Services Services som fundament for virksomhedens infrastruktur

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation på M3UG 2011.
Advertisements

Mobile løsninger i hverdagen-udfordringer og muligheder
ERFA DRUPAL Open Source CMS Erfaringer fra Ballerup Kommune og Headnet 12:30 – 13:
Effektive procedurer med integrerede webservices Applikationer til Office - Smart Clients Case: Digitalt Forvaltningstjek hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
CAP Møde i myndighedsforum
Værdi gennem intelligente beslutninger. SalgMarketing Kunde Service Intelligente beslutninger gennem moduler Tilføjer værdi til eksisterende systemer.
Velkommen til Bevola A/S Bevola har markedets bredeste produktplatform til opbygning af lastbiler, hængere og trailere. Ydermere tilbyder Bevola løsninger.
E-læring i virksomhedsperspektiv Spar Nord Bank. •E-læring i forhold til Spar Nords forretnings- strategi –kompetencer –effektivitet –kunder –økonomi.
Dansk Supermarked IT-afdelingen: Jens Christensen
Hvor mange EPJ-systemer skal Danmark have? Kan SOA fx levere varen? Hvem skal bestemme standarden? Søren Lauesen IT-Universitetet i København
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
Forretningsudvikling med IT
Brug af underleverandører - Generelle sikkerhedsudfordringer
E-commerce hos Bon’A Parte
Automatisering af tværorganisatoriske processer
Gen WebService Gen brugergruppemøde, d Martin G. Jensen, Nykredit – Koncern IT ATV
IS-Strategi.
Få overblik over dine kunder Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Velkommen Lars Johansson ProjectForce. Program: Lidt omkring Athena IT-Group A/S Introduktion til ProjectForce – Microsoft Sharepoint Lidt teori omkring.
Virksomheder - definition
Snigpremiere: Styrk dit beslutningsgrundlag med Microsofts nye Business Intelligence platform Mads Kjærsgaard og Jesper Priskorn Business Intelligence,
Indledning, præsentation, baggrund
Bo Weymann direktør it development og Ulla Nielsen leder SOI DBC as
Microsoft.NET og Web Services Søren Hebsgaard Group Manager Developer Platform Strategy Group Microsoft Danmark.
Open-source software i det offentlige - hvad nu? Christian Lanng Kontorchef, It og Telestyrelsen Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Torsdag.
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Microsoft / Multidimensionel marketing til Small Business Fra multidimensionel segmentering til multidimensionel marketing - En analyse af SME markedet.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Beskyt & bevar kontrol med information CRM LOB ERP Find information, viden & øget indsigt i forretning Enklere samarbejde mellem mennesker Reducerede.
Mød Microsoft – for udviklere & arkitekter Visual Studio, Express og Team System Niels Hilmar Madsen Microsoft
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Small Business Specialist Community Partner Development Manager Lotte Rahbek.
Jesper Johansen, Stifter, Installers A/S
© 2007, Grontmij | Carl Bro A/S 1 FOT – set fra en løsningsleverandørs synspunkt Geoforum – den 20. juni 2007 Nils Bo Wille-Jørgensen.
Konceptualisering af forretningsmodellen
Videnskabsministeriets arbejde med åbne standarder Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Fra web-indhold til web- services - eller hvorfor man ikke kan springe over åen i to små spring Søren Hebsgaard Manager Developer & Platform Strategy.
edgemo summit Session: ”Skomagerbackup”
Kristian F. Thomsen infrastructure specialist i edgemo Claus Egeberg-Gjelstrup infrastructure specialist i edgemo
TDC: Forbedret sigtbarhed gennem CFO’en som strategisk sparringspartner 25 november.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Serverkonsolidering Peter Colsted Direktør Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
Velkommen til Partnerseminar Kortforsyningen ® 13. Maj 2003 Thorben Hansen Markedschef - infrastruktur for kort og geodata.
Præsentation Improve your business. Strategi At være en af de førende partnere af Microsoft Dynamics løsninger At specialisere os i logistik, produktion,
Dokumentation af opgaver
Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris.
Microsoft Office System 21. Oktober 2003 Jesper Aaberg, Business Productivity Advisor Microsoft Danmark.
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Serviceorienteret arkitektur SOA. SOA bygger på Der findes en serviceleverandør, som udstiller en formåen til at udføre en veldefineret og afgrænset aktivitet,
Åbent Universitet på IT-Universitetet i København kompetenceudvikling for professionelle Mads Tofte, rektor.
Komplet virksomhedsløsning fra Microsoft Adel Ali Zabair Technical Specialist Microsoft Danmark Flemming Rand Teamleder Microsoft.
Kaplan og Norton: The balanced scorecard
Microsoft.NET og Web Services Peter Colsted Direktør Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
Sikker og integreret infrastruktur Peter Colsted Direktør Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
Bent K. Slot Ansat ved KMD (Kommunedata) Ekstern lektor ved RUC Tidligere undervist på Roskilde Handelsskole Interesser: Digital forvaltning IT arkitektur.
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Microsoft CRM 3.0 Bjørn Eilertsen Christian Cletus.
Web Services, Microsoft.NET og fremtiden Jørgen Thyme Softwarearkitekt.NET Developer & Strategy Group Microsoft Danmark.
Pervasive Computing: Gateway Architecture for Home Integration Jonas Thomsen Ph.d. studerende Kvalifikationseksamen 27. september 2004.
Kan Power™ vinde over Windows™ Kan ”styrke” vinde over ”udseende” – eller skal vi bare styrke vores udseende?
Få fuld udnyttelse af eksisterende løsninger på IBM i™
Effektiv vækst - Workshop
Arbejd Overalt - Workshop
Post Danmark eKommunikation – Post-let
Fælleskommunale arkitekturmål 2018
Intranet & Portaler Tonny Rønnow Business Productivity Advisor
Fælleskommunale arkitekturmål 2018
Præsentationens transcript:

Services Services som fundament for virksomhedens infrastruktur v/ vicedirektør Peter Schleidt, Danske Bank

Agenda Services som fundament for Danske Banks infrastruktur Perspektiver i brugen af en service-baseret infrastruktur

Danske Banks udviklingsstrategi: En koncern – Et system En strategi om kun at gøre ting én gang og genbruge dem overalt Nye områder CRM SCM Kredit Økonomi HR Kontrol, Admin. & Salg Nye områder Kapitalforv. Liv &Pension Detail Erhverv Securities Produkter Realkredit Koncern Data Sikkerhed Koncern System Kanaler Nye kanaler WAP Telefoni Kontorer Filialer Internet Call Centre Markeder

En koncern – Et system

Hidtidige udfordringer Eksisterende funktionalitet var ikke udstillet Man skulle selv finde den og finde ud af at kalde den på den rigtige platform Svært at integrere mellem platforme Udstille løsninger/funktionalitet til kunder, partnere, leverandører Inkludere funktionalitet fra partnere og leverandører

Løsningen - Web services tankegangen simple analogy: Think of a Web server as a restaurant. The Web service provider is the restaurant's kitchen and the service requester is the customer. WSDL is the restaurant's menu, listing all of the choices that the restaurant is offering, with descriptions and a price for each menu item. SOAP is the food order that gets sent to the kitchen. It contains key information to be used by the chef, such as the items being ordered, quantity of each, and any special requests. UDDI is the restaurant listing in the telephone book. It contains information on how a customer would patronize the restaurant, such as the restaurant location, hours of operation, food types offered, telephone number, required attire, etc.

Service Arkitektur i Danske Bank Bygget proprietær service arkitektur 1999-2001 Udstilling af Danske Bank funktionalitet gennem registrering i komponent-repository (udbygget WSDL beskrivelse) Funktionaliteten kan efterfølgende kaldes alle steder fra

Foreløbige anvendelser +100 ’web services’ internt i Danske Bank Web service kald anvendes ved kald af funktionalitet på tværs af mainframe, Windows og Java miljøerne Pilot på udstilling af Web-services (WS-Security) gennemført med succes i tæt samarbejde med Microsoft Samarbejde med Politiken

Pilot på eksternt samarbejde ved hjælp af ’sikre’ WEB-services

Fremtid Migrering mod standard web service arkitektur Deltagelse i IBM og Microsofts technical boards Danske Bank fremhævet omkring sit arbejde med WEB-services af Bill Gates (Comdex keynote speach 17/11- 02) OBS - Udfordring i leverandørernes nuværende løsninger Performance - Multiple ’bindings’ og lokal optimering Batch Versionsstyring

Fremtid - Web services som fundament for Danske Bank s infrastruktur Ny servicebaseret koncern udviklingsmodel Alt funktionalitet skal udstilles – inkl. manuelle funktioner Brugergrænsefladelogik er adskilt fra Forretningslogik – løs kobling Eksplosiv vækst i antal og anvendelse af services i 2003 Købesystemer skal kunne udstille deres funktionalitet Metaservices – f.eks. koncern produktservice

All IT services available from everywhere Integration Architecture Business system Business system Business system Business system CICS Java MS B2B ”Any to any”, locally optimized Across technologies and tools Service Integrator/”Service Desk” Service/component Service/component Service/component MS CICS Java

One Group – One logical Product Netbank Salesportal Need Anal. Loan admin. Business onl. Definition, overview, control, validation and ”redirection” Company Product Service Service Integrator/”Service Desk” Det kan kun lade sig gøre, fordi funktionaliteten er udstillet som services, som kan kaldes ”by name” Det er en fordel iogså for ”almindelige forretningssystemer”, og ikke kun for portaler eller deciderede tværgående systemer Product component Product component Product workflow

Forretningsperspektiver Fleksibel udstilling af egen forretningslogik til et ’globalt’ marked Til kunder / partnere Internt Fleksibel anvendelse af ekstern logik Vil ændre balancen for outsourcing Øget automatiseringsgrad Øget udviklingseffektivitet

Forretningsperspektiver Større B2B marked Funktionalitet/Services sættes fleksibelt til rådighed Hårdere konkurrence Større gennemsigtighed Færre geografiske afhængigheder Gør det, du er bedst til ! Højere produktivitet

Måske er perspektiverne overvurderede – eller meget langsigtede

Anbefaling Følg udviklingen og standarderne tæt Vurder perspektiverne nu og beslut tiltag ! Start tilpasning af IT arkitektur ! Intern pilot på Web service ? Ekstern pilot på Web service ?

Spørgsmål