Syntaks og betydning Fjerde Forskningskollokvium Sprog på Statsbiblioteket 27.11. 2003 Oplæg af Torben Thrane [HHÅ] Hvorfor er sproget så let at forstå.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Advertisements

Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
Teststrategi Engrosmodellen
Funktioner Grundbegreber.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Hjemmesidekonstruktion Tjekspørgsmål 1.Hvad er et markup-sprog – hvad bruges det til? 2.Hvad er forskellen mellem et markup-sprog og et scriptsprog? 3.Hvad.
Oplæg til BRK: Udligningsreform og overvejelser vedr. anvendelser af CRT’s data og modeller Bjarne Madsen.
1 Problemkompleksitet 2 Problemers kompleksitet En ineffektiv algoritme: køretiden vokser eksponentielt med input- størrelsen Et problem, der ikke kan.
Tak fordi jeg måtte komme
Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Det Danske Auditory Processing Disorder test batteri
Faglig læsning 2.
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Communication & Design ODEUM e-Plan Landinspektør Martin Høgh Urban Planning and Transport.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
av Lajla Ellingsen og Mari By Rise Adresseavisen
Julekalender 2010 For Herren i Huset For Fruen i Huset
Den, der tror, har evigt liv Det evige liv i Johannes-evangeliet
NP struktur - Eller hvordan engelsk er nominelt, mens dansk er verbalt.
Koordinatsystemet Y-aksen 2. aksen X-aksen 1. aksen.
SEO PÅ AU.
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Statistik.
Arbejdsmarkedsuddannelser – også for personer med læse-, skrive- og regnevanskeligheder Oplæg fra AMU-Fyn Konference d. 22/5 -07.

Representations for Path Finding in Planar Environments.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Introduktion til Access (Access, del 1)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Begrebsafklaring og et blik på sprogets betydning for tosprogede børn
Relativ vigtighed for elektroniske ressourcer,24,22,20,18,16,14,12,10 Indeks FARM nem at bruge Info om anvendelse af elektroniske.
VISL – begrænsninger og styrker
”Et fællesskab af tjenester” Kirke som TEAM Et netværk af menigheder… 1.
Affordance 1. Miljø eller objekt Refererer Den faktiske egenskab Brugervenlighed 2.
1 UNION-FIND. 2 inddata: en følge af heltalspar (p, q); betydning: p er “forbundet med” q uddata: intet, hvis p og q er forbundet, ellers (p, q) Eksempel.
Induktion og rekursion
Start test 1 KLIK HER. Hvilken tast skal du bruge for at redigere en celle direkte? 2 F1 F2 F5 F7.
1 Test i Word 2007 Klik her for at begynde. 2 Hvor skal du klikke for at gemme dit dokument?
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
klasse Livet på godt og ondt - Lidelsen - Adams Æbler
AGWAPLAN IDA- møde om Vandrammedirektivet Side 1 · · Life projekt Agwaplan Samarbejde med landbruget om vandplaner med fokus på Ravn Sø Henrik.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
Fundamentale datastrukturer
Æstetisk kommunikation i teori og praksis
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
1 Kap. 4, Jordens Tyngdefelt = Torge, 2001, Kap. 3. Tyngdekraftens retning og størrelse g (m/s 2 ) Acceleration Tyngdepotentialet (W): evene til at udføre.
1 Center problems Placer et givet antal nye faciliteter Alt efterspørgsel skal dækkes Dækningsdistancen skal minimeres.
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
3) Sprog og diskursfællesskab
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
12. oktober 07strategi - semiotik1 Semiotik Et grundlag for en alternativ tilgang til organisationer og adfærd i organisationer.
Præsentationens transcript:

Syntaks og betydning Fjerde Forskningskollokvium Sprog på Statsbiblioteket Oplæg af Torben Thrane [HHÅ] Hvorfor er sproget så let at forstå når det er så svært at forstå?

2 Stikord Metodiske Objektivitet (deduktivt-nomologiske forklaringer) Semantisk konstruktivisme Genstandsområder Repræsentationstesen Funktionalitet Syntaks Semantik Sprog som autonomt system som kommunikationsmiddel som repræsentationssystem Data Skjulte subjekter og objekter i dansk

3 Ord og information “In the beginning there was information. The word came later.” Fred Dretske Knowledge and the Flow of Information (1981:vii).

4 Repræsentationssystemer Et repræsentationssystem er er et system der enten ved design eller evolution har som sin primære funktion at bære information om noget andet end sig selv.

5 Dretske Repræsentationssystemer - systemer der har den funktion at bære information om noget andet end sig selv Konventionelle - den information de bærer er fastlagt ved konvention Naturlige - den information de bærer er fastlagt af systemet selv Måleinstrumenter Perceptionssystemer Begreber Sprog

6 Dampkedel Systemisk repræsentation  ‘Arv’ repræsentation i kraft af systemets indretning analog repræsen- tation Tillært repræsentation  ‘Miljø’ repræsentation i kraft af systemets tilstand digital repræsentation

7 Dampkedel Systemisk repræsentation  ‘Arv’ repræsentation i kraft af systemets indretning analog repræsen- tation Tillært repræsentation  ‘Miljø’ repræsentation i kraft af systemets tilstand digital repræsentation Funktionel repræsentation  Komplet digitaliseret information

8 Læsetest En viskdenbaleig unsdelrøgese lavet af et untivseriet i England har vist, at desrom de to føsrte og de to sisdte bostgvaer i alle oredne i en tekst er ritgigt pledcaret, spllier det ingen rolle, hvkilen ræføkkelge de øvirge bosgvtaer i oredne kommer. Teksten er fuldt læbsar, selv om andre bogastver kommer huilbtertulter! Det er, fordi vi ikke læser hvert eneklt botgsav, men ser bildeler af ordet som en hehled, skrev Dablgdaet Infamtiroom i går. Påstand: Al sproglig information er komplet digitaliseret information

9 Dretskes Repræsentationstese (1) Alle mentale facts er repræsentationelle facts (2) Alle repræsentationelle facts er facts om informations- funktioner Fører til at betragte mentaliteten (‘the mind’) som hjernen (‘the brain’) i rollen som repræsentationssystem

10 Den udvidede Repræsentationstese (2) Alle mentale facts er repræsentationelle facts (3) Alle repræsentationelle facts er facts om informations- funktioner Fører til at betragte lingvistikken som den disciplin der beskæftiger sig med sproget som repræsentationssystem (1) Alle lingvistiske facts er mentale facts

11 Standardopfattelser af sprog Langue og parole (Saussure) System og forløb (Hjelmslev) Competence og performance (Chomsky 1965) I-sprog og E-sprog (Chomsky 1986) Sprogevnen (Language Faculty - Chomsky)

12 KonventionelleNaturlige 1 o RS (Analoge) MåleinstrumenterSanser 2 o RS (Digitale) SprogBegreber Repræsentationssystemers typologi

13 Struktur Perceptuel grænseflade LydBetydning Leksikon Sprogevnen >>>I-sprog - en beregningsmekanisme til sammenkobling af lyd og betydning Kognitiv grænseflade Interpretiv grænseflade Artikulatorisk grænseflade Den klassiske model af sprogevnen

14 Sprogevnen = 2 o R-system UG 1 o R-System Perceptuel Grænseflade Kognitiv Grænseflade Sprogbrug Sprogtilegnelse Interpretiv Grænseflade LID Artikulatorisk Grænseflade I-Sprog LeksikonLeksikon SyntaktikonSyntaktikon LAD

15 Systemisk vs. tilegnet igen Strukturel ‘betydning’ Leksikalsk ‘betydning’ ‘Lukkede’ ordklasser ‘Åbne’ ordklasser Kombinationsregler Semantiske relationer Strukturbundethed Kreativitet Syntaktisk autonomi Retorisk fleksibilitet LID = Komplet digitaliseret system = 2 ○ R-system med syntaks

16 Systemiske funktioner og leksikalske repræsentationer En sætnings syntaktiske og morfologiske tilstande har som deres primære funktion at generere tilegnede repræsentationer. Det er de tilegnede – leksikalske – repræsentationer der står i relation til vores opfattelse af virkeligheden. Leksikalske repræsentationer er situationsrepræsentationer

17 Et klassisk minimalt par MaryiseasytopleaseMaryiseagertoplease *Mary erivrig atbehage Maryernematbehage Maryerivrigatbehagetil efter for med P INFP PP [1a][1b] [2a][2b] [2c]

18 til efter for med S O S S P S Nødvendigt – men tilstrækkeligt? S Maryerivrigatbehage [2c] Ø Mary i iseagertoplease [1b] Ø PRO i *Mary i erivrigatbehage [2b] Ø PRO i S S O O Mary i iseasytoplease [1a] PRO A titi Mary i ernematbehage S O [2a] PRO A S titi [3] Mary i elsker PRO i at behage Ø

19 MaryergodatskrivetilMaryergodatskrivetil Maryergodat ˌ lege til ˈ med Maryergodat ˈ lege ˌ med O S SS SS O S SS * Maryergodat ˈ skrive til ˌ til O SS Maryergodat ˌ skrive til ˈ til O *Maryergodat ˌ lege ˈ med SS ? [1a][1b] [2a][2b] [2c] [3a][3b]

20 PeterhjalpKnudmedatrejse1 million PeterhjalpKnudtilatrejse1 million PeterhjalpKnudvedatrejse1 million PeterhjalpKnudforatrejse1 million PeterhjalpKnudrejse1 million  Peter rejste 1 million Knud rejste 1 million  Peter og Knud rejste 1 million   Knud rejste 1 million Peter rejste 1 million  Peter og Knud rejste 1 million   Knud rejste 1 million Peter rejste 1 million  Peter og Knud rejste 1 million   Peter rejste 1 million Knud rejste 1 million  Peter og Knud rejste 1 million v   Peter rejste 1 million Knud rejste 1 million  Peter og Knud rejste 1 million  S (at) S S ? S [1] [2] [3] [4] [5]

21 Peter hjalp NP VP V´ V Knud.. + noget mere

22 Adjungering af PP til IP eller CP Peter hjalp NP VP V´ V Knud.. ved PInfP VPInf V´NP V at rejse 1 million PRO PP Sml. For/ved at rejse 1 million hjalp Peter Knud *Med at rejse 1 million hjalp Peter Knud *Til at rejse 1 million hjalp Peter Knud for

23 Adjungering af PP til VP Peter hjalp NP VP V´ V Knud.. PInfP VPInf V´NP V at rejse 1 million PRO PP til Sml. Peter hjalp Knud (at) rejse 1 million VP

24 Adjungering af PP til NP Peter hjalp NP VP V´ V Knud.. med NP PInfP VPInf V´NP V at rejse 1 million PRO PP Sml. Peter hjalp at rejse 1 million med Knud *Peter hjalp at rejse 1 million ved Knud ≠ Peter hjalp at rejse 1 million til Knud ≠ Peter hjalp at rejse 1 million for Knud

25 Informationsstruktur (CP) Modaliseringsstruktur (IP) Argumentstruktur (VP)

26 Argumentstruktur (2 o ) Situations- struktur (1 o ) Input Informationsstruktur (2 o ) Modaliserings- struktur (2 o )

T i d US ER HYP NEC FACTPOT Ytringen u bærer information om at fastlægge situation s i til tid E i relativ til tid R, således at R går forud for, falder sammen med, eller følger efter US: Tempus Ytringen u bærer information om at konstruere situation s som FAKTUEL, POTENTIEL, HYPOTETISK, eller NØDVENDIG: Epistemisk modalitet. Ytringen u etablererer ytringssitua- tionen US, der udgør aksen i et tids- og rumligt koordinatsystem. US rum- mer det deiktiske centrum (talers sted; 1. person), orienteringspunkt (tilhørers sted; 2. person). Omtaltes sted (3. per- son) er enten inden for eller uden for US. Ytringen u bærer information om at konstruere legitimiteten af situation s på talers, tilhørers, eller andens autoritet : Deontisk modalitet. Ytringen u bærer information til kon- struktion af den tidslige og rumlige profil der karakteriserer situation s: Aspekt

28 1 ○ Repræsentation T i d HYP NEC FACTPOT US 2 ○ Repræsentation : E1 = R; R < US : E2 := UDEFINERET U := Peter hjalp Knud VED at rejse 1 million : S2: NP(VP) := S1: NP(VP) S1: := S2 E2 <= E1 S2:= FACT R S2 Peter VP NP V´ VNP rejse1 mill S2:= S1 VP NP V’ VNP hjælpe Peter Knud S1 :=

29 1 ○ Repræsentation T i d HYP NEC FACTPOT US E2 R S1 VP NP V´ VNP rejse UDEF 1 mill S2:= VP NP V´ VNP hjælpe Peter Knud S1 := 2 ○ Repræsentation : S2: NP(VP) := UDEFINERET E1 < E2 S1: := UDEFINERET : E1 = R; R < US : E2:= UDEFINERET U := Peter hjalp Knud FOR at rejse 1 million

30 1 ○ Repræsentation T i d HYP NEC FACTPOT US R S2 S1 VP NP V´ VNP rejse Peter og Knud 1 mill S2:= VP NP V´ VNP hjælpe Peter Knud S1 := 2 ○ Repræsentation : S2: NP(VP) := S1: {NP(VP) + S1:NP(V´)} S1: := S2: V´ S2:= FACT E2:= E1 : E1 = R; R < US : E2:= UDEFINERET U := Peter hjalp Knud MED at rejse 1 million

31 1 ○ Repræsentation T i d HYP NEC FACTPOT US R S2 S1 VP NP V´ VNP rejse Knud 1 mill S2:= VP NP V´ VNP hjælpe Peter Knud S1 := 2 ○ Repræsentation : S2: NP(VP) := S1:NP(V´) S2:= FACT E2 E1 : E1 = R; R < US : E2 := UDEFINERET U := Peter hjalp Knud TIL at rejse 1 million

32 Syntaks og betydning Det er syntaks der definerer et repræsentationssystem som et 2. ordens system Det er syntaks der styrer genereringen af argument- struktur og informationsstruktur Det er syntaks der leverer input til modaliseringsmodulet, der genererer 1. ordens repræsentationer Det er 1. ordens repræsentationer der har ‘betydning’, dvs. bærer tilfredsstillelsesbetingelser af forskellig art Opsummerende

33 -og det skal der nok være meget mere at sige om!