2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Advertisements

Tal på familieområdet.
Grundlæggende IT, niveau G
Arbejdspladsudvikling
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Mødeledelse og deltagelse
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Karl Henrik Flyums model
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
5.lektion: Økonomisk politik
7.lektion: EU og det danske politiske system – hvad er EU
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
2.Lektion: Velfærdsstatens udvikling, indtægter og udgifter
1. Lektion: Det politiske system
5. lektion: Ulrich Beck og risikosamfundet
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Socialgrupper Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
4.lektion: Politiske partier og standpunkt
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
3. Lektion: Ligestilling - Er der ligestilling mellem kvinder og mænd i Danmark? 3.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder”
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
6.lektion: Folketing og regering – hvem kontrollerer hvem?
3.lektion: De økonomiske mål
4.lektion: Velfærdsmodeller
2.lektion:Demokrati 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Det politiske system i Danmark” baseret på kapitel 6 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum & Hansen,
1.Lektion: Identitet i forandring
4.lektion: Hypoteser og evaluering 4 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Danmark i verden” baseret på kapitel 2 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
1.lektion:Behovspyramide og markedet
3.lektion: Velfærdsstatens indtægter og udgifter
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
5.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
6.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
Lektion 1: Hvad er velfærdsstaten ifølge jer
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Social mobilitet Side i
Social mobilitet Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
1. lektion: Livsformer i Danmark
Ulighed Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
6.lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
3.lektion: Magt og indflydelse
Socialgrupper og social klasser
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
8.Lektion: Er Demokratiet i Danmark i krise?
Ulighed Side i Brøndum & Hansen ( udg.): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
1. lektion: Danmark i verden
1.lektion: Samfund og individ
2. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund
4. lektion: Thomas Ziehe og den kulturelle frisættelse
2.lektion:Nationalstaten
Lektion 2 Politisk spin.
6. lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
3.lektion:”Ud i lokalsamfundet”
3. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund - II
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Mødeledelse og deltagelse Nyremedicinsk Afdeling Y.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Præsentationens transcript:

2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus 2010

Dagsorden og arbejdsformer 2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II Lektie til 2.lektion:”Genopdagelse - Familien vender stærkt tilbage”, af Per Schultz Jørgensen, Politiken 3.3.2008 (artiklen kan hentes på www.infomedia.dk) og s.36-43 i Luk samfundet op! af Brøndum og Hansen, Columbus 2010 Dagsorden og arbejdsformer Fælles øvelse: Undersøg jeres klasse Gruppeøvelse: Fælles opsamling: Gruppeøvelse: Fokusgruppeinterview - del I

Øvelse Fælles øvelse - Undersøg jeres klasse! (6 min) Lav en lille undersøgelse i jeres klasse af, hvor mange der er skilsmissebørn. Undersøg i klassen hvor mange forskellige familieformer der er.

Øvelse Gruppeøvelser - grupper a 3 personer (12 min): Diskuter om det har betydning, at den sekundære socialisation har fået langt større indflydelse på barnets socialisation i dagens samfund. I skal i den forbindelse bruge tekstboks 3.2 s.41-42 i Luk Samfundet Op! omhandlende dobbeltsocialisation Diskuter på baggrund af artiklen ”Genopdagelse - Familien vender stærkt tilbage”, af Per Schultz Jørgensen, Politiken 3.3.2008 (artiklen kan hentes på www.infomedia.dk ) om Schultz Jørgensen fortsat har ret i sin hypotese om, at familien er ved at blive genopdaget i det danske samfund. For at kunne vurdere dette, kan I bl.a. bruge tabel 2.9 og figur 2.3 s.8 fra Samfundsstatistik 2010 som sammenligningsgrundlag. (begge tabeller er sat ind i dette Power Point som henholdsvis slide 23 & 24. Diskuter, hvordan de mange skilsmisser i det senmoderne samfund kan forklares. HUSK (tabellerne skal indgå i gruppens forklaring i den fælles opsamling)

Tabel 9.2: Vielser og skilsmisser i Danmark fra 1975-2009 (Samfundsstatistik 2010 s.8) 1980 1985 1990 1995 2000 2005 2008 2009 Vielser 31782 26448 29322 31513 34736 38388 36148 37817 33322 Heraf kirkelige i pct. 56,4 54,7 54,0 53,6 53,1 47,3 43,1 37,4 36,1 Skilsmisser 13264 13593 14385 13731 12976 14381 15300 14695 14940 Vielser pr.1000 ikke-giftemænd over18år 51,2 36,7 34,4 33,3 34,9 37,9 36,8 37,8 32,9 Skilsmisser pr.1000 gifte mænd 10,6 11,2 12,6 12,3 11,7 13,2 14,2 13,5 13,6

Figur 9.3: Ægteskaber opløst ved skilsmisse i det danske samfund (Samfundsstatistik 2010 s.8) ”Hvordan gik det egentligt, det lykkelige par der indgik ægteskab i 1950, 1960, 1970, 1980, 1990 eller 2000. Figuren viser hvor stor en del af ægteskaberne, der er opløst ved skilsmisse efter et antal år. Ægteskaber opløst ved dødsfald indgår ikke i figuren

Fælles opsamling (6 min.) Grupperne præsenterer de konklusioner de er nået frem til. Brugen af de to tabeller er tydelig i gruppernes forklaringer.

Øvelse – etape 1 Gruppeøvelse: Fokusgruppeinterview del 1 (30 min) Læreren inddeler klassen i et lige antal grupper på ca. 5-6 personer pr. gruppe. (godt hvis dette er gjort på forhånd) Grupperne udarbejder et mindmap over, hvad der kendetegner unge i dag. Grupperne udvælger det emne, som de finder mest interessant vedr. unge i dag og samtidig mest realistisk at undersøge i et fokusgruppeinterview. Læreren godkender gruppernes emner og coacher grupperne – jf. pkt. 5 - i deres arbejde med at lave En indledning der afgrænser emnet Præcise, konkrete og udfordrende spørgsmål En plan B, hvis emnet ikke er holdbart eller spørgsmålene er tilstrækkelige.   Grupperne udarbejder de spørgsmål til emnet, der skal være grundlag for en diskussion i ca.10 minutter i en gruppe af unge på 5-6 stk. Grupperne udvælger en ordstyrer, en spørgsmålsstiller og 2-3 referenter. De varetager følgende opgaver under fokusgruppeinterviewet: Ordstyreren: holder øje med tiden (10 min.), laver talerlister og sørger for, at diskussionen ikke løber løbsk Spørgsmålsstilleren: Læser de introducerende spørgsmål op, og er klar med yderligere spørgsmål, hvis det er nødvendigt. Referenterne: Forsøger hver især at lave et fyldigt referat af interviewet.  Læreren sammensætter nu grupperne, så to efterfølgende fokusgruppeinterviews ikke omhandler det samme emner omkring unge.  Første runde fokusgruppeinterview (10 min)