Screen Capture Video Brug af SCV i undervisningen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vi præsenterer SLIDEPLAYER.DK
Advertisements

HNX Årgang 2011/2012.  Optagelseskrav  Personlige krav  Hvor?  Forløb  Indhold  Muligheder.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
Om et øjeblik kommer du ind i en magisk verden....
Det tekniske: PC:  Tryk Start, programmer, tilbehør, underholdning, lydoptager  Tryk på den røde optagerknap og indtal din lydfil  Når du er færdig.
Klik på Aktivér redigering på meddelelseslinjen.
Videregående pc-vejledning
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
Links Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Din egen videoproduktion. 2 ▪ Før optagelserne •Gør jer klart hvilken historie I vil fortælle, og hvordan I vil fortælle den •Planlæg hvilke.
Film og lyd Projektopgaven.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2008.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
Instruktion i Animation Shop
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
Beskyt din computer og dine data!
Formularer (Access, del 3)
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Modul 01: Introduktion Videregående pc-vejledning 60+Bornholm.
Lyd-ikonet er forsvundet
Kodak DX3600 Kameraet Kameraet Grundlæggende funktioner Grundlæggende funktioner Overføre billeder til PC Overføre billeder til PC Minivideooptagelse Minivideooptagelse.
Alle børn skal have mindst et fornavn og et efternavn … det skal computerens ”børn” også !! Computerens ”børn” kaldes alle for filer uanset hvilke programmer.
NetBeans Installation og brug.
Programmet består af tre dele.  Capture ; at få billeder ind i maskinen  Edit; at redigere billederne  Make movie; afslutte filmen.
Fagets Informations Teknologi Introduktion til Programmering i Java For Industri, Global Forretningsudvikling, samt fri studie aktivitet ved Bent Thomsen.
Arkitektur - Sikkerhed
FORTROLIGT. Må kun distribueres til partnere med aftale om hemmeligholdelse. Microsoft giver ingen garantier, hverken udtrykkeligt eller stiltiende. ©
Kursus i. Indholdsfortegnelse Hvad kan programmet bruges til? Sådan kommer du i gang Gem dit projekt Skærmbilledet Lydsporets udseende Importer en lydfil.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Validering af data (Access, del 7)
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
UDDANNELSER I UDVIKLING – Rediger i Windows Movie Maker Brug det færdige produkt på mobiltelefon Optag video på mobil – 3gp Tag billeder på.
Kursus i.
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Computeren kan bruges til:
Arkitektur - software. RHS - Informationsteknologi 2 Software-arkitektur Formålet med software-arkitekturen er at definere en software-”platform”, som.
Hvem er vi og hvad laver vi? Undervisning på bibliotekerne i Odense Kommune. 120 kurser i 2014 Rejsehold til plejecentre og bosteder De unge De udsatte.
Trigonometrisk Lommeregner
Huskeliste Grundindstilling Pinnacle 9 Find papir og blyant frem og brug dem flittigt. Det betaler sig i længden. Gennemse din råfilm og noter tidslinieklokkeslet.
PLC og mediepædagogisk vejledning Taarnby, 25. september 2012.
© 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Planlægge et Lync-møde Du kan planlægge et Lync-møde ved at bruge Outlook tilføjelsesprogrammet.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Digital billed-collage/poster
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
PC - Vedligeholdelse Hvordan gør jeg Pc’en sikker og hurtig igen ? En kronologisk gennemgang.
OIM Fælles Udviklingstargets | Side 1 Fælles udviklingstargets Analyseopgave Resultatet bliver en tilføjelse/rettelse i OIM-bilag A.2 Udføres med fokus.
LYD OG VIDEO Digitale Medier E /11 MENU DIGITALE MEDIER: FORMIDLING OG DESIGN CSS 2 LYD VIDEO.
DWDK – øvelsestime 3 CSS – let the fun begin!!. Tilgængelige slides Disse slides ligger på mit public drev
 GIMPs eget format  Gemmer både lag og gennemsigtighed  Kan kun åbnes i GIMP  Skal gemmes i et mere kendt format, hvis man skal kunne bruge det andre.
Det praktiske On-line video og undervisning. Programmerne Realvideoplayer til download
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
1 Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb Introduktion til Podcast.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
IT-dag den 6/8 Present.me. Present.me - intro Hvad er Present.me? Present.me er et præsentationsredskab Tre muligheder: PowerPoint+lyd PowerPoint+video.
Din kreative online praksis! – del 2
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
De grundlæggende redskaber
Kursus i.
Vær opmærksom på, at afspilning af filmene kræver internet.*
De grundlæggende redskaber
Vær opmærksom på, at afspilning af filmene kræver internet.*
Kursus i.
PowerPoint i undervisningen - med særligt fokus på billeder
Software Construction
Præsentationens transcript:

Screen Capture Video Brug af SCV i undervisningen

SCV - definition • Ikke PowerPoints med speak… • ”Oralt kommenterede optagelser af skærm-aktivitet under egen udførelse af undervisnings- relevant aktivitet…” • Per programmerer og fortæller…

Historie • Software Construction, 1.semester • Flere studerende forstod teorien, men kom ikke rigtig i gang med programmering • Hvorfor…? • Blev ”skræmt” af udviklingsmiljøet • ”Hvordan er det nu man gør…?”

Historie • Et antal SC-videoer blev lavet • Fokus i første omgang på udviklingsmiljøet • Senere også SCV med fokus på teori-elementer • Walk-through af udvalgte opgaver

Modtagelse • Meget positiv modtagelse blandt ”vil-gerne kan-ikke” studerende • Flove over at spørge gang på gang – nu kan man bare se videoen (igen og igen…) • Hjalp flere over barrieren med at komme i gang med at bruge udviklingsmiljøet • Begrænset effekt på ”vil-ikke kan-ikke” studerende…

Hvorfor virker det? • Repetérbart ad infinitum • Asynkront – når det passer den studerende • Involverer ikke læreren – eliminerer flovheden over at ”spørge dumt” • Meget begrænset behov for læsning • Kendt medie for unge (tutorials på YouTube for ”alt”…)

Er det noget for mig…? • Er i SoC blevet brugt til to formål: – Demonstration af udviklingsmiljø – Walk-through af udvalgte opgaver • Er ikke i SoC blevet benyttet til egentlig gennemgang af teori • Kan sikkert sagtens bruges til teori, med et grafisk element

Hvad skal man bruge? • En PC (!) – ikke alt for oldnordisk • Et Headset – hovedtelefoner med mikrofon (kan evt. bruge indbyg- get mikrofon på laptops) • Kvalitet af mikrofon skal være fornuftig • Noget SCV-software

SCV-software • Mange produkter! • CamStudio ( • Debut – NCH Software ( • Camtasia Studio

SCV-software • CamStudio – Freeware! – Virker OK – nok til at komme i gang – Tilsyneladende ingen videreudvikling… – As-is, næppe support – Kan ikke gemme i.mov format

SCV-software • Debut (NCH Software) – BuyWare (60$) – 30-dage fri prøveperiode, kan geninstalleres  – Levende produkt – Kan gemme i mange formater, inklusive.mov – Annotering m.v.

SCV-software • Camtasia (TechSmith) – Buyware ($300) – 30-dages fri prøveperiode – SVC-Mercedes…kan sikkert ”alt” – Har ikke selv prøvet…

Opmærksomhedspunkter • Opløsning • Længde • Audio-kvalitet • Format/størrelse • Efterbehandling • Placering

Opløsning • Opløsning: Hvor stort et område af skærmen (pixels) skal optages? • Hvofor ikke altid optage hele skærmen? – Op til 1920x1080 pixels (FullHD) – Jo større opløsning, jo større videofiler – Jo større opløsning, jo tungere at afspille – Hvad er en typisk skærm-opløsning på en studenter-PC (laptop)?

Opløsning • For Java-programmering med NetBeans; HD-format er rimeligt kompromis (1280x720) • Hav kun de relevante vinduer åbne, og brug tilpas stor font • Kan ses i fuld opløsning på de fleste laptops (NB: 10” netbooks typisk 1024x600, iPad 1024x768)

Længde • Fuld kommenteret løsning af opgave kan måske tage minutter • Én lang video…? – Meget stor videofil – Hvad når man laver fejl? • God idé at splitte op i flere korte videoer, typisk 1-5 minutter hver • Alternativt efterbehandling (tungt…)

Audio-kvalitet • Undervurdér ikke dette! • Lyd bør være tilpas høj, og i CD-kvalitet • ”Tilpas høj” – For høj – overstyret – For lav – meget støj • Lyd fylder ikke noget særligt, ingen grund til at ”spare” på lyden • Mikrofonens kvalitet sætter grænsen

Format / Størrelse • Mange forskellige video-formater •.avi,.mpg,.mov,.swf,.wmv – og så videre • Bedst erfaring med Apple Quicktime (.mov) – Høj kompression – Fornuftig kvalitet – Meget udbredt • Typisk ca. 5 MB/minut i HD (stor variation)

Efterbehandling • Almindelig video-redigering • Direkte i software, eller f.eks. Windows Live Movie Maker – Grafiske annoteringer – Redigering af lyd – Overgange, effekter, m.v. • Nem løsning – korte videoer, forfra hvis fejl 

Placering • Hvor skal stadset ligge…? – Egen hjemmeside – RHSnet – YouTube (opret kanal, lad studerende abonnere på kanalen, eller links fra hjemmeside/RHSnet)

Placering • Håndtering af video er jo YouTubes spidskompetence… • Understøtter FullHD, max. 15 minutter pr. video • Bemærk, upload er tungt… (1-2 mbit/sek) • Batch upload

DEMO Java programmering (Engelsk) MS Access (Dansk)