Oplæg til Nofa4 i Trondheim d maj 2013 Ved Lektor Rune Christiansen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

KiMs – Maj KiMs SMAGSTEST - franske kartofler - Maj 2012.
Analyse af rejsekortet for
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
1 Strategiske mål 2011/2012 April Medarbejderresultater 2006 Real 2007 Real 2008 Real 2009 Real 2010 Real 2011 Mål 2011 Real 2012 Mål 2013 Mål.
Børns indflydelse på familiens købsbeslutninger
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Produktionsøkonomi Planteavl 2013
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Kap. 2 Fiskeri med trawl 2.1 · En smakke med trawlet ude.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2012.
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
Velkommen hos Juvel A/S
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
Elevernes digitale dannelse
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Sortering af affald Dato: 17. december Agenda Sortering af affald Dato: 17. december 2010 TNS Gallup A/S Kontaktperson Celia Paltved-Kaznelson Danmarks.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Danskernes egen historie Rapporteringsmøde 1. Februar 2006
NUAS okt Hvor i studiet bør karrierevejledning komme? V/ Christian Volmer Nielsen Aalborg Universitet.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Statistik.
Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse Lisbet Hørslev Rasmussen.
1 & Har du forsøgt at holde op inden for det sidste år? Nu: 40 % blandt de brugere, der ryger Sidste gang: 30.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Arbejdsmarkedsuddannelser – også for personer med læse-, skrive- og regnevanskeligheder Oplæg fra AMU-Fyn Konference d. 22/5 -07.

Representations for Path Finding in Planar Environments.
Udvælgelse af Patientforløb - Tragtmodel
DCS/DTS fællesmøde januar 2010 Denne præsentation har været fremlagt ved DCS / DTS Fællesmøde 2010 og Poul Erik Mortensen har alle rettighederne til gengivelse.
Kvalitetstest af Palles Gavebod Spørgeskemaundersøgelse November 2010 – januar 2011 Center for Playware DPU.
HUSKESPIL – den lille tabel
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Gennemført af YouGov for Bolius Omnibus – mandag uge 31.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
1 & Om holdninger og holdningsændring blandt ledere og medarbejdere på sociale institutioner Evalueringsmedarbejder.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Relativ vigtighed for elektroniske ressourcer,24,22,20,18,16,14,12,10 Indeks FARM nem at bruge Info om anvendelse af elektroniske.
 2 3  3 =  83  43  53  63  73  93  10 4.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
1 Powerpointserie om In-line færdiggørelse ved Heatsettrykning Avisrotation Magasindybtryk Den Grafiske Højskole.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
D 3 5A A A 16 5D 15 5A 14 5D A B D D A B A A D
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
1 Tråde 2 Plan Trådbegrebet Synkronisering Koordinering Eksempel: et flertrådet spil.
Grunde til at jeg elsker dig
Januar 2009 MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Uge 2. Anette Ø. Kl Tina H. Lone M. 6 Kl Britt H. 7 Kl Vinnie G. Gerda.
Fundamentale datastrukturer
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
1 Kap. 4, Jordens Tyngdefelt = Torge, 2001, Kap. 3. Tyngdekraftens retning og størrelse g (m/s 2 ) Acceleration Tyngdepotentialet (W): evene til at udføre.
Svampebekæmpelse – sidste nyt fra landsforsøgene Landskonsulent Ghita Cordsen Nielsen Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl Planteproduktion.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Præsentationens transcript:

Grundskoleelevers interesse for historiefaget og for forskellige typer af historiefaglige emner Oplæg til Nofa4 i Trondheim d.29-31 maj 2013 Ved Lektor Rune Christiansen VIA University College, læreruddannelsen i Aarhus

Grundspørgsmål… Hvad synes eleverne om historiefaget, og gør det nogen forskel for elevernes interesse, hvilke typer af historiefaglige emner der undervises i? Er der forskel på hvad drenge og piger oplever som spændende fagligt indhold i historieundervisningen? Er der forskel på hvilke typer af historiefaglige emner elever finder interessant på mellemtrinnet og i udskolingen?

Ja, Ja og Ja!... Eller? En undersøgelse af 380 danske historielærere foretaget af Carsten tage Nielsen og Claus Haas viser faktisk, at flertallet af de danske historielærere i grundskolen nok opfatter undervisningens konkrete faglige emner som afgørende, men ikke tillægger eksempelvis kønnet nogen rolle for elevernes motivation. Mine elevers interesse for historie er motiveret af: I forhold til dem som har svaret i høj grad / i nogen grad (variation i forhold til baggrundsvariable) •deres eget køn (18-35 %) •deres families sociale baggrund (25-43 %) •emnet (95-97 %) •min pædagogik (89-100 %) •medbestemmelse (61-74 %) Kilde: Nielsen, Carsten Tage: Historieundersøgelsen -Præsenteret for Historielærerforeningen ved Læreruddannelsen, Jelling -april 2012

Det må undersøges! Undersøgere: 59 studerende ved VIA University College, læreruddannelsen i Aarhus (Delmål: At de studerende styrker deres forskningsmetodiske grundkompetencer) Undersøgelsesdesign: Alderssvarende spørgsmål, repræsentativitetsproblemer, den kvantitative metodes begrænsninger m.v. Respondenter: 10 udvalgte partnerskoler (Afvejet efter by/land, etnisk & kulturel spredning m.v.) i alt 1472 elevbesvarelser, heraf 1406 gyldige

Hvad kan vi så se? Hovedpointer: Historie er en smule mindre interessant for eleverne i den danske folkeskole end Dansk og Matematik – Men historiefaget opleves generelt som lidt mere spændende hen imod afslutningen af folkeskolen. Historie er et drengefag. Der er stor forskel på, hvor spændende eleverne oplever at de forskellige typer af historiefaglige emner er. Der er forskel på, hvilke typer af emner der appellerer til henholdsvis drenge og piger. Der sker kun en meget begrænset udvikling i, hvilke typer af historiefaglige emner eleverne foretrækker i løbet af deres skolegang.

Elevernes foretrukne fag i folkeskolen Jeg synes det mest spændende fag i skolen er:   dansk matematik historie idræt 4. klasse 12,5% 9,4% 8,5% 32,6% 5. klasse 15,0% 9,3% 11,3% 33,8% 6. klasse 16,7% 19,2% 8,9% 39,6% 7.klasse 14,7% 22,0% 11,6% 38,2% 8. klasse 16,8% 14,8% 17,1% 24,3% 9. klasse 23,0% 18,5% 22,2% I alt 16,6% 15,9% 12,4% 30,8%

Foretrukne fag fordelt på køn

Emner i historieundervisningen – drengenes favoritter! Ville det være spændende hvis historietimerne handlede om? - Krige og store forandringer   ikke spændende kun lidt spændende ret spændende meget spændende ved ikke I alt Dreng 25,0% 38,4% 52,3% 70,2% 39,1% 48,6% Pige 75,0% 61,6% 47,7% 29,8% 60,9% 51,4% 13,2% 26,8% 31,6% 23,8% 4,6% 100,0% Ville det være spændende hvis historietimerne handlede om? - Opfindelser og maskiner   ikke spændende kun lidt spændende ret spændende meget spændende ved ikke I alt Dreng 21,7% 38,6% 65,6% 80,1% 42,9% 48,5% Pige 78,3% 61,4% 34,4% 19,9% 57,1% 51,5% 23,7% 30,4% 23,9% 17,6% 4,5% 100,0%

Emner i historieundervisningen- pigernes favoritter! Ville det være spændende hvis historietimerne handlede om? - Børn på min egen alder   ikke spændende kun lidt spændende ret spændende meget spændende ved ikke I alt Dreng 72,0% 51,5% 30,0% 30,5% 52,8% 48,5% Pige 28,0% 70,0% 69,5% 47,2% 23,0% 34,0% 24,8% 11,9% 6,4% 100,0% Ville det være spændende hvis historietimerne handlede om? - Hvordan almindelige mennesker levede i gamle dage   ikke spændende kun lidt spændende ret spændende meget spændende ved ikke I alt Dreng 62,7% 48,0% 42,9% 30,1% 48,5% Pige 37,3% 52,0% 57,1% 69,9% 51,5% 27,3% 34,9% 21,2% 12,6% 4,0% 100,0% Ville det være spændende hvis historietimerne handlede om? - Hvordan mennesker tænkte i gamle dage   ikke spændende kun lidt spændende ret spændende meget spændende ved ikke I alt Dreng 56,9% 45,7% 49,0% 37,2% 43,8% 48,4% Pige 43,1% 54,3% 51,0% 62,8% 56,2% 51,6% 28,1% 31,1% 22,1% 12,3% 6,4% 100,0%

Familiehistorie - et fællesemne? Ville det være spændende hvis historietimerne handlede om? - Min egen families historie   ikke spændende kun lidt spændende ret spændende meget spændende ved ikke I alt Dreng 63,8% 47,4% 48,8% 42,7% 50,0% 48,5% Pige 36,2% 52,6% 51,2% 57,3% 51,5% 22,5% 26,3% 25,9% 14,7% 10,7% 100,0%

Er der en aldersbetinget udvikling i hvilke emner eleverne foretrækker? Ville det være spændende hvis historietimerne handlede om? - Hvordan mennesker tænkte i gamle dage   4.klasse 5. klasse 6. klasse 7.klasse 8. klasse 9. klasse I alt ikke spændende 22,8% 30,5% 25,7% 37,7% 34,5% 24,4% 28,2% kun lidt spændende 28,9% 29,9% 37,2% 28,4% 36,4% 31,0% ret spændende 19,5% 23,4% 18,4% 23,7% 24,9% 22,2% meget spændende 14,9% 13,4% 10,0% 9,2% 9,1% 12,0% 12,3% ved ikke 10,5% 6,7% 3,8% 4,3% 2,2% 6,3%   4. klasse 5. klasse 6. klasse 7.klasse 8. klasse 9. klasse I alt ikke spændende 10,5% 17,8% 13,8% 15,7% 13,3% 8,5% 13,1% kun lidt spændende 27,2% 27,0% 28,1% 31,4% 25,8% 22,9% 26,9% ret spændende 25,4% 20,2% 30,8% 28,7% 32,5% 39,5% 31,6% meget spændende 31,3% 23,8% 19,3% 24,6% 27,8% ved ikke 8,8% 3,7% 3,5% 4,9% 3,9% 1,3% 4,6%

Hvad kan vi så bruge det til? Aflive myter om hvilke emner der er mest motiverende for eleverne … Kende betydningen af køn og alder for historieundervisningen… Forberede den næste del: Den kvalitative undersøgelse…