- i danskundervisningen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
10. ved Kløften EDB og Terminsprøve.
Advertisements

Hvem synger? "Kom i gang igen - arbejd arbejd.".
HNX Årgang 2011/2012.  Optagelseskrav  Personlige krav  Hvor?  Forløb  Indhold  Muligheder.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Velkommen Ledelse og kommunikation ?
… som skulle arrangere en løbekonkurrence.
Book-trailer i 5.a Læringsmål Hvad skal eleverne lære?
”Intet” af Janne Teller
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Velkommen til workshoppen
Scenografi og iscenesættelse Elektronisk Billedarbejde
Hva’ ska’ du med en telefon og et nummer når du ikke tør brug det.!
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Kenneth Bøgh Andersen Hvis du skulle give et råd til en spirende forfatter, hvad ville det så være? Jeg kan give tre: Skriv, skriv og skriv! Det gamle.
Dansk Musik gruppearbejde
HADERSLEV KOMMUNES 10.KLASSECENTER ved Kløften Skriftlige prøver Haderslev Kommune – 2013 Skriftlige prøve.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Opgaver og svarark – til individuel brug
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Projektopgave klasse.
100 år er gået… Tag på historiejagt og lyt til fortællinger
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
10. ved Kløften EDB og FS10 – prøve Maj 2014.
Jeg støtter barnet ved:
MUNDTLIG FREMSTILLING
Velkommen Teknologi historie – 3. Øvelsesgang. Agenda 1. Siden sidst 2. Genopfriskning: At arbejde Begrebsorienteret™ 3. Det er ikke (altid) dig der er.
Engelbert H – og den sidste chance
Børnelitteraturen – genrer og æstetik
ER-diagrammer (databaser, del 4)
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Webtekstens byggeklodser Argumentationsmåden Organisering af teksten Brugen af links.
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
IT – som en integreret del af danskfaget Workshop på FKF-dagen /01/14Anna-Marie Hansen1.
Ondskab
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Den gode synopse oplæg i demokratiugen 2013
Hvor skal vores fokus være? - midt i alt det, der kalder på vores opmærksomhed?
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
AKKORDER Musik er opbygget af akkorder
Hvilke ord betegner bedst din oplevelse af at skulle vælge en ungdomsuddannelse efter 9./10. klasse? (sæt gerne flere kryds)
EDB og terminsprøve – prøve
Jeopardy Genre Sagprosa Eventyr Lyrik / folkeviser
Lyrik Lyrik kan noget som prosa ikke kan. På meget kortere tid, med meget færre ord, kan lyrik sige noget om væsentlige sider ved den menneskelige tilværelse.
D i g i t a l R e t o r i k 2 2 / 2. D i g i t a l R e t o r i k Problemer med Wordpress? -Så hiv fat i Lisbeth eller mig efter denne power point.. Ugens.
ER-diagrammer Hvad er det? Og hvad bruges det til?
Reklamefilm Analysemodel.
Erik Skammelsøn.
Analyse af noveller.
C. V. Jørgensen Signe, Andreas, Oliver og Christian
Produktion af musikvideoer 8. årgang, dansk, CA, AD, KU, KK Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Begreber fra perioden Billedsprog/virkemidler
Gennemgang af Youtube.com. Hvad kan man finde på Youtube.com?  Musik  Film  Filmklip  Instruktionsvideoer  Etc.
UDDANNELSE OG PROFESSION.
Læreren som læringsleder
Torsdag d. 30/10 Dagsorden: Hvad er billedsprog? Spørgsmål/opsamling på film/resume. Talemåder/vendinger. Søge på nyhedssider – finde overskrifter hvori.
Billedsprog – Fortsættelse…
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Epik – fortæller - fortællersynsvinkel
SKABELON.
Intro til fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. ”Flipped film” Fortællertyper? Lektie? Opgave – arbejde med.
DANSK Intro Dagens program.
L.O.C. Melancolia/XXXCouture L.O.C. ’s tekster handler om de 7 dødssynder. De er inspireret af den tidligere biskop Jan Lindhardt, der skriver om de 7.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
Nabosprogsundervisning samt Lyrik og billeder Oplæg til: lørdag den 14. april uge (individuelle overvejelser vedr. nabosprogsundervisning)
Præsentationens transcript:

- i danskundervisningen v/ Amanda Lundberg Kelly

Om oplægget: Rap i danskfaget og med danskfaglig vinkel Kort intro til DANSK I DYBDEN Valgt at afspille numre - inspiration og eksemplificering Nogle opgave- og rapeksempler er fra DID, nogle er ikke. Viser ikke video, når fokus er på arbejdet med en rap

Hvorfor arbejde med rap? Hvorfor vil I? Hvorfor gør jeg?

Rap som genre Lyrik - Epik - Drama Sange - Digte - Rap - Beat Poesi - Poetry Slam Det er vigtigt at behandle rapgenren som en genre for sig og ud fra egne genrekarakteristika.

Om rap Baggrund Mundtlig genre USA, rhythm and poetry, Østkyst/Vestkyst Danmark i midt 80’erne - Ungdmsklub på Amager, MC Ejner, Rockers by choice -> DGP, L.O.C., mf. Mundtlig genre skal høres. Rytme og flow gør rap til det, det er. rap er en fortælling / et opråb

Forskellige typer rap Fortælling / konfliktbeskrivelse ”Stodder” rap indre ydre ”Stodder” rap Fest/pop rap (ofte på grænsen til rap)

DANSK I DYBDEN - RAP Rappens baggrund Rappens kendetegn* Tekster Eksemplificeret gennemgang Opsamlingsdyst * Afsluttende opgave * * Her ligger hovedvægten i dette oplæg

Elementer i rapanalyse hensigt / målgruppe Form RAP rim/ beat/ flow/ * Indhold/konflikt * Sprog * Det lyriske jeg/ Det lyriske du * Fokus Se også fremgangsmåder bagerst i DANSK I DYBDEN

Rappens form Vers/linjer/intro/outtro vers = historien omkvæd = fanger lytteren intro/outtro = stemningsskabende Kinski - Da vandstanden steg http://www.youtube.com/watch?v=hBgCaz5K1Uk

Konflikten er indholdet To gode måder at forklare konflikten Guilty conscience http://www.youtube.com/watch?v=Xbw_BxDwdjk Burn Hollywood burn http://www.youtube.com/watch?v=k6MlwT1lBk0 To eksempler på konflikter DID Lykkelig luder http://www.youtube.com/watch?v=ToLuAVJz1ro Tortur http://www.youtube.com/watch?v=xoJsK0VKwDM

Elevarbejde med konflikten DANSK I DYBDEN side 6

Det lyriske jeg - det er ikke (?) det samme som rapperen Rapperen selv Rapperens alter ego Rappens fortæller Synsvinklen er ofte ikke rapperens egen, men fx. et miljø, generalisering af mænd, symbol på hadere. Hvorfor er dette fokus vigtigt?

Slang (opgave side 8) Billedsprog Referencer og intertekstualitet

Rim (Sprog 2) Bærende element i rap Rim rim på ord rim på lyd/rytme (igen meget vigtigt at lytte) Ex; Lydrim i Tortur http://www.youtube.com/watch?v=xoJsK0VKwDM

Flow (Sprog 3) Den måde rapperen rapper på/ hans signatur Det som får rappen til at hænge mundtligt sammen (det som gør rap til rap, hvis du skærer musikken fra) Meget betydningsfuld for rim og forståelse http://www.youtube.com/watch?v=Mhk9wGzkA-U (USO) http://www.youtube.com/watch?v=KOCGvfnegjY (L.O.C.) http://www.youtube.com/watch?v=0znzBFv9inM (Wafande)

Hensigt og målgruppe Hensigt / budskab Hensigt og målgruppe hænger sammen Hensigt / budskab Se på konflikt Bestem målgruppe udfra konflikt, sprog, rim/rytme, flow

Perspektivering Samme kunstner Samme konflikt Anden type rap En anden type rim Et andet flow B-prøve - vælg fokus ud fra opgivne tekster

DANSK I DYBDEN - afsluttende opgaver Opsamlingsdyst http://www.filer.gyldendal.dk/ Afsluttende opgave (side 29) http://www.skoletube.dk/

Til inspiration Rap er en moderne leg med ord http://www.youtube.com/watch?v=SaZ_RWN7y1I Dansk.gyldendal.dk - sprog og rytme http://dansk.gyldendal.dk/Indgange/forloeb/sprog/sprog_og_rytme.aspx

Ekstra: Numre til inspiration Da rappen kom til Danmark MC Ejner – Arh dér Rockers by choice – Engel Østkysthustlers – Verdens længste rap Rap i 90’erne Den gale pose – Spændt op til lir Humleridderne - malerhjerne Samfundsmæssigt fokus Kinski – Da vandstanden steg Organiseret riminalitet – Menneskesyn Per Vers – Tjener kassen Fokus på Ataf Khwaja Ataf – Sommerfugl Ataf – Bare en thug Ataf - Gadens ånd Fokus på L.O.C. og de syv dødssynder L.O.C. – Melankolia/XXXCouture Leg med sproget Malk de koijn – Vi ta´r fuglen på dig Malk de koijn – Kosmisk kaos Per Vers – Black power Per Vers - sig ”yo” til din sprogglæde Hjemstavnsrap Jokeren – Havnen Niarn – Dobbelt A Jokeren, L.O.C., Niarn – Hvor du fra?

Ekstra: Elevarbejde med sprog Eleverne skal have forståelse for, at sproget er det bærende i rap, og at det er det, der skal dykkes ned i. FX: lave billedsprogsskema, som de skal udfylde lave oversættelse af slangudtryk fælles finde referencer, da ikke alle kender de samme ( Dansk i dybden siderne 8-11) 24

Ekstra: Elevarbejde med rim og rytme Vigtigt at eleverne igen hører nummeret, for at få lydrimene med. Ex: Lad eleverne finde rimtyper, både lydrim og ordrim. Lav evt. En quiz, hvor de quizzer hinanden i hold (Dansk i dybden siderne 12-14+19) 25

Ekstra - Opgave til arbejdet med konflikt ”Bare en Thug” http://www.youtube.com/watch?v=bKsJq69X9lw Lyt og læs 1. vers + omkvæd Hvad er konflikten? 26

Ekstra - Opgave til sprog Lykkelig Luder DID s. 16 http://www. youtube Læs og lyt Se på sprog slang/billedsprog/referencer rim (ord og lyd) flow 27