Stina franchini webdesign og webkommunikation e2010.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SPBG.  Test driven development  Unit test frameworks  MOSS TDD  Mocking  Design patterns.
Advertisements

Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Legal aid in Denmark.
Brødtekst her Brødtekst starter uden bullets, hvis du vil have bullets brug ”Forøge / Formindske indryk” for at få de forskellige niveauer frem Overskrift.
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
Danmarks Ishockey Union Idrættens Hus Brøndby Stadion 20 DK-2605 Brøndby Phone: Fax: website:
FA HR DAGEN 3. OKTOBER RSA AROUND THE WORLD •2•2 The 3rd largest insurer in Denmark and Sweden with a growing business in Norway 3rd largest general.
Camptema 2013 Hvordan kan Henne-området udvikles og kvalitetsudvikles med fokus på børnefamilier ?
Head Project Management-gruppe. Stakeholder contracting & Gode rapporteringsformer.
Select one of the 3 title pages and delete the others. Please do not create new title pages by using the layouts Title 1 – 3 as these layouts do not contain.
Klagens opståen, fremdrift og håndtering Klagedrevet innovation Complaint management Privat tilgang vs. Offentlig NB! Nyegaard + Brink Kommunikation.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Unit 1 English Summative Assessment, Poem
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Arne Winther Et værdifuldt samarbejde mellem hospital og produktudvikler.
Astonishing Theremin Grp. 435, Med.Aau.. Agenda Præsentation Produkt Test Konklusion.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
View Procedures Trigger og Function Jesper Tørresø DAB1 E07 1. november 2007.
Self-Organizing Criticality. Definition of Innovation In an abstract, systems-theoretical approach, innovation can be understood as a critical event which.
Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Aftenhold
Database Normalization without Mathmatics
Design dokument Agenda Intro Guidelines for the Game Concept Guidelines for the Game Proposal Guidelines Functional specification Kilde: Ryan, Tim (1999).The.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Specialeseminar Kristine Tiedt.
02/09/2014 Sygefravær v/Jesper Johansen Director People & Organisation Europe Title slide Edit: Add presentation title and speaker(s). Editing slides in.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Lektion september 2004 Peter Olaf Looms.
Kulturstudier M, KA Art Worlds Hvem skaber kunsten?
Visual Studio Team System Work Item tracking med Microsoft templates.
Technology Briefing. Hvorfor snakker vi drift? Meget fokus fra Microsoft på effektiv drift Dynamic Systems Initiative MS Operations Framework Meget fokus.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Litteratursiden / forfattere / anmeldelser / analyser / lister / temaer / læseklubber / video / brugere Digital communication of performance literature.
CUSTOMER JOURNEYS 12/9.
The Rethinking Resource Sharing Initiative Poul Erlandsen National Library of Education Copenhagen, Denmark.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 30 SEPTEMBER 2014 DEIC CONFERENCE 2014 PHD STUDENT MATTEO PILATI AARHUS UNIVERSITY DEPARTMENT OF CULTURE.
Præsentation Forfatteren Donald A. Norman
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
SummIT maj Videnmedarbejdere i 21. århundrede “Your most precious possession is not your financial assets. Your most precious possession.
Vækst i events og festivaler Introduktion. Hvordan skaber man vækst i events?
Agenda 1.Informationer 1.Excel i fb.m. projekt 2 2.Reserver tid til projekt 2 3.Øvelse: a / b = c 2.Opsamling fra sidst 3.Estimation (konfidensintervaller)
LÆR FOR LIVET NORDIC FOSTER CARE ASSOCIATION Rødovre 6. september 2014.
Basics of pain research Abhishek Kumar and Lilja K. Dagsdóttir (PhD Scholars) Section of Clinical Oral Physiology Department of Dentistry, Aarhus University,
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
MPP IMPACT SEPTEMBER 2013 TEACHING PHILOSOPHY AT THE BUSINESS SCHOOL KNOWLEDGE YOU CAN’T GOOGLE.
Nyt tværfagligt innovations tilvalgskursus på DTU Diplom Vil du bruge din faglighed i tværdisciplinært samarbejde med ingeniørstuderende fra andre retninger?
Reliable Architecture Ved Henrik Bærbak Christensen Reflective Architectures Emne: reflective architecture overview 11 december 2009.
Business case - Gevinstoverblik Forsikring eksempel
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Tekstslide i punktform Rubrik, helst 1 linje Brug ”Forøg/Formindsk indryk” for at få de forskellige niveauer frem Danish Standards  Signe Annette Boegh.
AAALAC-akkreditering Afdeling for Eksperimentel Medicin.
USABILITY Session 1 Introduktion til kurset Introduktion til usability.
Heuristisk Evaluering / Ekspertgennemgang
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 4. september 2008.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Interview service in Statistics Denmark Structure and Surveys.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Agenda Introduktion Interfacet –Interfacet –Metaforer (Peter) Emotional branding –Gobé The ten commandments –Thyssen (Vigdis) Æstetik og nydelse –Jordan.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
THE MENTORING JOURNEY.
Completing secondary education
Software Testing Software testing.
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Hvor er værdien af intern kommunikation?
Præsentationens transcript:

stina franchini webdesign og webkommunikation e2010

stud. cand. it. specialisering i brugercentreret design speciale: italesættelse af User eXperience (UX) i praksis hjælpelærer på webdesign og webkommunikation tidligere på:  usability  projektarbejde, formidling og webdesign.

vi er ikke (altid) målgruppen og vi kan ikke forudsige resultatet af vores website eller frigøre os fra vores opfattelse af produktet. uden usability risikerer vi fx:  at målgruppen ikke kan bruge produktet ”effektivt”  at frustrere målgruppen – de vælger evt. konkurrenten  en mindre indtægt  at tingene skal laves om  osv  og ps. der er masser af eksempler på hvor galt det går når man ikke gør det

 higher revenues through increased sales  increased user efficiency and satisfaction  reduced development costs  reduced support costs  increased productivity  decreased training and support costs  osv… patrick w. jordan

“the extent to which a product can be used by specified users to achieve specified goals with effectiveness, efficiency, and satisfaction in a specified context of use.” (ISO )  effectiveness  efficiency  satisfaction

 tidligere erfaringer  domæne kendskab  kulturel baggrund  handicap  alder og køn

 guessability  learnability  experienced user performance  system potential  re-usability

test tidligt – test ofte

 interview, observationer  workshops, fokusgrupper, task analysis  ekspertvurdering (heuristisk evaluering)  cognitive walkthrough  rules of thumb  brugervenlighedstest  kortsortering  eyetracking  tilgængelighedstest .…

10 generelle principper eller tommelfinger regler omkring user interface design. jakob nielsen

ConcurDemur Please depress the third rod linkage with your dextral lower appendage by rotating it about your talus OKCancel Please press the accelerator pedal with your right foot

FortrydOK Formater din harddisk?

placering af knapper!

ConcurDemur XML failure. Guru meditation code: X ! OKCancel Our coders messed up. Sorry! !

det gyldne – det forkromede test set-up er dyrt og tidskrævende. men det er ikke en undskyldning for ikke at gøre det

kilde: krugforkromedehurtig/billig antal test personer≥ 83-5 rekrutterings indsatnøje udvalgte medlemmer af målgruppen sæt krogen i nogen – de skal bare bruge webbet set-upusability labhvilket som helst kontor med en computer Facilitatorerfaren usability professionel et forholdsvist tålmodigt menneske Forhåndsplanlægningtests planlægges uger i forvejen – det tager tid at rekruttere test udføres når som helst, lille planlægningsindsats forberedelseudkast, diskussioner, test protocol tænk over hvad du vil vise brugeren hvad/hvornårtypisk i slutningensmå test løbende opsamlinguddybende rapport udfærdiges kort debrief over frokost den samme dag

 hvem skal med og hvad skal testes?  lav en drejebog med introduktion, opgaver og afslutning.  bestemt jer for et setup (lokaler, optagelser mm)  lav en pilot test og evaluer

testopgaverne  baseres på mål der er relevante for målgruppen og virksomheden  mulige, det skal kunne lade sig gøre  relevante og realistiske  realistisk sekvens  har et tydeligt slut-punkt som brugeren kan genkende  overvej kvantitative mål  hvor mange fejl de laver  hvor tit de selv kommer videre  hvor mange der gennemfører  tidsforbrug

testopgaverne – eksempler:  du vil gerne finde den nærmeste biograf og undersøge om der er forhold for handikappede.  brug søgefunktionen til at finde restauranter i nærheden af din bopæl  find en metrostation tæt på dit hjem og find en afgang således du er på flintholm station senest kl. 13

testopgaverne - opgaveskabelon ole gregersen

 indledende manøvre  giv ikke for meget væk  det er systemet vi tester – IKKE brugeren  informeret samtykke  undervejs  noter observationer  facilitator/testleder/moderator – afgørende funktion  video/lyd/screencapture  observatør(er) – ser på eller tager også noter

 start-interview (10 min.)  facts, demografi  kendskab til området  brugs-erfaringer  selve testen  mere om lidt  slut-interview (15 min.)  opsamling på testen – kommentarer, holdninger  evt. post test spørgeskema med likert skalaer  tak for hjælpen + gave

selve testen  tænke højt  orientere sig på siden  testopgaverne  faciliter – spørg ind, stil hele tiden hv spørgsmål - men obs på brugsmønster  trunk test (næste slide)  ???  retrospektiv tilgang i stedet for tænke højt

trunk test  what site is this? (site ID)  what page am I on? (page name)  what are the major sections of this site? (sections)  what are my options at this level? (local navigation)  where am I in the scheme of things? (“you are here" indicators)  how can I search? steve krug

pause

usable = edible

aarron walter, mailchimp.

donald norman “attractive things work better.”

donald norman three levels of processing: reflective reflective design: Selv-image, personlig tilfredsstillelse og minder behavorial behavorial design: Behaget og den effektive virkning ved brug visceral visceralt design: fremtoning/udseende

marc hassenzahl

usability def:  ‘extend to which a system, product or service can be used by specified users to achieve specified goals with effectiveness, efficiency and satisfaction in a specified context of use.’ (ISO :1998) satisfaction def:  ‘freedom from discomfort and positive attitudes towards the use of the product’. (ISO :1998) hassenzahl og tractinsky:  ‘ UX in the sense of a positive hci would, thus, focus on how to create outstanding quality experiences rather than merely preventing usability problems.’ (hassenzahl og tractinsky, 2006)

USABILITY  designe til effektivitet og ydedygtighed.  designe til komfort og tilfredsstillelse.  designe produkter der er nemme at bruge.  evaluering sker i forhold til at identificere og ordne usability problemer. UX  forstå og designe til brugerens oplevelse med et produkt, til hvordan og hvorfor de gør ting.  maksimere opnåelse af hedonistiske mål om stimulering, identifikation og levendegørelse og tilknyttede følelsesmæssige reaktioner.

‘person's perceptions and responses resulting from the use and/or anticipated use of a product, system or service.’ (ISO :2010) Hertil tilføjes tre noter til uddybelse af definitionen: Note 1: User experience includes all the user's emotions, beliefs, preferences, perceptions, physical and psychological responses, behaviors and accomplishments that occur before, during and after use. Note 2: User experience is a consequence of brand image, presentation, functionality, system performance, interactive behavior and assistive capabilities of the interactive system, the user's internal and physical state resulting from prior experience, attitudes, skills and personality, and the context of use. Note 3: Usability, when interpreted from the perspective of the user's personal goals, can include the kind of perceptual and emotional aspects typically associated with user experience. Usability criteria can be used to assess aspects of user experience.

 the surface plane  the skeleton plane  the structural plane  the scope plane  the strategy plane (jesse james garrett)

“today everything is about user experience. a user of your product will have an experience that will be positive or negative and that sentiment will carry to their peers, colleagues or family.” (

 den skarpe iagttager vil se en del gengangere! eksperiential methods:

link til jakob nielsens artikler link til marc hassenzahls blog

mail: