NoEL seminar, e-Learning LAB, Aalborg Universitet, 6. juni 2013 - Ulla lunde Ringtved - Læringsudbytte.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad vi taler om i Danmark … In the wake of the Bologna Process Studerende, Google og biblioteker Lærer de studerende noget? Annette Skov
Advertisements

Forskning, formidling og andre færdigheder
E-learning Toolbox – hjælp til it-støttet undervisning på DTU
MOOCs Tendenser og Potentialer
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Ledelse i Praksis – 4. aften
Velkommen til. Hvor er jeg? BasismodulerModul 1 Skal det være … Sådan?
Anvendt medialisering ved Fredda Galea
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Materialeplatform cases materialeplatform.emu.dk
Velkommen til GLOBE-programmets introduktionskursus Vi vil bestræbe os på - ikke at stresse ikke at stresse ikke at stresse - men heller ikke at.
Den Innovative Daginstitution
Læring og uddannelse med mobile medier
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 7. Maj UDGANGSPUNKT •It som begreb er forældet og favner ikke udviklingen •Brug for et nyt udsigtspunkt og ny begrebsbrug •Fokus på.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Co-funded by the 7th Framework Programme of the European Commission through the contract T4ME, grant agreement no.: Præsentation af METASHARE –
1 Velkommen! Informationssøgningsprocessen:  Hvordan kan I gribe det an (strategier)  Omdanne jeres emne til søgeord  Søgeteknik  Bruge søgeordene.
Reflektion og e-portfolio Lise Agerbæk, Multimediedesigner
Anerkendelse af kompetencer - motivation til kompetenceudvikling
Tine Nielsen, CBS Learning Lab
Netbaseret uddannelse ved IT-højskolen i København
Præsentation af en række gratis nettjenester – til uddannelse, undervisning og andet godt Af Claus Witfelt, 2013
Noel Seminar 6. Juni 2013 Aalborg Universitet Digital vidensdeling om borgerskabs-undervisning, EU og lokale initiativer.
Touch-teknologier i grundskolen Noel seminar: Digitale uddannelseseksperimenter 6. juni 2013.
Vision og realitet V. Tom Nyvang E-Learning Lab Nordjylland.
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
Niveauer for læring i organisationen
Learning Intelligence v. Bettina Lundgaard, KMD. Learning Intelligence Teknologi til at opsamle og analysere undervisnings- og evalueringsdata, der giver.
Kan og skal vi beskytte vores viden i vidensamfundet?
Koordinator Jette Bangshaab Åbningsseminar marts 2013 ”Teknologier i Borgernær Sundhed” University College Nordjylland.
Dine karakterer Gives ud fra flere elementer. Hvilket niveau E-F, D eller C (taksonomi) Indhold af det der står skrevet holdt op imod det som der forventes.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Digitale biblioteker og web 2.0
Kompetencekrav, Fase 1 Oversigt over kompetencekrav til deltagerne i Flipped Learning.
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Det udvidet læringsrum En tentitativ beskrivelse af situeret læring i IDEATION som praxisfællesskab Martin Hesseldahl PBA Design & Business IDEATION 13.
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
Litterært makerspace.
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 24 UWT seminar 2010 Jesper Ellerbæk Nielsen ”Combining C-band and X-band weather radars for accurate precipitation.
SkoleIntra og faghæfte 48
Forestilling/Ide/Oplevelse Eksternalisering af ide/Forestilling Kommunikation om og vurdering af resultat. (Begrebsliggørelse) Udvikling af nye forestillinger.
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
’Card sort’ Kort sortering  Om ’Usability testing’  Praktisk information vedr. øvelserne  Dagens øvelse  Aflevering af testrapporter  Diverse.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Glogster Nu er det muligt at udskifte plancher og andre præsentationer i undervisningen med en digital præsentation, der kan kombinere tekst, lyd, billeder.
Tom Nyvang Forandring af undervisningsorganisationer.
Virtualitet - i historie Fagdidaktik, Middelfart Eigil Møller
ANALYSE AF WEBADFÆRD – F2003 ANALYSE AF WEBADFÆRD - LEKTIONSGANG 12.
Literary Theory and Methodology Jens Kirk Session One: Introduction.
IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
23. juni 2015 Det Semantiske Web Mads Carlsen. 23. juni 2015 Problemer med det nuværende Internet Ingen semantiske specifikationer. Søgning giver mange.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Bachelorprojektvejledning?
Problem- and play- based Learning
-Et felt I udvikling Frederik V. Kobbelgaard Aalborg Universitet
Academic Information Seeking
Academic Information Seeking
Kvalitet i e-læringen – Statistik og didaktik?
Præsentationens transcript:

NoEL seminar, e-Learning LAB, Aalborg Universitet, 6. juni Ulla lunde Ringtved - Læringsudbytte og Learning Analytics Learning Analytics Hvad er der af muligheder og hvilke vanskeligheder skal overvindes, hvis man vil implementere Learning Analytics som middel til at optimere de lærendes læringsudbytte med fokus på samtidig inddragelse af eksterne ressourcer, særligt Open Source Ressourcer(OSR), Open Educational Ressources(OER) og web 2.0 Ressourcer i læring og undervisning i professionsbachelor- og erhvervsakademiuddannelser

NoEL seminar, e-Learning LAB, Aalborg Universitet, 6. juni Ulla lunde Ringtved - Læringsudbytte og Learning Analytics Creative Commons

NoEL seminar, e-Learning LAB, Aalborg Universitet, 6. juni Ulla lunde Ringtved - Læringsudbytte og Learning Analytics Agenda: 1.Forskningsfeltet Learning Analytics, 2.Læringsudbytte 3.Eksterne læringsressourcer f.eks. Open Educational Ressources 4.Ny opgavetyper og feedback 5.The quantified self

NoEL seminar, e-Learning LAB, Aalborg Universitet, 6. juni Ulla lunde Ringtved - Læringsudbytte og Learning Analytics Læringsudbytte Kvalifikationsrammens definition på Læringsudbytte: Ved læringsudbytte forstås, hvad man skal vide og kunne som resultat af en læreproces. Viden, færdigheder og kompetencer Læringsudbyttet beskrives i kvalifikationsrammen i form af viden, færdigheder og kompetencer, som er karakteristiske for hvert af de otte niveauer i kvalifikationsrammen. Viden omfatter både viden om et emne og forståelse, det vil sige, om man er i stand til at sætte sin viden i sammenhæng og forklare den for andre. Viden kan være både om teori og praksis. Færdigheder er det, som man kan gøre eller udføre. Der kan være tale om praktiske færdigheder, kognitive færdigheder, kreative færdigheder eller kommunikative færdigheder. Kompetencer er evnen til at anvende viden og færdigheder i en given kontekst. Her er ansvar og selvstændighed centrale begreber.

NoEL seminar, e-Learning LAB, Aalborg Universitet, 6. juni Ulla lunde Ringtved - Læringsudbytte og Learning Analytics Learning Analytics ”Learning Analytics is the measurement, collection, analysis and reporting of data about learners and their contexts, for purposes of understanding and optimizing learning and the environments in which it occurs.” "Learning Analytics er måling, indsamling, analyse og rapportering af data om lærende og deres kontekst, med henblik på at forstå og optimere læring og de ​​miljøer, hvor den forekommer." ”Learning Analytics is about collecting traces that learners leave behind And using those traces to improve learning” Professor Eric Duval

NoEL seminar, e-Learning LAB, Aalborg Universitet, 6. juni Ulla lunde Ringtved - Læringsudbytte og Learning Analytics Forskningsfeltet Learning Analytics Forskningsfeltet: opfordrer til og udøver åbenhed i forskning har meget veletablerede forbindelser til den ”åbne verden”, f.eks Open (Educational) Resources har meget veletablerede forbindelser til the ”open” data-videnskabelige verden/felt Kilde:

NoEL seminar, e-Learning LAB, Aalborg Universitet, 6. juni Ulla lunde Ringtved - Læringsudbytte og Learning Analytics Learning Analytics Source: Intro to Learning Analytics on LAK13 course Figuren viser de niveauer man kan inddele et LA-setup i på en uddannelsesinstitution. På nederste niveau på de fleste uddannelsesinstitutioner finder der en vis databearbejdning sted. Det kan fx være en underviser der kigger på hvor mange studerende der logger ind på et lms og hvor megen tid den studerende anvender derinde og måske sammenholder det med afleverede opgaveløsninger og som så for eksempel kan udlede hvor mange studerende der anvender undervisningsmaterialet. Men man skal op på system-niveau for at kunne opdage tværgående mønstre i big data og kigge på og udvikle fx automatiserede forudsigelser/hjælp. Det kræver en systemisk tilgang

NoEL seminar, e-Learning LAB, Aalborg Universitet, 6. juni Ulla lunde Ringtved - Læringsudbytte og Learning Analytics Learning Analytics – eksempler på forskning og værktøjer Andre der har valgt dette fag har også læst disse bøger og x % af dem har bestået

NoEL seminar, e-Learning LAB, Aalborg Universitet, 6. juni Ulla lunde Ringtved - Læringsudbytte og Learning Analytics Learning Analytics – eksempler på forskning og værktøjer 1. del af igangværende forskningsprojekt: “Considering Formal Assessment in learning Analytics within Personal Learning Environment”(Tracking students behavior via Social Network Analysis according to their formal grades) by Eleni Koulocheri 1. del af igangværende forskningsprojekt: “Multimodal Learning Analytics”(defining students ability to solve practical tasks via videos for determining their knowledge levels) by Paulo Blikstein o.a. En del projekter vedrørende: Predictive modeling to forecast studentoutcomes and drive effective interventions in online college courses

NoEL seminar, e-Learning LAB, Aalborg Universitet, 6. juni Ulla lunde Ringtved - Læringsudbytte og Learning Analytics Eksterne Åbne Læringsressourser

NoEL seminar, e-Learning LAB, Aalborg Universitet, 6. juni Ulla lunde Ringtved - Læringsudbytte og Learning Analytics Eksterne læringsressourcer, MOOCs

NoEL seminar, e-Learning LAB, Aalborg Universitet, 6. juni Ulla lunde Ringtved - Læringsudbytte og Learning Analytics MOOCs = Massive Open Online Courses

NoEL seminar, e-Learning LAB, Aalborg Universitet, 6. juni Ulla lunde Ringtved - Læringsudbytte og Learning Analytics MOOC`s Eksterne, globale samarbejdsrelationer, beståelseskriterier, løbende automatiset feedback, deltagerbeviser, peer-to-peer- reviews, badges, formelle eksaminer Basis-læring, meget korte klip, points og badges ”bare” for at se/gense videoklips, har vist sig at optimere læringsudbyttet for ”langsomme lærende”, coach- faciliteter

NoEL seminar, e-Learning LAB, Aalborg Universitet, 6. juni Ulla lunde Ringtved - Læringsudbytte og Learning Analytics The Quantified Self, Ny opgavetyper Eric Duval

NoEL seminar, e-Learning LAB, Aalborg Universitet, 6. juni Ulla lunde Ringtved - Læringsudbytte og Learning Analytics The Quantified Self

NoEL seminar, e-Learning LAB, Aalborg Universitet, 6. juni Ulla lunde Ringtved - Læringsudbytte og Learning Analytics The Quantified Self - EEG - måling / ”At styre spil med tanker”, At lære koncentrations- og fordybelsesteknik

NoEL seminar, e-Learning LAB, Aalborg Universitet, 6. juni Ulla lunde Ringtved - Læringsudbytte og Learning Analytics Ny opgaver/kompetencer, Finmotorik Badges Karakterer Udtalelser Tests Eksaminer

NoEL seminar, e-Learning LAB, Aalborg Universitet, 6. juni Ulla lunde Ringtved - Læringsudbytte og Learning Analytics Selvmåling Google Glasses Google Watch

NoEL seminar, e-Learning LAB, Aalborg Universitet, 6. juni Ulla lunde Ringtved - Læringsudbytte og Learning Analytics Måleenheder: Open Badges

NoEL seminar, e-Learning LAB, Aalborg Universitet, 6. juni Ulla lunde Ringtved - Læringsudbytte og Learning Analytics Open Badges

NoEL seminar, e-Learning LAB, Aalborg Universitet, 6. juni Ulla lunde Ringtved - Læringsudbytte og Learning Analytics Learning Analytics Hvad er der af muligheder og hvilke vanskeligheder skal overvindes, hvis man vil implementere Learning Analytics som middel til at optimere de lærendes læringsudbytte med fokus på samtidig inddragelse af eksterne ressourcer, særligt Open Source Ressourcer(OSR), Open Educational Ressources(OER) og web 2.0 Ressourcer i læring og undervisning i professionsbachelor- og erhvervsakademiuddannelser