Early Warning Rådgivning til kriseramte virksomheder (og til ejeren og ejerens familie)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
EJERSKIFTE Statistik om ejerskifter i Danmark baseret på resultater fra spørgeskemaundersøgelse Okt./nov for Erhvervs- og Byggestyrelsen og INSEAD.
Advertisements

Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Hvorfor er det offentlige marked interessant?
Lean Salgskonsulentuddannelsen
Iværksætter-rådgivning for nydanskere Nyvirk Iværksættercenter, Århus
Psykoedukation til unge i OPUS
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 1 - Introduktion.
Forslag til Gårdbestyrelsen
Hvad kan din virksomhed gøre for at leve op til banker og leverandørers krav ? 6. oktober 2009.
Væksthus Nordjylland v/ Flemming Jørgensen
Brug en bydel som dit bæredygtige show-room 28. oktober 2010.
Generalforsamling 4. marts 2010 Henrik Poulsen
Den glade CEO og iværksætter!
Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst
Præsentation Michael Ahring Petersen Projektchef/Manager Projects Tel  Business Kolding Akseltorv 8, 6000 Kolding.
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
Væksthusenes rolle Rådgiverkonference Århus, 20. november 2008.
Forøg din værdi som konsulent
Gennem værdier og selvledelse til Danmarks bedste arbejdsplads
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
IS-Strategi.
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
EARLY WARNING RÅDGIVNING TIL KRISERAMTE VIRKSOMHEDER (og til deres ejere og ejernes familie…)
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
NETVÆRK mere målrettet Hvilke netværk bruger du? Hvad bruger du dem til? Hvilke af dine netværk giver kontakt til topledere? Hvilke rummer nogen, der er.
Støvring den 11. september 2007
DI Hovedstaden - Årsmøde
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Hvad er en god mekaniserings strategi?
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
EARLY WARNING RÅDGIVNING TIL KRISERAMTE VIRKSOMHEDER (og til deres ejere og ejernes familie…) Erhvervs- og Byggestyrelsen administrerer ordningen der finansieres.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Kodeks for offentlig topledelse
Køb af processer Dialog med kaospiloterne hold september 2004 Lisbet Thyge Frandsen, adm.dir. BDO ScanRevision.
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Business Angels - Om forholdet mellem den private investor og videns-iværksættere Glenda Napier Dansk Business Angel Netværk D. 23. Februar
Glade Dage Undervisningscase i Entrepreneurship Faglig klipper/redaktør: Jesper Piihl Videoproduktion: Govisual Finansieret af:
Arbejdsmetode SWOT-analyse på eksisterende set-up Andres erfaringer med enstrenget erhvervsfremme- system VISION Version 1 Hvilke krav stiller visionens.
Jyske Bank på Lolland-Falster
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Ejerledelse – Nu og for fremtiden – Ejerledelseskonference 2015 – 25. februar 2015 Center for Ejerledede Virksomheder Forskning, uddannelse og dialog Peter.
Min historie Hvor mange er der mellem 10 og 99 ansatte Omsætter for mia kr. – en tredjedel af omsætningen i det private erhvervsliv.
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Tommy Engedal Kronborg
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
Djøfernes internationale kompetencer. Hovedresultater Profil: De djøfere, der har en international karriere, har en ung profil, godt halvdelen er offentligt.
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
Kapitel 1: HEY – YOU Kapitel 1 skal i stort omfang være personligt og målrettet. Det kan fx indeholde: HEY: Et markant faktum, budskab, statement eller.
Blandt virksomheder, som overlever en krise og kommer godt videre, vurderer 81 procent at de har reageret i tide.
Kapitel 1. Målrettet vinkel Den personlige fortælling – fortalt og generaliseret som gode råd Tegn på at en virksomhed er i problemer – gule og røde lamper.
Early Warning… Giver gratis, uvildig og fortrolig hjælp til: Nødvendige ændringer, så konkurs undgås, og virksomheden kommer ind i et nyt vækstforløb Eller.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Selvevaluering af bestyrelsen 2012 Inspiration til kvalitetsforbedring i bestyrelse og direktion Resultat af svarene på spørgeskemaerne Diskussionsoplæg.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Dynamisk Strategi Evaluering af demonstrationsprojektet 2011
Sælg mere, og finansier din virksomhed. Med statsgaranti.
Thy Erhvervsforum.
Styrk rådgivningen over for eksportkunderne
Præsentation af forretningsplan
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Finansiering med Vækstfonden
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
MEDLEMSTILFREDSHED Januar 2018.
Introduktion til Væksthuset KlimaKlar møde den
En fælles platform til integreret styring af ressourcer, projekter og budgetter hos DIN Forsyning Projektchef Henrik Blicher fortæller om hvordan en uigennemsigtig.
Værktøj: Check dine relationer
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Præsentationens transcript:

Early Warning Rådgivning til kriseramte virksomheder (og til ejeren og ejerens familie)

Early Warning… Giver uvildig og fortrolig hjælp på Danmarks regning til: At sikre nødvendige ændringer så konkurs undgås At sikre hurtige og ærlige lukninger hvor det er den rigtige udvej At bringe virksomheden ind i et nyt vækstforløb Påvirker den generelle opfattelse af at gå konkurs, mere amerikanske tilstande Skaber flere vækstiværksættere

Ideen bag EW-initiativet Hjælp til virksomheden, inden den havner i retssystemet Virksomhed Finansielle problemer Reorganisering uden for retssystemet Overlevelse Rekonstruktion LukningKonkurs Betalings- standsning Early Warning system Retssystem Rekonstruktion mislykket Mislykket Succes

Historien Igangsat ultimo 2007 Baseret på studier af vigtige rammebetingelser Samtidig ændring af konkursloven Forankret i de regionale væksthuse Et rådgivningskorps på ca. 100 erfarne erhvervsfolk Tæt samarbejde med nogle af landets dygtigste insolvensadvokater Stor interesse fra udlandet

Tre bærende søjler Frivillige 100 frivillige rådgivere Erfarne nuværende og tidligere ledere, virksomhedsejere og specialister Advokater 15 af de dygtigste insolvensadvokater i landet Konsulenter 10 Early Warning- konsulenter Særdeles stor erfaring i at kortlægge konkrete muligheder for den enkelte virksomhed og ejer

Processen i Early Warning Step 1: Væksthuskonsulenten Screening, analyse Skaber overblik Problemafklaring Matcher virksomheden med den relevante frivillige rådgiver eller advokat Virksomhedsejere/tidligere iværksættere med viden, erfaring og kompetence i særlige brancher eller særlige problemstillinger Giver sparring og gode råd Handlingsplaner og opfølgning Virksomheden har fået overlevelsesmulighed Igen i marked til det private rådgivernetværk Overlevelse Lukning Step 2: Frivillig rådgiver Step 3: På egne ben Moden til private rådgivere Step 2: Advokat Step 3: Gældssanering Genstart

Stor søgning Over 4000 kunder (medio 2014) Ca. halvdelen overlever Ca. 20 procent lukker og slukker Ca. 20 procent rekonstrueres Vi betjener dansk erhvervslivs sande helte (SMV’er)

Effektmålingerne taler for sig selv Virksomhederne lukker med 20% mindre gæld til SKAT Frivillig rådgivning virker: Arbejdspladser, omsætning og værditilvækst bevares Professionel bestyrelse har markant betydning Pludseligt opståede problemer løses lettere end længerevarende problemer

Det er svært at søge hjælp Identitetstab Kan ikke se flere muligheder Personlig krise Angst for andres indsigt Angst for ægtefællens indsigt

Vores største udfordringer Virksomhederne kommer oftest (for) sent Erkendelsesfasen er lang og svær Personer omkring ejeren er vigtige – bank, revisor, familie, venner, forretningsforbindelser/netværk Berøringsangst hos mange, også rådgivere, i forhold til krisetemaet

Organisationen i dag 1 konsulent 15 frivillige 3 konsulenter 25 frivillige 1 projektleder 2 konsulenter 25 frivillige 2 konsulenter 20 frivillige 3 konsulenter 15 frivillige 1 projektleder 10 konsulenter 100 frivillige

Hvorfor frivillig? Ingen penge Meget stor mening Vi hjælper mennesker Nævn en viden/kompetence, og vi matcher den Stærkt personligt netværk

Røde lamper Kassekredit vokser Overforfaldne kreditorer Banken stiller krav om sikkerhed Gæld til SKAT Vigende omsætning Vigende indtjening

Gule lamper Manglende budgetter og opfølgning Uklar ledelse eller rundkredsledelse Manglende/uprofessionel rådgivning Sygdom Stress Uklar strategi Manglende overblik Egenrådighed, tunnelsyn

Kriseramt virksomhed og ejer Virksomheden 360 graders gennemgang Samlet overblik og plan At møde ejeren Lytte, anerkende og hjælpe videre Mestringsstrategier, krisereaktioner, selvtillid og selvfølelse, skyld og skam, krise og identitet, vrede og sorg, fordybelse af samtalen, at få samtalen op igen…

Økonomisk overblik Ejerforhold og (selskabs-) struktur Hvilke værdier er der Tilgodehavender og gæld Oversigt over kreditorer, heraf overforfaldne Garantier, kautioner Privat økonomi og formueforhold Overblik over driften, hvor langt er der til 0 punktet Aktuel rentabilitet Aktuelt cash flow

Krisemanagement Likviditet: Hvilke områder koster hhv. tilfører likviditet Indtjening: Hvilke kunder/produkter/forretningsområder tjener vi på, hvilke ikke Effektivisering, (out)sourcing Hvor svigter ledelsen, og hvordan kan vi kompensere (Nøgle) medarbejdere og deres engagement Tendenser i markedet: Kunder, produkter, forretningsmodeller, markeder, teknologier Relation til nøgleleverandører Finansieringsberedskab

Bankerne Realistiske drifts, status og likviditetsbudgetter Kvartalsvise budgetopfølgninger Rigtig finansieringsstruktur Styr på arbejdskapitalen, nedbringelse Vær åben og ærlig Vær forudseende Undgå ubevilget overtræk Stil sikkerhed, men noget for noget Skab tillid, pas på din troværdighed Overvej alternative finansieringsformer

Rekonstruktion Overordnet beslutning om retning Personlige overvejelser og omkostninger Akkordering, konkurs Vigtigt at kende til reglerne om gældssanering i konkurs De personlige omkostninger er voldsomme Konkurs kan være en befrielse

Menneske i krise Stress Træt, udkørt Manglende fokus, hyperaktiv, mere af det samme Fortrængning, urealistiske forhåbninger Andre får skylden Vrede, afmagt, sorg, apati Skam – over den, man er Skyld – over det, man har gjort eller undladt at gøre

De vigtigste emner De juridiske værktøjer Insolvensret, rekonstruktion Gældssanering Tilbud banken ikke kan sige nej til… Turn-around – krisemanagement Krise leadership Finansiering Mødet med mennesker i krise

Kontakt Tilmeld dig vores nyhedsmail på earlywarning.dk Kontakt en konsulent via earlywarning.dk

Eksempler