Race Inspiration 1. Agenda Kan jeg bruge min gademaskine ? Kassevogn eller måske en bus Hvad skal jeg have med Har jeg det udstyr (tøj) der kræves Hvor.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Automatiseret GUI-test Lars Kjølholm Testnet maj 2009.
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
SharePoint /36 2 General SettingsPermissions and ManagementCommunications Titel, description and navigation Versioning settings Advanced settings.
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
Til alle der kommer og besøger os I Grækenland Her er en lille guide så I nemt kan finde frem til huset.
Ordstilling Ordstilling er bl.a. rækkefølgen af grundled og udsagnsled i en sætning. Hvis grundleddet står før udsagnsleddet, taler vi om ligefrem ordstilling.
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Game Maker 7. Sådan ser Game Maker ud når det startes op.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
SKITUREN 2013 INFO MØDE.
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
1 Video-regelquiz - Inkl. svar. 2 I denne lille video-regelquiz bliver I stillet over for ni regelsituationer i slagspil. Hver situation beskrives i en.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Dataopsamling og GPS-styring
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Introduktion til Kongen og hans Rige
Knudsgaard – lav selv dine trækul Maj 2007 Mikkel & Ole
SEO PÅ AU.
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Velkommen til E-business

Representations for Path Finding in Planar Environments.
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Kap. 7. Tidejord. Torge Kap og (S. Abbas Khan)
Spændingsniveauer Ekstra lav spænding:
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Hallo... Jeg ville bare se om du var tilstede... I just wanted to see if you were there...
Livsstilsændringer i Flok. 2 Aabenraa kommune 6000 medarbejdere Ca. 450 arbejdssteder MED. System med HMU som beslutningsorgan.
Mød Aalborg Universitet
MSBuild & Team Build i C#/C++ solutions VSTS ERFA d. 25 November.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
Fundamentale datastrukturer
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Geokommunikation - visualisering af geografiske data.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
1 Computersimuleringer af Molekylære Systemer Ulf Rørbæk Pedersen Ph.D. studerende ved Center for glas og tid Roskilde Universitetscenter.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Saint Ambrose High School. Cut cylinders and cones – Standard Grade If you are sitting an SQA Credit paper in Graphic Communication, you will be required.
Algoritmer og Datastrukturer 1 DAIMI Greylisting Gerth Stølting Brodal Aarhus Universitet.
Omsætning af en model til en RDB Jesper Tørresø DAB1 F Marts 2008.
THE MENTORING JOURNEY.
Køreteknik Sæt I gang Før du kører ud i trafikken, skal du kunne køre din knallert sikkert. Du skal kunne holde balancen, trække, sætte i gang, standse,
Completing secondary education
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Introduktion Presentation of the HARDI 6500 Controller.
Præsentationens transcript:

Race Inspiration 1

Agenda Kan jeg bruge min gademaskine ? Kassevogn eller måske en bus Hvad skal jeg have med Har jeg det udstyr (tøj) der kræves Hvor lang tid skal man have kørt inden Skal men selv kunne skrue en hel masse Udbydere og arrangørere af bane kørsel Ekstra - Checklister Ekstra – Opsætning af motorcykel 2

Kan jeg bruge min gademaskine ? Hell YES – alle gademaskiner kan bruges, Ducati SKAL bruges på en bane Husk at have styr på cyklen hjemmefra –Checklister 3

Kassevogn og/eller bus Mindre kan faktisk gøre det…. Gør op med dig selv hvor ofte du vil køre: – lej en trailer/kassevogn eller kør til banen på cyklen –> 5 gange => personlig preference Samkørsel 4

Hvad skal jeg have med Ingenting eller alting Gadecykel i grøn/blå klasse –Gaffa til glas –Vand/drikkelse –Nødration –Emergency aftale –Checket cykel 5

Har jeg det udstyr der kræves Kørsel på bane kræver følgende: –Heldækkende dragt og handsker – helst læder –MC støvler –Ryg beskytter –Hjelm –Har du besluttet dig for at køre bane (MC) – stil dig selv spørgsmålet: hvis jeg vælter – har jeg så lyst til at gøre det i det udstyr jeg har ? 6

Hvor lang tid skal jeg have kørt inden jeg køre på bane ? Banekørsel er for alle –Det er ikke nødvendigvis en fordel at have kørt km på gaden først –Ambitioner – hvad er det som jeg gerne vil Hygge Blive en bedre kører – lære nye teknikker Sport – livsstil Dæknuller – knæ i asfalten 7

Skal man selv kunne skrue en masse Nej – men det er en fordel –Du lærer din MC at kende –Du vil bedre kunne ”fornemme” hvis noget er galt –Spare service omkostninger 8

Udbydere / arrangører af banedage Racing4fun –Bedst for begyndere, stor grad af kontrol Zenergy Racing –Bredt og stort program, Egenkontrol af MC –Løb, både DM og ”for sjov” BikePromotion –Egen Løbsserie – Stort i Tyskland 9

Checkliste, GadeMC Bremser ( belægning, væske, skive, greb) Dæk ( type/model, tryk, slid) Olie/væsker ( mængde, spild) Affjedring( sag, dæmpning) Kæde ( slid, spænding) Løse dele ( kåber mm) Hold din mc ren 10

Checkliste, Udstyr Beklædning ( hjelm, dragt, støvler, handsker, rygskinne) Forplejning (drikke, ”nødrationer”) Skiftetøj – har jeg brug for det ? Værktøj ( kæde og affjedring ) Husk benzin 11

12 Ducati suspension Preben Lind

13 Indledning Affjedring Ducati Superbike Grundindstilling og fejlsøgning af samme Problemløsning på banen

14 Agenda Grundindstilling af cyklen, sag Guide til fejlfinding ifm. grundindstilling Indstilling af rebound og compression Guides til fejlfinding

15 Oversigt Balance Sag Rebound Compression Front sag Banen Compresion Balance Rear sag Compression Føren Rebound

16 Begreber Sag – Hvor meget cyklen ”sætter” sig i fjederne. Der er statisk sag ( uden fører) og loaded sag ( med fører) Compression – indstilling af en ventil, som regulere hvor hurtig olien må passere – bestemmer hvor hurtig affjedringen kan trykkes sammen Rebound – som ovenfor – blot modsatte vej, altså hvor hurtig affjedringen kan rette sig ud igen

17 Grundindstilling - data Rear Sag –Statisk 5 – 10 mm –Loaded 20 – 25 mm Front Sag –Statisk 15 – 25 mm –Loaded 25 – 35 mm

18 Grundindstilling - Metode Rear Sag –Måling hjulbolt til lodret fixpunkt –Oppe fra og ned, samt nedefra og op – brug gennemsnit ( differencen kan minimeres ved at løsne rebound og compression Front Sag –Måles på gaffelben –Oppe fra og ned, samt nedefra og op

19 Eksempel

20 Grundindstilling - Fejlsøgning Statisk sag = ok - Loaded sag for stor –Fjederen er for blød Statisk sag = ok - Loaded sag for lille –Fjederen er for hård Statisk sag ikke ok -> anden fjeder

21 Grundindstilling - Front Rebound: –Standard forgaffel – benyt standard instilling som udgangspunkt –Ikke standard forgaffel – anden olie/ventiler ect Kraftig tryk på forgaffel – observer hvorledes forgaffelen komme til ro. Dette skal ske uden ”overshoot” men så tilpas hurtig at affjedringen retter sig ud til udgangspunktet

22 Grundindstilling - Front Compression: –Standard forgaffel – benyt standard instilling som udgangspunkt –Ikke standard forgaffel – anden olie/ventiler ect Kraftig tryk på forgaffel – observer hvorledes forgaffelen komme dykker. Der skal være en balance mellem compression og rebound, dog således at rebound er lidt hurtigere end compression, da forgaflen skal have mulighed for at rette dig ud igen

23 Grundindstilling - Rear Rebound: –Standard bagdæmper – benyt standard instilling som udgangspunkt –Ikke standard bagdæmper – anden olie/ventiler ect Kraftig tryk på sædet – observer hvorledes bagenden komme til ro. Dette skal ske uden ”overshoot” men så tilpas hurtig at affjedringen retter sig ud til udgangspunktet

24 Grundindstilling - Rear Compression: –Standard bagdæmper – benyt standard instilling som udgangspunkt –Ikke standard bagdæmper – anden olie/ventiler ect Kraftig tryk på sædet – observer hvorledes bagenden komme dykker. Der skal være en balance mellem compression og rebound, dog således at rebound er lidt hurtigere end compression, da bagdæmperen skal have mulighed for at rette dig ud igen

25 Grundindstilling - Rear Balance og balance –Tryk kraftigt ned på tanken – midt på cyklen, og observer / koonstater at for og bagende er i balance irt. Rebound og compression –Vanskelig øvelse – kræver 3 personer

26 Fejlsøgning Front Rebound Lack of Rebound –Symptom Forks are plush, but increasing speed causes loss of control and traction. The motorcycle wallows exiting the turn causing fading traction and loss of control. When taking a corner a speed, you experience front-end chatter, loss of traction and control. Aggressive input at speed lessons control and chassis attitude suffers. Front end fails to recover after aggressive input over bumpy surfaces. –Solution Increase rebound "gradually" until control and traction are optimized and chatter is gone Too Much Rebound: –Symptoms Front end feels locked up resulting in harsh ride. Suspension packs in and fails to return, giving a harsh ride. Typically after the first bump, the bike will skip over subsequent bumps. With acceleration, the front end will tank slap or shake violently due to lack of front wheel tyre contact. –Solution Decrease rebound "gradually" until control and traction are optimized.

27 Fejlsøgning front Compression Lack of Compression –Symptom Front-end dives severely, sometimes bottoming out over heavy bumps or during aggressive breaking. Front feels soft or vague similar to lack of rebound. When bottoming, a clunk is heard. This is due to reaching the bottom of fork travel. –Solution Increase "gradually" until control and traction are optimized. Too Much Compression –Symptoms Front end rides high through the corners, causing the bike to steer wide. It should ride in the middle of suspension travel. Front wheel bounces over bumps while ripples and bumps are felt directly in the triple clamps and through the chassis. Ride is generally hard, and gets even harder when braking or entering turns. –Solution Decrease compression "gradually" until the bike neither bottoms or rides high, and control and traction are optimized.

28 Fejlsøgning Rear Rebound Lack of Rebound –Symptom The ride will feel soft or vague and as speed increases, the rear end will want to wallow and/or weave over bumpy surfaces and traction suffers. Loss of traction will cause rear end to pogo or chatter due to shock returning too fast on exiting a corner. –Solution Increase rebound until wallowing and weaving disappears and control and traction are optimized. Too Much Rebound: –Symptoms Ride is harsh, suspension control is limited and traction is lost. Rear end will pack down, forcing the bike wide in corners, due to rear squat. It will slow steering because front end is riding high. When rear end packs in, tyres generally will overheat and will skip over bumps. When chopping throttle, rear end will tend to skip or hop on entries. –Solution Decrease rebound "gradually" until harsh ride is gone and traction is regained. Decrease rebound to keep rear end from packing.

29 Fejlsøgning Rear Compression Lack of Compression –Symptom The bike will not turn in entering a turn. With bottoming, control and traction are lost. With excessive rear end squat, when accelerating out of corners, the bike will tend to steer wide. –Solution Increase compression "gradually until traction and control is optimized and/or excessive rear end squat is gone. Too Much Compression –Symptoms Ride is harsh, but not as bad as too much rebound. As speed increases, so does harshness. There is very little rear end squat. This will cause loss of traction/sliding. Tyre will overheat. Rear end will want to kick when going over medium to large bumps. –Solution Decrease compression until harshness is gone. Decrease compression until sliding stops and traction is regained.

30 General problems Front Problem - Possible cure –Race sag too small - Reduce preload. –Race sag too great - Increase preload. –Forks compress too far on smooth turns - Stiffer springs, increase preload. –Forks dive too far (bottom out) - Stiffer springs, reduce air gap, possibly increase preload. –Always losing front end on corner entry - Softer springs, adjust weight distribution. –Front end chatters coming out of corners - Softer rebound springs or main springs, reduce damping. –Bike difficult to turn in - Softer springs, reduce preload or compression damping, alter steering geometry. –Front wheel skips on bumps - Softer springs, reduce compression damping, increase air gap. –Forks judder when braking on a straight - Reduce compression damping. –Forks dive too fast - Increase compression damping. –Forks pump down on fast bumpy corners - Reduce rebound damping. –Excessive pogo action through chicanes - Slightly increase rebound damping. –Front end shakes (not chatters) in corners - Increase rebound damping. –Front end shoots up too fast after braking - Increase rebound damping.

31 General problems Rear Problem - Possible cure –Race sag too great - Increase preload. –Race sag too small - Reduce preload. –Rear squats on acceleration - Stiffer spring, increase anti-squat angle, slightly increase compression damping. –Very Harsh ride over ripples - Reduce compression damping. –Bike wallows - Increase rebound damping. –Rear jacks up too fast on braking - Increase rebound damping. –Rear end chatters exiting slow corners - Increase rebound damping. –Bike kicks off ripples or bounces on bumps - Increase rebound damping. –Rear end pumps down on bumpy corners - Reduce rebound damping.

32 Opsummering Grundindstilling af affjedring Vi er nu klar til næste banedag Observer og skriv nu ned hvad du ændre på Husk det nu

33 Hvor kan man finde yderligere oplysninger? Keith Code Internettet er fuld af information – men vær kritisk og pas på ikke at blande de forskellige metoder sammen