Internettet og de nye medier

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forskning, formidling og andre færdigheder
Advertisements

Funktionelle perspektiver på mediebrug
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Internet til alvor og sjov
- Research og Konceptudvikling Af : Dennis, Rune, Mike, Serge og Søren.
”Den personlige hjemmeside som fænomen” Oplæg til ”Medier og kommunikation” Flemming Skall 5. September 2005.
Blogger.com - lav din egen hjemmeside
Forskningens døgn om Viden fra nettet? 28. april 2011 Lektor og Pæd.IT koordinator Anne Grete Rasmussen, Ankerhus, UCSJ 1 Ankerhus 28. april Web2 - Anne.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
En gennemgang af internettet
Netnørdmøde i SEH 1 Netnørdernes på-vej-hjem møde den 21. maj 2008 kl. 17 – med tema: Web3.0 – hvad er anderledes i forhold til WEB2.0? Lokalitet:
Elevernes digitale dannelse
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
Kommunikation og offentlighed
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Kultur- og branchestudier
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
E-bøger gennem PrioInfo - oversigt v/ Claes Olsson.
Magtteori I 7. September 2005.
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Bloggerkultur Hvorfor blogger vi?.
Konvention lokalt og konkret Hvordan får vi mest muligt ud af FN’s Konvention om rettigheder for personer med handicap? Fredericia 6. september 2013 Mette.
Free-to-Play The Price of Freedom. Dagens menu Hvorfor er Free-to-play et vigtigt emne? Hvad er Free-to-play? Hvem er spilleren? Etiske overvejelser –
CUSTOMER JOURNEYS 12/9.
Beskyt & bevar kontrol med information CRM LOB ERP Find information, viden & øget indsigt i forretning Enklere samarbejde mellem mennesker Reducerede.
Finansafdelingen /MVM Hvad sker der når FED hæver renterne?
Digital natives - mellem teknologifascination og kollaborativ deltagelse.
Niels Pein Regelopdatering Niels Pein Udpluk af nyhederne Definitioner Regler Decisions.
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Realisternes territorium – magt og konflikter. Kapitel 3.
The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Forberedelse 2.0 ”Store your knowledge in your Friends” © UFFE SØRENSEN.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
DKM - MedieNoter2 - KBJ1 Internettets historie......og kommunikationens historie.
Kapitel 18 Informationsteknologi og videnøkonomi
Digital kommunikation og æstetik i praksis 1. maj Søgemaskiner og optimering.
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
Internettets historie...
SOFTWARE og IDEOLOGI Medier og Kommunikation
Virtualitet - i historie Fagdidaktik, Middelfart Eigil Møller
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 11.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
23. juni 2015 Det Semantiske Web Mads Carlsen. 23. juni 2015 Problemer med det nuværende Internet Ingen semantiske specifikationer. Søgning giver mange.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
Learning Set 3 : Lesson 1 : Slide 1 Proteins Move Based on Size lactase tyrosinase.
Mikkel deMib Svendsen Duplicate Content & Multiple Site Issue Mikkel deMib Svendsen
Ikke alle fødes som digitalt indfødte Klaus Kvorning Hansen Dansk IT’s udvalg for digitale kompetencer.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Begrebsafklaring Co–production og co-creation. Hvad er hvad?  Co - production  Co – creation  To paradigmer og normative forståelser Effektivitets.
THE MENTORING JOURNEY.
Teater – ramme om en kulturel dimension i vores liv
Completing secondary education
Introduction to synopsis writing
Compositional Design Principles “SemiCiv”
DEICHMANSKE BIBLIOTEK – For de årige.
Hvor er værdien af intern kommunikation?
AIDA Reinsurance Working Party Meeting
Modtagelse er fortolkning
Innovation og succes skabes gennem mennesker
Præsentationens transcript:

Internettet og de nye medier

En ny medieret social morfologi: Arbejde, rekreation, uddannelse, regering. Netværk som en social såvel som en tekstuel kategori. Beskriv og kortlæg dine sociale netværk og relater dem dernæst til din mediebrug. (ca. 10 min.) 3

Internettets historie Fra Den kolde krig til Web 2.0 ARPANET: the Advanced Research Project Agency, 1969 – USA’s forsvarsministerium, 1958 Packet-switching teknologi: telekommunikations-transmission

Internettets historie Standardiserede kommunikationsprotokoller, 1973 1983: opdeling af ARPANET i MILNET til militære formål og ARPANET til forskning Begyndelsen af 1990’erne: gateways mod betaling, Internettet kommercialiseredes

Internettets historie Et globalt netværk af computernetværk med tilføjelse af nye knudepunkter Græsrødder: BBS: bulletin board system, slutningen af 1970erne

Each colour on this Opte map represents a region: North America, blue; Europe/Middle East/Central Asia/Africa, green; Latin America, yellow; Asia Pacific, red; Unknown, white. (Image: Opte.org)

Internettets historie Aktører: Det militære kompleks: kommunikation og hemmeligholdelse Forskning: vidensdeling Det kommercielle: transaktioner Græsrødder: populisme og demokrati

Internettets historie Stadig: dobbelthed og spænding: offentlig rolle og kommercielt nyttigt og privat brug Internettet som gave eller som vare Panoptikon, overvågning og censur

Internettets historie Stadig: dobbelthed og spænding: Post-industrielle informationssamfund: Information på nettet, der er uden gatekeepers, er ikke information, men råmateriale til information. Validering mangler. Samme form, nyt indhold på website. Forældreløse websider. Geografiløse informationer Sidestilling af gamle mediers officielle og legitime websites med personlige websites. En søgemaskine dækker kun ca. 20% af nettet.

Internettets historie Stadig: dobbelthed og spænding: Nettet understreger en postmoderne epistemologisk krise: produktionen af viden ud fra informationer. Grunden til den epistemologiske krise er topografisk eller narrativ: nettet er et netværk. Det enkelte element er linket. En information vil aldrig være færdigdannet, og nye informationer vil virke tilbage på den.

Det nye agora: Et ny offentlig plads med udveksling af nyheder, informationer og varer. Ytringsfriheden hører med. Varekøbsforhandlinger, men en offentlighedsform. På nettet overskrides Habermas’ offentlighedsområder konstant.

Det nye agora: Varen og gaven: en grundlæggende dobbelthed for Internettet. Historisk har nettet været en gave: fri udveksling og bortgivning af informationer og forskning. Freeware, shareware, downloading, cheats, musik, copy-paste-muligheden. Biblioteket Uddannelsesinstitutioner

Det nye agora: Gavenaturen har forsinket den økonomiske udvikling af nettet. Killer-applikationen: pornografi har udviklet nettet til en markedsplads fra de tidlige 90’ere. Nu er det rejser, hotelværelser, boliger, bøger, e-banker, aktier etc. B2B og B2C Publikumsvaren: at tælle et publikum: Hits, cookies, databaser.

Reception: Engagementsmodaliteter: Surfing – browsing (gå på opdagelse i en forretning), flaneur – søgemaskiner Læser: downloade Bruger: producere Uploade: reception bliver til produktion Sammensmeltning af arbejde og ikke-arbejde, information og underholdning – som en del af en ny økonomi.

Nettet og identitet Kommunikation med virkelige mennesker online Forskel fra tv. Måske ikke forskellig fra den realistiske roman. Forskellig fra reality tv.

Nettet og identitet Kulturel produktion: læser og forfatter og karakter sammensmelter med teknologien. Kulturteoriens sofistikerede betydningsproducerende publikum bliver tekstproducerende.

Nettet og identitet Sammensmeltning af arbejde og ikke-arbejde, information og underholdning – som en del af en ny økonomi.

Nettet og identitet Kommunikationsteknologier rekonstruerer (dele af) selvet og dets verden : Bøger / tv, eller telegrafen / mobiltelefoner. Medieteknologier er hybrider: de er både dele af selvet og et medie til at bære det. Den sociale (og medierede) konstruktion af virkeligheden.

Kommunikation Internettet ophæver traditionelle grænser mellem tre slags kommunikation: interpersonel (én-én) massekommunikation (én-mange) ”computing” (mange-én) plus: mange-mange

Kommunikation De gamle kommunikationsformer forsvinder sandsynligvis ikke, men tilpasser sig. F.eks. i form af: niche-publikummer (narrowcasting) mere service genbrug i nye medier (on-line radio og tv og aviser) Interpersonel kommunikation: erstatter face2face, udbygger svage bånd

Web 2.0  http://www.oreillynet.com/pub/a/oreilly/tim/news/2005/09/30/what-is-web-20.html En ny brugeradfærd og en ny forretningsmodel

Web 2.0 --> Web 1.0 Web 2.0 mp3.com Napster Britannica Online Wikipedia personlige hjemmesider blogging domæne-navnsspekulation søgemaskine-optimering udgivelse deltagelse CMS - content management systems wikis hypertekstfoldere (taxonomi) tagging ("folksonomi")

Web 2.0 - emergens Web 2.0 princippet: servicen bliver bedre, jo flere mennesker der bruger den. Den kollektive og organiske vækst, hvor bruger efter bruger opretter sites. Den kritiske brugermasse: eBay, hvor man vurderer, rater, skaber en identitet, Den narcissistiske peergruppe er medieret i Myspace og Arto, jo flere venner, jo bedre. Amazon hviler på brugerengagement

Wikipedia og viden Wikipedia: oplysningstidens encyklopædisters demokratiske projekt: Encyclopédie, ou dictionnaire raisonné des sciencesdes arts et des métiers,1751-1780 er omsider opfyldt gennem Wikipedia

Wikipedia

Wikipedia Menneskelig viden har tre grene: hukommelse, fornuft og fantasi. Forløber for det borgerlige samfund og den franske revolution. Viden kan forbedre verden. Wikipedia hviler på tillid. Enhver bruger kan blive forfatter og redaktør, og Habermas ideelle symmetriske og fornuftige diskurs kan virkeliggøres gennem Edit-funktionen. Folkonomy – tagging med keywords, f.eks. ved uploadede billeder.

Wikipedia og det postmoderne? Jean-François Lyotard: La Condition postmoderne: rapport sur le savoir, 1979 Le Postmoderne expliqué aux enfants, 1982

Wikipedia og det postmoderne? Jean-François Lyotard: The dialectics of Spirit, the hermeneutics of meaning, the emancipation of the rational or working subject, or the creation of wealth (p. xxiii) 29

Wikipedia og det postmoderne? Jean-François Lyotard: We no longer have recourse to the grand narratives – we can resort neither to the dialectic of Spirit nor even the emancipation of humanity as validation for post-modern scientific discourse. But as we have just seen, the little narrative [petit récit] remains the quintessential form of imaginative invention, most particularly in science. p. 60 30

Wikipedia og det postmoderne? Postmodern art, media and literature can be characterized by intertextuality as the narrative mode, and the postmodern period can be characterized by the death of the grand narratives as proclaimed by Jean-François Lyotard in The Postmodern Condition: A Report on Knowledge (1979). The grand narratives such as religions, ideologies and the enlightenment project have been substituted by the small, local narratives, e.g. love of one’s family. Pastiche is intertextual in its very form as it is a recreation of an earlier text. In the postmodern pastiche the older text (the hypotext) may reflect one of the bygone grand narratives, yet its new postmodern version may reflect a local narrative, so that the two enter into a dialogue in the pastiche. This is for instance the case with Francis Glebas’ "Pomp and Circumstance"- the seventh segment in Fantasia 2000 from 1999, in which the grand religious narrative of the Deluge is merged with the local narrative of personal love, personified in Donald Duck and Daisy. Though the grand narratives may be dead as ontological frames, they can here in the pastiche narrative regain some of their ontological strength when the local narratives are confronted by them in this narrative way. http://en.wikipedia.org/wiki/Pastiche 31

De sociale medier Web 2.0: brugergenerede relationer Virtuelle fællesskaber Det sociale web: fora (Facebook), fildeling (YouTube), blogs (Twitter), handel (eBay), vidensdeling (Wikipedia), onlinemultiplayerspil (WoW).