Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Fjernstyret og automatiseret usability John Paulin Hansen (7)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Telos Team Introduktion.
Advertisements

Hjemmesidekonstruktion Tjekspørgsmål 1.Hvad er et markup-sprog – hvad bruges det til? 2.Hvad er forskellen mellem et markup-sprog og et scriptsprog? 3.Hvad.
Next Generation Operations Management AutoNOC 2. AutoNOC 2 Business fordele.
Effektive procedurer med integrerede webservices Applikationer til Office - Smart Clients Case: Digitalt Forvaltningstjek hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen (kursusansvarlig) Rune Michael Mejlvang.
Sikre IT-løsninger for fremtiden LBJ Finans LBJ Finans - Meget mere end blot et regnskabssystem.
Anders s, Andreas W, Bjarke L og Marlene M.
  A business of Usability test metoder IT-Højskolen
Formularer (Access, del 3)
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
Studietyper Katharina M.Main
Forøg din værdi som konsulent
Medier og kommunikation 20. november Webanalyse og eksamen.
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
Kvantitative metoder. Indsamlingsflow 4-ugers projekt 03 Web-popup på på dagligvarekoncerns hjemmeside som led i større Usability test Spurgte om: –køn,
Pinpoint.
Internetstatistik - hvorfor og hvordan? Thomas Duschek IT-Højskolen
Usability E2005, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen Anders Schrøder Sigurd Skyum.
SEO PÅ AU.
KA2000 Projektet Konsolidering og kontorautomation i et projekt Per Schou Christensen - IT-arkitekt Post Danmark
System Center Suiten - helhedsbilledet
Ekspertvurderinger og tilstandstjek John Paulin Hansen 7 september 2011 DUST.
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Usability i organisationer 6. Forelæsning John Paulin Hansen.
Usability E2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Brugertestning 6. Forelæsning John Paulin Hansen.
Usability 17. marts Oplæg: Om heuristisk inspektion: Metro Om tænke højt forsøg: Virk 2. Fremtidige oplæg 3. Dagens øvelse 4. Aflevering af testrapporter.
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
Psykologi, Human Factors og HCI
Psykologi, Human Factors og HCI
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen 19 marts 2003 (enkelte billedslides udeladt)
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Usability mellem common sense og videnskab John Paulin Hansen.
Eksperimentel metode John Paulin Hansen ITC, Usability F2003.
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Testmetoder.
Case.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Kom / It - Brugergrænseflader
5.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
MSBuild & Team Build i C#/C++ solutions VSTS ERFA d. 25 November.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Nyere usability test metoder John Paulin Hansen Magnus Nilsson Richard Amdi Madsen, Interresearch.
Universel tilgængelighed John Paulin Hansen IT-højskolen i København.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
Usability metoder John Paulin Hansen. Empiriske metoder (1) Samtaler med et privat kamera Fælles udforskning Fokus-grupper Brugerworkshops Tænke-højt-protokoller.
OPGAVE 1 AF : MIA MARSCHALL Kommunikation / IT. XCF XCF er gimps eget format. Dette format gemmer både lag & gennemsigtighed. Ulempen ved xcf er, at den.
’Card sort’ Kort sortering  Om ’Usability testing’  Praktisk information vedr. øvelserne  Dagens øvelse  Aflevering af testrapporter  Diverse.
Nyere usability testmetoder web-adfærd, personalisering og adaptivitet.
Strategisk Usability John Paulin Hansen HUSK HOVEDTELEFONER NÆSTE GANG.
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability f2003.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Informations-apparater Begrænset formål og funktion Ingen/begrænset udvidelse eller opgradering Forventes udskiftet.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Situationer FlyBusMetroGaden.
Gennemgang af Youtube.com. Hvad kan man finde på Youtube.com?  Musik  Film  Filmklip  Instruktionsvideoer  Etc.
Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Brugertestning John Paulin Hansen.
Mål ● Er der grundlag for at realisere vores koncept og hvordan kunne det realiseres?
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability.
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering Outlook eller Pine: Brugbart?
Narrative metoder John Paulin Hansen DDK ITU Marts 2007.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Usability – øvelse 6: Sammenfatning på usability-rapport Oplæg Fremtidige oplæg Dagens øvelse Fremtidige fremlæggelser Dagens øvelse Aflevering af usability-rapport.
Usability – øvelse 7: Tilgængelighedstests Kommende oplæg Dagens øvelse - lokale 3.15 og 3.16 er reserveret til jer! Tilgængelighedsrapport Usability-rapport.
Usability F2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Klassiske usability test metoder 3. Forelæsning John Paulin Hansen.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
Organisering og navigation John Paulin Hansen Februar 05 Usability.
Fremtidens bruger - brugervenlighed i fremtiden John Paulin Hansen, (11)
Strategisk Usability 9. Forelæsning John Paulin Hansen.
It hjemme og i butikken. Gør det selv Oprette sig som bruger, og gå i gang. Print eller send tegning. Tegningen gemmes på hovedkontorets server, hvor.
Præsentationens transcript:

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Fjernstyret og automatiseret usability John Paulin Hansen (7)

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvorfor automatisere UA? •Reducerer omkostninger •Mere fuldstændig af-testning •Muliggør anvendelse af rigtig mange forsøgspersoner •Muliggør sammenligning mellem mange produkter

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Vigtige distinktioner •WIMP (windows, icons, pointer and mouse) versus WEB: •WIMP er mere funktionelt orienteret - web er orienteret mod at bibringe informationer •Prædiktive metoder (eg. Kognitiv gennemgang) versus deskriptive metoder (brugertests)

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Taksonomi for metoder •Testning •Inspektion •Interview •Analytisk modellering •Simulering

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Metodeoverblik •67 % af UA metoder anvender ikke automatisering •13% bruger auto-data-fangst metoder •18 % bruger auto-analysemetoder •2 % bruger auto-kritik-metoder

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Auto-data-fangst metoder •WIMP: Pc-Anywhere & Timbukto •Web: Server log og klient side logs –Mere information om web event logging metoden (WET) på: cantor/

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Auto-analyse metoder •Log fil analyser: –Arbejdssekvenser - opgave-tider –Hyppige rutiner –Ventetider –Forskelle mellem nybegyndere og eksperter –Ofte forekommende aktiveringer af samme kommandoer eller fejlmeddelelser –Sammenligninger mellem brugernes veje (”task flow”) og designernes antagelser –Statistiske analyser og visualiseringer

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Trafik-analyse årsbasis

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Trafikanalyse døgnbasis (2) • Hvordan fordeler web-trafikken sig over et døgn? • Er der forskel på trafikmønstret blandt forskellige brugergrupper? • com com

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Grupperinger • Hvilke sider bliver set mest? • Hvilke sider bliver set efter hinanden?

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Enkelte klikstrømme • Hvordan bevæger brugerne sig typisk rundt i butikken?

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Realtids-monitorering • Har vi nogle trofaste rejse-kunder inde lige nu, som vi kan tilbyde 50% rabat på vores restpladser i morgen? (Og som ellers ikke ville have bestilt en rejse!)

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen 10 minutters par-opgave •A) Hvis jeg var ansat af Dansk Supermarked til at analysere kundernes adfærd, ville jeg gerne vide.... •B) Hvis jeg var ansat af Københavns Kommune til at analysere trafikadfærd, ville jeg gerne vide..... •C) Hvis jeg var ansat af Jubii til at analysere web-adfærd ville jeg gerne vide....

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Auto-inspektionsmetoder •Visuelt (WIMP): –Layout kompleksitet –Balance, symmetri, orden –Størrelser (eg på dialogbokse) –Konsistens-tjek (Sidder knapperne ens?) - giver op til 25 % hastighedsøgning i brug

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Auto-inspektionsmetoder •Strukturel analyse (WEB): –Word-to-link-ratio –Bredde-dybde-analyse (dybde<3 ) –Tjekker for ALT-tags –Lix-tjek af sprog –Opmærksomhedsfordelinger (scan paths) - knibeøvelsen

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Begrænsninger ved auto- inspektionsmetoderne •Man kan ikke tjekke det, der ikke kan operationaliseres (eksempelvis OM brugerne vil kunne forstå en knap-betegnelse) •I bedste fald kan 78% af et sæt guidelines operationaliseres - i værste fald kun 44% •Ikke altid empirisk valideret •Stadig under udvikling (Ivory (2002) har selv forfinet metoderne, så hun nu kan fange de bedste og dårligste websider med mere end 90 % nøjagtighed) -[ litteratur følger pr mail]

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Automatisk kritikker-støtte •Svært at følge guidelines •Finder de rigtige spørgsmål frem til hvert interface-element •Tjekker html-syntaksen (eg. ”w3 validator” og ”Bobby”)

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Automatiske spørge-metoder •Se slides fra Ib Konrad Jensen

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Modellering og simulering •GOMS: –Komplekse og tidskrævende –Modellerer som regel kun fejl-fri eksperters præstationsmønstre •”Simulating the less-than-perfect user” •Kontinuerlige test af billet-bestillinger •Web-spiders er en form for simulatorer, der kan efterligne brugermønstre (eg. følge samme klikstrøm ved enkle regler som: ”Klik fortrinsvis på links der ikke står omgivet af tekst”)

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hjemmeopgave •Tjek jeres opgave-site med ”Bobby” og ”W3- validator”, og sammenlign med resultaterne af jeres heuristiske evaluering og brugertest: –Fanger automaterne de fejl, I har identificeret? –Er der forskel på, hvad de to fanger? –Hvor nemt er det at lære at bruge dem? •Fremlægges næste gang for gruppen • •