Praksis Formidling, brugeradfærd og rettigheder Niels Jørgen Blaabjerg Aalborg Universitetsbibliotek BF-Statsgruppen E-BØGER – nu, men hvordan!
Programmet Praksis Formidling Brugeradfærd Rettigheder
”Virkeligheden” Praksis
Rettigheder Adgangsmodel i.e. – Single user – Simultaneous users ”Genbrugsmodel” i.e. – Print – Kopiering Påvirkning på adfærd – Slutbrugerne - brugeradfærd – Bibliotekerne - formidling
Udbudsstyret – ”pakker” / abonnement Efterspørgselsstyret – ”Bespoke / custom made” Dawsonera MyIlibrary EBL Netlibrary Smalle ex. Safari Regimer Brede ex. Ebrary
Regimer Fællestræk – Import af marc poster i bibliotekets database – Bibliotekets database er udgangspunkt for formidlingen Forskelle – Marc poster repræsenterer materiale som vi har (umiddelbar) adgang til!
De brede ”custom made” Netlibrary Min. 100 Single user EBL Min. 20 Simultaneous users Short term loan/pay-per-use Dawsonera Min. 1 Simultanous users Credits Fleksibilitet Administration fee/ Service fee
Oplæg til diskussion Udbudsstyret vs. Efterspørgselsstyret regime Lav grupper på 4 personer Diskuter fordele og ulemper ved begge to Kan de to modeller forsvares og eksistere side om side?
Vores praksis Accession – Licensforhandlinger/konsortier – Direkte accession ved distributør – Licensforhandlinger ved forlag Administration – Statistik – Økonomi – Rental approvals – collection development/bestandsudvikling Formidling – Studentersupport – Forsker support – Web – Biblioteksdatabase (Auboline)
Flow eksempel Ebrary Licens tegnes Marc poster hentes og importeres Formidling/markedsføring Administration Revidering af bestand – opdatering af til- og ”afgåede” titler vha marc sletteposter – Evt. til- og fravalg af emnepakker
Flow eksempel Dawsonera Forhandling med aggregator – Forretningsmodel diskuteret og accepteret Kontrakt Marc poster hentes og importeres Formidling/markedsføring Administration – Fakturering – Rental approval/add to batch – Mange res. titler! Bestandsudvikling – Match mellem fysisk tilgang og bestand af ebøger – Match mellem ebogs-tilgang og bestand af trykte bøger Udvikling af hybrid samling
Formidling Marc poster (i Auboline) Via website – Præsentation af databaser Kurser /introduktioner – Især udvidede muligheder med ebøger Nyhedsmails
Brugeradfærd Mystik eller ”down to earth”! Antagelser – Vaner fra den analoge verden Hvordan bruger man en bog/information? – Læringsstile – Konstruktion af viden Undersøgelser – Adfærd i den digitale verden – Snapshot af præferencer Udvikling – Generationsspørgsmål – Teknologi – Læringsstile – Konstruktion af viden
Konstruktion af viden og interaktion med information Konstruktivistisk tilgang til læring Kuhlthau’s teori om informationssøgningsprocesser Forståelse af brugernes situation, behov og adfærd Udgangspunkt for valg af anbefalinger i formidling
Procesorienteret tilgang ProjektfaserneFase 1 Projektstart Fase 2 Problemanalyse Fase 3 Problem- afgrænsning Fase 4 Problem- bearbejdning Fase 5 Konklusion/ Perspektivering Evaluering Strategi for informations- søgning Brug den information du har Lav bred informations- søgning og find information der skaber overblik Strukturer og kombiner din information Afdæk dit fokusområde med målrettet informations- søgning Søg ud fra den viden du har her og nu Skriveprocessen i projektarbejdet Emnevalg og tænkeskrivning Læring for at orientere sig og få overblik Valg af problemstilling og foreløbig problem- formulering Uddybende læsning, skrivning og endelig problemformulering Revision, konklusion og perspektivering Lærerbedømmelse Informationssøge- processen i projektarbejdet (kreativ) Idéudvikling (kreativ) Udforskning (kritisk) Fokusering (kritisk analytisk) Uddybning Perspektivering Oplevelser Følelser Fra usikkerhed til optimisme Forvirring, frustration og tvivl KlarhedVed hvor vi skal henLettelse Scener i SWIM2Møde i grupperumMøde med informations- vejleder på biblioteket Mødet med faglig vejleder på kontoret Gruppemøde på biblioteket Møde i grupperum Eksamen AUB
Resultater fra UK JISC (national e-books observatory project )Undersøgelse High levels of interest in e-books > 60% More than 60 per cent of the academic population are already using e- books, nearly all in connection with their scholarly work. That figure is significantly higher for men and for postgraduate students. There is no difference between full- and part-time students, nor, surprisingly by age group. E-books are now a central part of their information experience.
Resultater fra UK JISC (national e-books observatory project )Undersøgelse Homebirds Students and staff, but especially students, and especially women students value the convenience of being able to access library services from home. –
Resultater fra UK JISC (national e-books observatory project )Undersøgelse Screen reading > 53% – Although reading e-books exclusively from the screen becomes less popular as a function of age, this is still the dominant preference for scholars of all age groups, right up to retirement. Just over 53 per cent of e-book users (staff and students) say they only read from the screen, even in the age bracket.
Resultater fra UK JISC (national e-books observatory project )Undersøgelse Figure 6. Typically, how long do you think you spend reading an e-book from the screen in one session? All e-book users (n=12,038).
Resultater fra UK JISC (national e-books observatory project )Undersøgelse Online reading
Udviklingen Trykt og elektronisk – Komplementære eller substituerende? Forretningsmodeller – Hvem overlever? Aggregatorer eller forlag Subscription basis eller custom made? = udbudsstyret eller efterspørgselsstyret? – Print on demand – Pay per view
Dit input til brugerundersøgelse Vi skal lave en undersøgelse af brugernes opfattelse af brugen af e-bøger Skriv på en post-it din afslutning følgende: Jeg mener, at det vigtigste spørgsmål at stille er; Jeres input bliver anonyme!
Links JISC ADAT –
Links AUB’s ebøger Safari MyIlibrary Dawsonera Netlibrary CRCNetBase Ebrary osr=1&frm=smp.x&p00=lean osr=1&frm=smp.x&p00=lean Ebogsbibliotek.dk
Info Kontakt: Niels Jørgen Blaabjerg Aalborg Universitetsbibliotek Langagervej 2, 9220 Aalborg Øst Tlf./mobil: AAU personprofil: