Procesledelse og Lean.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dau – IDA – DI ITEK Automation og industrielle it projekter Hvordan planlægger og gennemfører du dit projekt optimalt? Produktionen må da godt crashe i.
Advertisements

VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Legal aid in Denmark.
Teknik og Miljø - Planlægning og Byggeri Aarhus Kommune •Flemming Meyer •Master of Law, Special Consultant •Municipality of Aarhus •Department of employment.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto New production system.
Hvad er lean Konstant fokus på spild i alle processer. Nedbringe lagre, gennemløbstider og mindske omkostninger. Sikre en høj kvalitet af produkter og.
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
Danmarks Tekniske Universitet Bridging the gap to engineering education Martin E. Vigild Technical University of Denmark ALE 2012.
Danmarks Ishockey Union Idrættens Hus Brøndby Stadion 20 DK-2605 Brøndby Phone: Fax: website:
Head Project Management-gruppe. Stakeholder contracting & Gode rapporteringsformer.
Select one of the 3 title pages and delete the others. Please do not create new title pages by using the layouts Title 1 – 3 as these layouts do not contain.
FNI marts Dupline introduction. FNI marts Sensors, Switches, Relays, Valves, Motors Counters, Timers, Drives Dupline PLC's PC's, SCADA Prod.
Forretning og Ledelse – Lektion 12
Lone Møller Sørensen Director, SBi, Aalborg University ECTP- Denmark A national platform for Denmark
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Forside Titel Navn, sted eller begivenhed, dato. CHALLENGES FOR THE BANKING SECTOR - IN THE AFTERMATH OF THE CRISIS Louise C. Mogensen Deputy Chief Executive.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Aarhus School of Architecture Denmark Service design Undervisningsforløb, efteråret 2012 Kirsten Bonde Sørensen Designer, MA, Ph.D. Hvad er design? Kirsten.
Arne Winther Et værdifuldt samarbejde mellem hospital og produktudvikler.
1 Skal man forvente loyalitet, hvis det ikke en labrador man sælger til? Søren Vammen, CEO DILF DBTA Konference København 25. Januar 2012.
View Procedures Trigger og Function Jesper Tørresø DAB1 E07 1. november 2007.
Self-Organizing Criticality. Definition of Innovation In an abstract, systems-theoretical approach, innovation can be understood as a critical event which.
Portfolio. Portfolio – what? Portfolio is used in more ways –Product or presentation –Process –Learning –Evaluation Often we distinguish between a learning.
Forretning og Ledelse – Lektion12
Database Normalization without Mathmatics
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Specialeseminar Kristine Tiedt.
Microsoft Solutions for Management Peter Colsted Direktør Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
02/09/2014 Sygefravær v/Jesper Johansen Director People & Organisation Europe Title slide Edit: Add presentation title and speaker(s). Editing slides in.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Lektion september 2004 Peter Olaf Looms.
Kulturstudier M, KA Art Worlds Hvem skaber kunsten?
School model and counseling methods
”Men hvis aftalen mellem EU og USA kommer i stand, bliver sådan en handel billigere for de danske forbrugere, siger handelsminister Pia Olsen Dyhr. - Jeg.
0 IT direktøren i hjertet af forretningen: Få pulsen i vejret på jeres forretning Michael Vad, Managing partner, COO, Heidrick & Struggles Februar 2009.
© Copyright IBM Corporation 2007 Process Identification and Reuse - BPMBlueWorks Bo Ebro Christensen, Executive IT Architect, IBM.
Technology Briefing. Hvorfor snakker vi drift? Meget fokus fra Microsoft på effektiv drift Dynamic Systems Initiative MS Operations Framework Meget fokus.
Litteratursiden / forfattere / anmeldelser / analyser / lister / temaer / læseklubber / video / brugere Digital communication of performance literature.
CUSTOMER JOURNEYS 12/9.
The Rethinking Resource Sharing Initiative Poul Erlandsen National Library of Education Copenhagen, Denmark.
COMPONENT ARCHITECTURE FOR THE ENTERPRISE Bjarne Schytte Country Manager BEA Systems The Enterprise Middleware Solution “Open Networks 99”
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Software Asset Management ISO19770 itSMF Konference
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
SummIT maj Videnmedarbejdere i 21. århundrede “Your most precious possession is not your financial assets. Your most precious possession.
Kapitel 4.
Enterprise Strategy Program
Linking international students and Danish businesses.
Agenda 1.Informationer 1.Excel i fb.m. projekt 2 2.Reserver tid til projekt 2 3.Øvelse: a / b = c 2.Opsamling fra sidst 3.Estimation (konfidensintervaller)
Velkommen til Datamatikkeruddannelsen Roskilde Handelsskole Advanced Computer Study.
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
MPP IMPACT SEPTEMBER 2013 TEACHING PHILOSOPHY AT THE BUSINESS SCHOOL KNOWLEDGE YOU CAN’T GOOGLE.
Nyt tværfagligt innovations tilvalgskursus på DTU Diplom Vil du bruge din faglighed i tværdisciplinært samarbejde med ingeniørstuderende fra andre retninger?
Reliable Architecture Ved Henrik Bærbak Christensen Reflective Architectures Emne: reflective architecture overview 11 december 2009.
Business case - Gevinstoverblik Forsikring eksempel
Tekstslide i punktform Rubrik, helst 1 linje Brug ”Forøg/Formindsk indryk” for at få de forskellige niveauer frem Danish Standards  Signe Annette Boegh.
Perspectives for the organisation of Danish Consulting engineers Lars Goldschmidt Danish Confederation of Consulting Engineers FRI.
Working for you. Ivan Grønning, Sun Chemical Kemiens Dag, 23 November 2013 REACH Manufacturer/Importer the Registrant.
Established in 1960 by the Chinese S. C. Van S. C. Van moved to Denmark in In the late fifties, he saw exciting possibilities for exotic spring.
AAALAC-akkreditering Afdeling for Eksperimentel Medicin.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
Software Testing Software testing.
Hvor er værdien af intern kommunikation?
Description of career Geochemists study the amount and distribution of chemical elements in rocks and minerals Study elements in soil and water They help.
Physics 4: Atomic Structure
Maynooth University Placement
e-Government Vision e-Gov. IT system Governance
Præsentationens transcript:

Procesledelse og Lean

Proces Ledelse

(RACI,Process Management) Process Ledelse Goal Performance Resource Interface The Three Performance Needs Goals Design Management Organization Goals Organization Design Organization Management Organization Level Process Goals Three levels of performance Process Management Process Level Process Design External/KPI's (RACI,Process Management) Job/Performer Goals Job Design Job/Performer Management Job/Performer Level

ITIL High Level Model Service Support Service Delivery IT Customer Relationship Management Release Management Change Management Configuration Management Capacity Management Financial Management for IT Services Security Management IT Service Continuity Management Service Level Management Incident Management Problem Management Availability Management Service Delivery Service Support Service Desk Function

Process Ledelse KPIs, or key performance indicators help organizations achieve organizational goals through the definition and measurement of progress. The key indicators are agreed upon by an organization and are indicators which can be measured that will reflect success factors. The KPIs selected must reflect the organization's goals, they must be key to its success, and they must be measurable. Key performance indicators usually are long-term considerations for an organization. Source: Webopedia

Process Ledelse

Process Ledelse En RACI matrix specificerer Responsible, Accountable, Consulting, Information for hvert procestrin Trin1 Trin2 Rolle 1 A I Rolle 2 R A Rolle 3 C C Rolle 4 I R A,R Kun én!

Process Ledelse

Hovedprocesser

Emhætten.

Emhætten RACI (responsible, Accountable, Consulting,Information) plan Godkend plan Detail beskrivelse Bestil emhætte Modtag bestilling ordrebekræftelse Gør klar, bor hul. Installer El Levere emhætte Installere emhætte Mur reperation Maler Tilslutter Godkender Arkitekt ar a Bygherre c r i Myndig-heder vvs ai El Murer Hvidevare-leverandør

Lean = Gør processerne så "slanke" som muligt! Process Ledelse BPR = Business Process Re-enginering: Glem alt! Start forfra! (Ford, Mazda) Lean = Gør processerne så "slanke" som muligt!

Process Ledelse og Lean Lean manufacturing refers to an evolving dynamic new process of production covering the total enterprise, embracing all aspects of industrial operations (product development, manufacturing, organization and human resources, customer support) and including customer-supplier networks, which is governed by a systemic set of principles, methods and practices. Key lean principles are perfect first-time quality, waste minimization by removing all activities that do not add value, continuous improvement, flexibility, and long-term relationships. The lean model stresses an evolutionary process of change and adaptation, not an idealized technology-driven end state. A central organizing concept is the sustainable enterprise, where the corporation builds mutual-gain processes and relationships with its multiple stakeholders (labor-management, assembler-supplier, assembler-distributor-customer, company-shareholder, company-government-society-environment).

Principles of Lean Specify value from the standpoint of the end customer by product family Identify all the steps in the value stream for each product family, eliminating every step and every action and every practice that does not create value.  Make the remaining value-creating steps occur in a tight and integrated sequence so the product will flow smoothly toward the customer. As flow is introduced, let customers pull value from the next upstream activity As these steps lead to greater transparency, enabling managers and teams to eliminate further waste, pursue perfection through continuous improvement      .      .

Lean- grundprincipper Identificer kundeværdi Identificer værdistrøm (værdikæde), eliminer spild Flow uden stop Nye styringsprincipper (kunden trækker arbejdet igennem) Kaizen - hver dag

Identificer kundeværdi - Hvilke aktiviteter bidrager til servicen til kunderne Identificer værdistrøm (værdikæde), eliminer spild - Opdel i relevante værdistrømme - ydelsestyper – kortlæg, optimer og eliminer spild Flow uden stop - Sager må ikke ligge på hylden og vente! Nye styringsprincipper - Kunden trækker arbejdet i gennem Kaizen - Hver dag fokus på kontinuerlige forbedringer

Lidt inspiration fra Lean-værktøjskassen - spildtyper Overproduktion Ventetid Bevægelse Processer (overforædling) Lagre Transport Kassation Uudnyttet intellekt

Forretning og Ledelse – Lektion12 Value Stream Mapping

Mapping af en værdistrøm – mål tider og tæl dem sammen Kunder Aflevering af ordrer Modtagelse af leverancer xx stk / måned xx stk / dag Takttid = xx sek Indsamling af manglende oplysninger Aktivitet 1 Aktivitet 2 Aktivitet 3 Aktivitet 4 Aktivitet 5 Aktivitet 6 Aktivitet 7 2 1 1 4 2 1 2 P/T: P/T: P/T: P/T: P/T: P/T: P/T: V/T: V/T: V/T: V/T: V/T: V/T: V/T: FTQ: FTQ: FTQ: FTQ: FTQ: FTQ: FTQ: Gennemløbstid: Procestid:

Nuværende arbejdsgange

The 7 wastes described by Ohno are: Forretning og Ledelse – Lektion12 Types of Waste The 7 wastes described by Ohno are: Overproduction and early production producing over customer orders, producing unordered materials / goods. Waiting hanging around, idle time (time when no value is added to the product) . Transportation handling more than once, delays in moving materials, unnecessary moving or handling . Inventory - unnecessary raw materials in stores, work in process (WIP), & finished stocks . Motion - movement of equipment or people that add no value to the product . Over-processing - unnecessary processing or procedures (work carried out on the product which adds no value) . Defective units producing or reworking scrap.

Lidt inspiration fra Lean-værktøjskassen - spildtyper Overproduktion - For god sagsbehandling! Ventetid - It, høringer, fyldestgørende materiale etc. Bevægelse - Lede efter materiale, print Processer (overforædling) - Samarbejde, for mange overgange, kontrol Lagre - Ind- og udbakker, hylder Transport - Sende materiale rundt Kassation - OM'ere, dobbeltarbejde Uudnyttet intellekt - Faggrænser, ideer, in-house viden

Forretning og Ledelse – Lektion7

1 dag og 30 dages iterationer Eksempler på metoder Scrum

Kvalitetsstyring er Proces Styring Forretning og Ledelse – Lektion12 Kvalitetsstyring er Proces Styring Perfekt Proces = Perfekte Produkter

Forretning og Ledelse – Lektion12 Kaizen I vores program efterspørger vi ikke efter initiativ fra vores mænd. Vi ønsker ingen initiativer. Alt vi ønsker af dem er, at de adlyder de ordrer vi giver dem, gør hvad vi siger og gør det hurtigt.” Frederick Taylor Jeg kan kun beklage, at hver gang jeg har brug for et par hænder til mine fabrikker, får jeg et helt menneske” Henry Ford

Forretning og Ledelse – Lektion12 Kaizen Kaizen er løbende, små forbedringer, som over tid bliver til store forbedringer. Kaizen sker på det operationelle niveau, men skal styres af ledelsen

Kaizen-møder Kaizen-tavler sættes op, til at fange og behandle ideer Der holdes ugentlige tavlemøder (på tværs af faggrænser) Man skal sørge for hele tiden at have et par kaizen-forbedringsopgaver i gang – dog ikke flere end man kan få tid til Sørg for at få standardiseret det som laves – husk at noget er først en standard, når det er kendt og følges af alle Få nye ideer til kaizen-tavlen ved at tage "spildbriller" på

Forretning og Ledelse – Lektion12

Forretning og Ledelse – Lektion12

Opgave: Beskriv 5 grundprincipper og 8 spildtyper for en helpdesk