Kulturstudier M3 11.09.13 Festivaler, koncerter og ”liveness”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social media marketing: Position of the Nordic Consumer Ombudsmen EU Consumer Summit 1 and 2 April 2014 Henrik Øe Consumer Ombudsman Denmark.
Advertisements

Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Ny karakterskala Hvorfor ny skala?
Spejderidéen Spejderloven
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Musiksociologi- og kulturstudier
Koncept Rotary Youth Exchange – Multi District Denmark.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Sidsel Sinding Andersen (AT-eksamen 2009)
Vækstvirksomheders udfordringer
Musiksociologi Opsummering af grundlæggende sociologi
Europa - kort og godt : få vejledning om at bo, arbejde og rejse i EU 27. september 2012 Ulla Willert Bortignon.
Musiksociologi MM2 Forberedelse til symposium om nordisk populærmusik.
International? Ja tak! Skolelederkursus Herning, 21. September 2005
Studieretningsprojekt
MUNDTLIG FREMSTILLING
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Klasseledelse Lene Heckmann.
Forretning og Ledelse lektion 7
Kultur- og branchestudier
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Magtteori I 7. September 2005.
Undervisningsmiljøundersøgelse 2010
Sprog, sprog og sprogere Foreningen for tosprogede småbørns vilkår Vejle 20. marts 2012 J. Normann Jørgensen,
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of En samtale – to vindere  Den vanskelige samtale.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Konvention lokalt og konkret Hvordan får vi mest muligt ud af FN’s Konvention om rettigheder for personer med handicap? Fredericia 6. september 2013 Mette.
Kulturstudier M, KA Art Worlds Hvem skaber kunsten?
Finansafdelingen /MVM Hvad sker der når FED hæver renterne?
Teamwork En praksisnær øvelse.
Kulturstudier S1+LT Musikindustri og kunstens netværk. Kultur, klasse og subkultur.
Animation - en bevægelse der fortæller. “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but.
- Et formidlingsbillede. PROGRAM Samarbejde er fundamentalt Eksempler på indsatsområder i BibZoom.dk: –Kvalitetsbetonet musikformidling –Brugerbaseret.
Niels Pein Regelopdatering Niels Pein Udpluk af nyhederne Definitioner Regler Decisions.
© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Etikken på arbejde Instituttet for Fremtidsforskning.
H:\ public_html \ gwd \ oevelse_x \
Vores Bibliotek Brugerskabt biblioteksudvikling Sociale teknologier i fremtidens bibliotek 2.0 Temadag d. 27. september 2007, Danmarks Biblioteksskole,
Liv og levende teknologier Fremtidens verdensbillede 2050
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Medier og kommunikation F08 / lektion 5 / /1
1 QA and user research
The Rhetorical Situation
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Ved eksamen bliver de studerende prøvet i forhold til deres: Viden om grundlæggende begreber, teorier og forskningstraditioner vedrørende IT som medie.
Internettets historie...
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
 Learning happens away from your desk!  Succeed and fail!  Start small!  ”Opportunities is missed by most people because it is dressed in overalls.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Virtualitet - i historie Fagdidaktik, Middelfart Eigil Møller
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Product Placement, Brand Integration eller Branded Entertainment?? Fredag d Nicklas Fjeldsted-Holm og Karen Harbo.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen. 7 følger af retfærdiggørelsen jf. Rom 5,1-11 1) Fred med Gud v.1 2) Adgang til Gud v.2a 3) Håb om herlighed v.2b 4)
Århus, 8. april Integral Spiritualitet - og kristen tradition
Politisk næstformand i Scleroseforeningen
Introduction to synopsis writing
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
International Federation of Library Associations and Institutions
Kirkens kit – akademiets kant
I Herrens Hænder In the hands of God 4 vers
Algoritmer og Datastrukturer 1
Europæiske udfordringer for planteproduktionen
Præsentationens transcript:

Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”

Becker: Art Worlds (1982) ”Whatever the artist […] does not do must be done by someone else. The artist thus works at the center of a network of cooperating people […].” (s. 25) Festivaler. Et teoretisk perspektiv.

Festivaler som fællesskaber Forestillede fællesskaber Benedict Anderson (1983): Imagined Communities "It is imagined because the members of even the smallest nation will never know most of their fellow-members, meet them, or even hear of them, yet in the minds of each lives the image of their communion.” (Anderson, oprindeligt om nationen, men kan bruges om andre fællesskaber, f.eks. festivaler.) Nå ja, det kan jeg godt huske fra sidste semester.

Festivaler Festivaler som forestillede fællesskaber: -Begrænsede. Uanset størrelsen af festivalen, vil den have en grænse. På den anden side af den grænse er der nogle ”andre”, der ikke er med i fællesskabet. -Enestående/frie. Det er begivenheder, der ikke kan reproduceres. Festivaler kan forestille sig uafhængigt af det omgivne samfunds kulturelle hierarkier. -Fælles identitet. Uanset de spændinger og uligheder, der kan være mellem deltagere m.fl. ved en festival, er de først og fremmest karakteriseret ved et horisontalt ”kammeratskab”.

Coachella: Hipness eller mangel på samme: Nfk Nfk Arbejdernes Internationale Kampdag. Eksempler

Festivaler Sted: Konkret og abstrakt placering. 1. Koncertsted/spillested/scene. Eksempel:

Festivaler Sted: Konkret og abstrakt placering. 2. Geografisk placering (mere eller mindre lokal). Eksempler:

Festivaler Sted: Konkret og abstrakt placering. 3. Virtuel placering. Eksempel:

Festivaler Sted: Konkret og abstrakt placering. 4. (Sub)kulturel placering mht. generation, klasse etc. Eksempler:

Essay Evaluering af essays fra sidste semester: -Hvad kan blive bedre? -Tydelig problemstilling. -Hold dig til emnet (rød tråd). -Refleksion og argumentation. -(Selv)kritik og flere perspektiver. -Hvad var svært?

Hvad er live? Traditionelt: Live >< optagelse. Repræsentation >< repetition. Optagelsen = dokumentation. Optagelsen er en kopi. Optagelsen er formidling af livesituation. Live er mere autentisk (live er ”levende”, optagelse er ”død”).

Hvad er live? Auslander: Live og ”optagelse” (mediatized) er afhængige af hinanden. Der er ikke som sådan nogen værensmæssig forskel på live og mediatized. Mediatized (fra Baudrillard): Et system/en dikurs, hvor det medialiserede er dominerende. ”Whereas mediatized performance derives its authority from its reference to the live or the real, the live now derives its authority from its reference to the mediatized, which derives its authority from its reference to the live, etc.” (2008, s. 43)

Sammenhænge mellem live og mediatized Live efterligner musikvideoer. Livekoncerter genopfører plader. Liveoplevelsen er fyldt med medierede elementer (f.eks. skærme ved koncerter, mikrofonsang etc.). Live og mediatized simulerer hinanden, hvilket skaber et spændingsforhold (Auslander: ”implosion”). NB. Spændingsforholdet er især tydeligt idet nogle aktører har en interesse i at opretholde idéen om et modsætningsforhold mellem live og mediatized/optagelse.

Auslanders eksempler _AXXzE watch?v=nyk2eQcltso

Diskussion Live og/eller mediatized? m/watch?v=dHk2lLaDzl M Det kan lade sig gøre live! Pladen, nu live. watch?v=WrzD_5jubJE