Remix 13.11.2012 Lektor – Moderne kultur Bjarki Valtysson Institut for Kunst og Kulturvidenskab Københavns Universitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Advertisements

Forskning, formidling og andre færdigheder
Social media marketing: Position of the Nordic Consumer Ombudsmen EU Consumer Summit 1 and 2 April 2014 Henrik Øe Consumer Ombudsman Denmark.
Digital Content Creation Perspektiver fra Buckingham &Erstad.
Den Innovative Daginstitution
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Superkonvergens Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Forretning og Ledelse lektion 7
Digital netværkstjeneste for pasning af kæledyr En undersøgelse af netværksskabelse og tillidsstrategier Mundtligt oplæg af Charlotte Hjorth Britt Morelli.
Kultur- og branchestudier
E-bøger gennem PrioInfo - oversigt v/ Claes Olsson.
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Globalisering.
INTRODUKTION TIL MEDIER OG KOMMUNIKATION
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Free-to-Play The Price of Freedom. Dagens menu Hvorfor er Free-to-play et vigtigt emne? Hvad er Free-to-play? Hvem er spilleren? Etiske overvejelser –
Beskyt & bevar kontrol med information CRM LOB ERP Find information, viden & øget indsigt i forretning Enklere samarbejde mellem mennesker Reducerede.
Digital netværkstjeneste for pasning af kæledyr En undersøgelse af netværksskabelse og tillidsstrategier Mundtlig oplæg af Charlotte Hjort Britt Morelli.
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
Tilgængelighed og registering. Helt fra bunden ICA - Universal Declaration on Archives Siger bl.a. Beskytte folkets rettigheder, Etablere individuelle.
Grøn Plan fra Novo Kilde Børsen 27 feb Novos Klimastrategi.
Åbne Offentlige Data Advokat, partner Martin von Haller Grønbæk Virk Data Dag - Fra data til forretning 25. november 2014.
Liv og levende teknologier Fremtidens verdensbillede 2050
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Simulation og computerspil Selv-referentialitet og computerspil Bo Kampmann Walther
Interaktionsdesign E2007 Lektion 13 Eva Brandt og Jesper Windum Schön and design reflections.
Kapitel 18 Informationsteknologi og videnøkonomi
Ved eksamen bliver de studerende prøvet i forhold til deres: Viden om grundlæggende begreber, teorier og forskningstraditioner vedrørende IT som medie.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
SOFTWARE og IDEOLOGI Medier og Kommunikation
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 11.
M-læring -. Innovationsdilemmaet We can do amazing things with technology, and we’re filling the world with amazing systems devices, but we find it hard.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Navn på enhed (Indsæt --> Diasnummer) Davenport et al. (2000) Vs Adelman et. Al (2002) Possible states for.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Ambient Information Visualisation - Informative Art Karen Falkenberg Lund
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
DOMS IT-stormøde 16 november 2009 Kåre Fiedler Christiansen.
Mikkel deMib Svendsen Duplicate Content & Multiple Site Issue Mikkel deMib Svendsen
Omsætning af en model til en RDB Jesper Tørresø DAB1 F Marts 2008.
Sport & fritid Customer Insight paper Kort udgave, April For dig der arbejder med e-handel indenfor sports- og fritidsindustrien.
Ole.tange.dk Frie softwarelicenser Ole Tange Navigation blandt licenser for fri software Aalborg, juni 2008.
IT-dag den 6/8 Present.me. Present.me - intro Hvad er Present.me? Present.me er et præsentationsredskab Tre muligheder: PowerPoint+lyd PowerPoint+video.
KULTURARV OG BORGERINDDRAGELSE - hvem, hvorfor og hvordan Vesthimmerlands Museum, Aars d. 21. januar 2016 Hvem ejer kulturarven? Bernard Eric Jensen Aarhus.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 6TH OF OCTOBER 2015 AARHUS UNIVERSITET AU MASTER THESIS INFORMATION MEETING SOFIE VEJE AND JACOB BONDE.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Laroche et. al Gruppe 1: Mette, Camilla, Gorm og Jesper
Dansk HL7 CDA profil til deling af aftaler Data i en aftale
Software Testing Software testing.
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Kompleksitet og paradokser
Hvor er værdien af intern kommunikation?
AIDA Reinsurance Working Party Meeting
Business Model Generation
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
#UNGKBH Oplæg om sociale medier.
Leg, kreativitet dannelse
Præsentationens transcript:

Remix Lektor – Moderne kultur Bjarki Valtysson Institut for Kunst og Kulturvidenskab Københavns Universitet

Oversigt Digitale flows og exchange-orienterede deltagelseskulturer Prosumenter / Produsers / bruger-genereret indhold RW/RO kultur Refleksiv mashups Regenerative remix

Alt er remix

Star Wars

Elephants Dream Elephants Dream – Remix 1, 2, 3, 41234

Eternal love

Objekt vs Exchange Objekt-orienteret kultur - Diskrete objekter, selvstændige i relation til hinanden, ligesom stole omkring et bord Objekterne kan arrangeres i relation til hinanden, men deres mening og funktion er den samme Bogens indhold ændres ikke når man placerer den på et andet sted på hylden Exchange-orienteret kultur - Kultur lavet af kontinuerede processer, hvor tingene skal forstås i relation til hinanden Ligesom en kæde - den er relationel Det vigtigste er ikke hvad folk gør, men hvad der sker i mellem dem

Exchange …ligesom la ola… …relationelle processer… …kultur som proces… …kommunikation for kommunikationens skyld… …kulturelle genstande ændres fra at være analoge objekter til digitale flows…

Web 2.0. sociale medier, digitale brugerkulturer Den industrielle værdikæde – producer  distributør  konsument Begrænset feedback fra konsumenten Produseren – (som producer) indhold  produser  indhold  (som bruger) ”Productive users, or produsers, engage in the act of produsage” (s. 23) Bruger-genereret indhold – prosumenter – produsers - creative audiences – collaborators – interactive audience: Teoretisk snak? Ny paradigme? Emanicpation/empowerment? Kolonisering? Mere af det samme? Information overload?

Produsage – Key prinsipper Åbne for deltagelse – fælles evaluering – inklusiv, kvaliteten bliver bedre hvis flere deltager, at motivere deltagere til at bruge deres viden på bedst tænkelige måde, også lidt big brother over evalueringen Flydende heterarki – netværksstruktur, ikke hierarkisk, som flydende fluks Ufærdige produkter, vedvarende processer – evolutionære processer som skal forbedre indholdet for fællesskabet – open source software Fælles ejendom, individuel belønning – social kapital

Brugerdreven remix kultur 3 teknologiske kendetegn ved informationalisme: a)Selv-ekspanderede processer (størrelse, kompleksitet, hastighed) b)Kan rekombineres digitalt c)Fleksibel distributionsplatform (interaktiv, digital networking) Digitale kulturproduktioner kan downloades, remixes, distributeres og gendistributeres ’processes of mass self-communication’

Brugerdreven remix kultur Mange kulturelle objekter ændres fra at være analog objekter, til at være digital flows Det bliver sværere at skelne mellem det fikserede og det flydende, objekter og ’exchange’ Copy and paste, remiks, sampling og andre basale digitale handlinger gør det meget nemt at forvandle ’fikserede objekter’ til ’flydende udvekslinger’ RW (read-write) kulturer – RO (read-only) kulturer Creative commons licensen

RO kultur – RW kultur Lovkultur / RO kultur Få producenter, mange konsumenter, streng men uklar ophavsret, lyst til at bruge teknikken, propaganda kampagner og store media og kulturindustrielle virksomheder til at kontrollere Adgangskultur /RW kultur Fri adgang til kreativt materiale, forståelse for at bruge andres værker til nyskabelse Samarbejde, bruger-genererede media produktioner, fri og åben software, reference-værker som Wikipedia, åben adgang til journaler og musik Fri adgang til kulturens “kode”, til materialet der skaber kulturen, er en forudsætning for at kreativitet kan trives Åben adgang og fri distribution

Cult of the amateur? ‘Because democratization, despite its lofty idealization, is undermining truth, souring civic discourse, and belittling expertise, experience, and talent’ (p. 15) Threatens the future of cultural institutions ‘The free, user-generated content spawned and extolled by the Web 2.0 revolution is decimating the ranks of our cultural gatekeepers, as professional critics, journalists, editors, musicians, moviemakers, and other purveyors of expert information are being replaced by amateur bloggers, hack reviewers, homespun moviemakers, and attic recording artists. Meanwhile, the radically new business models based on user- generated material suck the economic value out of traditional media and cultural content’ (p. 16)

Remix manifesto

Johnny Cash

Eduardo Navas Sampling som værende kritisk praksis i remix teori og kritisk teori Mashups som værende regressiv - når 2 sange er sammenstillet, ofte til at promovere varen (Christina Aguilera og Strokes) Mashups som værende refleksiv – web 2.0 applikationer (for det meste udenfor musikkens verden) – news feed remixes, kort med specifikke informationer Regressiv mashup kan forstås som remix indenfor musikken (extended remix, selective remix, reflexive remix og megamix) … men refleksiv mashups er anderledes, da de kan defineres som regenarative remixes…. (se s. 158 for yderligere forklaringer)

Regenenerative remix Regenerative remix – ’a recombination of content and form that opens the space for Remix to become a specific discourse intimately linked with new media culture. The Regenerative Remix can only take place when constant change is implemented as a elemental part of communication, while also creating archives´(s. 158) Dets validitet ligger i funktionaliteten og man ser det tit i software mashups – her sammenstiller man 2 eller flere elementer som bliver hele tiden opdateret – de er simpelt hen designet til at ændres ud fra det digitale flow ’The principle of the Regenerative Remix is to subvert, not to recognise but to be of practical use. In this regard Google news is a basic Regenerative Remix. Google does not produce any content but merely compiles – mashes up – material from major newspapers around the world’ (s. 162) Remix som diskurs

Facebook som regenerative remix