Velkommen til workshop

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vil du have en fuldmagt fra en borger?
Advertisements

Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
INFOMØDE OM SKOLEPRAKTIK (Skolens navn)
En gennemsnitlig og fiktiv Jonathans dokumenterede forløb på Korsør ProduktionsHøjskole Jonathan starter mandag den 12. oktober på Korsør ProduktionsHøjskole,
Sådan kommer I i gang med digital signatur
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
JordWeb: en hjemmeside til anmeldelse af jordflytning.
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Ude af 10. klasse, og hva’ så? l
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Indhold af EASY-A version 2.9.X Praktikplads statistik - EASY-S
Udlægning af en ny cache
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Ny Farm N Visning og.
Fælles lokal uddannelses udvalgskonference på Syddansk Erhvervsskole d. 8. oktober i Odense.
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
Formularer (Access, del 3)
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
1. Ordreside: Køretøjerside: Brugereside: Timesedlerside: Beskederside: Oversigtskortside: Themeside: 19.
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Introduktion til Access (Access, del 1)
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Konference Hotel Legoland, den 21. april 2010 De merkantile erhvervsuddannelser aktuelt nyt uddannelsesaftalens længde kæde-/koncerngodkendelser.
Eksempel på struktur på et Grundforløb
Praktikkonference i Billund april 2010 Nyt fra AER v. Hanne Hansen og Vibeke Brask.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Du finder registreringsskemaet på: dev2. siteloom
Præsentationskonference – forårsversion af EASY-A Jørgen Rendsvig afdelingsleder.
Velkommen til workshop om EASY-P
 Åben KM Udfyld oplysninger:  Indbakke: NYE  Kommunikerende enhed: Alle beskeder: + hospitalskode Afdelingsspec.: afdelingskode, søg med  Afslut med.
René Dommer Projektleder for EASY-P, LIS, Praktik+ og praktikpladsen.dk Status, planer og økonomi.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Erhvervsuddannelser.
Finde og åbne et chatrum Brug søgefunktionen i Lync til at finde de rum, du har adgang til. 1.I hovedvinduet i Lync skal du klikke på fanen Chatrum. 2.Skriv.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
© 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Tilføje en kontakt Listen Kontakter gør din kommunikation lettere og gør det muligt for dig.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
Konference den 24. og 25. september Filarkiv
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Brevudskrivning Du vil gerne skrive et brev, i dette tilfælde til en kreditor. I din venstre menubjælke finder du derfor Kreditor og trykker på den. Derved.
INDFAK2 Rekvirent VELKOMMEN.
INDFAK2 Rekvirent VELKOMMEN.
INFOMØDE OM SKOLEPRAKTIK
PRAKTIKCENTER CPH WEST Temaeftermiddag for praktikkonsulenter, værkstedsassistenter, administrative medarbejdere og andre der er involveret i arbejdet.
Konference for faglærere inden for gaffeltruckuddannelserne Hotel Scandic Bygholm, Horsens den 10. og 11. august 2015 Velkommen!
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Call Center, adm kursus, indledning Indledning (registrering af kursister & præsentation) 10 min. Hjælpeværktøjer 5 min. System overblik 30 min. Administrator.
Voksenlærlingordningen. Hvorfor en voksenlærlingeordning?  Voksenlærlingeordningen startede i 1997 for at modvirke de begyndende balanceproblemer på.
Trin-for-trin guide til s1 autorisation
Program Trepartsaftalen Nyt om EUV
Virksomhedens brug af Elevplan og Skolepraktik i Elevplan
Folmer Kjær Pia Kristoffersen
Vejledning: Publicering af artikler på Kompetenceportalen
Virksomheden og Elevplan
Praktikpladsen.dk Præsentation på praktikkonferencen,
Praktik+ Præsentation på praktikkonferencen,
Introduktion til det ”ny” Praktik+ Anne Birch, UNI•C
Præsentationens transcript:

Velkommen til workshop 25. april 2012 Velkommen til workshop EASY-P Praktikpladsen Praktik+ Startsiden når de kommer ind i lokalet Praktikkonference 2012, Hotel Legoland

Paneldeltagere Birgit Heinsen, CPH West (Praktikpladsen) 25. april 2012 Paneldeltagere Birgit Heinsen, CPH West (Praktikpladsen) Anne Birch, Uni-C (Praktik+) Jette Stefansen, Uddannelsescenter Holstebro (EASY-P) Sanne Rejnholt Andersen, Svendborg Erhvervsskole (EASY-P) Jette sammen med velkommen Husk Lorents, Per, Peder og Gertrud Praktikkonference 2012, Hotel Legoland

”Program” for de næste 90 minutter….. 25. april 2012 ”Program” for de næste 90 minutter….. Nyt om praktikpladsen.dk Evt. spørgsmål Nyt om Praktik+ Spørgsmål og nyt og nyttigt til EASY-P De spørgsmål, vi har modtaget Lidt om kommende EASY-P versioner Evt. øvrige spørgsmål Sagsbehandling på praktikområdet – herunder fakta, der er værd at huske Jette sammen med velkommen Program for denne workshop Men vi lægger vægt på WORK shop, dvs. vi arbejder med det I gerne vil og det som I byder ind med. Dog skal vi nå igennem de spørgsmål der er kommet på forhånd. Vi har på forhånd forsøgt at fordele tiden: 15 – 20 min.     PP.dk 15 – 20 min.     P+ 45 – 55 min.     EASY-P Praktikkonference 2012, Hotel Legoland 25. april 2012 Praktikkonference 2012, Hotel Legoland

Praktikpladsen.dk, 1 Hvilke godkendelser vises. 25. april 2012 Praktikpladsen.dk, 1 Hvilke godkendelser vises. Kun godkendte læresteder, dvs. læresteder der i EASY-P i PG01 har en dato i feltet ”Godkendt FU”, vises på praktikpladsen. Hvilke godkendelser vises ikke. Godkendelser med begrænsningskode 1097 ”Kun til VFU (virksomhedsforlagt undervisning)” Godkendelser med begrænsningskoden 1019 ”Skolegodkendelse”. Birgit Praktikkonference 2012, Hotel Legoland 25. april 2012 Praktikkonference 2012, Hotel Legoland

Praktikpladsen.dk, 2 Nyheder fra kommende version ”forår 2012” 25. april 2012 Praktikpladsen.dk, 2 Nyheder fra kommende version ”forår 2012” Det bliver nemmere for elever at kende forskel på opfordret og uopfordret ansøgning Linket – fra forsiden – hedder nu ”Søg praktikplads” E-mail til elever skal indeholde mulighed for afmelding ”Ønsker du at afmelde denne tjeneste” Dialogboks, når tvungne felter mangler at blive udfyldt ”Du mangler at udfylde et eller flere felter, inden du kan synliggøre din profil” Samme besked ved knappen ”OK” Det er ikke muligt at ændre sit UNI-login Derfor skal fanen ”skift brugernavn/password” ikke være synlig, hvis elev er logget ind med UNI-login. Birgit Praktikkonference 2012, Hotel Legoland 25. april 2012 Praktikkonference 2012, Hotel Legoland

Praktikpladsen.dk, 3 Nyheder fra kommende version ”forår 2012” 25. april 2012 Praktikpladsen.dk, 3 Nyheder fra kommende version ”forår 2012” Ændret design ved skift brugernavn/adgangskode Mange elever tror, at de skifter både brugernavn og adgangskode ved at udfylde begge ”afdelinger” og klikke på ”gem” én gang Nem adgang til ”Min side” Særligt vejledere har svært ved at finde tilbage til ”min side” fra forsiden Læresteder der er hovedkontor skal allerede fra forsiden kunne linke til afdelinger. Birgit Praktikkonference 2012, Hotel Legoland 25. april 2012 Praktikkonference 2012, Hotel Legoland

Praktikpladsen.dk, 4 Nyheder fra kommende version ”forår 2012” 25. april 2012 Praktikpladsen.dk, 4 Nyheder fra kommende version ”forår 2012” Ændret visning af adresse på siden ”Søg virksomheder” Samme visning af adresse som ved ”Søg godkendte virksomheder” Ændret opbygning af menu Birgit Praktikkonference 2012, Hotel Legoland 25. april 2012 Praktikkonference 2012, Hotel Legoland

Praktikpladsen.dk, 5 Muligvis på kommende version ”forår 2012” 25. april 2012 Praktikpladsen.dk, 5 Muligvis på kommende version ”forår 2012” Ny boks på forsiden til generelle oplysninger Tabellen over faglige udvalg skal kun vise relevante udvalg Vis uploadet logo med det samme En log-ud og- tilbage til oversigten knap. Birgit Praktikkonference 2012, Hotel Legoland 25. april 2012 Praktikkonference 2012, Hotel Legoland

Praktik+, 1 Omlægning af layout 25. april 2012 Praktik+, 1 Omlægning af layout Indførelse af funktionalitet for kursus-/efteruddannelsesområdet 2 hovedfaneblade pr. lærested: ’Erhvervsuddannelse’ og ’Efteruddannelse’ - Hver fane indeholder ’Kontaktpersoner’, ’Aktiviteter’, ’Dokumenter’ - EUD-fanebladet indeholder i øvrigt ’Godkendelser og uddannelsesaftaler’ - Efteruddannelses-fanebladet indeholder i øvrigt ’Kurser, kursister, certifikater’ - Oprettelse af nye kontaktpersoner og aktiviteter foregår via ’overlays’ - Fritekst forsvinder - Gamle fritekster konverteres til aktiviteter Aktivitetsbilledet - Indførelse af ’vedrørender’, der matcher kursus-/efteruddannelsesområdet - Valg af ’vedrørende’ styrer aktivitetens (default) synlighed - Valg af mærke styrer aktivitetens synlighed - Mulighed for at gøre aktivitet ’Synlig for flere skoler’ Lister over ’Flere skoler¨’ – f.eks. skolerne i et VEU-samarbejde - Et flerskolemærke afføder automatisk en flerskoleliste Anne Praktikkonference 2012, Hotel Legoland 25. april 2012 Praktikkonference 2012, Hotel Legoland

25. april 2012 Praktik+, 2 Søg efter aktiviteter - Søgning på de nye ’vedrørender’ - Mulighed for at få opsummeret tid og kilometer på baggrund af en aktivitetssøgning - A04 – Tidsforbrug forsvinder Kontaktpersoner og søg på kontaktpersoner - Mulighed for at hæfte FKB på en kontaktperson – og at kunne søge på disse - Mulighed for at hæfte mærke på en kontaktperson – og at kunne søge på disse Besøgsblanketten digitaliseres - Man kan taste i besøgsblanketten inden udskrift - Det indtastede kan gemmes som aktivitet Kviksøg udvides - Google-lignende kvik-søgning på navn og postnummer - Løbende drop-down visning af potentielle ’hits’ Søgelister - Indførelse af højreklik til hurtig sletning eller omdøbning Hvis en søgning giver kun 1 resultat, hoppes der direkte til lærestedet Ny forside – start på grundsøgebilledet – SL1 Anne Praktikkonference 2012, Hotel Legoland 25. april 2012 Praktikkonference 2012, Hotel Legoland

EASY-P, 1 Indkomne spørgsmål: 25. april 2012 EASY-P, 1 Indkomne spørgsmål: Nu skal der jo afkrydses i løn og overenskomst, men ofte er der ikke skrevet overenskomst, og når man så kontakter arbejdsgiveren siger de, at de ikke har overenskomst, og sommetider nægter de at der skrives noget, hvordan forholder man sig her??? Svar: Fremgår af ansættelsesbevisloven §2, stk. 2 pkt. 8. https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=130583 at arbejdsgiver skal oplyse arbejdstager hvilken overenskomst der følges og erhvervsuddannelsesloven §55 og 56 https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=135656#K7   Uddannelsesaftalen skal angive lønnen, og lønnen skal mindst udgøre den løn, der er fastsat ved kollektiv overenskomst inden for uddannelsesområdet. Inden for uddannelsesområder, der ikke er omfattet af en kollektiv overenskomst, fastsættes mindstelønnen af et nævn, der nedsættes af områdets organisationer. Fra den Administrative vejledning http://www.admsys.uni-c.dk/easy-p/dokumenter/Vejledninger/Administration/index.html ”Løn og Andre vilkår” ”Feltet til angivelse af kollektiv overenskomst skal være udfyldt med navnet på den/de kollektive overenskomster, som eleven aflønnes efter. Skolen skal gøre en ihærdig indsats for at frembringe de manglende oplysninger, er dette ikke muligt, tages kontakt til det faglige udvalg. Kan oplysningen ikke fremskaffes, kan aftalen ikke registreres, men sendes tilbage til virksomheden”. Jette/Sanne Praktikkonference 2012, Hotel Legoland 25. april 2012 Praktikkonference 2012, Hotel Legoland

25. april 2012 EASY-P, 2 Indkomne spørgsmål: Vi har været udsat for et par gange at der er skrevet et andet lønafregningsnr. på end CVR nr., og det SE nr. findes ikke i CVR. Kan det godt lade sig gøre??? Svar: Ja, det kan det godt, netop fordi det kan være et SE nr. som ikke samtidigt er et CVR nr. og i EASY-P findes kun CVR numre. -------------------- Uforskyldt mistet og hvor meget skal vi som skole gøre. Vi har haft efterhånden nogle sager, som kræver nærmest juridiske evner. Svar: Dette er vist noget af det vi bare tager en snak om, det er ikke et konkret spørgsmål, men et forslag til oplæg. Jette/SAnne Praktikkonference 2012, Hotel Legoland 25. april 2012 Praktikkonference 2012, Hotel Legoland

EASY-P 25. april 2012 UVM brev af 15 januar 2010. Hvem træffer afgørelse af ”uforskyldt mistet en uddannelsesaftale” Virksomheden skal, jf. § 92, stk. 2, jf. stk. 1, i bekendtgørelse om erhvervsuddannelser, give meddelelse til den skole, hvor uddannelsesaftalen er registreret, hvis uddannelsesaftalen er: ophævet i prøvetiden, ophævet efter aftale mellem parterne, ophævet af en af parterne efter prøvetidens ophør, ophævet ved Tvistighedsnævnets afgørelse, eller ophørt af andre grunde inden udløbet af aftaleperioden.   Når skolen modtager en ophævelsesmeddelelse eller en ny uddannelsesaftale for en elev, der har mistet en uddannelsesaftale, skal skolen afgøre, hvorvidt eleven uforskyldt har mistet en uddannelsesaftale. Skolens afgørelse skal registreres og arkiveres. For skoler, der anvender EASY-P, er der mulighed for registrering af afgørelsens resultat i dette system. Vejledning herom findes på: http://www.admsys.uni-c.dk/easy-p/dokumenter/Vejledninger/Registrering af uddannelsesaftaler mm/uforskyldt mistet aftale vejl.doc Jette/Sanne Praktikkonference 2012, Hotel Legoland 25. april 2012 Praktikkonference 2012, Hotel Legoland

25. april 2012 EASY-P, 3 Indkomne spørgsmål: Elever efter karensperiode, som skal have SKP på en anden hovedforløbsskole – hvordan håndteres det og hvem er kontaktskole for eleverne?. Svar: Det er altid grundforløbsskolen der har ansvaret for EMMA vurdering af eleven, og som skal forsøge at finde en evt. anden skole, der kan optage eleven i SKP. Ved egnethedsvurderingen, ved udløbet af karensperioden finder man ud af, at nogle elever skal i skolepraktik på en anden skole, der tages kontakt til den valgte skole med oplysninger om hvilke elever det drejer sig om, og hvornår de har afsluttet grundforløbet. Når den modtagende skole har accepteret at optage eleven i SKP, overtager de dermed det videre forløb for eleven i forhold til skolepraktik. Det aftales de 2 skoler imellem hvor eleven skal være registreret som søgende. Det er hensigtsmæssigt med en underskrevet aftale de 2 skoler imellem, som klart beskriver hvem der har ansvar for hvad. Jette/Sanne Praktikkonference 2012, Hotel Legoland 25. april 2012 Praktikkonference 2012, Hotel Legoland

25. april 2012 EASY-P, 5 Indkomne spørgsmål: Feltet registrering af pauser: Hvornår tastes en pause? (barsel, sygdom eller andet fravær?) Svar: Når eleven har pause i sin uddannelse uanset grund. Pausen tastes primært af hensyn til EASY-A for at sikre at eleven ikke placeres på skoleophold i den periode. Men det er selvfølgelig også smart i forhold til beregning af evt. forlængelse af aftalen. Hvor lang tid skal en elev være fraværende for man taster en pause? Svar: Ingen bestemt grænse --------------------------------- Godkende virksomheder til VFU: Hvilke koder sætter man på i godkendelsesbegrænsninger? Svar: 1097 ”Kun til VFU (virksomhedsforlagt undervisning)” Jette/Sanne Praktikkonference 2012, Hotel Legoland 25. april 2012 Praktikkonference 2012, Hotel Legoland

EASY-P kommende versioner 25. april 2012 EASY-P kommende versioner Oktober Primært SOSU aftale ting, bl.a. PA02 til masse oprettelse af aftaler Småændringer på PA01 Forventet udlært dato, ”Send nu” fjernes, større bemærkningsfelt, mere validering på datoer, DS afdeling, statuskoder opr. Direkte i PA01, aftaletyper og ændring af aftaletyper giver statuskoder, direkte cpr opdatering når cpr nr. er tastet. Flere og forbedrede søgefunktioner på praktikforholdssøgningen Senere Primært SOSU praktikforholds (PF) ting Konvertering af DS-afdeling, auto afslutning af PF, sletning af PF i A giver også sletning i P. Flere for forbedrede søgefunktioner på personsøgningen Ændring i optælling af aftaler på PV01, PL01, PG01 så ikke PF tælles med Jette Praktikkonference 2012, Hotel Legoland 25. april 2012 Praktikkonference 2012, Hotel Legoland

EASY-P, 1 Relevante emner hvis der ikke kommer nok spørgsmål: Aftaler 25. april 2012 EASY-P, 1 Relevante emner hvis der ikke kommer nok spørgsmål:  Aftaler Korte aftaler Skolepraktik Veje ind i skolepraktik Uforskyldt mistet Ændret registreringspraksis Kvoter Dataoverførsler – aftaleoverførslen sker nu løbende Jette / Sanne Praktikkonference 2012, Hotel Legoland 25. april 2012 Praktikkonference 2012, Hotel Legoland

25. april 2012 HUSK: Siden 1. april er der sendt aftaler af sted fra EASY-P til EASY-F hvert 15. minut i stedet for en gang i døgnet. Dvs. man behøver ikke bruge ”Send nu” mere  EASY-F indlæser hvert 20. minut (minuttal 14 / 34 / 54) og sender videre til EASY-A, så afhængig af hvor ofte skolernes EASY-A er sat til at køre, så tager det ikke mere end en ½ time før aftaleændring kommer over til EASY-A nu om dage. A280 anbefaling: B754 opsætning til hver 20 minut med start 7:00 Jette Praktikkonference 2012, Hotel Legoland 25. april 2012 Praktikkonference 2012, Hotel Legoland

EASY-P Forside optællingen i EASY-P 25. april 2012 EASY-P Forside optællingen i EASY-P Elever uden 90 dages kontakt: Ser på, hvilken af de kontaktkoder som betyder, at der har været 2-vejs kontakt med eleven. Ser på (koder som har Systemdato eller Brugerdato i kolonnen ”Kontaktdato” PT07), som har nyeste dato, og er der ingen af disse datoer der er nyere end 90 dage, kommer personen med i antallet på forsiden. Ikke søgende SKP elever: Bemærk at her kigges på AKTIVE SKP forhold ikke nødvendigvis igangværende! NB! Optællingen med SKP elever uden synlig profil: når der laves søgninger i EASY-P, så vær opmærksom på, om der søges på SKP skole – eller kontaktskole. Jette Praktikkonference 2012, Hotel Legoland 25. april 2012 Praktikkonference 2012, Hotel Legoland

25. april 2012 Husk: Man kan ikke være elev i egen virksomhed - Se afgørelse fra MBU Kan man registrere en uddannelsesaftale som ikke er underskrevet af begge parter? Nej, aftalen er først en gyldig aftale når begge parter har underskrevet, og først derefter kan aftalen registreres. Opbevaring/arkivering af aftaler: Bemærk, at der nu endelig er fundet juridisk afklaring om at originale aftaler, tillæg og ophævelser skal opbevares af skolen i mindst 3 år efter aftalen udløb. Se mere i Den Administrative vejledning afsnit I.2.1.4 Kopi af skole- og uddannelsesbevis gemmes af udstederen (skolen eller det faglige udvalg) i 30 år, jf. hovedbekendtgørelsens § 83, stk. 3. Jette Praktikkonference 2012, Hotel Legoland 25. april 2012 Praktikkonference 2012, Hotel Legoland

25. april 2012 EASY-P  Elever på barsel Iflg. MBU skal aftaler for elever på barsel forlænges efter § 58 stk. 3. Bekendtgørelse af lov om erhvervsuddannelser, https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=135656 LBK nr. 171 af 02/03/2011 Dvs. udløber en uddannelsesaftale mens eleven er på orlov, skal der inden slutdato på uddannelsesaftalen laves et tillæg, sådan at eleven er dækket af et ansættelsesforhold – under hele barslen. Hvis ikke den præcise dato for tilbagevendende efter orlov er kendt, kan det blive nødvendig med endnu et tillæg. Jette Praktikkonference 2012, Hotel Legoland 25. april 2012 Praktikkonference 2012, Hotel Legoland

25. april 2012 EASY-P Korte aftaler. Aftaler, der indeholder en HEL praktikperiode (altså en praktikperiode i sin fulde længde mellem 2 skoleophold), og minimum et skoleophold fra hovedforløbet. Afkortning (tillæg) i aftaleperioden: Perioden skal stadigvæk overholde reglerne om længden for korte aftaler. Forlængelse (tillæg) ind i en ny praktikperiode vil kunne være til skade for eleven, da denne så ikke kan indgå en kort aftale om næste praktikperiode, uden at denne aftale kommer til at omfatte næsten to praktikperioder (den hvor der mangler noget af en praktikperiode, som ikke længere er hel, og den næste hele, der ligger efter næste skoleperiode). Aftalens slutdato må ikke være lig med afslutning af trin 1 eller 2. Når en uddannelsesaftale udløber på samme tidspunkt som trin 1 eller trin 2 afsluttes, er der ikke tale om en kort aftale – men derimod en ordinær aftale, evt. restaftale hvis eleven allerede har gennemført en del af uddannelsen. Der skal altså ikke registreres supplerende aftaletype 1018 ”Del af forløb med korte aftaler” på en sådan aftale. En aftale, der afsluttes på trin 1 eller trin 2 skal have afslutningsårsag 1101 ”Afsluttet – udlært”. NB: Tilskudskontoret oplyser, at en trin 2 aftale, som påbegyndes lige efter afslutningen af en trin 1 aftale, ikke udløser færdiggørelsestaxameter. Sanne Praktikkonference 2012, Hotel Legoland 25. april 2012 Praktikkonference 2012, Hotel Legoland

EASY-P 4 veje ind i skolepraktik 25. april 2012 EASY-P 4 veje ind i skolepraktik 1. Ordinært optag efter grundforløb eller optag til trin 2 på baggrund af fuldført trin 1. Registreres med den obligatoriske aftaletype 1081 Skolepraktik 2. Optaget i en kvoteplads. Registreres med den obligatoriske aftaletype 1081 Skolepraktik samt den nye supplerende aftaletype 1025 Optaget i kvoteplads (1025 skal også på 'tillæg' til skolepraktikken). 3. Efter uforskyldt mistet aftale. Registreres med den obligatoriske aftaletype 1081 Skolepraktik samt med den nye supplerende aftaletype 1026 Optaget efter uforskyldt mistet aftale (1026 skal også på 'tillæg' til skolepraktikken). Kontaktkoden 2912 "Elev har uforskyldt mistet aftale, bekræftet d." skal fortsat registreres i PP00 på eleven. 4. Efter en kort aftale. Registreres med den obligatoriske aftaletype 1081 for skolepraktik samt med supplerende aftaletype 1018 for kort aftale. Vær opmærksom på, at alle skolepraktikforhold i forbindelse med korte aftaler skal registreres med supplerende aftaletype 1018 (også hvis det er den sidste del op til udlæringsdatoen). Sanne Skal de supplerende aftaletyper 1025 (Kvote) og 1026 (Uforskyldt mistet) på eventuelle "tillæg" til skolepraktikken (1068 Ændret periode, 1069 Ændret speciale)? Svar: Ja! En elev tager trin 1 i skolepraktik på kvotebelagt uddannelse, hvorfor skolepraktikken registreres med 1025 "Optaget i kvoteplads". Skal der så 1025 på trin 2 skolepraktikken? Svar: Nej. Praktikkonference 2012, Hotel Legoland 25. april 2012 Praktikkonference 2012, Hotel Legoland

EASY-P Kombinationsaftale. Kan en uddannelsesaftale i aftaleperioden ændres til at være en kombinationsaftale ? En uddannelsesaftale kan godt ændres til at være en kombinationsaftale, såfremt alle tre parter er indstillet her på. I skal som skole være opmærksom på, at alle parterne er bekendt med konsekvenserne, herunder særligt - at der ikke er prøvetid i virksomhed nummer 2. Praktikkonference 2012, Hotel Legoland 25. april 2012

25. april 2012 EASY-P FU breve. Desværre er der nogle aftaletyper, der endnu IKKE kommer med på FU breve. Det drejer sig om: 1009 ” Første aftale efter uforskyldt mistet aftale” 1041 ”PE, Produktionsskolebas. Eud” 1042 ” PE-delaftale (under produktionsskolebas. eud)” 1043 ” PE-VFU (virks.forl. undervisn. prod.skole eud” Sanne Praktikkonference 2012, Hotel Legoland 25. april 2012 Praktikkonference 2012, Hotel Legoland

25. april 2012 EASY-P Forsøg med voksenlærlingetilskud i 4 år (ADM sys nyhed af 030212) Der er lavet forsøgsordning specielt rettet mod ledige, der er mellem 25 og 29 år ved uddannelsens begyndelse (også nævnt i Praktik+ nyhed [1]). Disse elever skal opfylde kravene til voksenlærlingetilskudsordningen, hvor de blandt andet ikke må have en anden uddannelse på EUD-niveau eller højere. Virksomheden har mulighed for at søge om tilskud i op til 4 år for disse elever (normalt er det kun 2 år). Det er fortsat jobcentrene, der skal bevilge tilskuddet. Forsøgsperioden gælder for aftaler med start i perioden 01.01.12 - 31.12.13. Læs nærmere i § 5 i "Bekendtgørelse om forsøgsordninger efter lov om ansvaret for og styring af den aktive beskæftigelsesindsat, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om sygedagpenge", BEK nr. 32 af 16.01.12 [2] Med venlig hilsen Ulla Petersen, EASY-P konsulent EUC Nordvestsjælland OBS: Ledige over 29 år, her er tilskudsperioden 2 år. Sanne Praktikkonference 2012, Hotel Legoland 25. april 2012 Praktikkonference 2012, Hotel Legoland

EASY-P Produktionsenhedsnummer i EASY-P 25. april 2012 EASY-P Produktionsenhedsnummer i EASY-P Vi er løbende i gang med at rydde op i læresteder uden pnr. og dobbelt registrerede læresteder. Dobbelt registrerede læresteder kan f.eks. være et lærested, hvor lærestedets navn og adresse er skrevet med store bogstaver, og et lærested hvor lærestedets navn og adresse er skrevet med store / små bogstaver. Hvis I ser sådanne tilfælde så vær rare at give besked til en EASY-P konsulent, så vi med tiden kan få ryddet helt op, så EASY-P passer fuldt ud med cvr registret. Sanne Praktikkonference 2012, Hotel Legoland 25. april 2012 Praktikkonference 2012, Hotel Legoland

Tak for i dag!