MM1 06.05.13 Musikkultur Nationalisme og globalisering.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forskning, formidling og andre færdigheder
Advertisements

IT Projekt Portefølje Management: styringsmæssige og koordineringsmæssige problemer i en offentlig organisation.
The IPC experience. IPC/Long Courses Enrollment and Distribution of IPC Students,
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Musiksociologi MM2 Forberedelse til symposium om nordisk populærmusik.
International? Ja tak! Skolelederkursus Herning, 21. September 2005
Den internationale dimension i folkeskolen
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Islam er ikke kun moskeer: Identitetspolitik i Nørrebros gader.
Forretning og Ledelse lektion 7
APOLOGETIK – TROENS FORSVAR I SKAL ALTID VÆRE REDE TIL AT GIVE ET FORSVAR FOR DET HÅB I HAR. (1PET 3:15)
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Musikkultur M2 Køn og seksualitet.
Kultur- og branchestudier
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
Magtteori I 7. September 2005.
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
Sprog, sprog og sprogere Foreningen for tosprogede småbørns vilkår Vejle 20. marts 2012 J. Normann Jørgensen,
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Tine Nielsen, CBS Learning Lab
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Musiksociologi MM Udlevering af opgave.
Musiksociologi Music Management
M Musikkultur Nationalisme og globalisering.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Reality-TV Refleksion og selvfremstilling ~ Giver det mening?
Musikkultur S2+LT Nationalisme og globalisering.
Musikkultur S2+LT Hvad er historie og hvordan bruger vi den?
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Animation på teksten Danish Red Cross 1 ss. Animation på teksten Latrines HVEM OG PÅ HVILKEN BAGGRUND TRÆFFER BESLUTNING OM VALG AF MODEL2
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Litterært makerspace.
Simulation og computerspil Selv-referentialitet og computerspil Bo Kampmann Walther
1. lektion: Danmark i verden
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
Ung i centrum Historical ”natural recovery” issues: 1.Does ”natural recovery” exist? 2.How common is ” natural recovery”?
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Informationssøgning Eksempler på nyttige hjemmesider.
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Virtualitet - i historie Fagdidaktik, Middelfart Eigil Møller
INTERNATIONAL STRATEGI FOR RANDERSGADES SKOLE KØBENHAVNS KOMMUNES INTERNATIONALE PROFILSKOLE V. INTERNATIONAL KOORDINATOR, SIMON ASTRUP
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
Forretning og Ledelse – Lektion2 Velkommen til Lektion 2.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Århus, 8. april Integral Spiritualitet - og kristen tradition
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
KULTURARV OG BORGERINDDRAGELSE - hvem, hvorfor og hvordan Vesthimmerlands Museum, Aars d. 21. januar 2016 Hvem ejer kulturarven? Bernard Eric Jensen Aarhus.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Internationale perspektiver på interprofessionelle kompetencer fra All Together Better Health konferencen, Oxford 2016 Hovedtema: Værdibaseret praksis.
THE MENTORING JOURNEY.
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Danske Musik- og Kulturskoleledere
Introduction to synopsis writing
Compositional Design Principles “SemiCiv”
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Fra ildsjæl til strategi
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
#UNGKBH Oplæg om sociale medier.
Ændring af IR M&R Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
The US-China trade war and its consequences
Præsentationens transcript:

MM Musikkultur Nationalisme og globalisering

Globalisering, opsummering fra forrige gang 1. Skabelsen nye og forøgelsen af eksisterende sociale netværk. 2. Udvidelsen og strækningen af sociale relationer, aktiviteter og gensidige forhold. 3. Intensiveringen og accelerationen af social udveksling og aktivitet. 4. Skabelsen, udvidelsen og intensiveringen af sociale forbindelser og afhængighedsforhold er både objektive (materielle) og subjektive (i den menneskelige bevidsthed). ”Globalization refers to a multidimensional set of social processes that create, mulitply, stretch, and intensify worldwide social interdependencies and exchanges while at the same time fostering in people a growing awereness of deepening connections between the local and the distant.” (Steger 2003, s. 13) ”Globalization refers to a multidimensional set of social processes that create, mulitply, stretch, and intensify worldwide social interdependencies and exchanges while at the same time fostering in people a growing awereness of deepening connections between the local and the distant.” (Steger 2003, s. 13)

Sidste gang: Global Perspectives on Jazz and Improvised Music in Scandinavia: A Symposium Musik: Lokal, regional, national, transnational, global, glokal… Hvordan skaber man kulturel identitet med rod/forankring i en globaliseret verden? “Jazz, though certainly born on American soil, was both a product and instigator of ear- ly-twentieth- century processes and trends that were global in scope [...] In no one’s mind have the music’s ties to its country been severed, yet the historical record proves that it has for some time had global significance, if not necessarily for the commonly accepted, purely reasons. Jazz exists in our collective imagination as both a national and postnational music, but is studied almost exclusively in the former incarnation.” (E. Taylor Atkins 2003, xiii)

Musik og nationalisme “More than any other form of identity, nationalism closes the gap between music and culture. In so doing, it heightens the disjuncture created by different musical processes for constructing the nation.” (Bohlman 2003, s. 50)

Musik og nationalisme Dansk musik: “En af dansk rockmusiks største publikumssucceser Gasolin ( ) (med sangeren og komponisten Kim Larsen) skabte en helt speciel dansk rockmusik med mundrette tekster og sangbare melodier.” (Den store danske)

Musik og nationalisme To syn på nationalismens historiske rødder: -Nationalisme er en naturlig del af menneskers kultur. Nationens identitet udspringer af det folk. Nationens form kan tage mange former, men kernen af den vil forblive uændret. -Nationer er en forholdsvist moderne fænomen. De opstår i forbindelse med trykpressen, industrialisering etc. Nogle i historiske kilder til syn på nationalisme - Kulturel nationalisme: Tysk romantik. Folkeånden (Herder) kommer til udtryk i kunst og kultur. De etniske/antropologiske forhold konstituerer nationen. - Politisk nationalisme: Amerikanske og franske revolutioner. Liberalistisk ideologi, oplysningstid. Borgeren konstituerer nationen. Renan (1882): ”Nationen er en daglig folkeafstemning.”

Frit oplæg v. Nønne

Banal nationalisme (Billig, 1995): -Den nationalisme der optræder overalt omkring os. -Nationalisme er ikke kun ekstremisme. -Symboler i hverdagen. -Nationalsangen. -Carl Nielsen på hundredekroneseddel. -Det Kgl. Danske Musikkonservatorium. Musik og nationalisme

Forestillede fællesskaber (Anderson, 1982): -”Nationen” opstår med fremkomsten af moderniteten. -Forestillet, fordi selv i den mindste nation er det ikke alle, der kender hinanden, og alligevel føler de sig som del af det samme fællesskab. -Nationen er ikke ”vækkelse” af folket. Nationer skaber, opleves, konstrueres. ”But nationalism is not the awakening of an old, latent, dormant force, though that is how it does indeed present itself. It is in reality the consequence of a new form of social organization, based on deeply internalized, education-dependent high-cultures, each protected by its own state.” (Gellner 1983, s. 48)

Musik og nationalisme Opfundne traditioner (Hobsbawn & Ranger 1982): Traditioner opstår, omformes, opleves, redefineres etc. -Eks. synge og danse om juletræet. -Nationalinstrumenter. -Højskolesangbogen som en særlig dansk tradition. ”’Invented tradtion’ is taken to mean a set of practices, normally governed by overtly or tacitly accepted rules and of a ritual or symbolic nature, which seek to inculcate certain values and norms of behaviour by repetion, which automatically implies continuity with the past.” (s. 1) ”Nation building” -Nationer må ”fortælles”. Nationen/national identitet fremkommer af denne kamp om fortællingen.

Nationalisme, globalisering, historie og musik “Part of the problem of identifying music with the ‘nation’ is the tendency not to recognize that the image of the ‘nation’—and, so to speak, its historicity— does not grow from its soil, but is the outcome of historical, social and geopolitical constructions.” (Weisethaunet 2007, s. 171) “Musicians have always travelled—between villages, nations and across borders— and made sense of the world in which they find themselves situated.3 And even though these movements and mediations have become intensified they are in no way new to the recent processes of globalization. To the extent that music constructs place, there is no reason to assume that these experiences and possibilities are delimited to the ‘nation’ and its borders.” (ibid.) “I suggest that we should distinguish more carefully between the imagined ‘national character’ of music and what we might term its ‘national significance’ in the unruly order of history.” (ibid., s.195)

Nationalisme, globalisering, historie og musik Grieg: (Grieg udtrykker folkeånden, jf. Herder) Mapfumo: (Mapfumos popularitet på verdensmarkedet skyldes hans lokale/nationale identitet. Orientalisme. Tjek i øvrigt kommentar) Alpha Blondy: (den afrikanske diaspora vender tilbage til Afrika.) Gasolin’: (dansk sprog-international musik…?) Garbarek: FBB62&feature=results_video FBB62&feature=results_video (Nordisk eksotisme?)

Frit oplæg v. Marie-Louise

Midtvejsevaluering Overordnet spørgsmål: Hvordan gør vi det gode bedre, og hvordan snakker vi konstruktivt om det, der går mindre godt? NB. Evalueringen har udgangspunkt i studieordningens mål og forventningsafstemningen i lektion 1 og midtvejsevalueringen Konkrete spørgsmål: 1. I hvilken omfang styrker undervisning og øvrige læringsaktiviteter på kurset fag- og kompetencemål? 2. Er læsepensum og fagligt niveau passende? 3. Er undervisning og øvrig læring relevant mhp. eksamen? 4. Lever de studerende og undervisers engagement og forberedelse op til forventninger/krav? 5. Konkrete eksempler: Hvad er godt? Hvad kan udbygges? Hvad kan forbedres?

Projektopgave Afleveres: ? Selvvalgt emne/problemformulering. - Inden for et af semesterets emner. Længde: 7-10 ns. Bedømmelse: ?

Musik og nationalisme Spillemændene. Christensen (2012): ”Efter en rum tid i dansk sindelag sker der en indoptagelse af fremmedelementerne. Og en afgørende tilegnelse synes at finde sted, når det store udlands udtryk tilpasses det danske sprog.” “Deres musik er altså en forhandling mellem nationalt og internationalt, fortid og nutid. Mellem danske og udenlandske koryfæer, men også yngre hipsterbands fra Brooklyn.” “[G]ennemstrømmet af, hvad man måske kan kalde, en nordisk melankoli – sågar med aner i folkeviser […].” “Med en evne til at finde sig til rette på et godt branket værtshus, hvor jukeboksen synes fyldt med musik i et sært samarbejde mellem Dansk Folkemindesamling og musiksitet Pitchfork. Vi betræder en lyrisk, krøllet og mørkladen sti på vej dybt ind i en ny forestilling om folkemusikalitet. Træd nærmere.”

Musik og nationalisme “Ørsted Pedersens karriere var i høj grad kosmopolitisk, men hans repertoire med egne ensembler eller i duo med pianisten Ole Kock Hansen var samtidig delvis præget af et identificerbart dansk tonesprog med udgangspunkt i Højskolesangbogen. Hans uofficielle signaturmelodi var i den forbindelse “I skovens dybe, stille ro”, som han også indspillede sammen med Oscar Peterson.” (Den store danske) “Født og opvokset i et grundtvigiansk højskolemiljø havde han et solidt fodfæste i den danske og nordiske kulturarv.” (Wikipedia)