Bikeability – cities for zero-emission cities and public health Hans Skov-Petersen Skov & Landskab Københavns Universitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
DIIS ∙ DANISH INSTITUTE FOR INTERNATIONAL STUDIES Korruption, risici og god udviklingsbistand Lars Engberg-Pedersen Projektseniorforsker.
Advertisements

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Akkrediteringsrådet i Danmark Velkommen til UHR.
VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
BLAST Bringing Land and Sea Together 1. Lolland – et vandland Hvorfor Lolland som pilot site?
VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Legal aid in Denmark.
Teknik og Miljø - Planlægning og Byggeri Aarhus Kommune •Flemming Meyer •Master of Law, Special Consultant •Municipality of Aarhus •Department of employment.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Danish National Adaptation.
VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto New production system.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
1 | 2011 Gymnasielærerdag fra ungdomsuddannelse til videregående...
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Learning Ressource Centres En studierejse til Leeds og Sheffield februar 2002.
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
Virtual Automation Technologies
Danmarks Tekniske Universitet Bridging the gap to engineering education Martin E. Vigild Technical University of Denmark ALE 2012.
Camptema 2013 Hvordan kan Henne-området udvikles og kvalitetsudvikles med fokus på børnefamilier ?
Head Project Management-gruppe. Stakeholder contracting & Gode rapporteringsformer.
Select one of the 3 title pages and delete the others. Please do not create new title pages by using the layouts Title 1 – 3 as these layouts do not contain.
Klagens opståen, fremdrift og håndtering Klagedrevet innovation Complaint management Privat tilgang vs. Offentlig NB! Nyegaard + Brink Kommunikation.
FP 7 ansøgning ENV Transition to sustainable, low-carbon societies.
Lone Møller Sørensen Director, SBi, Aalborg University ECTP- Denmark A national platform for Denmark
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Der kan frit vælges farver fra farvepaletterne.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Forside Titel Navn, sted eller begivenhed, dato. CHALLENGES FOR THE BANKING SECTOR - IN THE AFTERMATH OF THE CRISIS Louise C. Mogensen Deputy Chief Executive.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
1 Analyse af geografiske valgresultater Søren Risbjerg Thomsen Institut for Statskundskab Aarhus Universitet.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Håndtering af endometriomer hos kvinder uden aktuelt graviditetsønske.
Problemer med at bruge tympanometri? Slagelse og Middelfart okt.-nov
Medialogy Learning Spaces in Copenhagen What do we want ? What can we do ? Possibilities and concerns.
Centre of Research in Childhood Health Syddansk Universitet1 Is sports participation protective of back pain in childhood? An interim analysis from a prospective.

Database Normalization without Mathmatics
Specialeseminar Kristine Tiedt.
Representations for Path Finding in Planar Environments.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Lektion september 2004 Peter Olaf Looms.
Technology Briefing. Hvorfor snakker vi drift? Meget fokus fra Microsoft på effektiv drift Dynamic Systems Initiative MS Operations Framework Meget fokus.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
CUSTOMER JOURNEYS 12/9.
The Rethinking Resource Sharing Initiative Poul Erlandsen National Library of Education Copenhagen, Denmark.
By Hin, Anders W, Oisín and Thea.  There are about 170km of train tracks in Denmark, and 84 stations.  The trains transport about people a day.
Statistics Denmark DISCO Kenneth Christensen Labour Market responsibility: DISCO Birgitte Brondum Income and Registers responsibility: SOCIO DISCO = Danish.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 30 SEPTEMBER 2014 DEIC CONFERENCE 2014 PHD STUDENT MATTEO PILATI AARHUS UNIVERSITY DEPARTMENT OF CULTURE.
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
Referrals from general practice in Denmark - a one-day registration Anders Munck 1, Kjeld Møller Pedersen 2, Jens Damsgaard 3, Lars Poulsen 1, Peter Vedsted.
CEESA Coherent Energy and Environmental System Analysis Senior Research Specialist Poul Erik Morthorst Risø National Laboratory The Technical University.
Overskrift her Tilføj presentations titel i Sidehoved / sidefod. Vis > Sidehoved / sidefod Tekst her 1 9. marts 2011 Chairman Vagn Sørensen Presentation.
Enterprise Strategy Program
Vækst i events og festivaler Introduktion. Hvordan skaber man vækst i events?
Linking international students and Danish businesses.
LÆR FOR LIVET NORDIC FOSTER CARE ASSOCIATION Rødovre 6. september 2014.
Velkommen til Datamatikkeruddannelsen Roskilde Handelsskole Advanced Computer Study.
Basics of pain research Abhishek Kumar and Lilja K. Dagsdóttir (PhD Scholars) Section of Clinical Oral Physiology Department of Dentistry, Aarhus University,
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
Reliable Architecture Ved Henrik Bærbak Christensen Reflective Architectures Emne: reflective architecture overview 11 december 2009.
Tekstslide i punktform Rubrik, helst 1 linje Brug ”Forøg/Formindsk indryk” for at få de forskellige niveauer frem Danish Standards  Signe Annette Boegh.
AAALAC-akkreditering Afdeling for Eksperimentel Medicin.
Matematik B 1.
Grunde til at jeg elsker dig
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 24 UWT seminar 2010 Jesper Ellerbæk Nielsen ”Combining C-band and X-band weather radars for accurate precipitation.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
Præsentationens transcript:

Bikeability – cities for zero-emission cities and public health Hans Skov-Petersen Skov & Landskab Københavns Universitet

Målsætninger Projektet sigter mod at undersøge a) Sammenhængen mellem bystruktur, socioøkonomiske parametre og cyklisme b) Den danske forvaltning/planlægning i forbindelse med cyklisme c) Cyklisters præferencer og adfærd Photo: Inger grønkjær Ulrik

Overblik Deltagere • Forest & Landscape Denmark, University of Copenhagen (4 researchers, 1 post doc, 2 PhD’s) • Department of Architecture and Design, Aalborg University (3 researchers) • Department of Development and Planning, Aalborg University (1 researcher, 1 post doc) • University of Southern Denmark (1 researcher, 1 PhD) • Danish Cancer Society • Danish Cycling Federation • Delft University of Technology (the Netherlands) • I-CE, Interface for cycling Expertise (the Netherlands) Budget • The project is financed by The Danish Council for Strategic Research • Granted support: Mill Kr Time frame • The project will commence 2010 and run until 2013

Workpackages The project consists of 5 interrelated workpackages: • WP1: Cycling behaviour and its preconditions will analyse the determinants for cycling behaviour of individuals, such as motives, lifestyles, opportunities and constraints. • WP2: Environmental determinants for bike-ability will link GIS data with objective and subjective measures of cycling in relation to the conditions of selected neighbourhoods. • WP3: Choice modelling for simulation of bicyclist behaviour develops an agent based modelling (ABM) approach to simulate the flow of individual bicyclists in urban areas. • WP4: Interventions to the bicycling infrastructure will analyze bicycle infrastructure cases in the Danish municipalities and the Netherlands; […] that can help promote cycling significantly. • WP5: Planning Guidance and Dissemination serves the purpose of presenting the projects methodological advances and conclusion.

Activities WP1: Cycling behaviour and its preconditions (KU): • WP1.1: Tager udgangspunkt i Transportvaneundersøgelsens 4000 zoner. På baggrund af TU’s angivelser af cyklernes transportandel og GIS vil en statistisk sammenhæng for betydning af bystruktur mm. blive undersøgt. • WP1.2: National hustandsundersøgelse (spørgeskema) der vil undersøge danskernes transportvaner i relation til cyklisme. Sammenhæng mellem bl.a. social/økonomiske parametre og livstil som forklaring på cykel adfærd er i fokus. • WP1.3: Kvalitativt interview med ca. 50 medarbejdere på fx arbejdspladser i København og/eller Odense. Undersøgelsen skal – med udgangspunkt i selvopfattelse, identitet, performance/selv-iscenesættelse - afdække hvilke barrierer der er for at anvender cyklen som transportmiddel.

Activities WP2: Environmental determinants for bike-ability (SDU): • Metode: Studie af en række individers adfærd i udvalgte områder (kvarterer). –Studiet vil omfatte spørgeskemaer, GPS og GIS data. –Som udgangspunkt arbejdes der med områder i Odense. –Som udgangspunkt defineres ’Kvartererne’ ud fra Transportvaneundersøgelsens zoner. • Timing: Feltarbejdet starter i sommeren 2011 • Forventede resultater: Forståelse af sammenhæng mellem bystruktur og cyklisme (Definerer sammen med WP1.1 begrebet Bikeability)

Activities WP3: Choice modelling for simulation of bicyclist behaviour • Metode: På baggrund af studier af en række cyklisters adfærd i udvalgte områder. Studiet vil omfatte –Fokusgruppe interviews –Spørgeskemaer (incl. et valgeksperiment og udpegning af gode og dårlige oplevelser) (n > 4000 respondenter), –GPS (n = 210 respondenter), –Analyse af GIS data –Udvikling af en agent-baseret simuleringsmodel Som udgangspunkt arbejdes der med områder i København og Frederisksberg. • Timing: Feltarbejdet starter i april 2011 • Forventede resultater: –Et (mere) realistisk billede af cyklisters præferencer, oplevelser og rutevalg –En statistisk motiveret opdeling af cyklisttyper –En model der kan simulere cyklister adfærd (i nutid og fremtid)

This research aims to identify infrastructure typologies and design elements that can help promote cycling significantly. In order to achieve this goal, the research has 2 main activities: 1) 3 bike infrastructure cases: •Copenhagen (pilot case – bryggebrown), Århus and Odense •Stage: case study reported 2) Assessment of Danish municipalities approach to bicycle planning •Questionnaires to all 98 municipalities •Comparative study DK vs Holland •Stage: will be reported by September WP4: Interventions to the bicycling infrastructure

WP5: Products so far.... Reports: • Da Silva et al, 2011: Bike Infrastructure Blog posts on bikeability.dk: • Videos (workshop December 2010, street survey 2011) • Street survey • Bike infrastructure report Conferences, seminar etc: • Approx. 15 appearances News media: • Politiken, May 2011 • Press release on the street survey/GPS survey June Formidling på Dansk vil primært ske via Cykelviden.dk

Og nu: Resultater….

WP3: bicyclist behaviour First week: ca 1200 responses. Response-rate 28%. Second week: ca 900 responces. Response-rate 19% Third week: ca 1400 resonces. 30% ’Vi cykler til arbejde’: Response-rate 15% The survey comprises a choice experiment and questions related to: • Transport behavior in general and specifically in relation to bi-cycles • Purposes the cycle is used for • Frequency and distances travel on bike • Experience as cyclist • Type of cyclist (type/price of bike, generally overtaking or being overtaken by other cyclists etc.) • Feeling of safety • Reasons to chose the bike as means of transport • Importance of different issues (facilities, environments etc.) for route choice • Issues that are regarded as annoying while cycling (stops, parked cars, cyclists’ bad behavior etc.) • Level of satisfaction during daily cycling (stops, parked cars, cyclists’ bad behavior etc.) • Socio/economic profile • Location of good and bad experiences • Participation in the GPS survey

De 17 lokaliteter

Stated Route Preference (valgeksperiment)

Rapportering af gode og dårlige oplevelser

Analyse af GPS tracks

Udvalgte, foreløbige resultater Grundtal, gadeundersøgelse • n = 3479 • 59% Kvinder/41% mænd • Gennemsnitlig alder: 50 år (fødsel: 1961,39  ) • Afstand mellem hjem og arbejde, gennemsnit: 11,23 km (5% top: 20,0 km) • Afstand cyklet sidst hverdag: 17,64 km (36,0 km) • Tid cyklet sidste hverdag: 56,17 min (120 min) • Gennemsnitlig fart: 18,84 km/t

Udvalgte, foreløbige resultater Cyklist type: Startalder på cykel i trafikken: 8.88 år Cykel type Almindelig cykel/bycykel81% (83%) Racer cykel11% (6%) Mountain bike8% (5%) Ladcykel5% (2%) Andet4% (3%) Relativ fart Jeg bliver overhalet af mange andre cyklister1% Jeg bliver overhalet af nogle andre cyklister4% Jeg følger med gennemsnittet18% Jeg overhaler nogle andre cyklister40% Jeg overhaler mange andre cyklister36% Ved ikke0% Modtog du cykelundervining som barn? Ja51% Nej42% Ved ikke7% Makér de to mest betydende årsager til at cykle Det er billigt31%... hurtigt39%... fleksibelt45% For at få motion41% For miljøets skyld13% Jeg kan godt lide at cykle39% Det er en rar måde at komme genem byen på32% For at mærke vejr og vind6% Andet2%

Udvalgte, foreløbige resultater Trykhed og utrykhed • Hvor oplever du utryghed som cyklist? Meget utrygLidt utrygUden betydning Ved ikke Store vejkryds13%49%38%0% Trængsel på cykelstien24%57%19%0% Når der er mørkt7%38%54%1% Fodgængere der krydser pludseligt41%49%10%1% Øde steder9%30%59%1% Når der ikke er cykelsti22%56%22%1% Biler og busser der kommer tæt på54%40%6%0% Langs parkerede biler20%54%24%0% Uden cykelhjelm15%40%38%7% Når jeg ikke kender vejen3%32%64%1% Gader med tung trafik32%52%15%0%

Udvalgte, foreløbige resultater Rutevalg • Hvad valgte du at se bort fra ved dit valg af rute? Egenskaber der ikke blev taget hensyn til ved rutevalg Om cykelstien var med kantsten eller afstribning 51% Hvor mange cyklister der var på ruten32% Hvor ofte du skulle stoppe28% Typen af omgivelser/vejtype26% Længden af ruten28% Om der var cykelsti11%

Milepæle og forventede resultater Milepæle: • Data indsamling: Er afsluttet • Databehandling (CE og spørgskema i øvrigt): Afsluttes ved udgangen af 2011 • GPS data: Afsluttes April 2011 • Oplevelsesregistreringer: Videreudvikles • Simuleringsmodel: Prototype sommer 2012 Forventninger til resultaterne: • Typologi af cyklister • Valg-/præference parametre (fx. Til rutesøgningssites) • Metode udvikling til behandling af GPS data • Simuleringsmodel der bl.a. Kan håndtere cyklisters oplevelser •...

Det var så det… Tak for nu. Photos: Inger grønkjær Ulrik and Thomas S. Nielsen Hans Skov-Petersen Skov & Landskab Københavns Universitet

Program Oplægget omfatter: • Gennemgang af projektet (HSP) • Projektets arbejdspakker (HSP) • Interview-/GPSundersøgelse foråret 2011, WP3 (HSP) • Interviewundersøgelse, forår/sommer 2011, wp1 (Ezra Goldman) • Lokalisering af oplevelser, wp3 (Bernhard Snizek)

Organisation • Steering group • Project group • International scientific board of advisors –Professor James F. Sallis, Department of Psychology, San Diego State University (expertise: health and active living; environmental interventions) –Director, Professor Michael Batty, Centre for Advanced Spatial Analysis, University College London (expertise: GPS, Simulation, Planning) –Associate. Professor Wolfgang Haider, School of Resource and Environmental Management, Simon Fraser University (expertise: Choice experiments) –Research Ass. Dave Horton, Lancaster Environment Centre, Lancaster University (expertise: Bicycle sociology) • National group of stake-holders –KL –Municipalities of Odense and Copenhagen –The Road Directories –… and more Photo: Inger grønkjær Ulrik

Besvarelsestakt Uge 15 Uge 18 Uge 21