Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis Flakkebjerg, 09.12.11
Det mediepædagogiske projekt Undervisningens medialisering: mediepædagogisk optik og didaktisk platform Multimodal læring og didaktisk design: Fokus på semiotiske ressourcer; tegnsystemer samt analoge og digitale medier Det mediepædagogisk håndværk Ressourcer og læremidler
Undervisningens medialisering Mediepædagogisk optik: (Medie)kultur, (medie)undervisning og undervisningsmedier/ressourcer Didaktisk platform: Almen-, fag- og mediedidaktik
Ny didaktisk platform FRA: et snævert didaktikbegreb (med en fokus på) mål og midler TIL : et udvidet didaktikbegreb (med en fokus på) undervisning og læreprocesser
MEDIEPÆDAGOGISK HÅNDVÆRK Pædagogisk praksis MEDIEPÆDAGOGISK HÅNDVÆRK Teknik og udstyr Håndværk, æstetik og formsprog
Almen didaktik Fagdidaktik Mediedidaktik
Mediepædagogiskpraksis Udfordringen Lærer Elev Mediekultur Mediepædagogiskpraksis Didaktisk design Uformelle læringskompetencer Undervisning
Fremtidige læringsscenarier Nyt udsigtspunkt: en bred mediebaseret kulturforståelse Ny begrebsbrug: Fra it og digitalisering til digitale medier og medialisering Nye læringsscenarier: Nye læringsrum og læringsformer; på tværs af tid, sted og rum Fra digitale medier som rammer til digitale medier som vinduer Fra læremidler til ressourcer Fra roller til positioner Blandede læringsformer: fysiske og virtuelle, synkrone og asynkrone
Fokus I: Læringsrum og læringsformer? Fysiske og virtuelle læringsrum Synkrone og asynkrone tilstedeværelsesformer Blandede læringsformer
Fokus II: Roller og relationer? Lærer- og elevroller Positioner i undervisningen Undervisning og vejledning
Fokus III: Ressourcer og læremidler? Læremidler: analoge og digitale læremidler Ressourcer: ikke-didaktiserede og didaktiserede Brugergenerede ressourcer
SPØRGSMÅL (I) Hvordan skal mediepædagogisk vejledning udvikles (kultur, medier og læring) ? Hvordan skal mediepædagogisk vejledning organiseres (tid, sted og rum) ?
Spørgsmål (II) Hvorledes udvikles og tilrettelægges blandede vejledningsformer der både rummer fysiske og virtuelle tilstedeværelsesformer – såvel synkront som asynkront? Hvad er de forskellige tilstedeværelsesformers styrker og svagheder i relation til videndeling og kommunikation?