Business models – a new perspective on firms’ assets and capabilities Risto Rajala Mika Westerlund Oberservations from the Finnish software industry
Mål Klassificere 4 forskellige typer af forretningsmodeller for softwarevirksomheder Specificere hvilke ressourcer, der lægges vægt på i de forskellige forretningsmodeller
De 4 foretningsmodeller I Software tailoring II Applied formats IV Standard offerings III Ressource provisioning Level of homogeneity of offering Degree of involment in costumer relationsship High Low B F
Undersøgelsen 6 Software-firmaer Finland 5 – 500 ansatte Interviews mm – 2003
Klassificering af firmaerne I Software tailoring II Applied formats IV Standard offerings III Ressource provisioning Level of homogeneity of offering Degree of involment in costumer relationsship High Low D CE A B F
Ressourcer Internal Assets og Internal Capabilities – Udviklet internt External Assets og External Capabilities – Købt eller på anden måde anskaffet igennem andre aktører
Resultater
Diskussion Firmaer kan skifte forretningsmodel igennem dets levetid Alle forretningsmodeler vægter ”relationship managment” og ”marketing skills”
Relevans Man får at se, hvilke resourcer, der vægtes af software-firmaer med forskellige foretningsmodeller – Dette kan benyttes til at prioritere anskaffelsen af ressourcer til sit eget firma
Vurdering Er lang i forhold til indhold Meget spinkelt grundlag Ikke særlig konkret Karakter : 0