Praksis Formidling, brugeradfærd og rettigheder Niels Jørgen Blaabjerg Aalborg Universitetsbibliotek BF-Statsgruppen 17.11.2008 E-BØGER – nu, men hvordan!

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
GOD INFORMATIONSSØGNING for professionsbachelorer Faser i informationssøgeprocessen Strategi for løsning af informationsbehov Identificering af relevante.
Advertisements

Hvad vi taler om i Danmark … In the wake of the Bologna Process Studerende, Google og biblioteker Lærer de studerende noget? Annette Skov
Forskning, formidling og andre færdigheder
- Folkebibliotekernes nye ebogsservice.
FORFRA – Majmøde 2014 Patron Driven Acquisition (PDA) v/Sannie H. Christensen Den 22. maj 2014.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Dagsorden Kildekritik Litteraturliste Søgestrategi/søgeprofil Søgeord
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
How to boost students´ vocabulary via reading
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Hvad må vi? - Og hvad gør vi? E-ressourcer, Licenser og Fjernlån FORFRA's Fjernlånskonference på Hindsgavl Torsdag d. 26. maj 2011.
1 Velkommen! Informationssøgningsprocessen:  Hvordan kan I gribe det an (strategier)  Omdanne jeres emne til søgeord  Søgeteknik  Bruge søgeordene.
Kultur- og branchestudier
E-bøger gennem PrioInfo - oversigt v/ Claes Olsson.
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Vejledning i projektarbejde
Netbaserede uddannelser – erfaringer fra RUC Robin Cheesman Oplæg til Danmarks Forskningsbiblioteksforening
Tine Nielsen, CBS Learning Lab
Erfaringer med PDA, pick and choose, aggregatorer og forlagsmodeller BF Statsgruppens temadag 1 Nov Niels Jørgen Blaabjerg Aalborg Universitetsbibliotek.
IT-Bibliotekets webside:. Eksempel på e-bog!
Praktisk om opgave og oplæg
Giv medarbejderne adgang til centrale systemer – lige ind i Office Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Litteratursiden / forfattere / anmeldelser / analyser / lister / temaer / læseklubber / video / brugere Digital communication of performance literature.
GOD INFORMATIONSSØGNING for gymnasium og hf
Folkebibliotekernes LicensGruppe Hindsgavl 26. maj 2011 Benedicte Kirkegaard Susanne Brinch.
Præsentation af deff.dk Mogens Sandfær Center for Videnteknologi DTV – DTU
Veje til viden Christopher Aaby, Tina Andersen og Tine Furbo Carlsen
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Litterært makerspace.
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 24 UWT seminar 2010 Jesper Ellerbæk Nielsen ”Combining C-band and X-band weather radars for accurate precipitation.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Internettets historie...
Informationssøgning Eksempler på nyttige hjemmesider.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Hospital informations systemer Theriak -den elektroniske medicinjournal.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 11.
Interview service in Statistics Denmark Structure and Surveys.
Unified Modeling Language
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
Anette Borchorst, FREIA, Aalborg University, Fibigerstraede 2, 9220 Aalborg East, Denmark Pipelines and Problematizations: The Restricted Number of Women.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Nye veje for bibliotekets brugeruddannelse Fra Bologna til Hammerfest - dansk fra sidelinjen Oslo 6.april06 Tina Pipa Koordinator for Brugeruddannelse.
IT-Universitetet i København Rued Langgaardsvej 7 DK-2300 København S ESP-Net The ESP Company Network Yvonne Dittrich IT-University in Copenhagen Software.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
DOMS IT-stormøde 16 november 2009 Kåre Fiedler Christiansen.
Mikkel deMib Svendsen Duplicate Content & Multiple Site Issue Mikkel deMib Svendsen
1 Pulse check Project Half Double. 2 Pulse Check – let’s start with the baseline 1.Are you confident that your current work is creating impact for the.
GIS and statistical data analysis Copenhagen September 11, 2013.
Insert picture: Click the icon and insert a picture from your folders. Right-click the picture and ”Send to back”. Change logo Right-click logo and select.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 6TH OF OCTOBER 2015 AARHUS UNIVERSITET AU MASTER THESIS INFORMATION MEETING SOFIE VEJE AND JACOB BONDE.
THE MENTORING JOURNEY.
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Completing secondary education
Illustrations from the book Project Management by Bjarne Kousholt All rights belongs to the Writer and Nyt Teknisk Forlag.
Software Testing Software testing.
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
DEICHMANSKE BIBLIOTEK – For de årige.
Ved Fællestillidsmand Flemming Andersen og
”Show me your tools” session: Slurm kø-system tools
Saga er et internationalt digital-forlag med en bred udgivelsesprofil
Samspil mellem moderne sygepleje og højteknologi på operationsstuen Profiler, kompetenceniveauer og adaptiv kapacitet Erik Elgaard Sørensen, Professor,
Smart Data Tool (SDT) In Sales
WiseFlow En introduktion i anvendelsen af Wiseflow
Præsentationens transcript:

Praksis Formidling, brugeradfærd og rettigheder Niels Jørgen Blaabjerg Aalborg Universitetsbibliotek BF-Statsgruppen E-BØGER – nu, men hvordan!

Programmet Praksis Formidling Brugeradfærd Rettigheder

”Virkeligheden” Praksis

Rettigheder Adgangsmodel i.e. – Single user – Simultaneous users ”Genbrugsmodel” i.e. – Print – Kopiering Påvirkning på adfærd – Slutbrugerne - brugeradfærd – Bibliotekerne - formidling

Udbudsstyret – ”pakker” / abonnement Efterspørgselsstyret – ”Bespoke / custom made” Dawsonera MyIlibrary EBL Netlibrary Smalle ex. Safari Regimer Brede ex. Ebrary

Regimer Fællestræk – Import af marc poster i bibliotekets database – Bibliotekets database er udgangspunkt for formidlingen Forskelle – Marc poster repræsenterer materiale som vi har (umiddelbar) adgang til!

De brede ”custom made” Netlibrary Min. 100 Single user EBL Min. 20 Simultaneous users Short term loan/pay-per-use Dawsonera Min. 1 Simultanous users Credits Fleksibilitet Administration fee/ Service fee

Oplæg til diskussion Udbudsstyret vs. Efterspørgselsstyret regime Lav grupper på 4 personer Diskuter fordele og ulemper ved begge to Kan de to modeller forsvares og eksistere side om side?

Vores praksis Accession – Licensforhandlinger/konsortier – Direkte accession ved distributør – Licensforhandlinger ved forlag Administration – Statistik – Økonomi – Rental approvals – collection development/bestandsudvikling Formidling – Studentersupport – Forsker support – Web – Biblioteksdatabase (Auboline)

Flow eksempel Ebrary Licens tegnes Marc poster hentes og importeres Formidling/markedsføring Administration Revidering af bestand – opdatering af til- og ”afgåede” titler vha marc sletteposter – Evt. til- og fravalg af emnepakker

Flow eksempel Dawsonera Forhandling med aggregator – Forretningsmodel diskuteret og accepteret Kontrakt Marc poster hentes og importeres Formidling/markedsføring Administration – Fakturering – Rental approval/add to batch – Mange res. titler! Bestandsudvikling – Match mellem fysisk tilgang og bestand af ebøger  – Match mellem ebogs-tilgang og bestand af trykte bøger  Udvikling af hybrid samling

Formidling Marc poster (i Auboline) Via website – Præsentation af databaser Kurser /introduktioner – Især udvidede muligheder med ebøger Nyhedsmails

Brugeradfærd Mystik eller ”down to earth”! Antagelser – Vaner fra den analoge verden Hvordan bruger man en bog/information? – Læringsstile – Konstruktion af viden Undersøgelser – Adfærd i den digitale verden – Snapshot af præferencer Udvikling – Generationsspørgsmål – Teknologi – Læringsstile – Konstruktion af viden

Konstruktion af viden og interaktion med information Konstruktivistisk tilgang til læring Kuhlthau’s teori om informationssøgningsprocesser  Forståelse af brugernes situation, behov og adfærd Udgangspunkt for valg af anbefalinger i formidling

Procesorienteret tilgang ProjektfaserneFase 1 Projektstart Fase 2 Problemanalyse Fase 3 Problem- afgrænsning Fase 4 Problem- bearbejdning Fase 5 Konklusion/ Perspektivering Evaluering Strategi for informations- søgning Brug den information du har Lav bred informations- søgning og find information der skaber overblik Strukturer og kombiner din information Afdæk dit fokusområde med målrettet informations- søgning Søg ud fra den viden du har her og nu Skriveprocessen i projektarbejdet Emnevalg og tænkeskrivning Læring for at orientere sig og få overblik Valg af problemstilling og foreløbig problem- formulering Uddybende læsning, skrivning og endelig problemformulering Revision, konklusion og perspektivering Lærerbedømmelse Informationssøge- processen i projektarbejdet (kreativ) Idéudvikling (kreativ) Udforskning (kritisk) Fokusering (kritisk analytisk) Uddybning Perspektivering Oplevelser Følelser Fra usikkerhed til optimisme Forvirring, frustration og tvivl KlarhedVed hvor vi skal henLettelse Scener i SWIM2Møde i grupperumMøde med informations- vejleder på biblioteket Mødet med faglig vejleder på kontoret Gruppemøde på biblioteket Møde i grupperum Eksamen AUB

Resultater fra UK JISC (national e-books observatory project )Undersøgelse High levels of interest in e-books > 60% More than 60 per cent of the academic population are already using e- books, nearly all in connection with their scholarly work. That figure is significantly higher for men and for postgraduate students. There is no difference between full- and part-time students, nor, surprisingly by age group. E-books are now a central part of their information experience.

Resultater fra UK JISC (national e-books observatory project )Undersøgelse Homebirds Students and staff, but especially students, and especially women students value the convenience of being able to access library services from home. –

Resultater fra UK JISC (national e-books observatory project )Undersøgelse Screen reading > 53% – Although reading e-books exclusively from the screen becomes less popular as a function of age, this is still the dominant preference for scholars of all age groups, right up to retirement. Just over 53 per cent of e-book users (staff and students) say they only read from the screen, even in the age bracket.

Resultater fra UK JISC (national e-books observatory project )Undersøgelse Figure 6. Typically, how long do you think you spend reading an e-book from the screen in one session? All e-book users (n=12,038).

Resultater fra UK JISC (national e-books observatory project )Undersøgelse Online reading

Udviklingen Trykt og elektronisk – Komplementære eller substituerende? Forretningsmodeller – Hvem overlever? Aggregatorer eller forlag Subscription basis eller custom made? = udbudsstyret eller efterspørgselsstyret? – Print on demand – Pay per view

Dit input til brugerundersøgelse Vi skal lave en undersøgelse af brugernes opfattelse af brugen af e-bøger Skriv på en post-it din afslutning følgende: Jeg mener, at det vigtigste spørgsmål at stille er; Jeres input bliver anonyme!

Links JISC ADAT –

Links AUB’s ebøger Safari MyIlibrary Dawsonera Netlibrary CRCNetBase Ebrary osr=1&frm=smp.x&p00=lean osr=1&frm=smp.x&p00=lean Ebogsbibliotek.dk

Info Kontakt: Niels Jørgen Blaabjerg Aalborg Universitetsbibliotek Langagervej 2, 9220 Aalborg Øst Tlf./mobil: AAU personprofil: