet 67 % er ikke blevet udfordret på deres uddannelsesvalg - Vejledning primært fra UU, forældre og internet, besøg på uddannelsesinstitution 52% mener, at det faglige niveau på erhvervsskole giver prestige - 91 % i gymnasiet - 84 % tillægger prestige/status stor eller middel betydning

Hvad siger de vigtigste vejledere?

Vejledningen Alle skal have vejledning, men ikke alle har brug for individuel vejledning. Den individuelle vejledning fokuseres til de elever, som har et særligt vejledningsbehov. Uddannelsesparathedsvurderingen rykkes frem fra 9. til 8. klasse. Obligatoriske introduktionskurser til de erhvervsrettede ungdomsuddannelser i 8. klasse. Mere og bedre brug af ug.dk, eVejledning og kollektiv vejledning til elever uden særlige vejledningsbehov

Regeringen foreslår at vejledningsindsatsen skal reduceres til en gruppe på 20% i 8. klasse. at UU vejlederen skal udelukkes fra mødet hvor elevens uddannelsesparathed vurderes. Den vurdering skal udelukkende foretages af skolen/ lærergruppen. at alle elever i 8. klasse nu skal deltage i introduktionskurser til de erhvervsrettede uddannelser. Det er ikke noget nyt, men noget som allerede eksisterer! at målretningen af vejledningen i grundskolen skal tilvejebringe varig finansiering af en videreførelse af Ungepakke II. Det er en besparelse på ca. 153 mio. og en reduktion af antallet af vejledere i Danmark fra til godt 700

Er det at tænke ud af boxen?

1801 Slaget på Reden 1807 Københavns bombardement 1813 Statsbankerotten 1814 Wienerkongressen – Danmark mister Norge 1814 indfører Frederik 6. skolepligt af alle børn i kongeriget Danmark med en ny landsdækkende lov om almueskolevæsenet – og der måtte højst være 2 km til skole

Foretag det endelige paradigmeskift i uddannelsessystemet Vi er et land i vildrede Vi har foretaget paradigmeskift på mange områder