Børns rettigheder og FNs Børnekonvention

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Svend Gønge-skolens værdier...
Advertisements

FN’s konvention om rettigheder for personer med handicap
Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
Oplæg ved Erik Dorph Sørensen Folketingets Ombudsmand
Inspirationstema: Børns rettigheder
Socialfagligt oplæg Underretning, Tavshedspligt mv.
Den der discipler … arbejder så meget på, at få de åndelige babyer til at vokse ____________________ ____ At han glemmer, at de først må______________.
Børns rettigheder - er dine rettigheder
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Børnerådet Danske børns trivsel Lisbeth Zornig Andersen
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Klassedannelser til Ansgarskolen Program  Velkomst og intro  Formål  Skolebestyrelsens principper for klassedannelse  Ansgarskolens handleplan.
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Intentionen bag forældreansvarsloven – fra
Net Profitability Guidelines
Forældremøde X årgang.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
Anders Birkelund Nielsen, specialistadvokat
Værdiregelsæt… Ørslev Skole… Klik dig frem vha. musen / piletasterne.
At løfte i flok – støtte til voldsudsatte børn og familier
Rotary Danmarks Ungdomudveksling Rotary Danmarks Ungdomudveksling Multi Distrikt Danmark Student Protection Policy II Sikkerhed og omsorg for udvekslingsstudenter.
Dagens program En workshop – hvor alle har mulighed for at byde ind. Oplæg i plenum Små summespørgsmål Opsamling i plenum Hvilke vanskeligheder har vi,
Konvention lokalt og konkret Hvordan får vi mest muligt ud af FN’s Konvention om rettigheder for personer med handicap? Fredericia 6. september 2013 Mette.
Beskyt & bevar kontrol med information CRM LOB ERP Find information, viden & øget indsigt i forretning Enklere samarbejde mellem mennesker Reducerede.
Fokus: Børn med udfordringer Lisbeth Zornig Andersen Formand for Børnerådet Region Hovedstadens informationsmøde. 1. December 2010.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Fritidshjemmet Villaen Per Schultz Jørgensen 10. Oktober 2012
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
Etik Debat i Serviceteamet. Personlig etik (Tiltrædelseserklæringen og akkrediteringsdokumenterne) Operationel etik (Oplæg fra Serviceteamet)
OMSKÆRING AF DRENGE ET MENNESKERETLIGT SPÆNDINGSFELT Christiansborg den 22. oktober 2014.
Legal aid i Danmark kan være Fri proces – fritagelse for procesrisiko Rådgivning hos en advokat Rådgivning i en privat retshjælpsinstitution Hjælp til.
DEN UNGE SOCIALT DYSFUNKTIONELLE PATIENT. LÆGEDAGE 2014
Færdselslovens § 3, stk. 3, politi og vejmyndigheder efter samråd med skolerne træffer foranstaltninger til at beskytte børnene mod farerne fra den kørende.
Skanderborg Kommune Valgmøde 3. marts 2014 Baggrundsviden for at kunne varetage skolebestyrelsesarbejdet.
SPIL OG VOLD - HVAD VAR EGENTLIG SPØRGSMÅLET? Jonas Heide Smith Center for Computerspilforskning IT-Universitetet i København SPILFORSKNING.DK
Fritidspas.
1 Baggrundsinformationer ”Politiets kontakt med lokalsamfundet skal styrkes via lokalpolitiet på de enkelte politistationer, ved etablering af kredsråd.
R etsplejelovens § 115 b. Tavshedspligt POA Politiet kan videregive oplysninger om enkeltpersoners rent private forhold til andre myndigheder, hvis videregivelsen.
FORÆLDREINDDRAGELSE - I DAGBEHANDLING AF BØRN OG UNGE MED SPISEFORSTYRRELSE Ved sygeplejerske John Dietz, psykolog Anne Lydolff og forælder Eva Elle.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
13. marts 2009 Tilgængelighed i det offentlige rum Instituttet for Blinde og Svagsynede den 13. marts 2009.
Ligestilling 1) Hvad er ligestilling i en lærerfagforenings-sammenhæng? 2) Hvilke målsætninger bør organisationerne sætte sig (policy, repræsentation og.
Nothing about us, without us - om vigtigheden af inddragelse af børn Nordisk Forening mod Børnemishandling og Omsorgssvigt Grønland, august 2014.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Familievold Psykologien bag og Børnekonventionens rolle Konference: Vold er ikke løsningen, Nuuk 25. og 26.november 2009 Familievold Psykologien bag og.
Bornholms Regionskommunes samarbejde med og opgaver i forhold til de mange private daginstitutioner i Kommunen DLO konference 2. juni 2016 Leder af Dagtilbud.
20151 Europæisk ret og barnets bedste Barnets bedste som flydende betegner.
Barnets Reform Ledernetværk Juridisk konsulent Annette Baun Knudsen KL November 2011.
The UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities Stig Langvad, Independent Expert Member, CRPD Committee Hvor står dansk handicappolitik i.
Disabled People’s Organisations Denmark. Arbejde og samarbejde om Handicapkonventionen i handicaporganisationerne i Danmark Runavik 20. September 2014.
Brønderslev Kommune Den 14. juni 2016 Tema: Forældre der går fra hinanden i relation til daginstitution og skole. Ved Lotte Bjerring Jurist, advokat, ekstern.
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Fysisk guidning
Sikrede afdelinger Særlig sikrede afdelinger
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Sikrede døgninstitutioner
Voksenansvar for anbragte børn og unge Undersøgelse af person eller opholdsrum og bevaring af effekter Private opholdssteder Åbne døgninstitutioner Delvis.
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Completing secondary education
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Ligebehandling: principper og begreber
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Persondata-forordningen
Databehandleraftaler
Præsentationens transcript:

Børns rettigheder og FNs Børnekonvention Et barn, der kender sine rettigheder, står stærkere Anne Mette Friis Børn- og ungechef i UNICEF Danmark UNICEF, WHO and other partners are implementing a three pronged approach to eliminating tetanus: conducting immunization activities promoting clean deliveries strengthening surveillance In the 57 countries where MNT remains a major public health problem, low performing areas need to be identified. These areas are where women are not being reached through routine health services, including immunisation. It is within these areas that supplemental activities need to be implemented to target all child-bearing age women with three TT doses. Microplanning at the district level is key to address the cultural, geographic, and economic intricacies specific to different communities so that every household is reached. Three properly spaced doses provide a woman with up to 15 years protection against tetanus, thus protecting her newborn as well (for up to three months through passive immunity).

Konventionen er ikke opstået som en hovsaløsning Der er en lang historie bag lanceringen af den 1959 1979 1989

Konventionens 4 principper: Grundlæggende behov Leg, fritid og undervisning Udnyttelse, misbrug og diskriminering Medindflydelse

Og rapportere til FNs Børnekomité Underskrive, ratificere, implementere... Og rapportere til FNs Børnekomité

FNs børnekomité De bedste eksperter mødes i Geneve 3 gange om året og diskuterer om Børnekonventionen bliver overholdt i hele verden. Derefter kommer de med deres konkluderende bemærkninger

Hvem bør kende konventionen ? Børn selvfølgelig, men også alle de voksne, der arbejder med børn: politi sagsbehandlere skolelærere m.fl

Hvad gør UNICEF for at implementere børnekonventionen?

Barnets tarv The best interest of the child Artikel 3

Artikel 3 Barnets bedste 1. I alle foranstaltninger vedrørende børn, hvad enten disse udøves af offentlige eller private institutioner for socialt velfærd, domstole, forvaltningsmyndigheder eller lovgivende organer, skal barnets tarv komme i første række. 2. Deltagerstaterne påtager sig at sikre barnet den beskyttelse og omsorg, der er nødvendig for dettes trivsel under hensyntagen til de rettigheder og pligter, der gælder for barnets forældre, værge eller andre personer med juridisk ansvar for barnet, og skal med henblik herpå træffe alle passende lovgivningsmæssige og administrative forholdsregler. 3. Deltagerstaterne skal sikre, at institutioner, tjenester og organer med ansvar for omsorg for eller beskyttelse af børn skal være i overensstemmelse med de standarder, der er fastsat af kompetente myndigheder, særligt med hensyn til sikkerhed, sundhed, personalets antal og egnethed samt sagkyndigt tilsyn.

Any interpretation of best interest must be consistent with the spirit of the entire Convention and in particular with it’s emphasis on the child as an individual with views and feelings of his or her own and the child as the subject of cicil and political rights as well as special protections.

www.unicef.dk http://www2.ohchr.org/english/bodies/crc/ Concluding Observations and recommendations General Comments Implementation Handbook for the CRC