Skoleporten Hvordan tilpasser jeg layout mulighederne i

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En lille vejledning til ændring af skærmens udseende.
Advertisements

Sådan laver Du et POWER POINT program.
Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
Introduktion til CSS Videre med CSS. Body egenskaber Body-markøren omslutter alle vores indholdselementer. Du kan derfor ved at tillægge en række egenskaber,
Jeg har brugt gratis billedebehandlingsprogrammet
Introduktion til CSS Godt i gang med CSS. 201 – V1 – Introduktion til CSS Hvad er stylesheet?
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
1 Private hjemmesider Undervisning i Click-a-site Online-editor.
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Læringsstile og lektier
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Hjemmesidekonstruktion Tjekspørgsmål 1.Hvad er et markup-sprog – hvad bruges det til? 2.Hvad er forskellen mellem et markup-sprog og et scriptsprog? 3.Hvad.
Vejledning i weblog-værktøjet
Udlægning af en ny cache
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
Links Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2008.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
Videoredigering Hvorfor Udstyr Software Filming og Redigering Visning og Respons.
Beskyt din computer og dine data!
Cascading style sheets (CSS) Formål med css • Adskillelse af indhold og udtryk • Større typografisk frihed • Nemmere redigering Eksempel uden style sheetuden.
Formularer (Access, del 3)
Dagsorden: Formål: Jeres websider skal layoutes i bokse/sektioner
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
Kommunikation / it.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
SEO PÅ AU.
CSS ver. 2 Rikke Møller-Poulsen. Visning af billeder?!? Er der stadig nogen, der har problemer med at få vist billeder på deres site?
SkoleIntra og integration med kommunale platforme - digital Signatur
SkoleIntra i fremtiden – hvordan kan det integreres med andre tjenester og systemer Ole Windeløv, UNI-C.
Velkommen til Hvordan vises skolens værdier bedst muligt i SkolePorten? SkolePortens fleksibilitet kan medvirke til at understøtte skolens værdier. Oplægget.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Blogging Udvidet design og funktion
Dag 4 - dagsorden: Formål: I skal lære at lave menuer I Tekst/CSS-baserede menuer 1. Lodret menu med mouse-over-effekt 2. Vandret menu med mouse-over-effekt.
Formål med dag 2 1.Hvordan lægger man websider ud på internettet 2.Hvordan optimerer man billeder til web? 3.Hvordan sætter man billeder ind på websider?
Visitsite.dk © anja nielsen Forskellige typer websider Søgemaskiner Webshops (betaling) Blog (i forandring – og to-vejs kommunikation) Stationære.
Beginning CSS and Web Development kap
Implementering af eget design til en D!ng-hjemmeside v/ Ewan Andreasen
DDB-CMS Udfordringer og erfaringer Lone Søbye Andersen –
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Hvordan ændrer jeg min SkoleIntras setup, så den passer til de lokale forhold? Man kan tilpasse SkoleIntra til skolens eller kommunens behov på mange måder.
Sikkerhed og video i SkoleIntra
CSS - Cascading Style Sheets HTML-koder for tekststruktur og for formatering HTML-koder for tekststruktur CSS-koder for formatering FørNu Lettere at redigere.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Milles Univers Indhold og design tager afsæt i at det er Milles skabbog som hun selv skriver / har skrevet.
© gudmandsen.net 2005 IT-præsentationsværktøjer - praktisk anvendelse med en kommunikationsteoretisk indgangsvinkel.
DWDK Øvelsesgang 2. Tegnsæt: utf-8 vs. iso Utf-8 = universelt tegnsæt Giver advarsel i validator Dokument skal gemmes i utf-8 format i notepad.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
XML 2. Formatering af XML data med CSS Når man arbejder med XML og CSS er fremgangsmåden den samme som i forbindelse med HTML og CSS.
CSS - Cascading Style Sheets HTML-koder for tekststruktur og for formatering HTML-koder for tekststruktur CSS-koder for formatering FørNu Lettere at redigere.
DWDK – øvelsestime 3 CSS – let the fun begin!!. Tilgængelige slides Disse slides ligger på mit public drev
PD – kursusgang 2 Introduktion til Frames og Cascading Style Sheets.
Øvelsestimer (opgave 3) v/Morten Davidsen Læser til daglig cand.merc.(dat.) på CBS.
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
Hej her er et lille diasshow Tryk på Enter-tasten, når du vil videre!
For webredaktører Præsentation /Jesper Emil Ellekilde - pensionist.
Dd.mm.åååå Side 1 Titel på præsentation (Arial Reg. 32 pkt.) Foredragholders navn og dato (Arial Reg. 18 pkt.)
Din kreative online praksis! – del 2
projekt eller lignende
Skabelon mailopsætning
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
GUIDE TIL OPRETTELSE AF LINKS
Vejledning: Publicering af artikler på portalen.
Præsentationens transcript:

Skoleporten Hvordan tilpasser jeg layout mulighederne i SkolePorten til min skole? Ole Windeløv

De helt nemme regler Skab ikke forventninger I ikke kan holde. Husk at Synlige sider også skal være aktiveret Den dynamiske side skal aktiveres parallelt med menupunktet. Sider der er synlige bør have et indhold - Rediger menuerne, så de viser det I kan leve op til. Deaktiver siden i menuen, men behold den evt. aktiv i dynamiske sider så I selv kan teste den. Beslut jer til hvor I vil have dokumenter vist - vent med at slå det til før I forventer at der snart vil være indhold. Lav en plan for hvornår tingene skal være aktive og have indhold www.holstedskole.skoleintra.dk

Teksterne skal være læsbare - også for maskiner Husk at få valgt farver der harmonere og skab tilstrækkelig kontrast mellem baggrund og tekst i menuerne. I alle skabeloner er det væsentligt at skrive tooltips (tekster der bliver vist når man peger på et menupunkt). I skabeloner der har undermenu-sider kan det være smart at lave forklarende tekst samt billeder på selve hovedmenupunktet. På under menu punkter virker den forklarende tekst som almindelig tekst i undermenuerne, og som tooltips i skabelon der ikke anvender undermenu sider.

De simple tilpasninger der gør siden lidt sjovere I skabelon 1-5 samt 7 vælger man i menuen kun undermenu siderne, mens de øvrige skabeloner viser hele strukturen som en del af menuen. På undermenu siderne kan man selv sætte ikoner og billeder ind som gør at man på den enkelte side får et pænere udtryk. www.aalykkeskolen.kolding.dk Link www.helligkorsskole.skoleintra.dk Link

De simple tilpasninger der gør siden lidt sjovere Der kan lægges et baggrundsbillede ind bag teksterne. si.dalumskolen.odense.dk Link Sørg for at der er små illustrationer på siderne. Alle billeder kan uploades via ”administration af billeder” under punktet vedligeholdelse. Lad eleverne lave tegninger som i scanner ind og formindsker. Det giver dem et medejerskab. Husk at tænke på størrelse på billederne også i Kbytes.

Mulighed for at skifte mellem flere sites En hovedmenu på skolens sektornet site www.klinkbyskole.dk/regionvest/ Link En hovedmenu i topbjælken (Skabelon9) www.pmc.odense.dk Link

For de avancerede Hvis man gerne vil have genveje på nogle sider og ikke på andre kan man fravælge det ved at lave et direkte link fx til http://demo.skoleintra.dk/Infoweb/Undermenu.asp?ID=4 i stedet for blot at vælge blot at vise undermenuen som standard. Opbygning af en html side med links til de asp sider du gerne vil vise. Se oversigt på www.skoleintra.dk - under punktet Skoleporten – Integration Eller klip dem fra de links der allerede er i menuer og sider i skoleporten.

Sæt parametre på dine link Klip link til underpunkter ved at se hvorledes de i forvejen er linket fra siden. Fx et specifikt debatforum http://demo.skoleintra.dk/Infoweb/Debatforum/dbforum.asp?ForumID=1 Undlad at linke til sider i beskyttede områder. Ulovligt link: /Li/BrugerBaser/VisDatabase.asp?BaseID=1 Der findes ofte en side der kan vise det i skoleporten /Infoweb/Brugerbaser/VisDatabase.asp?BaseID=1

For dem der har et programmør gen ”Iframe” de asp-sider du gerne vil vise i dit eget layout, evt. sider fra flere skolers sites og eller ”Embed” video og lyd. Se demo og kode på demo.skoleintra.dk -> ”Et udpluk” Indsæt rammer med asp filer fra skoleintra <IFRAME align=left src="http://demo.skoleintra.dk/Infoweb/DynamiskeSider/Telefontavle.asp" width="100%" height=300> </IFRAME> Indsæt lyd eller videoklip fra eksterne kilder <EMBED pluginspage=http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/download/ width=400 height=500 type=application/x-mplayer2 filename="http://auth.dril.dk/cgi-bin/asx.cgi?klip=46" ShowStatusBar="1" ShowDisplay="1" ShowControls="1" AutoStart="1" AutoSize="0"> </EMBED> Der vil blive lavet et interface i SkoleIntra der integrere dette i systemet.

Nye muligheder i version 4.0.0 Redigering af er stylesheet som gælder for forsidens layout Uddrag: h1 { font-family: Verdana, Arial, Helvetica; font-size: 20pt; font-weight: bold; margin-top: 0; margin-bottom: 0 } h2 { font-family: Verdana, Arial, Helvetica; font-size: 16pt; font-weight: bold; h3 { font-family: Verdana, Arial, Helvetica; font-size: 13pt; font-weight: bold; word-spacing: 0; margin-top: 0; margin-bottom: 0 } h4 { font-family: Verdana, Arial, Helvetica; font-size: 10pt; font-weight: bold; .forsidebar { font-family: Verdana, Arial, Helvetica, Sans-Serif; color: #000000; background-color: #D8ECFD; font-size: 10pt; font-weight: bold; margin-top: 2; background-image:url('gradient3.gif') } De fleste elementer på skoleporten referer til de beskrivelser der er lavet her. Når man ønsker at der skal være et andet baggrundsbillede i emnebjælkerne på forsiden er det ”gradient3.gif” man supplere med et andet billede, og indskriver navnet her.

Det væsentligste er: Definer selv udviklingen og sørg for at I har indhold på de sider der vises. Tænk på de svage grupper – tooltips og forklaringer Tænk på de visuelle – få nogle grafiske elementer ind – men skab også et harmonisk udtryk. Tag nogle simple grafiske elementer i brug. Lav evt. en skabelon for de sider i selv skriver på skoleporten. Lav supplerende tekster hvor det er muligt. Der er mange muligheder også for de kreative. Kom med forslag hvis der er ting vi ikke allerede kan.