DMU Repræsentantskabsmøde 24 April 2010. 6 august 2004 kl. 10:32.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
IT Projekt Portefølje Management: styringsmæssige og koordineringsmæssige problemer i en offentlig organisation.
Advertisements

Opdrift på vindmøllevinger
Regelaften Regeludvalget De nyeste ændringer Hulspilsregler
Jeg er flyttemand Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Jeg kører bus Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Velkommen til matematikkonference 7/3-13
Hvad forstås ved udtrykket ”White out” ?
Videregående pc-vejledning
KDA-huset Direkte telefon til DHPU
Generelt om det for tidligt fødte barn
Fysisk test Testbatteri til talentsejlere. Sammenhæng talent og elite KC/DS testplan for talentsejlere KC/DS testplanen er et forenklet testbatteri som.
DMIs stormflodsvarsling 2010
Hvis du på tænker at anvende medicin til en eller anden mindre sygdom og er i tvivl, kan du ? a) Flyve uden videre, og se, hvad der sker. b) Spørge på.
Den menneskelige faktor Flyvelederen og omgivelserne.
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
3.
Lone Stubberup; Director, EHS Development
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Træning - Patching forberedelse
Er de stresset ? Har de flyskræk ? Så book den næste flyrejse hos os! Safety Airlines.
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Gør det simpelt Trænings planlægning.
NY TEKNOLOGI - VEN ELLER FJENDE? FOREDRAG AF P. LAURIDSEN.
Intelligent energi – intelligente markedsmuligheder
Eksperimentelle øvelser i Speciel Relativitetsteori
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Labans bevægelseskvaliteter
Ildebefindende i diagnostisk afdeling
Patientsikkerhed og den menneskelige faktor Drejebog 2
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Velkommen til FDM Sjællandsringen En verden af motorsports aktiviteter for alle.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Meditation med hjertet som indgang Meditation med hjertet som indgang Bl.a. baseret på bogen »Meditation« af Mette Kold, kapitel 10.
Redskaber og maskiner til rengøringsarbejde
RUL Grønlænderrulninger. Næsten alle kajakroere ønsker at beherske et rul, men det er ikke alle det lykkes for. Et tilbagevendende problem er ”hoftevrikket”.
Spændingsniveauer Ekstra lav spænding:
Virkelighedsnært Undervisning USA USA Bål Undervisning Fed fredag Klatring Aktivtur Dit eget projekt Kreativ Bål Selvtillid Maddag Teambuilding IT-baseret.
EXAMINER. Hvordan bliver man Examiner? Her er Nuser Pilot. Han vil være Examiner med rettighed til at lave Proficiency Check på en- og to- motorede fly.
Hvor mange traktorer er nødvendige? - en tommelfingerregel !
EFI, Extensible Firmware Interface - BIOS – EFI-BIOS - EFI - Intel - Afløser el. mellemled for IBM PC Basic Input Output System (1980) UEFI, Unified Extensible.
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
The Rhetorical Situation
EFE1 DC-AC invertere, drives Mohahan Kap J.Nybo
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
ØSTAFRIKA Fremtidens Vækstmarked 14. april 2011, Hotel Hvide Hus Køge.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Jeg kører truck Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Styrk robustheden - forebyg stress Hvorfor og hvordan? Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse. Syd Nynne Lykke Christensen Chefkonsulent Yngre Læger.
Køresikkerhed for chauffører Navn på underviser 1.
E6PRJ-01 Project Work Her har du mulighed for at deltage i et individuelt 5 ECTS kursus, tilrettelagt sammen med undervisere eller forskere, der har behov.
Så skal der trænes! Hvordan Hvor meget Hvornår Hvorfor
Hvad forstås ved udtrykket ”White out” ?
Hvor stor en del af flyhavarier er forårsaget af menneskelige fejl ?
Køreteknik Sæt I gang Før du kører ud i trafikken, skal du kunne køre din knallert sikkert. Du skal kunne holde balancen, trække, sætte i gang, standse,
”Trivsel skaber vindere”
IKA e-tænketank 25. August 2016.
Behovsundersøgelse Blandt håndboldklubber – opsummeret resultater, identificerede behov og mulige udviklingstiltag.
SKEMATISKE MANØVRE ILLUSTRATIONER
Typiske ulykkessituationer
Statistik, bøder m.m. Statistik
Svævefly af balsatræ.
Andre trafikanter.
Øveprøve – lille knallert
Hvad forstås ved udtrykket ”White out” ?
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Typiske ulykkessituationer
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljøudvalget for transport og engros
Præsentationens transcript:

DMU Repræsentantskabsmøde 24 April 2010

6 august 2004 kl. 10:32

6 august 2004 kl. 10:33

JAA assesment The fact that the pilot has created the conditions leading to inadvertent spin entry in the first place, is proof of a serious breakdown in stall/spin awareness

JAA assesment It is equally unrealistic to assume that this same pilot will regain the composure needed to recover before ground impact

Intro Navn: Lennart Wahl •Certifikat siden 1982 •CPL, IR + Instruktør •SLV Examiner •Total time timer •Tailwheel timer •Kunstflyver: Unlimited klasse •Flyveskole ejer: LenAir

LenAir •Registret Facility •PPL (incl. spin) •Fornyelser SEP(land) 12. time og PFC •Kunstflyvning •Halehjul •Spin/Safety kurser •Night rating •9 instruktører •3 Examiners •Chefinstruktør: LEN Bellanca Decathlon anvendes til: Fornyelser Kunstflyvning Halehjul Spin/safety Spin i PPL Opererer primært fra EKRK, Også jævnligt: EKOD, EKHS

Agenda •Stall/Spin ulykker – Hvorfor •Hvad er et spind •Forebyggelse •Konklusion og Forslag

Årsager Faktorer Ulykke Fejl System Fejl Pilot/Fly samspil Menneskelige Fejl Taktiske Operationelle

Menneskelige Fejl Taktiske Operationelle Instruktion Fejl Udeladelser Stall–træning Én flyvefart Én næsestilling Høj fart i landingsfase Ud over bane-enden Hønse i landing Stall/spind i finaledrej Fejlagtig Følelse af sikkerhed Høj power i Startfase Én næsestilling vægt - tyngdepunkt Stall/spind efter start Fejlagtig Følelse af sikkerhed

Menneskelige Fejl Taktiske Operationelle Instruktion Fejl Udeladelser Stall - træning Én flyvefart Én næsestilling Høj fart i landingsfase Stall/spind i finaledrej Hønse i landing Ud over bane-enden Fejlagtig følelse af sikkerhed

Menneskelige Fejl Taktiske Operationelle Instruktion Fejl Udeladelser Stall - træning Én flyvefart Én næsestilling Høj power i Startfase Stall/spind i departure en næsestilling startvægt - tyngdepunkt Fejlagtig følelse af sikkerhed

Hvad er et Spin?

Et spin kræver Stall Stall indikatorer Pind/rat lang tilbage Små rorkræfter Stall warning Rystelser IKKE HASTIGHED Stall Afhænger kun af Indfaldsvinkel IKKE HASTIGHED

Stall

Stall Margin

Et Spin kræver Yaw + Rul Rul Yaw Rul

Opdrift og Modstand Opadgående Vinge Nedadgående Vinge Indfaldsvinkel

Nogle typiske tal i spin •120º/sec – 3 sec/omdr. •250 fod/omdr. •5000 fod/min •En omgang spin: 500 fod fod

Det første spind

Ocular Nystagmus VOR – Vestibular-Ocular Reflex

Operationel menneskelig fejl i spind Nystagmus  VOD Utrænet: under første omgang Lidt trænet: 2-3 omgange Meget trænet: 5-6 omgange VOD  Total forvirring Fejlagtig kontrol input Ingen eller tilfældig spin udretning VOD – Vestibular-Ocular Disorganization

Indgang til Spin

Begyndende pin •Vingetab

Begyndende spin •Næsten Inverteret eftet ½ omgang

Fuldt udviklet spin •Stejlt

Fuldt udviklet spin •Fladt

Udretning •Reduceret Indfaldsvinkel

Udretning •Tilbage til vandret koordineret flyvning

Instrumenter i spind

Spin eller spiral?

Vindens indflydelse på Landingsrunden 1: Fortsæt drejet – tilbage på centerlinie i min 500 fod AGL 2: Direkte mod landingspunkt – ALDRIG 3: Overskydning – Den sikre løsning Det farlige drej

Det Farlige Finaledrej

Never Turn Back Simulatorundersøgelse: Lige frem: Alle klarede det Drej (alle krængninger): 56% stallede i drej

Flyene Cessna 172 Svær at få i spind ved CG fremme 15/15/15 – Markant spindtendens modsat drej Spind overgår til Spiraldyk IKKE VELEGNET TIL SPINDTRÆNING

Flyene PA Meget kritisk for tyngdepunktsplacering IKKE VELEGNET TIL SPINDTRÆNING

Flyene TB Må ikke spinde IKKE VELEGNET TIL SPINDTRÆNING

Flyene 8KCAB Spind i hele tyngdepunktsområde (acro) Stort virksomt sideror Fuel system – vedvarende benzintilførsel Elev sidder i Centerline SÆRLIGT VELEGNET TIL SPINDTRÆNING

Spin/Safety Kursus 1.Lektion Generel handling Stalls: Ligeud-drej 45º-m/u Power Spin: 2 omgange, højre + venstre 2. Lektion Stalls: Ligeud-drej 45º-m/u Power Spin: omgange, højre + venstre Standard udretning + nødudretning

Solrød Flyet: Tendens til tipstalle – måske forværret af motorydelse Lille arm for sideror Tyngdepunkt lang tilbage Flyvningen : Lav højde Manøvrering Pilot: Træning i stall/spin? – HCL har ikke undersøgt! Den menneskelige fejl – hvem har  tager ansvaret?

JAA assesment The fact that the pilot has created the conditions leading to inadvertent spin entry in the first place, is proof of a serious breakdown in stall/spin awareness

JAA assesment It is equally unrealistic to assume that this same pilot will regain the composure needed to recover before ground impact

Konkulsion Stall/spin Træning er nødvendig

DMU Spind teorikursus DMU Spin/safety kursus

Forslag Tak for opmærksomheden

Pilotteknik Hvor god er du til at vurdere •Erfaring - timer - landinger - Manøvrering •Rutine - træningsbarometret

Anbefaling •Start sæsonen med en instruktørtime •Flyv mindst 20 timer i sæsonen •Instruktør med hvis ikke fløjet i 3 mdr •Nye og/eller vanskelige forhold: instruktør.