Virtuelle verdener og rum VI: 13. marts 2002 - Identitet i virtuelle verdener: Primærlitteratur: Uddrag af Turkle 1995 (Life on the Screen): "Aspects of.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social media marketing: Position of the Nordic Consumer Ombudsmen EU Consumer Summit 1 and 2 April 2014 Henrik Øe Consumer Ombudsman Denmark.
Advertisements

Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Spejderidéen Spejderloven
VIRTUELLE VERDENER AVATARERNE KOMMER 8/5-07 VED JONAS HEIDE SMITH INNOVATIVE COMMUNICATION, ITU Historie Begreber Scenarier.
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Forretning og Ledelse lektion 7
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Magtteori I 7. September 2005.
Virtuelle verdener og rum VIII: 3. april Virtuelle verdener som spil Primærlitteratur: Aarseth, Espen, “Allegories of Space: The Question.
Corporate Governance Chapter 18. AMD: CEO Pay in Public and Private Firms Explain why executives might be paid more to run private companies than these.
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Teamwork En praksisnær øvelse.
På meningsjagt i meningsløsheden! Med Viktor Frankl som tour-guide
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
Den digitale Leg Oplæg Teknologi er alt det, der er opfundet efter du blev født…
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
H:\ public_html \ gwd \ oevelse_x \
AVID d. 30/9 1.Præsentation af Roseanne Stone 2.Teksten: Will the Real Body Please Stand Up? 3.En tur gennem Carsten Sørensens framework 4.To alternative.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
mellem virtualitet og virkelighed
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Restrictions on access.
Hallo... Jeg ville bare se om du var tilstede... I just wanted to see if you were there...
Dig Tante Oda fra Brovst Gitteweb-server ( ssh-server (ssh.itu.dk/import/stud/www/gwd/E2005/oevelse_x/4/brugernavn) Internettet.
Simulation og computerspil Selv-referentialitet og computerspil Bo Kampmann Walther
Hvad er infocentrisme? Information er løsningen på alle menneskets problemer: ”Moore’s Law: the computer capabilities double every 18 month” Brown og Duguid.
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Historien om MonaCyclona. Indledning | Program Indledning Hvad er There? Identitet i en moderne verden Brugen af den virtuelle verden i identitetsdannelse.
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
Ung i centrum Historical ”natural recovery” issues: 1.Does ”natural recovery” exist? 2.How common is ” natural recovery”?
Gyldne tider, gylden standard og medicinens demokratisering Keld Thorgård.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Præsentation af Sherry Turkle
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Agenda Introduktion Interfacet –Interfacet –Metaforer (Peter) Emotional branding –Gobé The ten commandments –Thyssen (Vigdis) Æstetik og nydelse –Jordan.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
Digitale fællesskaber
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen. 7 følger af retfærdiggørelsen jf. Rom 5,1-11 1) Fred med Gud v.1 2) Adgang til Gud v.2a 3) Håb om herlighed v.2b 4)
Sociologisk Grundkursus. Hovedtemaer og klassikere
6.1 Polygons Convex verse Concave. Definition of a Polygon A polygon is a figure on a plane with three or more sides that meet at a vertex.
Database Some walk through lv/ Figures & some text from: © Pearson Education Limited 1995,
Internationale perspektiver på interprofessionelle kompetencer fra All Together Better Health konferencen, Oxford 2016 Hovedtema: Værdibaseret praksis.
Introduktion til glasfibre og kompositter
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
Stikskader og hvordan de undgås
Laroche et. al Gruppe 1: Mette, Camilla, Gorm og Jesper
Completing secondary education
Sequences of sun, space and shelter
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Hvor er værdien af intern kommunikation?
AIDA Reinsurance Working Party Meeting
Ændring af IR M&R Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
WiseFlow En introduktion i anvendelsen af Wiseflow
Præsentationens transcript:

Virtuelle verdener og rum VI: 13. marts Identitet i virtuelle verdener: Primærlitteratur: Uddrag af Turkle 1995 (Life on the Screen): "Aspects of Self" & Identity Crisis" Bolter, Jay David "Virtual Reality and the Redefinition of Self" (begge i kompendium).

Sherry Turkle: Life on the Screen URL:

Sherry Turkle: Life on the Screen Praktiserende psykolog, psyko-analytiker Professor i videnskabssociologi ved MIT Bøger: Psychoanalytic Politics: Jacques Lacan and Freud's French Revolution; The Second Self: Computers and the Human Spirit, Life on the Screen: Identity in the Age of the Internet (1995)

Identitet i virtuelle verdener “identitet, af Lat. Idem = “det samme” Men: Består identitet virkelig bare i enhed (med sig selv)? Psykoanalysen mv. peger på, at jeg’et er “decen- treret” og multipelt i den samlede personlighed Internettets MUDs udgør en eksemplarisk legeplads for udvikling af og spil med identitet-er.

Identitet i psykoanalysen Sigmund Freud: Selvets decentrering, egoets afmagt over for det ubevidste Carl G. Jung: Selvet som mødested for arketyper. Melanie Klein: Selvet som en samlet mængde af egoer og kaotiske driftsobjekter. Jacques Lacan: Selvets decentrering og afmagt I forhold til sproget og det diskursive.

Identitet på Internet/MUDs MUDs en legeplads for udvikling af identitet: leg og multiplicitet MUDs i den forstand det ideelle miljø for “postmoderne identitet” og en postmoderne iden- titetsopfattelse MUDs oprindelig et rollespilsmiljø, men det sociale har taget over.

Identitet på Internet/MUDs Identitet på nettet handler for Turkle om at kunne bruge dette miljø til individets nødvendige udvikling / viderekonstruktion af sin identitet – og til den sande erfaring af selvet som et postmoderne individ Turkle: selv om vi kan spille mange identiteter (online personae) ud mod hinanden på nettet, handler det trods alt stadig om for det sunde individ at kunne identificere sig med disse. Spillet og multipliciteten er altså alligevel baseret på en “kerne”

Slippage/ ”glidning” Slippage/”glidning” et nøglebegreb hos Turkle: Steder, hvor on-line-identiteten/personaen glider sammen med selvet, dvs. individets oplevelse af sit autentiske selv. Slippage handler om at identificere sig med de situationer som et multipelt jeg skaber med sin leg med identiteter.

Julee: slippage i RL-rollespil Case om pige, der i RL-rollespil får genskabt og delvist forløst ømtålelige forhold til sin mor. Katharsis-effekt, “working-through” Udlevelsen spilbaseret; baseret på endelig varighed

Gordon: slippage i MUDs Case om fyr, der finder slevtillid og nye sider af sig selv ved at iscenesætte forskellige online-identiteter Hver identitet er uafhængig fra de andre, men Gordon kan relatere dem alle til sig selv “A sense of self as a work in progress”, “a continual proces of creation and recreation”

Matthew: MUD som parallelt liv - Case om fyr, der på MUDs idealiserer faderrollen – i kontrast til Matthews forhold til sin egen fader - spil med identiteter i MUDs lærer Matthew at tro på autoriteter og selv at udvikle sig som hjælper og autoritet.

Steward: at skabe en bedre version Case om fyr, der delvist lykkes socialt I MUDs, men som ikke er i stand til at identificere sig med denne rolle og overføre den til sit eget liv MUD som medium for projektion af fantasier og forestillinger (ego-baserede)

Psykoterapi eller afhængighed? MUDs kan begge dele: brugen betinget af psyko- social kontekst

On-line communities? What is the “style in which they are imagined”? What does the medium, i.e. the Internet, and the computer mean as for this style? What about communication design? What does the users’ behaviour mean as for the shaping of the imagination of on-line communities? Would you rather like to met somebody like yourself or somebody who is different to you?

Virtual communities 1)Two kinds of virtual communities; Well and LambdaMOO as examples of these different kinds. The Well: trust, community, support; LambdaMOO: play, deconstruction, cybersex. 2)Virtual Community as the postmodern version of Anderson’s imagined communities? (Nationality/postnationality; new relationship local/global; one-to-many/many-to-many) 3) Identity is not grounded in the physical body any longer: freedom/deconstruction against unreliability/distrust

Roseanne Stone: Virtual communities / consensual loci 1) they are not new, but they are a new version of other forms of textual communities existing in the past 2) Members of electronic vrtual communities acts as if they met in a physical public space 3) This space is conceptualised as Cartesian, a three dimensional space

Roseanne Stone: Virtual communities / consensual loci 4) Conferencees act as if the virtual space was inhabited by bodies. Conferencees construct bodies on-line by describing them 5) Bodies in virtual space have complex erotic components (netsex, cyberflirt) 6) The meaning of locality and privacy is not settled 7) Participants can have different identities on-line. Names are local labels