Max 3 forsøg på eud.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til Handelsskolernes Grundforløb hg
Advertisements

Præsentation til forældremøder
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Vest Region Hovedstaden
Uddannelsesvalg i 8. klasse. Dagsorden  Formål:  Formålet for de næste to lektioner er, at vi kigger på, om det, I tror om jeres klassekammerater, påvirker.
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Program Gennemgang af og formål med uddannelsesplanen
Uddannelsesmuligheder
EUD indgange: EUC LILLEBÆLT Bygge og anlæg (G) tømrer
Hvem er jeg Hvad kan jeg Hvor skal jeg hen
før Uddannelsesmessen
Færdig med skolen - hvad så?
Et godt afsæt – Handelsskolernes grunduddannelse
Kort om skolen 1  Udbyder 4 uddannelser:  Grundforløbet  Social- og sundhedshjælper  Social- og sundhedsassistent  Pædagogisk assistent  Kursus-
Det Danske Uddannelsessystem
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord

Social- og Sundhedsskolen i Middelfart
Uddannelsesorientering Tech College Aalborg EUD reform 2015
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Uddannelsesorientering Tech College Aalborg EUD reform 2015
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Informationsmøde 9. klasse
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
KUU – Kombineret UngdomsUddannelse
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
Hovedområder Omsorg, sundhed og pædagogik
Uddannelsesvejledning MF10.kl. 2011/12 1/8 2010: UU MariagerFjord U-plan, 10. klasse Brobygning Uddannelsessystemets opbygning 1. marts 2012 Gode
EUD reform Læremidler Praktikmål Svendeprøver Elevtal.
Reform af erhvervsuddannelserne - de største nyheder og udfordringer for FOA LUPA-møde marts
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
EUD (erhvervsuddannelse) EUX (EUD med gymnasiefag)
Arbejde med jobkort og uddannelsesveje.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
Del af Unge på vej-serien. © Undervisningsministeriet og Integrationsministeriet 2007 Hvorfor uddannelse? Bedre muligheder for job Højere løn Personlig.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Kollektiv vejledning – dagens program Du skal: have grundlæggende kendskab til uddannelsessystemet.
Handel & Service Hvad arbejder vi med på IBC?. Handel & Service Marketing - markedsføring Kundebetjening Service & turisme Uddannelsesmuligheder.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
UPV – uddannelsesparathedsvurdering Elever skal parathedsvurderes ud fra følgende tre forudsætninger. Lærere og vejledere skal vurdere elevernes uddannelsesvalg.
DE MERKANTILE ERHVERVSUDDANNELSER 2015 EUD 10 – Handel, kontor og forretningsservice.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Informationsaften om ungdomsuddannelserne Velkommen.
Erhvervsuddannelse i DK
Forældreinformation 9. & 10. klasse UU Kolding.
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Erfaringer med 20/20 ordning på TEC
VELKOMMEN TIL ÅBENT HUS
Forældre-information
Efterskolernes Vejlederkonference
Uddannelsesmuligheder efter 9. klasse
Erhvervsuddannelser 25. September 2017 UUV Køge bugt.
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
Fra GF 1 til GF 2 til hovedforløb og EUX
MinFremtid.dk – Materiale til forældremøder
Den politiske dagsorden i Danmark
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Dagens indhold Reformens overordnede mål
Uddannelsesevents – 4. oktober i FrederiksborgCentret
Erhvervsuddannelse i DK
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
EUD CUP 2019.
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Præsentationens transcript:

Max 3 forsøg på eud

Og 1-årigtproduktionsskoleforløb Eud10: Et nyt 10. klasses spor med fokus på afklaring i forhold til EUD samt opnåelse af kompetencer i forhold til adgangskrav. EUD10 skal introducere de unge til de fire nye hovedområder på EUD. Varetages kommunalt, men mindst 30% af undervisningen skal ske i samarbejde med en erhvervsskole, herunder 6 ugers brobygning på EUD. KUU: Uddannelsen udbydes i institutionssamarbejder, der sammen skræddersyr uddannelsesforløb, som består af elementer fra fx ungdomsuddannelser, produktionsskoler, VUCer, særligt udviklede fag til uddannelsen og erhvervstræning; tilsammen en fuld kombineret ungdomsuddannelse. Udbydes inden for erhvervstemaer (bestemmes med samarbejdspartnere og erhvervsliv i udbudsområdet) Svarer niveaumæssigt til EGU, men er klasse/fællesskabsbaseret, og den unges forsørgelse er SU Der er årligt 111 pladser i udbudsområde ”Nordvestjylland” – UU visiterer til uddannelsen Varighed: op til 2 år

Model for eud

Grundforløb 1 & 2 + eux G1 skal: Skal give eleven mulighed for at opbygge modenhed og udvikle almene og brede erhvervsfaglige kompetencer Skal bidrage til at styrke elevens bevidsthed om fremtidige valg og udfordringer Skal understøtte elevens generelle og almene kompetencer og skabe grundlag for videreuddannelse Ungdomsuddannelsessigtet er i fokus med plads til fællesskab, almen dannelse (herunder privatøkonomi, seksualundervisning, motion, sundhed og andre livskompetencer) Indholdet i grundforløbets første del beskrives på en sådan måde, at det overordnet set er de samme kompetencer, der opnås i alle 4 hovedområder, men således, at skolerne skal tilrettelægge og gennemføre undervisningen med inddragelse af den erhvervsrettede og erhvervsfaglige kontekst, som er grundlaget for elevens læring og uddannelsesmæssige afklaring. Fagretning Efter 2 uger vælger eleven fagretning. Fagretninger: Den enkelte skole skal udbyde fagretninger, der er tematiseret indenfor hovedområderne. Fagretningerne skal indeholde erhvervsfaglige karakteristika, der giver eleverne indblik i de enkelte uddannelser. En fagretning skal som hovedregel vise hen mod flere konkrete erhverv, og altid indebære, at de generelle erhvervsfaglige kompetencer, som undervisningen sigter på, ikke alene opnås ved at koncentrere undervisningen om et enkelt erhverv. Erhvervsfag (kun G1) Fastsat af UVM Praksisbaserede og anvendelsesorienterede Fælles for alle hovedområder og fagretninger Erhvervsfag 1 = første 14 dage Introducerende Bidrage til elevens afklaring af fagretning Tones i forhold til fagretning Indenfor de første 14 dage, kan eleven skifte fagretning. G2: Grundforløbets 2. del er rettet mod et specifikt hovedforløb. Det faglige udvalg formulerer overgangskrav til hovedforløb. Overgangskravene fastsættes i uddannelsesbekendtgørelsen Overgangskravene kan bestå af: Grundfag, med niveau, bestå- eller evt. karakterkrav Krav om faglig viden og faglige færdigheder i relation til hovedforløbet Kompetencekrav svarende til certificering (f.eks. hygiejne, rulle- og bukkestillads)

Opmærksomhedspunkter i vejledningen Adgangskrav For de der ikke har 02 i dansk og mat: Prøve og samtale for de der ikke har 02 i dansk/mat. KUU, eud10, produktionsskole, opkvalificering (VUC/erhvervsskole) G1: Kun for de unge fra 9./10. klasse og kun én chance 3 forsøg på en eud ”Stopprøver” fra grundforløb til hovedforløb Faste moduler à 20 uger – meget begrænset fleksibilitet

EUC Nordvest Tekniske og merkantile erhvervsuddannelser Hvad ændrer sig vedr. EUCs uddannelser

Fagretninger Præsenteres for jer den 1. oktober til informationsarrangement

Indgange forsvinder Mad til mennesker, Produktion og Udvikling mv. er en saga blot! Hovedområder Ny lokal organisation Jordbrug & Oplevelser Metal & Teknologi Auto Mad & Service Strøm & IT Transport Lager & Logistik Byggeri Kontor & Handel Detail Finans Event SE PÅ EUCNORDVEST.DK efter 1. oktober

Årshjul - opstart G1: august ( + evt. januar) G2: august og januar

Forløbet på en erhvervsuddannelse Grundforløb 1 6 mdr. Grundforløb 2 Hovedforløb Ca. 3 år

Indhold Grundforløb 1 Valg af fagretning Projekter Klassesammenhold Motion og bevægelse Til slut: valg af uddannelse Grundforløb 2 I gang med konkret uddannelse Hovedforløb Mest ude i lære Skoleforløb undervejs

hg

HG – merkantil Kontor og Finans kan kun tages som eux Detail, Handel og eventkoordinator udbydes som almindelig eud med mulighed for eux

Detail – overgangskrav Uddannelsesspecifikt fag (Faglige kompetencer) Dansk D Engelsk D Erhvervsøkonomi C Afsætning C IT C Samlet gennemsnit på 02

Merkantil eux (HG) Kontor og Finans kan kun tages som eux Grundforløb 1 Fagretning som alle andre Fag på c-niveau Grundforløb 2 Valg af uddannelse Studieforberedende forløb Studentereksamen Gymnasiefag (B- og A-niveau) KVU / BA Læse videre SVENDEBREV Praktik Kontor og Finans kan kun tages som eux Detail, Handel og eventkoordinator udbydes som almindelig eud med mulighed for eux

Eux merkantil Særligt eux-grundforløb 1 år Bestå 8 c-niveau fag Dansk Engelsk Samfundsfag matematik IT EØ Organisation Finansiering / Afsætning Studiekompetence-givende forløb (1 år) Dansk A Engelsk B IT B SSO + Eksamensprojekt Herudover min. 3 fag afhængig af uddannelse Valgfag Hovedforløb 2 års praktik  svendebrev og studentereksamen Og / eller Læse videre

Teknisk eud

Overgangskrav (høringsfase)

Svendebrev & studentereksamen Teknisk eux Grundforløb 1 Fagretning som alle andre To fag på c-niveau Grundforløb 2 Valg af uddannelse Fag på c-niveau Hovedforløb Praktikforløb Skoleforløb Højniveaufag Svendebrev & studentereksamen Teknisk eux = smed, mekaniker, landbrug osv.

Tekniske eud’er med eux Entreprenør- og landbrugsmaskin Lastvognsmekaniker Personvognsmekaniker Murer Træfagenes byggeuddannelse (bl.a. tømrer) Anlægsstruktør, bygningsstruktør og brolægger Anlægsgartner og greenkeeper Dyrepasser Landbrugsuddannelsen Produktions- og væksthusgartner Ernæringsassistent Bager og konditor Industritekniker Smed Værktøjsuddannelsen Data- og kommunikationsuddannelsen Elektriker Elektronik og svagstrøm Automatik og Proces

Sundhedsfaglige erhvervsuddannelser Sosu stv

Sundhedsfaglige erhvervsuddannelser: ”Sundhed, Omsorg og Pædagogik” 4 fagretninger – landsdækkende set up inden for SOSU skolerne Fokus på: sundhed, aktiviteter, bevægelse, leg/læring og udvikling

Modeller for grundforløb i PAU

Modeller for grundforløb SOSU

Overgangskrav Består af følgende dele: Krav til hvilke grundfag, der er gennemført og på hvilket niveau (mindst to på E-niveau) Hvilken grundlæggende viden skal eleverne have opnået Hvilke færdigheder skal eleverne have opnået ved overgangen PASS har udarbejdet kompetencemål for grundforløbet, som PASS kræver skal være gældende for grundforløbet. Dette spørgsmål er uafklaret.

Overgangakrav SOSU Temaer for kompetencemålene 1.Sundhedsvæsenet, egen rolle og dokumentation 2.Dokumentation og informationsteknologi 3.Arbejdsmiljø, ergonomi og hygiejne 4.Kroppens opbygning, praktisk hjælp og pleje 5.Rehabilitering 6.Faglig kommunikation og samarbejde 7.Sociale og personlige kompetencer 8.Velfærdsteknologi og telesundhed 9.Førstehjælp og brandbekæmpelse

Overgangskrav PAU Temaer for kompetencemålene: 1.Dokumentation og faglig formidling 2.Kommunikation og samarbejde 3.Arbejdsmiljø, ergonomi og hygiejne 4.Den pædagogiske sektor og rollen som professionel 5.Digitale og sociale medier 6.Forebyggelse og sundhed 7.Pædagogiske målgrupper 8.Pædagogiske aktiviteter 9.Sociale og personlige kompetencer 10.Førstehjælp og elementær brandbekæmpelse

EUX på SOSU PASS har besluttet i første omgang at sige ja til EUX på begge uddannelser PASS har valgt en løsning, hvor EUX eventuelt kan træde i kraft i 2016 EUX-eleverne opnår både en faglig uddannelse og en uddannelse, der giver generel studieadgang EUX’en vil bestå af de uddannelsesspecifikke fag fra erhvervsuddannelsen samt en række fag fra den gymnasiale fagrække