DMU Repræsentantskabsmøde 24 April 2010
6 august 2004 kl. 10:32
6 august 2004 kl. 10:33
JAA assesment The fact that the pilot has created the conditions leading to inadvertent spin entry in the first place, is proof of a serious breakdown in stall/spin awareness
JAA assesment It is equally unrealistic to assume that this same pilot will regain the composure needed to recover before ground impact
Intro Navn: Lennart Wahl •Certifikat siden 1982 •CPL, IR + Instruktør •SLV Examiner •Total time timer •Tailwheel timer •Kunstflyver: Unlimited klasse •Flyveskole ejer: LenAir
LenAir •Registret Facility •PPL (incl. spin) •Fornyelser SEP(land) 12. time og PFC •Kunstflyvning •Halehjul •Spin/Safety kurser •Night rating •9 instruktører •3 Examiners •Chefinstruktør: LEN Bellanca Decathlon anvendes til: Fornyelser Kunstflyvning Halehjul Spin/safety Spin i PPL Opererer primært fra EKRK, Også jævnligt: EKOD, EKHS
Agenda •Stall/Spin ulykker – Hvorfor •Hvad er et spind •Forebyggelse •Konklusion og Forslag
Årsager Faktorer Ulykke Fejl System Fejl Pilot/Fly samspil Menneskelige Fejl Taktiske Operationelle
Menneskelige Fejl Taktiske Operationelle Instruktion Fejl Udeladelser Stall–træning Én flyvefart Én næsestilling Høj fart i landingsfase Ud over bane-enden Hønse i landing Stall/spind i finaledrej Fejlagtig Følelse af sikkerhed Høj power i Startfase Én næsestilling vægt - tyngdepunkt Stall/spind efter start Fejlagtig Følelse af sikkerhed
Menneskelige Fejl Taktiske Operationelle Instruktion Fejl Udeladelser Stall - træning Én flyvefart Én næsestilling Høj fart i landingsfase Stall/spind i finaledrej Hønse i landing Ud over bane-enden Fejlagtig følelse af sikkerhed
Menneskelige Fejl Taktiske Operationelle Instruktion Fejl Udeladelser Stall - træning Én flyvefart Én næsestilling Høj power i Startfase Stall/spind i departure en næsestilling startvægt - tyngdepunkt Fejlagtig følelse af sikkerhed
Hvad er et Spin?
Et spin kræver Stall Stall indikatorer Pind/rat lang tilbage Små rorkræfter Stall warning Rystelser IKKE HASTIGHED Stall Afhænger kun af Indfaldsvinkel IKKE HASTIGHED
Stall
Stall Margin
Et Spin kræver Yaw + Rul Rul Yaw Rul
Opdrift og Modstand Opadgående Vinge Nedadgående Vinge Indfaldsvinkel
Nogle typiske tal i spin •120º/sec – 3 sec/omdr. •250 fod/omdr. •5000 fod/min •En omgang spin: 500 fod fod
Det første spind
Ocular Nystagmus VOR – Vestibular-Ocular Reflex
Operationel menneskelig fejl i spind Nystagmus VOD Utrænet: under første omgang Lidt trænet: 2-3 omgange Meget trænet: 5-6 omgange VOD Total forvirring Fejlagtig kontrol input Ingen eller tilfældig spin udretning VOD – Vestibular-Ocular Disorganization
Indgang til Spin
Begyndende pin •Vingetab
Begyndende spin •Næsten Inverteret eftet ½ omgang
Fuldt udviklet spin •Stejlt
Fuldt udviklet spin •Fladt
Udretning •Reduceret Indfaldsvinkel
Udretning •Tilbage til vandret koordineret flyvning
Instrumenter i spind
Spin eller spiral?
Vindens indflydelse på Landingsrunden 1: Fortsæt drejet – tilbage på centerlinie i min 500 fod AGL 2: Direkte mod landingspunkt – ALDRIG 3: Overskydning – Den sikre løsning Det farlige drej
Det Farlige Finaledrej
Never Turn Back Simulatorundersøgelse: Lige frem: Alle klarede det Drej (alle krængninger): 56% stallede i drej
Flyene Cessna 172 Svær at få i spind ved CG fremme 15/15/15 – Markant spindtendens modsat drej Spind overgår til Spiraldyk IKKE VELEGNET TIL SPINDTRÆNING
Flyene PA Meget kritisk for tyngdepunktsplacering IKKE VELEGNET TIL SPINDTRÆNING
Flyene TB Må ikke spinde IKKE VELEGNET TIL SPINDTRÆNING
Flyene 8KCAB Spind i hele tyngdepunktsområde (acro) Stort virksomt sideror Fuel system – vedvarende benzintilførsel Elev sidder i Centerline SÆRLIGT VELEGNET TIL SPINDTRÆNING
Spin/Safety Kursus 1.Lektion Generel handling Stalls: Ligeud-drej 45º-m/u Power Spin: 2 omgange, højre + venstre 2. Lektion Stalls: Ligeud-drej 45º-m/u Power Spin: omgange, højre + venstre Standard udretning + nødudretning
Solrød Flyet: Tendens til tipstalle – måske forværret af motorydelse Lille arm for sideror Tyngdepunkt lang tilbage Flyvningen : Lav højde Manøvrering Pilot: Træning i stall/spin? – HCL har ikke undersøgt! Den menneskelige fejl – hvem har tager ansvaret?
JAA assesment The fact that the pilot has created the conditions leading to inadvertent spin entry in the first place, is proof of a serious breakdown in stall/spin awareness
JAA assesment It is equally unrealistic to assume that this same pilot will regain the composure needed to recover before ground impact
Konkulsion Stall/spin Træning er nødvendig
DMU Spind teorikursus DMU Spin/safety kursus
Forslag Tak for opmærksomheden
Pilotteknik Hvor god er du til at vurdere •Erfaring - timer - landinger - Manøvrering •Rutine - træningsbarometret
Anbefaling •Start sæsonen med en instruktørtime •Flyv mindst 20 timer i sæsonen •Instruktør med hvis ikke fløjet i 3 mdr •Nye og/eller vanskelige forhold: instruktør.