Rashmi Singla, Ph.D, lektor, RUC

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Sygepleje i korttidsafsnit
Set i forældreperspektiv
VUE - årsmøde Vejledning i Fællesskaber
Dansk I Mange Retninger – et fagdidaktisk møde Helle Rørbech
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Ansatser til et teoretisk fundament for den praktisk-musiske dimension
Fra integration til inklusion
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Handicap, idræt og social deltagelse
Studieretning Eng A, psy B og samf B
Islam er ikke kun moskeer: Identitetspolitik i Nørrebros gader.
Engelsk A, samfundsfag B og psykologi B
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Velkommen til Campus Roskilde Studieaktiviteter 2010 – 2011.
Magtteori I 7. September 2005.
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Empowerment og sundhed
Inklusions- og eksklusionsmekanismer i unges hverdagsliv
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Fokus: Børn med udfordringer Lisbeth Zornig Andersen Formand for Børnerådet Region Hovedstadens informationsmøde. 1. December 2010.
Begrebsafklaring og et blik på sprogets betydning for tosprogede børn
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
Lærerprofessionen.
Inklusion Noget der sidder mellem ørerne. Alt er en del af noget større Inklusion er et fælles ansvar – ikke kun noget lærere og pædagoger skal beskæftige.
Betyder fremtiden noget for planlægning og strategi?
Inklusion og inkluderende processer
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Styringsteknologier og professionel praksis - På tværs af familiearbejde og inklusion i skolen v Charlotte Højholt, RUC 3 pointer Når vi diskuterer politiske.
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
SICSAC brug af Sensorer som giver Indsigt i Cognition samt Sikkerhed for Individer med særlige behov i Kontext.
Critical appraisal ” All scientific work is incomplete – whether it be observational or experimental. All scientific work is liable to be upset or modified.
CORBA/e CORBA and Embedded Systems OOMI 27. November 2006.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Virtualitet - i historie Fagdidaktik, Middelfart Eigil Møller
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 11.
Interview service in Statistics Denmark Structure and Surveys.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Talegenkendelse på PC og håndholdte enheder lært med Aurasma Oplæg den 2.september 2014 på Nyborg Strand.
Sociologisk Grundkursus. Hovedtemaer og klassikere
ISO standard for personvurdering v/Cand.psych. Anne Thrane VPP og Dansk Psykologforening.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
Inkluderende pædagogiske læringsmiljøer Janne Hedegaard Hansen Lektor, ph.d. DPU.
Beskæftigelsesråd Syddanmark Ove Gaardboe ”Hvornår er man syg og hvornår er man rask?” Hvor lang tid varer en influenza? Hvorfor kom de mon i dag?
Forældreskab og Forældre Samarbejde på tværs af (etniske) grænser Rashmi Singla Lektor i psykologi, RUC (Roskilde Universitetscenter ) & TTT (Transkulturelt.
Seksualiteten i det daglige arbejde FOA Randers Den 23. maj 2011 Undervisere: Seksualvejledere Janni Watson og Charlotte Englund
Begrebsafklaring Co–production og co-creation. Hvad er hvad?  Co - production  Co – creation  To paradigmer og normative forståelser Effektivitets.
THE PARADOX OF NORMALITY – THE RETURN OF NORMALCY AND ITS CONSEQUENCES (NORMALITETENS PARADOKS – NORMALITETENS GENKOMST OG DENS KONSEKVENSER) Dr. Anders.
2. Møde vedr. CDA Aftaleprofilering
Forskningstræning: Fra evidens til guidelines
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Introduction to synopsis writing
Dansk HL7 CDA profil til deling af aftaler Data i en aftale
Software Testing Software testing.
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Kompleksitet og paradokser
Dilemmaer i inkluderende pædagogik
Etniske Minoritetskvinders sundhed, trivsel og udfordringer
Præsentationens transcript:

Rashmi Singla, Ph.D, lektor, RUC Et socialpsykologisk tema Inklusion -eksklusionsprocesser med fokus på intersektionalitet Rashmi Singla, Ph.D, lektor, RUC

Oversigt 1. Introduktion 2. En begrebsmæssig ramme 3. Intersektionalitet 4. Konklusion

Introduktion (i) Grundvilkår for mennesker : Inklusion i fællesskabet To tilgange: En mainstream begrebsmæssig ramme (Abrams et al., 2005) En diskursive psykologisk tilgang Forskelsætning – Intersektionalitet (Phoenix, 2005)

Introduktion (ii) Baggrund for den begrebsmæssige ramme: Den realistiske gruppekonfliktteori (Sherif,1966) Den sociale identitetsteori (Tajfel, 1981)

Introduktion (iii) Inklusion- og eksklusionsprocesser “Social life is about who we include, who we exclude and how we all feel about it.” - Abrams et al., 2005 Inklusion og eksklusion i fællesskaber er dialektiske processer

En begrebsmæssig ramme (i) Kilder og mål for eksklusionsprocesser Relationel kontekst Former Dynamikker

En begrebsmæssig ramme (ii) ad. Kilde og mål for eksklusionsprocesser: Mål: Individer såvel som grupper Især social kategorier – fx ‘ukendte’ og ‘truende etniske minoriteter Kilde: grupper, individer

En begrebsmæssig ramme (iii) Ad. Relationel kontekst: Transnationalt niveau: Udviklede lande og udviklingslande Samfundsmæsigt niveau: Særligt minoritetsgrupper Intergruppe - Konflikter mellem grupper Interpersonelt – manglende adgang til relationer

En begrebsmæssig ramme (IV) Ad. Former: Abstrakte former: Social ideologi Kognitive repræsentationer Ethnophaulisms / ’Ethnic slurs’: nedsættende dehumaniserende måder at referere til ’de andre’ på Forenklet repræsentation fører til eksklusion

En begrebsmæssig ramme (v) Relativt specifikke former: Processer af kategorisering: ’Os og dem’ Fysisk segregation: Kommunikative former Abstrakte beskrivelser

En begrebsmæssig ramme (vi) Dynamikker: 4 dimensioner: Parternes gensidige afhængighedsforhold (interdependency) Ressourcer Tidsfaktor (’temporality’) Motiverende orientering: muligheder eller trusler

En begrebsmæssig ramme (vii) Eksklusion er ødelæggende for den ekskluderede (mål): ’destruktiv’, aggressiv, mindre social adfærd Kritik ad den mainstream begrebsmæssige ramme: Rammen er for reduktionistisk, og fanger næppe virkelighedens kompleksitet…

Intersektionalitet (i) Diskursiv psykologi: ”Discursive work needs to be understood in terms of social relations, power and inequalities within a society.” Wetherell, 1996

Intersektionalitet (ii) Illustration: Orkanen Katrina i New Orleans i 2005: ‘Black people loot’ & ‘White people "find’

Intersektionalitet (iii) Eksklusionsprocesser indbefatter bl.a. kønsdiskrimination, racisme, aldersdiskrimination ”We [black women in UK] struggle against racism with black men. We also struggle against sexism against black men . … We cannot understand social categories in isolation” => Banalt eller vigtigt?

Intersektionalitet (iv) Intersektionalitetsperspektiv: Sociale forskelle analyseres ved at inddrage forskelsættende kategorier (etnicitet, køn, socialklasse) Samt på institutionelt, relationelt- og repræsentationsnivau indeholdende både materiel symbolsk betydning

Intersektionalitet (v) Forskellige fokus: Fokus på strukturelle magtrelationer Danske massemediernes racisme, sexisme over minoriteter og majoritetens forståelse som hvide - postkoloniale teorier - ulighedskabende diskurser (Andreassen, 2005)

Intersektionalitet (vi) Det levede liv, agency fokus - inklusion, eksklusion blandt skolebørn i Danmark (Kofoed, 2006) Den 3/4 position: at forbinde sociale struktur og hegemoniske diskurser med handlende agenter. (Christensen & Siim, 2006)

Intersektionalitet (vii) Kritik af intersektionalitetsperspektivet: ” Throw out the baby with the bath water” - at ignorere stabile meninger Risiko for at overse psykologiske, ’indre’ dimensioner

Konklusion (i) Inklusion- og eksklusionsprocesser fokuserer på forskellige analytiske nivauer. Mainstream-perspektivet betoner mentale processer og individuelle forskelle. Intersektionalitet-perspektivet betoner forskellige kategorier (bl.a. etnicitet, køn, socialklasse). => Problematisk når ét analytisk niveau afløser eller ‘koloniserer’ analyser på andre niveauer.

Konklusion (ii) ”No one approach, theory or method provides an image that fully satisfies. By the use of multiple approaches, it should be possible to create fuller and more elaborate images. Approaches have fundamentally different premises, thus argue for ”togetherness in difference” (Verkuyten, 2005) Socialpsykologi sigter på at bidrage til et inkluderende samfund med plads til diversitet