Biostatistics mm5 SPSS crash course II. But why? Hvorfor læser vi videnskabelig litteratur? Hvordan læser vi?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvordan og hvor formidler vi undersøgelsesdata ??
Advertisements

VIDENSKAB Et videnskabeligt arbejde er ikke videnskab før det er publiceret! Hasenkam’s I. Tese.
FORSKNINGSTRÆNINGSOPGAVE HOLD 001
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Scientific Investigation
Dagens program Teori Øvelser Eksperimentelle design Kausalitet
Valg af studie-type for projektet
Basal statistik 24. okt Tom Bendix Videncenter for
Studietyper Katharina M.Main
Forskellige studietyper
Naturvidenskabeligt Grundforløb
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
The Love Shop Lawton/Webb 2003 Vores oplæg er delt i form og indhold, vel vidende om, at disse er gensidigt afhængige af hinanden – og derfor vil vi til.
Evidence-based medicine Is based on the best available scientific evidence This evidence is integrated with clinical experience and patient preferences.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Den gode ansøgning Julie Christine Gaardbo
Sammenligning af to grupper – kapitel 7
det evidensbaserede og det politisk styrede sundhedsvæsen?
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Kohorte og interventionsstudier
Projekt 6: Molekylær Evolution Af Keratin Proteiner Vejleder: Rasmus Nielsen.
Evidenspyramiden – kort fortalt
Psykologi, Human Factors og HCI
How to publish as a PhD-student. Dagens program Præsentation Hvilken person er du selv? Forventninger til PhD-studerende fra instituttet Hvordan bruger.
Eksperimentel metode John Paulin Hansen ITC, Usability F2003.
Kritisk Læsning af Litteratur
Forskellige studietyper
Main 2010Forskningstraining Modul I Kritisk Læsning af Litteratur Katharina M.Main Afd. For Vækst og Reproduktion Afsnit GR 5064, Rigshospitalet
Case.
Kan man undlade urinstiks kontrol 10 dage efter en behandlet UVI?
Søgning & sortering Intro søgning Lineær søgning Binær søgning
Metode og Materiale Søgning i pubmed
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Logistisk Regression Kategoriske og Kontinuerte Forklarende Variable
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
1 Det Videnskabelige Råd ved Center for Kliniske retningslinjer Hvilke problemstillinger arbejdes der med?
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Evidenshierarki eller - typologi
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Kohorte og interventionsstudier
Statistik for geografer
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
Tests Prototype Åbent spørgeskema Test i usability laboratorium
ITAPC 1 Præsentation 6: Writing Short Papers. Agenda Motivation Short Paper formatet Hvordan.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Evidensbaseret behandling af epicondylitis lateralis i almen praksis
Critical appraisal ” All scientific work is incomplete – whether it be observational or experimental. All scientific work is liable to be upset or modified.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Kvantitative metoder.
Eksperimentel metode.
Præsentation af Karen Højmark
Statistik II 4. Lektion Logistisk regression.
Biostatistik ST8 Carsten Dahl Mørch Fredrik Bajers Vej 7 D2-109
CHMP’s opgaver fremover Overlæge Jens Heisterberg Sundhedsstyrelsen Medlem af CHMP Dialogmøde med industrien, 11. september 2012.
Hvordan en guideline bliver til. Oxford-modellen Hindsgavl fredag d 18. sep 2015 Jeppe Schroll og Helga Gimbel.
Anvendt Statistik af Kenneth Hansen Kapitel 9 KeHaTools.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
Ellen Holm, Forskningscafé
Forskningstræning: Fra evidens til guidelines
Comparative Method Uge 38
Grundlæggende Statistik af Kenneth Hansen
Confounding.
Eksamen i psykologi Camilla McCuiston.
Marie Wettendorff Poulsen
Evidenshierarki eller - typologi
Anvendt Statistik Lektion 6
Måling (psykometri) 1.
Værdibaseret styring FIN, præsentation af resultater
Præsentationens transcript:

Biostatistics mm5 SPSS crash course II

But why? Hvorfor læser vi videnskabelig litteratur? Hvordan læser vi?

Forskellige typer litteratur Eksperimentelle studier –Clinical trials Observational studies –Cohort study –Case-control study –Cross-sectional study / survey –Case-series study Meta-analysis Reviews

Artiklers anatomi Abstract Introduction Methods Results Discussion Conclusion

Abstracts Ofte struktureret som en miniartikel Formålet er at ’sælge’ artiklen Hvis man kun læser abstract kender man forfatternes konklusion, men man kan ikke bedømme om denne er valid.

Introduction Begrundelse, rationale Kontekst Hypotese Formål –Ofte det sidste afsnit/sætning af intro

Method I Hvordan er studiet udført –Man skal kunne forstår metode afsnittet –Hvis metoden er ny skal man kunne vurdere om den er valid Hvad bliver studeret (fx hvilke patienter?) Hvordan udføres forsøget? Hvordan analyseres data? Hvilken statistik benyttes?

Metode II Hvordan vælges patienter? –Hvordan randomiseres de? Hvilke inklusion/eksklusions kriterier –Er studiet relevant for mine patienter? Hvordan håndteres follow-ups?

Metode III

Metode IV Bias ved patientselektion –Prevalence Hvis patienter dør inden inklusion

Method V Bias ved patientselektion –Admission rate bias Fx Hvis kontrol og behandlingsgrupper ikke er samtidige –Non-respondanter og frivillighed Eksemplet med vaccinen fra første lektion –Grupperings bias Kausalitet, den sunde arbejder –Procedure valg Deduktiv procedurer Forskellige procedure for kontrol og behandling Ikke samtidig kontrolgruppe Manglende randomisering

Method VI Studiets procedurer –Procedure bias Hvis man ikke behandler grupperne ens Hvis fx behandlingsgruppen efterfølgende oftere kræver follow-up behandling –Hukommelse bias Brug dagbog i stedet –Apparat bias Unøjagtige apparater Dårlig betjening? –Diagnosticering bias Hvis to grupper ikke diagnosticeres ved samme procedurer –Complience Hvis en behandling er smertefuld eller ubehagelig er det nemmere for patienterne at samarbejde etc.

Method VII Måling af udfaldet –Variationer i målinger Det man måler varierer naturligt Den, der måler, måler ikke nøjagtigt. Fx røntgen Ikke veldefinerede outcomes. Fx smerte Apparatet eller metoden måler ikke nøjagtigt –Pålidelighed og Validitet Nye metoder skal gøre rede for deres brugbarhed –Blinding –Data kvalitet, spørgeskemaer, multicenter studier

Method VIII Antal af forsøgspersoner –Type II fejl; hvis en forskel ikke er fundet pga. for få forsøgspersoner –Power test, hvis der rapporteres negative resultater

Method IX Statistiske metoder –Er det den korrekte analysemetode, der benyttes? –Fisketur –Multisignifikans Type I fejl, falsk positiv Analyser undervejs skal planlægges fra starten –Migration bias Intention-to-treat –Entry time

Results Her præsenteres resultaterne i figurer, tabeller med tilhørende statistik, p værdier eller konfidensintervaller. Kan resultaterne bære konklusionen? –Hvad er baseline? –Risiko for multipel sammenligninger (type I fejl)? –Er afsnittet konsistent?

Diskussion og konklusion Er der sammenhæng mellem hypotesen, resultaterne og konklusionen Er der nogen short-commings? Hvilken betydning har konklusionen på din interesse

Opgaver 7, 8, 9, 11, 12, 66, 67, 68, 69