© Isabelle Verhaeghen 李珺

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Spørgeord/Spurnarorð
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Et DEFF projekt under programområdet Mødet med Brugeren. Primo og usability 1.
Forretningsudvikling og Urmennesker
Illustration fra Bogen om kræft figur 4.1.
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Funktioner Grundbegreber.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Dansk sprog og sprogbrug 2 Michael Dal
Modul 2: Sætningsled Lone Milling.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
VTU 2010 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Københavns Tekniske Skole Inspektørområde - Tæbyvej Svarprocent: 23% (64 besvarelser ud af 274 mulige)
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Lidelse, sygdom og forbøn.
Klasseledelse Lene Heckmann.
av Lajla Ellingsen og Mari By Rise Adresseavisen
Julekalender 2010 For Herren i Huset For Fruen i Huset
Kapitel 8 En repetition.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
PROGRAM Introduktion til internettet Hvad er en PC? Musetræning
SÆTNINGSANALYSE.
Statistik.
Nǐ huì shuō Hànyǔ ma? Kan du tale kinesisk?
Erfaringsaspektet ’guo’ Lektion 8. Aspektmarkører Fordi verber ikke bøjes i tid på kinesisk, findes forskellige aspektmarkører, som kan sættes bag på.

22.maj 12 Globaliseringsredegørelsen Globaliseringsredegørelsen 2012 Grafer og figurer fra temakapitlet: Gældskrisen fører til langvarig lavvækst.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Tid og sted ordstilling.
Et vejledningsværktøj KOT Ansøgningsflow. Forsiden af Optagelse.dk 2.
1 Algoritme til at løse knude P-center problemet Algoritmen brugte set covering problemet Virker derfor kun til knude problemer Vi vil alligevel bruge.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
ELEVOPGAVER I HYGIEJNE
Spørgsmål. A Åbne spørgsmål som besvares med ja/nej som svar 1/3 Er du dansker? N ǐ shì Dānmàirén ma? 你是丹麦人吗? eller N ǐ shì bu shì Dānmàirén? 你是不是丹麦人?
Nørre Aaby Realskole - en skole jeg er stolt af Velkommen til info-møde om Ællinger 2015 tirsdag den 4. november 2014.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Uge 22 Man- poolturnering. Tirs- udedag og mountainbike. Ons- Carlsen Cup. Tors- fællestur til Engen. Fre- poolturnering.
Dansk-Kinesisk Frivilligt Netværk DKFNs Månefestival 丹中志愿者协会中秋晚会.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Rammefortællingen – Jobs Bog Bibeltekster Livsfilosofi Etik
Mød Aalborg Universitet
MSBuild & Team Build i C#/C++ solutions VSTS ERFA d. 25 November.
Grunde til at jeg elsker dig
1 Hvad kan kommunerne gøre for at motivere til miljø- og naturtiltag på jordbrugsbedrifter? ”Natur- og vildtpleje efter brakkens forsvinden – muligheder,
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Skabt som mand og kvinde
Tid og sted ordstilling ___________________________________ © Isabelle Verhaeghen 李珺.
eller hvor man føjer elementer til grundsætninger
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
计算天文 陈鹏飞 P. F. Chen 电话: (办) 邮件: 主页:
英國如何讓學生樂在閱 讀? 天下雜誌教育基金會希望閱讀網站 =40288ab21ef36f62011f6ef b.
Springer LINK 数据库. 德国施普林格 (Springer-Verlag) 是世界上著名的科 技出版集团, 通过 Springer LINK 系统提供学术资源的在线 服务。目前 Springer LINK 所提供的资源 ( 主要是期刊和图 书)达 3846 多万条,分为 13 个学科主题.
1.1 線性方程式系統簡介 1.2 高斯消去法與高斯-喬登消去法 1.3 線性方程式系統的應用
Springer 期刊投稿指南 南昌 Springer 学术期刊投稿 一、选定一个合适的期刊 1 ,读者对象 /Audience ; 2 ,声誉 /Prestige Factor ; 3 ,关注点 /Focus ; 4 ,发行量 /Circulation 二、准备你的稿件.
图书馆利用指南图书馆利用指南 宜 春 学 院 图 书 馆 2009 年 5 月 欢迎同学们走进图书馆,走进知识的海洋, 让图书馆真正成为你们学习的第二课堂和良 师益友! 为了帮助同学们认识图书馆,学会利用图书 馆,特编写了本课件,供同学们参考学习。
CO 2 的存在对酸碱滴定准确度 的影响 陈章超 在酸碱滴定中, CO 2 的存在对滴定准确度 的影响有时很小,可以忽略,但有时很大, 不能忽略。而对影响程度取决定作用的因素 一是滴定体系中 CO 2 存在的总量,二是滴定终 点时溶液的 PH 值。
高雄醫學大學 許敏桃教授 衛生署醫學倫理委員會委員 生命倫理學會理事
实验五、茎的形态与结构 一、实验目的 1、了解芽的结构、茎的分枝方式和枝条的形态特征; 2、理解和掌握单双子叶植物茎的初生结构。
电子图书发展趋势 的思考 杨毅 清华大学图书馆 2008 年 6 月 2 日. 纸本图书发展中遇到的问题 经费有限 馆舍紧张 外文图书品种不足 教参书复本量不够 热门书的预约、催还量过大 图书的年代 “ 断档 ” 开馆时间限制 馆际互借不方便 读者使用不方便.
宋亚亭 误差计算 络合滴定的终点. 在 化学分析测试领域, 络合滴定法具有特殊的意义. 利用络合滴定法可以直接或间接测定大多数金属 元素. 在一般科技书籍中介绍络合滴定终点误差的 计算采用 PM 计算公式: 10 pM pM Et= (K’ MY C M SP ) 1/2.
调查小组组员: 冯雯吉 刘赟 严佳茵 杨悦 周一顺 朱立章 调查时间: 2010 年 11 月 11 日.
自动变速器 原理 与维修 2016年2月18日星期四 2016年2月18日星期四 2016年2月18日星期四 第一章 概述 主要内容 重 点 实践应用 作业习题 第六节 自动变速器型号 第一节 汽车自动变速器的发展及应用 第二节 汽车自动变速器的分类 第三节 汽车自动变速器的优缺点 第四节 汽车自动变速器的组成.
新疆财经学院图书馆. 主要内容: 一、图书馆的资源 二、图书馆的服务 及职能 三、图书馆主页介绍.
CNKI 数据库使用指南 上海应用技术学院图书馆 中 国 学 术 期 刊 网络出版总库 上海应用技术学院图书馆.
Præsentationens transcript:

© Isabelle Verhaeghen 李珺 Ordstilling © Isabelle Verhaeghen 李珺

1- Simple sætninger S + V (+O) Subjekt/grundled + handlingen Handlingen kan være et verbum/udsagnsord: V Eller bestå af verbum/udsagnsord V og dets objekt/genstandsled O : VO Det er her, det centrale budskab ligger. ___________________________________ © Isabelle Verhaeghen 李珺

___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺 For eksempel 例如 lìrú Jeg 我 Wŏ S studerer 学习 xuéxí V ___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺

___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺 For eksempel 例如 lìrú Jeg 我 Wŏ S studerer 学 xué V kinesisk 中文 Zhōngwén O ___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺

___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺 For eksempel 例如 lìrú De 他们 Tāmen S tager til 去 qù V Kina 中国 Zhōngguó bestemmelsessted ___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺

Andre simple sætninger Hendes ven(-ner,- inde) 她朋友 Tā péngyou S befinder sig i 在 zài V Danmark 丹麦 Dānmài O ___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺

Andre simple sætninger Han 他 Tā S er 是 shì V studerende 学生 xuésheng omsagnsled ___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺

Andre simple sætninger Den person/han/hun 那个人 Nà ge rén S er 是 shì V englænder 英国人 Yīngguórén omsagnsled __________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺

Andre simple sætninger Denne bog 这本书 Zhèi běn shū S er god 很好 hěn hăo V/omsagnsled ___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺

___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺 Sætninger uden verbum Min lærer 我的老师 Wŏ de lăoshī S er 30 år gammel 三十岁 sānshí suì omsagnsled ___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺

___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺 Sætninger uden verbum Det er den 29. april i dag. I dag 今天 Jīntiān S er den 29. april 4月29日 4 yuè 29 rì omsagnsled ”Det” oversættes ikke. Sætningen på dansk har brug for ”det”, men ikke sætningen på kinesisk. ___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺

___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺 2- Komplekse sætninger S + tids ADV + V (+O) Subjekt/grundled + tidsadverbial + handlingen OBS 请注意: Ligesom på dansk kan tidspunkt, hvor en handling foregår, evt. flyttes hel forrest i sætningen. Eks. Jeg arbejder i morgen/I morgen arbejder jeg. ___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺

___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺 For eksempel 例如 lìrú Jeg 我 Wŏ S om formiddagen上午 shàngwŭ Tids ADV studerer 学习 xuéxí V ___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺

___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺 For eksempel 例如 lìrú De 他们 Tāmen S i morgen明天 míngtiān Tids ADV tager til 去 qù V Kina 中国 Zhōngguó bestemmelsessted ___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺

___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺 For eksempel 例如 lìrú Hendes ven(-ner,- inde) 她朋友 Tā péngyou S i går 昨天zuótiān Tids ADV befinder sig i 在 zài V Danmark 丹麦 Dānmài O ___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺

___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺 For eksempel 例如 lìrú Barnet 孩子 háizi S i dag 今天 jīntiān Tids ADV har det godt 很好 hěn hăo V/omsagnsled ___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺

___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺 For eksempel 例如 lìrú Min lærer 我的老师 Wŏ de lăoshī S i år 今年 jīnnián Tids ADV er 30 år gammel 三十岁 sānshí suì omsagnsled ___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺

___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺 2) S + steds ADV + V (+O) Subjekt/grundled + stedsadverbial + handlingen ___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺

___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺 For eksempel 例如 lìrú Jeg 我 Wŏ S hjemme 在家 zài jiā Steds ADV studerer 学习 xuéxí V ___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺

___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺 For eksempel 例如 lìrú De 他们 Tāmen S fra Beijing 从北京 cóng Běijīng Steds ADV tager til 去 qù V Shanghai 上海 Shànghăi bestemmelsessted ___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺

___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺 For eksempel 例如 lìrú Barnet 孩子 háizi S hjemme 在家 zài jiā Steds ADV er glad 很高兴 hěn gāoxìng V/omsagnsled ___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺

___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺 3) S + ”mådes” ADV + V (+O) Subjekt/grundled +”mådes” adverbial + handlingen ___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺

___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺 For eksempel 例如 lìrú Jeg 我 Wŏ S med min ven 和/跟朋友 hé/gēn péngyou ”mådes” ADV studerer 学习 xuéxí V ___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺

___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺 For eksempel 例如 lìrú De 他们 Tāmen S med fly 坐飞机 zuò fēijī ”mådes” ADV tager til 去 qù V Kina 中国 Zhōngguó bestemmelsessted ___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺

___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺 For eksempel 例如 lìrú Hendes ven(-ner,- inde) 她朋友 Tā péngyou S alene 一个人 yì ge rén ”mådes” ADV befinder sig i 在 zài V Danmark 丹麦 Dānmài O ___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺

__________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺 4) Når en sætning har flere adverbial led: S + tids ADV + steds ADV + ”mådes” ADV + V(+O) Subjekt/grundled + tid + sted +”måde” + handlingen __________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺

___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺 For eksempel 例如 lìrú Jeg 我 Wŏ S om formiddagen上午 shàngwŭ Tids ADV hjemme 在家 zài jiā Steds ADV med min ven 和/跟朋友 hé/gēn péngyou ”mådes” ADV studerer 学习 xuéxí V ___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺

___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺 For eksempel 例如 lìrú De 他们 Tāmen S i morgen明天 míngtiān Tids ADV fra Beijing 从北京 cóng Běijīng Steds ADV med fly 坐飞机 zuò fēijī ”mådes” ADV tager til 去 qù V Shanghai 上海 Shànghăi bestemmelsessted ___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺

___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺 Video Se gerne Yangyangs engelsksprogede videoer om det samme: http://www.youtube.com/watch?v=2fFYObYJG1k Og http://www.youtube.com/watch?v=Y9Be70LRAkw ___________________________________© Isabelle Verhaeghen 李珺