Præsentation af Havarikommissionen for Vejtrafikulykker

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplæg om den nye offentlighedslov – set fra ombudsmandens stol v/Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen Seminar, Kammeradvokaten, 20. november 2013.
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Førstehjælp for unge knallertførere
NOST Rigspolitiet, National Operations- og Beredskabscenter /LT.
Dansk El-Forbund Dansk Journalistforbund Dagbladene DDFF Emballageindustrien Grafisk Arbejdsgiverforening HK/Industri Kvindeligt Arbejderforbund Lederne.
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
Forebyggelse af alvorlige trafikulykker
Kan du gætte mærket ? En kort test for bilkendere.
Forældrerådslagning Keld Bjørbæk, Ungdomskonsulent Tlf
Brug af GIS i skadestuer
Mobility management og sundhed Mobility og Sundhed.
TUR’s truckkonference 2012 Indlæg fra Arbejdstilsynet
Sikkerhedskulturen på el-området agenda »Lidt statistik »Mangler der viden omkring sikkerhed ? »Mangler der værktøjer til at undgå ulykker/skader ? »Mangler.
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Forebyg arbejdsulykker - to værktøjer til den grafiske branche
Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 1 år efter
Jørn Iversen, Politiassistent
Cykelbyen KBH. Vores mål for % tager cyklen til arbejde eller til uddannelse i København Antallet af alvorligt tilskadekomne cyklister halveres.
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Accept af hastighedsgrænser og politikontrol - Det er muligt at få folkelig støtte Jesper Sølund Rådet for Større.
Knallertkampagne ”Har du styr på din søn?”.
Generel tekstslide Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller tilføje bullit brug bullit-værktøjet.
Trafikdage Udvikling i risiko i trafikken Camilla Riff Brems Danmarks TransportForskning
Navn Navnesen via Indsæt/Sidehoved. Generel tekstslide Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller.
Trafiksikkerhedspolitik Ringkøbing-Skjern Kommunes køretøjer Forsikringskonsulent Conny Høy – Forsikringskonsulent.
Hvorfor arbejde med trafiksikkerhed? Fordi det står i sundhedsloven... og i Færdselssikkerhedskommissionens nye handlingsplan Fordi kommunerne har forpligtet.
S T I K K Samarbejdsgruppen for Trafiksikkerhed I Kommunerne i Københavns-området 1977 på baggrund af ønske fra Kommunal teknisk chefforening, kreds 1.
Udpegning af grå strækninger i det åbne land Michael Sørensen, civilingeniør, ph.d.-studerende Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet Trafikdage.
Tanja Legind Rendsvig Cand. psych.
Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice.
Ældres Trafiksikkerhed Og Trafikcafeer. De ældre er over repræsenteret i ulykkesstatistikken med 28% hvis vi tager fra +65 år, men de udgør kun 14% af.
En empirisk undersøgelse af Vurderinger af tid i trafikken
Ringsted 4. september 2014 Winnie Hansen, Vejdirektoratet
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Trafikulykker med cykler Jesper Hemmingsen Trafiksikkerhedsafdelingen Vejdirektoratet 1.
Generel tekstslide Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller tilføje bullit brug bullit-værktøjet.
Arbejdsgruppe: Trafikudvalg Præsentation til ekstraordinær generalforsamling den 8. april Gruppens mission: At reducere risikoen for uheld i vores.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Trafikinformation 9. årg den 30. og 31. august 2010 Videoen ”Untitled (How Could This Happen to Me?)” fra den canadiske popgruppe Simple Plan er et godt.
Hvem er jeg og hvorfor er jeg her i dag? Trafikulykker rammer os alle i mere eller mindre grad. Rør det noget i os eller er det bare en notits i avisen.
Alternativ forside Overskrift Max 1 linje VELKOMMEN Alternativ forside dias med billede Copy / paste dette slide, højreklik længst ude i kanten og vælg.
Trafikcafé for seniorer November 2014 Flere og flere ældre i kommunen En trafikcafe er sjovere end et tilskud til kørekursus Opfyldelse af Hørsholm Cykelby.
Navn på underviser 1.  Navn  Lidt om underviserens faglige baggrund  Beskrivelse og mål for kurset 2.
Politiworkshop. Humor. Præsentation. Målsætning. Hvad kan vi nå af klasser. 1., 3., 6. og gerne 8/9. klasse. Positive oplevelser med politiet. Præge børnene.
Krav og bestemmelser.  5 dages efteruddannelse  I det sidste år af godkendelsesperioden (år 5)  Kan deles i to  4 plus 1, eller  3 plus 2  Varighed.
Optakt 20 minutter Program Optakt 20 minutter Dilemma #1 40 minutter Pause 10 minutter Dilemma #2 40 minutter Evaluering 10 minutter.
Skolernes trafiksikkerhedspolitik Skoleledermøde Onsdag den 17. marts 2010.
Køresikkerhed for chauffører Navn på underviser 1.
Cykliststrategi Kampagner Uheldsstatistik Dræbte: 57 i i 1998 Alvorligt tilskadekomne: 550 i 2007 – 800 i 1998 Lettere tilskadekomne:
Overskrift Max 1 linje HVORFOR undervise i færdsel ?
En tidlig og intensiv indsats Syddanmark, Fredericia, juni 2008
Knallertens udstyr Beskyt dig selv
Førstehjælp for unge knallertførere
Køreteknik Sæt I gang Før du kører ud i trafikken, skal du kunne køre din knallert sikkert. Du skal kunne holde balancen, trække, sætte i gang, standse,
Læring gennem registrering og indberetning
Nordisk vejkommunikation
Hvor og hvordan sker ulykken?
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Typiske ulykkessituationer
Statistik, bøder m.m. Statistik
Hvor og hvordan sker ulykken?
Kryds og rundkørsler.
Forbundsstyrelsesmøde
TRAFIKPOLITIK PÅ SKOLER DERFOR
Statistik, bøder m.m..
Statistik, bøder m.m..
Andre trafikanter.
Øveprøve – lille knallert
Tæt trafik.
Typiske ulykkessituationer
Hvor og hvordan sker ulykken?
Præsentationens transcript:

Præsentation af Havarikommissionen for Vejtrafikulykker Sven Krarup Nielsen Chefkonsulent i Vejdirektoratet Formand for Havarikommissionen for Vejtrafikulykker

Vejdirektoratet Direktion Personale Økonomi Sekretariat Informatik (INF) IT-Infrastruktur Vejforvaltningssystemer Kommunikation og web Vej og trafik (VTO) Myndighed Vejstandarder Trafik Vej- og trafikplan Vejanlæg (ANL) Planlægning Projekt og udbud Areal og naboer Tilsyn og kontraktsyring Projekter Vejdrift (DRI) Trafikal drift Vej- og broteknisk drift Vej- og trafik- information Distrikt Øst Distrikt Syd Distrikt Nord Vejteknisk Institut (VI) Asfalt Materialer og miljø Rådgivning og måling Marked (MARK) Nordisk markedskoordinering Internationale projekter

Havarikommisionens sammensætning Vejdirektoratet sekretariat, formand, vejteknikere og psykolog Rigspolitiet Statens Bilinspektion Færdselsstyrelsen Danmarks Transportforskning Ulykkesanalysegruppen Odense Universitetshospital

Hvad fortæller statistikken over trafikulykker? Distrikt Amt Kbh. Kommune

www.vejsektoren.dk

Foreløbige tal for 2003 2001 2002 2003 Dræbte 431 463 435 Tilskadekomne 8465 Personskadeuheld 6861 2002 2003 463 435 8791 8367 7126 6719

Udviklingen i trafikulykker og tilskadekomne Antallet af dræbte er faldende og nu lidt under målsætningen Antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne er også faldende Antal personskadeuheld er faldende og nu lidt under målsætningen

Dræbte

Personskader

Udviklingen i dræbte og alvorligt tilskadekomne Cyklister Ligger over målsætningen, men falder Spiritusulykker Ligger over målsætningen Fortsat stigning Krydsulykker Unge motorførere Holder målsætningen

Cyklister

Personskader i sprituheld

Personskader for unge motorførere

Hvorfor dybdeanalyser? Statistikken fortæller hvad og hvor det sker Der skal dybdeanalyser til at fortælle hvorfor det sker!

Baggrund Ved hver fjerde trafikdrab er en bilist under 25 år indblandet i ulykken En fjerdedel af ulykkerne med bilister under 25 år er eneulykker

Dræbte fordelt på køn og alder 2001

Dybdeanalysen omfatter: Politirapporter med forklaringer fra involverede og vidner Retsafgørelser Besigtigelse og opmåling af ulykkessituation Foto af ulykkessted samt bremse- og skridspor

Dybdeanalysen omfatter desuden: Foto af køretøjer Attester fra bilinspektion Kørekorts- og kriminalregisteroplysninger Obduktionsrapporter og blodprøveresultater Interview med de implicerede

Faser i arbejdet Politiet og bilinspektionen på stedet Havarikommissionen på stedet Interview med implicerede Materiale fra politi, bilinspektion, sygehus Fagrapporter fra politi, bilinspektion, vejingeniør og psykolog Ulykkesrapport

Indhold i fag- og ulykkesrapporter Analyseproces og forudsætninger trafikant, før ulykken, omgivelser, køretøj, sikkerhedsudstyr, ulykkessituationen, undvigemanøvre, afsatte spor, personskader Analysen informationsbearbejdning trafikant, hastighed, omgivelser, køretøj ulykkesbeskrivelse Ulykkes- og skadesfaktorer Forebyggelse

Dybdeanalyse af 32 ulykker, efterår 2001 13 dræbte 11 med svære skader 36 med lettere skader 9 uskadte 69 personer i alt

32 bilister: 9 førere, der normalt overholder færdselsreglerne 9 førere, der er periodisk risikovillige, men normalt overholder færdselsreglerne 14 førere, der er generelt risikovillige, afprøver egne og bilens grænser, overskrider bevidst færdselsreglerne

Turens hovedformål: 9 på vej til eller fra arbejde, skole eller fritidsaktivitet 7 på vej til eller fra besøg 9 på vej til eller fra fest 7 leger med bilen eller viser den frem

Hvorfor sker ulykkerne og hvorfor bliver de alvorlige? Ulykkesfaktor En omstændighed der er tilstede ved en ulykke, uden hvilken ulykken sandsynligvis ikke var sket. Skadesfaktor En omstændighed ved ulykken der bidrager til dens alvorlighed Ulykken skete fordi føreren fejltolkede situationen, men han blev dræbt, fordi han ikke brugte sele og kørte ind i et træ

Ulykkesfaktorer Distraktorer i køretøjet Høj hastighed Manglende opmærksomhed Spirituspåvirkning Påvirkning af medicin og narkotika Træthed Chancebetonet kørsel Forkert reaktion/mister kontrol over køretøj Forkert tolkning af situationen Overtrædelse af vigepligt

Skadesfaktorer Høj hastighed Manglende brug af sikkerhedssele Manglende brug af hjelm Ramt en fast genstand

De hyppigste ulykkesfaktorer var for høj hastighed manglende opmærksomhed alkohol/narkotikapåvirkning. Samtlige ulykker kunne formentlig være undgået alene ved at fjerne disse tre faktorer.

Havarikommissionen giver et bud på mulige indsatser, som nu skal diskuteres og undersøges af de myndigheder og institutioner, der er eksperter på disse områder.

Kampagner og politiindsats Rettet mod: kørsel med for høj hastighed spirituskørsel manglende selebrug Indsats mod fest- og legekulturen i weekenden og i nattetimerne.

Køreuddannelse Fastholde og intensivere køreuddannelsens fokus på opfattelse af risici i trafikken. Følge op på effekten af ny øvelse i køreundervisningen med reaktion på kørsel med to hjul i rabatten. Overveje indførsel af opfølgning på køreundervisningen inden et år efter at kørekortet er erhvervet.

Bil- og vejteknik Bilteknik Vejteknik Hastighedsbegrænser Alkolås Selelås Vejteknik Stabilisering af rabatter Faste genstande Kurveafmærkning

Rapporten har sat gang i nye trafiksikkerhedstiltag!

Kampagner og politiindsats Rigspolitiet anbefaler indsats i weekenden i samarbejde med lokale færdselssikkerhedsudvalg Rådet for Større Færdselssikkerhed fik et ekstra budskab i selekampagnen. Nye kampagneformer overvejes Rådet foreslår generel 40% grænse for fradøm-melse af kørekort ved hastighedsoverskridelse

Køreuddannelse Kørelærerudvalgets rapport handler bla. om bedre kørelæreruddannelse. Lære at køre eller få et billigt kort? Skal der indgå modenhedstest i køreprøven? Skal der være praktisk køretest inden prøveperiodens udløb?

Bil- og vejteknik Selelås/selehusker Faste genstande anbefalet i leder i Motor ”Ingen sele - ingen køretur!” indgår med point i craschtest Faste genstande Vejdirektoratet fjerner træer langs motorvejene