Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 5: Tekst i kontekst: mediebrug på nettet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Advertisements

Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Social media marketing: Position of the Nordic Consumer Ombudsmen EU Consumer Summit 1 and 2 April 2014 Henrik Øe Consumer Ombudsman Denmark.
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Introduktion til HTML Hypertekst referencer. Uden links – Hypertekst referencer – intet world wide web. World wide web er et Hypermedium….. Link definition.
Multimodalitet og Retorisk Konvergens
Instruktion i Animation Shop
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
How to boost students´ vocabulary via reading
Forretning og Ledelse lektion 7
MEDIER OG KOMMUNIKATION
Reflektion og e-portfolio Lise Agerbæk, Multimediedesigner
Klastrup/Formidling på Nettet F2004/15.marts Formidling på nettet Forår 2005 Lektion 7 Multimedial formidling eller tekst i kontekst: mediebrug på nettet.
Kultur- og branchestudier
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
Sprog, sprog og sprogere Foreningen for tosprogede småbørns vilkår Vejle 20. marts 2012 J. Normann Jørgensen,
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
Digital literacy Et didaktisk design til 9. klassetrin, med fokus på kommunikation på livsstilsbloggen.
Pitching Erfaringer fra “B-boys and fly girls”. Har du en god ide til et nyt TV program, så indbyder tvfestival.dk dig til Pitching konkurrence. Måske.
Reality-TV Refleksion og selvfremstilling ~ Giver det mening?
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
Animation - en bevægelse der fortæller. “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but.
Digital skriftlig- og mundtlighed
Sensus Hyppige brud på retningslinierne for tilgængelighed - WCAG Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 1: Intro + internettet som formidlingsmedie.
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Litterært makerspace.
Computeren som medie Medier og Kommunikation, F2005.
Kortfilm Et overblik.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Medier og Kommunikation, F2005
Ung i centrum Historical ”natural recovery” issues: 1.Does ”natural recovery” exist? 2.How common is ” natural recovery”?
Jens KirkDept. of Languages and Culture Cool Britannia and After British Literature, Culture, and Society from the 1990s to the Present: Session One.
IDAG Persuasion & Forførelse. PROGRAM MyStory præmiering Gruppe præsenterer O’Keefe tekst Gæsteforelæsning: Lars Ylander Pause Diskussion med.
KURSUSGANG 4. VISUEL KOMMUNIKATION & RETORISK KONVERGENS.
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Digitale medier: formidling og design
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Fremstilling af Simple WEB steder [ITPL] Foråret 2004
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
HCI - Tale som in-/output Kan vi kommunikere med computere ved hjælp af tale? –Ex: billetbestilling, nummeroplysningen, computersupport, etc. Hvornår vil.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Information over/underload Medier og Kommunikation, F2005.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Opsummering - og eksamen.
Tekstformidling på Internettet E 2003 Dagens program 1)Opsamling på øvelser (sprog, struktur) 2)Tekst i kontekst - del I (repræsentationsformer +/-) 3)Pause.
Tekst er vigtigt Men det er billeder, funktionaliteter, kort, diagrammer, links etc. også. Faktisk kan brugen af dens slags features tilføre alen til forståelsen.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Digitale medier: formidling og design 22. marts Filmanalyse.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
“Planning the agenda for teaching and learning Danish - 1. And 2. grade”
CEAC Hvad er det ? Hvad kan vi få ud af det ? v/ Dan Foldager.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
IT-dag den 6/8 Present.me. Present.me - intro Hvad er Present.me? Present.me er et præsentationsredskab Tre muligheder: PowerPoint+lyd PowerPoint+video.
KULTURARV OG BORGERINDDRAGELSE - hvem, hvorfor og hvordan Vesthimmerlands Museum, Aars d. 21. januar 2016 Hvem ejer kulturarven? Bernard Eric Jensen Aarhus.
Her kan ses et udklip af min forside – tænke med min forside var at man skulle kunne se et lille preview af den side man ville besøge og at forsiden skulle.
Completing secondary education
Problem- and play- based Learning
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Samspil mellem moderne sygepleje og højteknologi på operationsstuen Profiler, kompetenceniveauer og adaptiv kapacitet Erik Elgaard Sørensen, Professor,
Præsentationens transcript:

Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 5: Tekst i kontekst: mediebrug på nettet

Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Dagens program 1)Præsentation af personaer 2)Nye medier og drømmen om den perfekte kommunikation 3)Pause 4)Intro fortsat + eksempler på multimedial formidling – hvornår er f.eks. et billed på sin plads?

Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Kress/Leeuwen Semiotic modes…are shaped both by the intrinsic characteristics and potentialities of the medium and by the requirements, histories and values of societies and their cultures. (s. 34)

Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5

Forskellige udtryksformer - forskelligt sprog Tegn: noget, der står for noget andet - hvert medie sine egne tegn & mindste betydende enheder Tekst: morfem (”ko”, ”ne” - Saussure) Billedet:…er polysemisk (tekst forankrer mening) derfor Film: ”skuddet” (autonome segmenter, Metz)

Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Bolter/Grusin No medium today, and certainly no single media event, seems to do its cultural work in isolation from other media, no more than it workrs in isolation from other social and economic forces. What is new about new media comes from the particular ways in which they refashion older media and the ways in which older media refashion themselves to answer the challenges of new media. (Remediation, s. 15)

Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Remediering / Konvergens Konvergens forskellige udtryksformer flyder sammen (det visuelle sprog, lyd som billed, interaktiv grafik) flere medier er repræsenteret i eet (lyd, billed, animation, text repræsenteret på den samme flade) Remediering Nye medier genbruger gamle mediers ”sprog” – alle medier ”remedierer” andre mediers udtryksformer (film - teater, tv - radio, internet text - print text osv) To strategier: Hypermediacy og immediacy

Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Drømmen om immediacy Immediacy (drømmen om at) mediet opleves som transparent; at der ikke er noget interface, at vi oplever det som om vi er dér Fagerjord: - konvergens, visuelle interfaces, interaktivitet, kompleksitet, mobilitet

Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Remediation as reform Bolter/Grusin: Nye medier hævder altid at være ”som x gamle medie, bare bedre” – eller ”noget helt andet” TV: ”News and information shows…[and] their claim to immediacy is based on the shared belief that they are presenting what ”really happened”. Dvs. en insisteren på ”the liveness of action” (Remediation s. 188) Web: ”the promise of immediacy through the flexibility and liveness of the Web’s networked communication” (Remediation, s 198)

Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 MacGregor om status quo -Multimedie-journalistik ikke så udbredt som forudsagt -Multimedier bruges, ”isoleret” fra teksten, dvs. manglende konvergens -”Sensorisk” kløft -Manglende linearitet i præsentation = manglende sammenhæng - Clash mlm immediacy & hypermediacy

Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 To forskellige repræsentationsparadigmer 2 ”kulturelle” interfaces Det skrevne ord Billedet - Det levende billede (traditioner for formidling af oplevelser, nu også måde at tilgå data på, immersion) + 1 generelt interface: HCI (tradition for manipulation af objekter, kontrol) Repræsentationsparagdigmer

Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 VI VIL HAVE EN PAUSE!!! 15 min

Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Del II Multimedialitet i praksis

Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Tekst forankrer mening – eller skaber den! Eller gør den? Anders Fogh Rasmussen Lederen viser vejen frem ”I did not have sex with that woman!” ”Hvis du har lavet dine STÅ må du gerne låne min computer!”

Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Sprogtegn - verbal fortælling: fra abstrakt til konkret: symbolet mand --- din mentale konkretisering af ordet - received tekst opererer med metaforer Billedtegn - filmisk fortælling: fra konkret til abstrakt: en bestemt mand --- en mental repræsentation af mand i det hele taget, hvad han er symbol for - perceived billeder opererer med metonymier Sprog og billed

Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Gunter Kress om sprog/billed Sprog - er et godt medium til at repræsentere et tidsligt forløb (sekvens af begivenheder, handlinger) Billede - er et godt medium til at repræsentere rum (arrangement, ”display”) Home

Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Billedets fordele - og ulemper Fordele Konkretisering - rumligørelse Udtømmende beskrivelse ”Nemt” at gå til - umiddelbar perception (skanbar!) Realistisk Problemer med den "rene" billedflade: ? Formidling af følelser ? Formidling af abstrakte begreber ?Formidling af tidslighed (fortid, fremtid, "sammenpresset" tid) ?Fokusering

Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Bevægelse i rum

Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5

Billedets former Den visuelle repræsentation spænder fra det meget abstrakte til det meget konkrete Symbol - ikon - repræsentation ? Hvornår er det hensigtsmæssigt at bruge hvad

Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Symbol/Ikon Symbol (afledt mening) Direkte reference

Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Billedets former II Det simple ikoniske: = det hurtigt genkendelige, skanbare Det komplekse repræsentative = forankre mening (det er det her sted) = genkendelighed (sådan her ser hun ud)

Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5

Billed/text i samspil (McCloud) Illustration Billed illustrerer Ord illustrerer (rart men unødvendigt)

Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Illustration?

Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Illustration? (Er genkendelighed altid en fordel?)

Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Billed/text i samspil (McCloud) Addition Billed uddyber eller forstærker udsagn Ord uddyber eller forstærker udsagn (følelsesmæssigt effektivt)

Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Lindh, 46, was stabbed several times inside an upmarket Stockholm department store as she shopped Wednesday. She died early Thursday as a result of wounds to her abdomen. Authorities investigating the killing say they have recovered a knife and jacket from near the scene of the stabbing. They also said DNA tests were under way to try to determine who killed one of the nation's most popular politicians. Police say the shop might have images of the killer on a video surveillance camera. Up to 50,000 people, many carrying red roses, gathered in Stockholm for Sweden's biggest political demonstration since the Vietnam War. Cnn.com, 12/

Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5

Billed/text i samspil (McCloud) Parallel Ingen sammenhæng mlm text og billed - de fortæller hver sin historie

Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5

Billed/text i samspil (McCloud) Interdependant (gensidigt afhængige) Billed og ord udtrykker tilsammen noget, de ikke kunne hver for sig El Mundo El Mundo (graficos interactivos) Nobodyhere.com (visual language) Nobodyhere.comvisual language Nasa Astropic

Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5

Hvad man kan gøre med interaktiv grafik Fagergjord: Interaktiv grafik - kan indføre temporalitet til billedoplevelsen - kan beskrive bevægelse - bruger bestemmer hvad der skal ses hvornår - hierarki af information Et godt eksempel: interaktiv visualisering af sitemap! Atlas: Valley of the Kings

Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Lydens funktion Lydens funktion i film Lydkilder (diegetisk lyd…orienterer synsretning) Fortællende (underlægningsmusik, parafrase) Stemning (drømmemusik, skubbe neutral betydning) Effekt (eksplosion) På nettet? + repræsentativ funktion!

Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 En eksemplarisk produktion?

Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Interaktiv grafik/Spil Spillet som kommentar eller ”instruktion” New York Defender, Carabella goes to College New York DefenderCarabella goes to College 3-D animationen 3-D animationen Flash animationen/fortællingen Flash animationen/fortællingen Digitale udtryksformer

Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Tekst i kontekst - på nettet har du mulighed for at supplere din tekst både visuelt og lydligt! Gør det! …. når supplementet altså har en reel funktion Andre repræsentationsformer end teksten kan - illustrere (hvordan ser en motor ud indeni, statistik) - uddybe (tegning af rute, ekstra forklaring) - supplere (tilføje eksta mening, ironi, kommentar) - forankre mening (billed kan sætte ansigt på person, titel på billed etc) - forklare det som tekst ikke kan (interaktiv grafik af 11/9)

Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Hvad man kan gøre med lyd på nettet? Mark Amerika: GRAMMATRON Madonna’s hjemmeside - videoer ery&subcat=music_videos Borgmesterens tale CD-køb ?v=glance&s=music&vi=samples

Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Hvad man kan (også) kan gøre med billedet Scott McCloud: Zot