Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvad forstås ved udtrykket ”White out” ?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvad forstås ved udtrykket ”White out” ?"— Præsentationens transcript:

1 Hvad forstås ved udtrykket ”White out” ?
For meget lys i cockpittet. Manglende lys i cockpittet. Manglende karakteristika på jorden. Et meteorologisk fænomen som kun findes i arktiske områder. Manglende karakteristika på jorden.

2 Nethindens centrum (den gule plet) ser ?
Kun i mørke, uden farver, og kun store genstande. Kun store ting i farver. Helt små ting. I dagslysniveau og i farver. Alt både i lys og mørke. Helt små ting. I dagslysniveau og i farver.

3 For at få bedste mulighed for at opdage andre fly i luften skal man ?
Sidde stille og kigge lige frem. Dreje øjnene og hovedet roligt og behersket. Springe med hurtige bevægelser af øjnene rundt i luftrummet. Håbe på at de andre fly har radar. Springe med hurtige bevægelser af øjnene rundt i luftrummet.

4 Et fly på kollisionskurs vil ?
Kun kunne ses med den perifere nethinde. Syntes ubevægeligt i forhold til f.eks. cockpitramme. Kan ikke afgøres uden radar. Bevæge sig langsomt. Syntes ubevægeligt i forhold til f.eks. cockpitramme.

5 I klart vejr vil man være tilbøjelig til at ?
Være mere præcis i afstandsbedømmelse. Undervurdere afstande. Overvurdere afstande. Kun kunne vurdere afstand til bevægelige genstande. Undervurdere afstande.

6 Genstanden er ikke så langt væk som antaget.
Hvilken betydning har diset og tåget vejr for din evne til at bedømme afstanden til en genstand ? Genstanden er længere væk end antaget. Genstanden er ikke så langt væk som antaget. De nævnte vejrfænomener har ingen indflydelse på afstandsbedømmelsen. De nævnte vejrfænomener har kun betydning på den vertikale afstandsbedømmelse. Genstanden er ikke så langt væk som antaget.

7 Illusioner, fejlagtige sanseindtryk, forekommer hyppigst ved ?
Flyvning over ukendt terræn. Flyvning med stor hastighed. Ved træthed og søvnmangel. Under kunstflyvning. Ved træthed og søvnmangel.

8 Ved hjælp af instrumenterne.
Hvorledes kan man ved flyvning uden orienteringssyn etablere et andet visuelt signal ? Ved kortvarige blink med øjnene. Ved at bevæge hovedet horisontalt. Ved hjælp af hørelsen og erfaring. Ved hjælp af instrumenterne. Ved hjælp af instrumenterne.

9 Hvorledes registreres flimmer og bevægelse bedst med synssansen ?
Perifert. Centralt. Ved at blinke hyppigt med øjnene. Ved at lukke det ene øje. Perifert.

10 Hvor længe går der generelt før man har fuldt mørkesyn ?
Minimum 40 min. 3 min. Mørkesyn opnås øjeblikkeligt. Ca. 15 min. Minimum 40 min.

11 Hvorledes vil en acceleration kunne føles ?
Som om næsen på flyet dykker. Føles som om flyet flyver ligeud. Acceleration vil ikke have nogen indflydelse på din opfattelse af flyets stilling. Det vil føles som om du stiger. Det vil føles som om du stiger.

12 Ved udretning fra spind kræves der ?
Stærk visuel kontrol med horisonten. At man undgår at se ud på horisonten. At man trykudligner ørerne. At man undgår at bevæge kroppen. Stærk visuel kontrol med horisonten.

13 Hvad er balancesansen sammensat af ?
Viden og erfaring. Synet, vestibulærsystemet (ørelabyrinten) og kroppens stillingssans. Kommunikation med andre samt erfaring. Synssansen sammenholdt med erfaring. Synet, vestibulærsystemet (ørelabyrinten) og kroppens stillingssans.

14 Vasalvas manøvre kan anvendes til udligning af trykforskel mellem øre og atmosfæren. Den udføres ved at ? Næsebor afklemmes. Munden lukkes. Hårdt udåndingsstød, med kinder og mundbund spændte. Holde vejret, og dreje hovedet fra side til side. Trække vejret hurtigt, og med lukket mund. Sidde stille og tænke positivt. Næsebor afklemmes. Munden lukkes. Hårdt udåndingsstød, med kinder og mundbund spændte.

15 Fra buegangene kan udløses ?
Spjæt i arme og ben. Øjenbevægelser og svimmelhed. Susen for ørene. Hoste og nysen. Øjenbevægelser og svimmelhed.

16 At der findes en såkaldt stillingssans.
Når vi med lukkede øjne alligevel kan vide hvor arme og ben befinder sig i forhold til egen krop og jorden, skyldes det ? At mennesket er opretgående. At der findes en såkaldt stillingssans. At vi bilder os noget ind. At jorden er rund. At der findes en såkaldt stillingssans.

17 Som om flyet ændre retning.
Under flyvning i et rent snævert drej (snoren i midten) vil du dreje hovedet for at tage noget fra en sidelomme i cockpittet. Hvad risikere du ? Ingenting. Som om flyet ændre retning. At du besvimer. At du får ondt i ørerne. Som om flyet ændre retning.

18 Du oplever normale bueganges reaktion.
Efter en spindøvelse med mange rotationer oplever du at omverden bevæger sig fra side til side i nogle sekunder efter udretningen af spinnet. Hvad er der sket ? Du har set et jordskælv. Du har dårlige øjne Din flyvetræning er for dårlig. Du oplever normale bueganges reaktion. Du oplever normale bueganges reaktion.

19 Smerter i ører og bihuler under nedstigning.
Hvad risikere du, hvis du har tilstoppede bihuler og/eller mellemøre, og du alligevel flyver ? Ingenting. Smerter i ørene under stigning. Smerter i ører og bihuler under nedstigning. Hoste- og nyseanfald. Smerter i ører og bihuler under nedstigning.

20 Oplever øjenbevægelser udløst fra det indre øres buegange.
Efter flere omdrejninger i spin får han langt om længe flyet ud af spinnet. Han bemærker nu, at omverdenen og horisonten i nogen tid efter bevæger sig i ryk fra side til side. Hvad er der sket ? Har ”tømmermænd” efter familiefesten. Er luftsyg. Oplever øjenbevægelser udløst fra det indre øres buegange. Ser et jordskælv. Oplever øjenbevægelser udløst fra det indre øres buegange.

21 Hvorfor er basis-flyveinstrumenterne i et fly placeret som et T ?
Af pladshensyn. For ikke at man skal forveksle dem med motorinstrumenterne. For at man bedre kan krydschecke dem ved at bevæge hovedet. For at man kan krydschecke dem udelukkende ved at bevæge øjnene. For at man kan krydschecke dem udelukkende ved at bevæge øjnene.

22 Hvorledes opfattes et enkeltstående objekt nær horisonten ?
Objektet vil opfattes som to objekter. Objektet vil fremstå i korrekt størrelse. Objektet vil fremstå som værende uforholdsmæssig mindre i forhold til objektets virkelige størrelse på den givende afstand. Objektet vil fremstå som værende uforholdsmæssig større i forhold til objektets virkelige størrelse på den givende afstand. Objektet vil fremstå som værende uforholdsmæssig større i forhold til objektets virkelige størrelse på den givende afstand.

23 Hvornår udsættes man især for illusioner i forbindelse med flyvning ?
Når man er træt og lider af bl.a. søvnmangel. Ved flyvning over ukendt terræng. Ved flyvning med lav hastighed. I forbindelse med landing. Når man er træt og lider af bl.a. søvnmangel.

24 Ved at se ud på horisonten.
Hvorledes kurerer man under VFR-flyvning lettest ”leans” (falsk følelse af krængning) ? Ved at tage farten af flyet. Ved indtagelse af ilt. Ved at accelerere flyet. Ved at se ud på horisonten. Ved at se ud på horisonten.

25 Rumlig desorientering forekommer især ?
I stressede situationer. Ved kørsel på jorden. Under slutindflyvning. Når man flyver i marchhøjde. I stressede situationer.

26 På en soloflyvning oplever du en sanseillusion. Hvad bør du gøre ?
Hvile øjnene ved at lukke dem i korte intervaller. Stole på din egen følelse af flyets stilling. Stole på instrumenterne i flyet. Prøve at gå i et vente mønster og afvente en bedring i situationen. Stole på instrumenterne i flyet.

27 Hvorledes vil man ofte reagere såfremt man under indflyvning har banen i sigte, men pludselig kommer ind i usigtbart vejr og herved mister banen af sigte ? Man vil ubevist begynde at dreje. Man vil ubevist begynde at stige. Man vil være tilbøjelig til at presse flyvemaskinen hurtigere ned for at få banen i sigte. Hvis man én gang har ses banen kan man ikke midste den af syne. Man vil være tilbøjelig til at presse flyvemaskinen hurtigere ned for at få banen i sigte.

28 Ligge for højt i anflyvningen.
Hvis du er vænnet til en bestemt bane og kommer til en fremmed bane, der er bredere, vil du være tilbøjelig til at ? Ligge for lavt i anflyvningen. Ligge for højt i anflyvningen. Fejlbedømme, men kun hvis solen er imod. Ikke noget problem. Ligge for højt i anflyvningen.

29 Ved landing på en fremmed flyveplads med bygninger der er markant højere end på din ”normale” flyveplads vil det på slutindflyvningen virke som om du ligger ? For højt. For lavt. For tæt på banen. For langt fra banen. For lavt.

30 Ved landing på en fremmed flyveplads med en markant smallere landingsbane end landingsbanen på din ”normale” flyveplads, vil det på slut indflyvningen virke som om du ligger ? For højt. For lavt. For tæt på banen. For langt fra banen. For højt.


Download ppt "Hvad forstås ved udtrykket ”White out” ?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google