Gabriel Klassiske korinthiske søjler Jomfru Maria Maria læser i skriften Den blå kappe Fra Angelico: ”Bebudelsen” ca. 1434 Uddrivelsen fra Paradis Undfangelsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT-2 repetitions Quizzzzz
Advertisements

Lav din egen ikon MM Anne Mette Gundesen / Hvad skal jeg sige? 2014.
Marmorkirken Symboler II
Jesus kalder, for at velsigne Søndag den 9. september 2012.
VELKOMMEN – VI ER GLADE FOR DIG SLUTTEDE SIG TIL OS.
Juleafslutning for Kostskolen Assersbølgaard.
Hvordan giver man levendevand til sin næste? Dialog mellem Jesus og den samaritanske kvinde ved brønden i Joh Kærligheden formidles til msk ved.
Døbt til discipelskab! Matthæus Evangeliet 28:18.
Tabuer Hvad gør de ved os? Hvad gør vi ved dem?
Livets Ord Livets Ord Maj 2012 Maj 2012 « Ild er jeg kommet for at kaste på jorden, og hvor ville jeg ønske, at den allerede havde fænget ! » ( Luk 12,
Paulus’ brev til de kristne i Efesus
Et barn er født i Betlehem
Overvældet af Jesu opstandelse!
At leve i Guds ubetingede kærlighed!
”Religion er opium til folket”
”Kaldet til kærlighed”
”Men ved Jesu kors”.. Joh.19:25 Hvem blev ved Jesu kors?
Påskedag 2012 Jesu opstandelse forandrede verden Livs-vandringen mod Emmaus Luk 24.
V5 Han sagde også til dem: »Hvis en af jer har en ven og midt om natten går hen til ham og siger: Kære ven, lån mig tre brød, v6 for en ven af mig er kommet.
At vente på Guds time.
Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.
Kristus er opstanden! ”Efter sabbatten, da det gryede ad den første dag i ugen, kom Maria Magdalene og den anden Maria for at se til graven. Og se, der.
Ef 4,1-16: Hvordan fastholder vi Åndens enhed i vor menighed?
I begyndelsen skabte Gud himmelen og jorden
Symbolismen Historisk tid ca – 1920, hvad kendetegner - ismen
Bjergprædikenen (26) Rigets konge Matt 7,28-29.
Livet i Helligånden TEMA: Pinse TEXT: Rom. kap. 8 MÅLGRUPPE: kristne og endnu ikke kristne FORMÅL: At forstå og kalde os til at praktisere fællesskabet.
Han vil gerne fortælle om gulerødder i historien.
i det senmoderne Danmark med fokus på kristendom.
Præsenteret af cand.theol. Finn B. Andersen
Hvem vil være lys? Der hvor der er brug for det?.
Du kom til vor runde jord, barn, på bare fødder, midt i engles julekor, med Himlens frakkeskøder. Du var dreng i Nazareth, stod i tømrerlære,
Velkommen til et frigørende fællesskab, der har generøsitet som værdi.
Det levende Ord, som forvandler Vi læser ikke først og fremmest Bibelen for at blive informeret, men for at blive transformeret – for at blive forvandlet.
Den kristne påske.
Kaldet til at være kanal for kærligheden!. Menigheden i Korinth ville hellere synge solo end synge i kor! Korinth lektien svarer to spørgsmål: 1. Hvad.
Kristen mystik – den spirituelle gudsopfattelse..
1.
Velkommen til et forvandlende fællesskab, der har TRO som værdi!
Historien om Jesus’ fødsel
Skabt som mand og kvinde
Dommen og Evangeliet …………….. 1.Mosebog 3:8-13 Ved aftenstid hørte de Gud Herren gå rundt i haven. Da gemte Adam og hans hustru sig for Gud Herren mellem.
Opgave af ren kreativitet… Kunst i det offentlige rum
Den opsøgende Gud. Matthæus 21:1-7 Da de nærmede sig Jerusalem og kom til Betfage ved Oliebjerget, sendte Jesus to disciple af sted og sagde til dem:
18. Søndag efter Trinitatis Søndag d. 4. oktober 2015 Gudstjeneste kl
Et rige, hvor Gud er med os Esajas 7-8 Bibelcamping Fårevejle 2015.
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen De herliges lidelser er nåde Romerbrevet 8,17-39 De herliges lidelser er nåde Søndag, den 9. august 2015 Aalborg Frimenighed.
Et rige, hvor Kristus besejrer mørket Esajas 9-10 Bibelcamping Fårevejle 2015.
Et rige, hvor mennesker indbydes til håb og fremtid Esajas Bibelcamping Fårevejle 2015.
Når Helligånden taler Lektion 1: Helligånden taler gennem Bibelens forfattere Lektion 2: Helligånden taler gennem nulevende mennesker.
Den vidunderlige Gud Lektion 1: Den vidunderlige treenige Gud Lektion 2: Fællesskabet med den vidunderlige Gud.
Med Jesus i bønnens skole Lukas 11.. Lukas 11:1-4 Og det skete, da han var et sted og bad, at en af disciplene sagde til ham, da han holdt op med at bede:
Jesus på korset Lektion 1: Hvorfor alt det blod? Lektion 2: Hvordan blev det en sejr?
Med Jesus i bønnens skole Lukas 11. Del 2. ”Fader vor” Bønnens struktur -Nærvær -Tilbedelse -Guddommelig retning -Fysiske -Moralske -Åndelige Begynd med.
Vi forsager Djævelen og alle hans gerninger og alt hans væsen. Vi tror på Gud Fader, den almægtige, himmelens og jordens skaber.
Trosbekendelsen med billeder. Vi forsager Djævelen og alle hans gerninger og alt hans væsen.
Hvad skal vi gøre? Ap. G. kap 2, v Nikolaifællesskabet d. 18/ Christian Backer Mogensen.
PÅSKE-SALME-SANG.
“Gud kommer og frelser jer” (Esajas 35, 4)
Fornyet syn på mennesket
Gud er lys, og der er intet mørke i ham 1. Joh. 1.5
Jesus Kristus og Profetiernes Opfyldelse.
Frelse af nåde ved tro Hvordan syndere bliver forligt og kan leve i fællesskab med den levende Gud Kristian Guttesen.
XXX – Du kom til vor runde jord 1, S1
Nåde! Jeg råber Gud. Befri mig fra frygten nu.
’Jeg er Herren, Den eneste Gud.’
082 – Nu kom der bud fra englekor 1, S1
En rose så jeg skyde op af den frosne jord, alt som os fordum spå’de
Jeg tror på Gud Fader, den almægtige, himmelens og jordens skaber.
729_ O, Gud ske lov for håbet 1, S1
Præsentationens transcript:

Gabriel Klassiske korinthiske søjler Jomfru Maria Maria læser i skriften Den blå kappe Fra Angelico: ”Bebudelsen” ca Uddrivelsen fra Paradis Undfangelsen ved helligånden Profeten Esajas

Fra Angelico ( )  Dominikanermunk  Renæssancemaler: eks. perspektivet  Bibeholdt enkelte af gotikkens elementer  Den religiøse kunst  Fremstillingen af den hellige historie i dens enkelhed ”Bebudelsen” stammer fra en altertavle Lukas 1,26-38 Renæssancens kristne kunst dyrkede Jomfru Maria Maria var skytshelgeninde for dominikanerordenen

Om billedet  I baggrunden ses uddrivelsen fra Paradiset -> Kristi fødsel som kontrasten hertil -> det nye håb om frelsen  De korinthiske søjler: renæssancens dyrkelse af antikken -> adskiller fysisk scenen med Adam og Eva og bebudelsesscenen  Gabriel: Guds budbringer -> ungdommelig, livfuld og formel -> Lukas 1,35: ”Helligånden skal komme over dig, og den Højestes kraft skal overskygge dig” -> Gabriel er ligesom Maria afbildet med en glorie og englens guddommelighed understeges endvidere ved de gyldne lysstriber, der strømmer ud fra hans klædning  Lyset, der strømmer ned på Maria, symboliserer undfangelsen ved helligånden -> i solen anes Guds hånd, der sender helligånden ned over Maria -> helligånden er symboliseret ved en hvid due  Maria krydser hænderne over brystet for at vise, at hun affinder sig med den rolle og pligt, Gud har pålagt hende  Den opslåede bog: Maria sad ifølge traditionen og læste i skrifterne, da Gabriel viste sig for hende -> Esajas 7,14: ”Se, den unge kvinde skal blive frugtsommelig og føde en søn”  Den blå kåbe: farven understreger, at Maria er himlens dronning  Profeten Esajas sidder over en af søjlerne, da han forudsagde Messias’ komme