Eksperimental Design and Analysis

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
Advertisements

Forskning, formidling og andre færdigheder
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Dagens program Kursusevaluering Information Spørgsmål om eksamen
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Dagens program Opsamling (skalaer & deskriptiv analyse)
Eksperimental Design and Anlysis
Dagens program Teori Øvelser Eksperimentelle design Kausalitet
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
Dagens program Informationer Opsamling Projekt 3 Regression
Eksperimental Design and Analysis
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Kvantitative metoder
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Kvantitative Metoder Dagens program (på tavle)
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Case: Sampling Define the population for the Choice of Education study Sample or census? Is the resulting sample a probability sample? Which of all the.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Dagens program 1.Information Hvordan går det med projekt 3 Evaluering 2.Opsamling Hvad er forudsætningerne for kausalitet? 3.Om eksperimenter 4.Variansanalyse,
Biostatistics mm5 SPSS crash course II. But why? Hvorfor læser vi videnskabelig litteratur? Hvordan læser vi?
Dagens program Kursusevaluering Repetition One way hhv. two way anova
Program Korrelation Gamma Pearsons r Regression Kausalitet 1.
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Learning Objectives 5 Steps of a Significance Test Assumptions
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
1 Dagens program 1.Information –Klaus’ frokost: 11:45-12:30, går 13:15. –Winston Churchill –Sidste forelæsning (19/11): Eksamen, kursus- evaluering, eksperimentelt.
Agenda 1.Informationer 1.Excel i fb.m. projekt 2 2.Reserver tid til projekt 2 3.Øvelse: a / b = c 2.Opsamling fra sidst 3.Estimation (konfidensintervaller)
Website-optimering gennem statistisk analyse (med GA Experiments)
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Learning Objectives 5 Steps of a Significance Test Assumptions
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
Agenda Informationer Opsamling fra sidst Normalfordelingen
Fejl  Afleveringen  Stikprøvestørrelse  Type I-II Fejl  Styrkefunktionen.
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
1 QA and user research
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
’Card sort’ Kort sortering  Om ’Usability testing’  Praktisk information vedr. øvelserne  Dagens øvelse  Aflevering af testrapporter  Diverse.
Øvelser Samlet rapport.
Heuristisk Evaluering / Ekspertgennemgang
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Usability – øvelse: First Impressions Hvem er jeg? Case forløbene Kontakt med opdragsgivere Informanter til brugertest den 9. og 16. marts Dagens øvelse.
Informationssøgning Eksempler på nyttige hjemmesider.
Metodeafsnit Projekt: Estimering af marked
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
IT Arkitektur og Sikkerhed IT-arkitektur-principper og vurdering af IT-løsninger.
Interview service in Statistics Denmark Structure and Surveys.
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
Økonometri 1: F41 Økonometri 1 Den multiple regressionsmodel 18. september 2006.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Skift Typografi Marker tekst og klik TAB for at hoppe til næste typografi Klik SHIFT + TAB for at hoppe tilbage i typografierne 1. OVERSKRIFT 2. UNDEROVERSKRIFT.
1 Pulse check Project Half Double. 2 Pulse Check – let’s start with the baseline 1.Are you confident that your current work is creating impact for the.
Underoverskrift 17 pkt bold hvid Maks. 2 linjer med respekt for evt logo Indsæt billede >Klik på billedikonet og indsæt billede Efter indsættelse >Højreklik.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
THE MENTORING JOURNEY.
Completing secondary education
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Introduction to synopsis writing
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
Evidenshierarki eller - typologi
Præsentationens transcript:

Eksperimental Design and Analysis Dagens program Hvem er I og hvem er jeg? Om kurset: Læringsmål Kursets problemstilling: X → Y eller X Y Indhold, form, opgaver, eksamen og praktik Gruppeinddeling Øvelsesopgave

Læringsmål Efter kurset skal I kunne: Udforme et spørgeskema til brug for en undersøgelse. Tilrettelægge og gennemføre spørgeskemaundersøgelser (surveys) og eksperimenter. Analysere data fra observa-tionsstudier og eksperimenter. Vurdere om ændringer på en hjemmeside har en effekt.

Survey Design & Analysis 1. Introduction 2. What is a survey? 2.1 Why survey? 3. Preparation 3.1 Before doing a survey 3.2 Types of survey 4. Sampling 4.1 Why do we need a sample? 4.2 Sampling frames 4.3 Sampling error 4.4 Size of the sample 5. Questionnaire design 5.1 Introducing the questionnaire ... 5.6 Routing 6. Piloting the survey 7. Analyzing the results 8. Reporting 8.1 Presenting the results

Dataindsam- lingsmetode Fordele Ulemper Postal Wide distribution Low cost No interviewer bias Easier to conduct in-house No embarrassment for respondent Low response rate Not suitable for some subgroups Questionnaire: must be simple and short, not too probing Telefon-interviews (CATI) Quick Reasonable response rate Potential bias: i.e. individuals with no landline phone or ex-directory Questionnaire constraints: Limited to a few response categories; unsuitable for sensitive questions Internet surveys (CAWI) Data automatically collected Low cost Respondents are automatically ‘routed’ through the survey Potential bias: i.e. individuals with no internet access Sample sometimes self-selecting: i.e. survey ‘pop ups’ when an individual is on a Website

Sampling Stikprøvemetode Fordele Ulemper Probability sampling Simple random sampling Stratified sampling • Can be generalized to the whole group from which the sample is selected • Better quality estimates • More accurate results • Costly • Time consuming • Requires a sampling frame Non-probability sampling Self-selected samples Street interviews • Higher response rates • Best method for asking open and closed questions • Flexibility (able to question the respondent to get a full reply) • Cannot be generalized to the population • Poor quality estimates • Cannot tell if results are accurate

Population og stikprøve Stikprøveenhed (subject / unit)

Stikprøvestørrelse Population, N 5% af N Simpel tilfældig udvælgelse * Difference 1.000 50 278 -228 2.000 100 322 -222 5.000 250 357 -107 7.500 375 365 10 10.000 500 370 130 15.000 750 20.000 377 623 30.000 1.500 379 1.121 * Estimation af en forventet andel på 50 %, fejlmargin 5 %, sikkerhed 95 %.

www.bedstpaanettet.dk 8

Observationsstudie el. eksperiment? Et webbureau vil finde ud af om en menu i toppen eller venstre kolonne giver den mest brugervenlige hjemmeside. Alle besøgende på bureauets hjemmeside bliver præsenteret for et pop-up spørgeskema. De bliver bl.a. spurgt, hvor tilfredse de alt-i-alt var med den seneste hjemmeside de besøgte og om denne hjemmeside har en topmenu eller venstre menu. Er det et observationsstudie eller et eksperiment? Placering af menu Samlet tilfredshed med hjemmesiden Tilfredse Både og Utilfredse Antal Topmenu 46% 43% 11% 131 Venstre menu 65% 35% 6% 149 9

Eksperimental Design and Analysis Dagens program Hvem er I og hvem er jeg? Om kurset: Læringsmål Kursets problemstilling: X → Y eller X Y Indhold, form, opgaver, eksamen og praktik Gruppeinddeling Øvelsesopgave

Observationsstudier vs. eksperimenter Enheders (units) værdier på responsvariablen og forklar-ende variable observeres, uden at udsætte enhederne for påvirkninger (treatments) Eksempel En brugerundersøgelse, hvor et spørgeskema popper op på en hjemmeside. Eksperiment Enhederne (subjects) udsættes for påvirkninger (i forsøg) og man observerer effekten på responsvariablen (dens værdi). Påvirkningerne (treatments) udgør de forklarende variable. Eksempler: Undersøgelse af ny medicin. Gr. A får kalktabletter, Gr. B får den nye medicin. Skibe males med maling A på den ene side og maling B på den anden side. Antal m2 rust på hver side måles efter 3 år. Population Sample

Problemstilling: Konversionsrate www.houseofkids.dk flyttede sit e-mærke op ved siden af indkøbskurven og opnåede et løft i konversionsraten på 32%! (Kilde: www.emaerket.dk) Konversionsraten: Andelen af besøgende, der køber. Hvad med andre ændringer af hjemmesiden?

Værktøj: Google Website Optimizer

Kursets problemstilling Kan digital kommunikation f.eks. sælge rejser?

Hvad er gevinsten ved høj brugervenlighed? Profitmaksimerende virksomheder: Giver en høj brugervenlighed et stort salg? Offentlige virksomheder: Giver en høj brugervenlighed færre borgerhenvendelser? Hvad giver en høj brugervenlighed? Kursets problemstilling: X → Y eller X Y Y = salg X = brugervenlighed 15

Eksperimental Design and Analysis Dagens program Hvem er I og hvem er jeg? Om kurset: Læringsmål Kursets problemstilling: X → Y eller X Y Indhold, form, opgaver, eksamen og praktik Brugerundersøgelser og eksperimenter Teori Opgave

Fagligt indhold, form og praktik Pensum Artikler og bøger, der er gratis på nettet Form 2 x 45 min. forelæsning, inkl. øvelser 2 x 45 min. øvelser (en del med Excel) 2 gruppearbejder med skriftlig aflevering, præsentation samt forsvar og kritik 1 eksamensopgave

Fagligt indhold, form og praktik Aflevering af 3 opgaver i grupper Eksamen Mundtlig eksamen (20 min.) med afsæt i opg. 3 Kursushjemmeside Forelæsningsplan Slides Øvelser Opgaver Data Lokale Forelæsninger 4A16 Øvelser 4A58

Opsamling Population vs. stikprøve. Stikprøveenhed Stikprøveudvælgelse (prob. og non-prob) Observationsstudie vs. eksperiment Læringsmål: Udforme et spørgeskema til brug for en undersøgelse. Tilrettelægge og gennemføre spørgeskema-undersøgelser (surveys) og eksperimenter. Analysere data fra observationsstudier og eksperimenter. Vurdere om ændringer på en hjemmeside har en effekt. Cooligan Old School (normalfordelingen) Pris kr. 200, Hele bogen, kapitel 124, bortset fra kapitel X, Y, Z, er pensum

Dagens øvelse - undersøgelsesdesign Diskuter i jeres gruppe, hvordan I vil tilrettelægge en brugerundersøgelse af www.frederiksberg.dk. Undersøgelsen skal være færdig den 15. oktober. Besvarelsen, maks. 3 slides, skal omfatte en stillingtagen til: Hvad er population, stikprøve, stikprøveenhed? Hvordan vil I indsamle data? Hvordan vil I fat på de personer, som skal svare? Hvor mange data vil I indsamle? Hvor og hvornår vil I indsamle data? Hvad er de konkrete fordele og ulemper ved jeres dataindsamling? Hvordan ser jeres tids-/aktivitetsplan for undersøgelsen ud? Læg et link til jeres besvarelse på kursushjemmeside kl. 12.00 Cooligan Old School (normalfordelingen) Pris kr. 200, Hele bogen, kapitel 124, bortset fra kapitel X, Y, Z, er pensum