Demokrati & Menneskerettigheder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Demokrati og styreformer
Advertisements

DOMSTOLENE & KRIMINALITET
Inspirationstema: Børns rettigheder
Bjarne Ibsen Professor, Forskningsleder
Hvad er korruption? En kort introduktion
Ytringsfrihed og sygeplejersker
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Det Internationale Område
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
DEMOKRATISERING : SFUs Martstræf 2011 : Gry Poulsen.
Politiske grundholdninger og ideologier
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Magten i Danmark Indhold Den parlamentariske styringskæde
Demokrati og menneskerettigheder
Demokrati og magt Demokrati og diktatur
Mogens K. Skadborg exam.art.phil., MEVO Overlæge
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Folketinget Frisholm.
Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 1 Workhop: Lokalt fortalerarbejde Oplæg Bente Bondebjerg Årsmøde for frivillige d.28.september.
Forskellige former for magt
Danmark i en globaliseret verden
Samfundslære: Styreformer
DIO: Kulturmøde og menneskerettigheder
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
USA’s tilblivelse.
DEMOKRATI SOM POLITISK ANSVAR – POLITISKE STRATEGIER ER NORDEN DEMOKRATIETS PARADIS?
Råd til velfærd? Velfærdspolitiske problemstillinger anno 2011 – muligheder og udfordringer.
Samfundslære – kapitel 4
Opsummering af statsteorier 11. Oktober 2005
Hvad er samfundsfag Hvad er samfundsfag Sociologi, politik og økonomi
Uddrag af politiske principprogrammer
OMSKÆRING AF DRENGE ET MENNESKERETLIGT SPÆNDINGSFELT Christiansborg den 22. oktober 2014.
- Global islamistisk terrorisme
EU i undervisningen – hvordan?
Introduktion til ideologiske forgreninger
SAMFNU Demokrati og menneskerettigheder 1.Demokratidefinitioner 2.Fordele og ulemper ved direkte og repræsentativt demokrati 3.Kriterier for demokrati.
2.lektion:Demokrati 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Det politiske system i Danmark” baseret på kapitel 6 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum & Hansen,
Introduktion til liberalisme
Ministry of Environment and Energy, Denmark The National Environmental Research Institute Problemer ved værdisætning af pesticidanvendelsens natureffekter.
R ELIGION OG D EMOKRATI Adam, Diran, Jakob, Astrid, Trine, Nicolai, Mathilde og Therese.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Socialisme anno 2007 Oplæg om SFU’s principprogram Sommerlejr ’07 Nanna Westerby.
Kapitel 2: Demokrati Demokrati (folkestyre) er blevet set både som en måde at tage beslutninger på og som en livsform. I Danmark tages disse beslutninger.
Danmark i EU og EU’s fremtid
Introduktion til Den Kolde Krig
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Kapitel 1 Politikindledning.
Det frie Gymnasium Fra skolens vedtægter: Skolen skal drives på en sådan måde, at den enkelte får størst mulig indflydelse på sin egen situation.
Ledere mellem profession, management og demokrati
Offentlig ledelse mellem management og politik Jørgen Grønnegård Christensen FMOL-præsentationsforelæsning.
Den samfundsfaglige vinkel
Kapitel 8: Ulighed og ideologi
Socialismen Jan Christiansen.
FN´s verdenserklæring om menneskerettigheder
FN´s verdenserklæring om menneskerettigheder
Uretfærdig middag Begreber til introduktion. Lande i Nord og Syd Kaldes også industrilandene og udviklingslandene Eller I-lande og U-lande Den 3. verden.
Lov ” med lov skal land bygges” Jan Christiansen Sosu Fyn.
Den nye verden Hver dag bringer en ny global nyhed Vores liv påvirkes direkte af globaliseringen Tidligere var nationalstaten rammen om politiske beslutninger,
En lille morgensang
AS uge 17/2017 Medier og politik v/ Peter Nedergaard
FIP-konference 8-9 marts 2017 på Gl
Idegrundlag og målsætninger
Ligebehandling: principper og begreber
Kan EU gøres demokratisk?
Hvad er EU’s demokratiske udfordringer?
Demokrati og indflydelse Medborgerskab – Tema 4.
Lovgivningsarbejdet i Folketinget
Præsentationens transcript:

Demokrati & Menneskerettigheder Samfundsfag – Holstebro HTX

Styreformer – del 1 Der findes forskellige måder hvorpå et land kan styres: - anarki - diktatur - demokrati 1) direkte demokrati 2) indirekte demokrati

Styreformer – del 2 ANARKI Anarki – ingen styring, der er ingen som skal have magt over andre. Menneskene skal selv styre deres liv, for evt. magthavere er magtbegærlige, og vil til hver en tid søge mere magt, blot for at forbedre deres egen situation. DIKTATUR Alt topstyres, ofte af en enkelt person eller en gruppe, som bestemmer og kontrollerer alt. Og følger man ikke hvad der bliver udlagt bliver man straffet. Den enkelte borger har ingen rettigheder – herunder tale-, tros- og trykkefrihed. Der findes dog både en hård og en blød form for diktatur. DEMOKRATI

Demokrati Hvordan kan borgerne påvirke det samfund de lever i ? Ideen bag udformningen af det danske folkestyre er gammelt: selve demokratitankegangen blev dannet helt tilbage i det antikke Grækenland. Især med liberalismens opstand i 1700-tallet fokuserede man på borgernes beslutningskompetencer og ret i et samfund. Ordet ”demokrati” betyder folkestyre, men selve forståelsen af dette kan ske på flere måde: Der findes dermed forskellige vinkler af demokrati, nemlig direkte demokrati og indirekte/repræsentativt demokrati.

Demokratiformer Direkte demokrati: Her diskutere folket selv sagerne og bestemmer samfundets udvikling Indirekte/repræsentativt demokrati: Her vælger folket nogle repræsentanter, som styre landet på vegne af folket i en vis periode. I Danmark er det utænkeligt at have vedvarende direkte demokrati. For det første er det umuligt at samle alle danskere på et sted. For det andet, betyder vores nuværende globale verden at alt er omskifteligt. Derfor ser vi hele tiden forandringer, som der skal tages højde for og diskuteres ift. nye love. Vi har kun direkte demokrati i form af folkeafstemninger i situationer hvor folket enten skal (if. Grundloven) tage stilling eller når Folketinget sender spørgsmål til afstemning. Det er typisk at sådanne afstemninger, for en tid, kan fremme det politiske engagement blandt befolkningen, men samtidig er det også slående at udfaldet ofte viser at politikerne er ude af trit med befolkningen, og deres ønsker/meninger om et emne. Hermed går befolkningen altså ind og sætter den politiske elite på plads.

”Demokratiet” Denne form for demokrati opstod i begyndelsen af industrisamfundet = borgerskabet kæmpede om at få indflydelse= den politiske liberalisme blev dannet. Derved kunne borgerne ved et frit valg stemme på de repræsentanter, som efterfølgende så skulle styre landet. Denne form for demokrati har derfor et indirekte styre: politikerne træffer beslutninger på folkets vegne. Det demokratiske element ligger i selve valghandlingen – de forskellige opstillede politikere fremsætter deres argumenter, som borgerne så skal tage stilling til og derefter afgive sin stemme, ud fra hvilken politiker som har ”overbevidst” én bedst. For at dette overhovedet kan ske i et samfund, er det bl.a. vigtigt med presse- og ytringsfrihed. Staten må på intet tidspunkt blande sig i den valghandling/proces som borgerne gennemgår.

Det moderne demokrati Det bedst mulige demokrati  polyarki (styre ved de mange) Betingelserne for polyarki Valgte kompetente repræsentanter skal kontrollere offentlige beslutninger. Frie, retfærdige og hyppige valg. Stort set alle voksne har valgret. Stort set alle voksne kan vælges. Ytringsfrihed . Ret til alternative informationskilder. Forsamlings- og foreningsfrihed.

Kritik af det moderne demokrati Gallupdemokratiet Meningsmålinger og fokusgrupper Populisme EU’s demokratiske underskud Globalisering og staternes magtesløshed

Menneskerettigheder Menneskerettighederne udvider det demokratiske element ved at sikre individerne universelle rettigheder John Locke (1631-1704) argumenterede for, at bestemte rettigheder er knyttet til mennesket som individ Ophavsmand til tanken om rettigheder for individet i samfundet, var Jean-Jacques Rousseau (1712-1778)

Rettighederne i Grundloven Frihedsrettigheder: personlige frihed, ytrings- og trykkefrihed, forenings- og forsamlingsfrihed samt religionsfrihed Økonomiske, sociale og kulturelle rettigheder, såsom ret til beskyttelse mod arbejdsløshed, deltagelse i kulturlivet, ret til lægehjælp og uddannelse

Menneskerettigheder set internationalt Verdenserklæringen om Menneskerettigheder fra 1948 De fundamentale frihedsrettigheder (FN-pagten artikel 1, pkt. 3) - Retten til frit at forsamle sig. - Retten til en fri og fair retssag. - Retten til at kommunikere frit (brevhemlighed) - Retten til at ytre sig. - Retten til at forene sig. - Retten til frit at udøve sin religion under ansvar for loven. Nogle konfliktpunkter: Menneskerettighedernes status i international lov? Sanktionering? Universalitet?