Præsentation af Havarikommissionen for Vejtrafikulykker Sven Krarup Nielsen Chefkonsulent i Vejdirektoratet Formand for Havarikommissionen for Vejtrafikulykker
Vejdirektoratet Direktion Personale Økonomi Sekretariat Informatik (INF) IT-Infrastruktur Vejforvaltningssystemer Kommunikation og web Vej og trafik (VTO) Myndighed Vejstandarder Trafik Vej- og trafikplan Vejanlæg (ANL) Planlægning Projekt og udbud Areal og naboer Tilsyn og kontraktsyring Projekter Vejdrift (DRI) Trafikal drift Vej- og broteknisk drift Vej- og trafik- information Distrikt Øst Distrikt Syd Distrikt Nord Vejteknisk Institut (VI) Asfalt Materialer og miljø Rådgivning og måling Marked (MARK) Nordisk markedskoordinering Internationale projekter
Havarikommisionens sammensætning Vejdirektoratet sekretariat, formand, vejteknikere og psykolog Rigspolitiet Statens Bilinspektion Færdselsstyrelsen Danmarks Transportforskning Ulykkesanalysegruppen Odense Universitetshospital
Hvad fortæller statistikken over trafikulykker? Distrikt Amt Kbh. Kommune
www.vejsektoren.dk
Foreløbige tal for 2003 2001 2002 2003 Dræbte 431 463 435 Tilskadekomne 8465 Personskadeuheld 6861 2002 2003 463 435 8791 8367 7126 6719
Udviklingen i trafikulykker og tilskadekomne Antallet af dræbte er faldende og nu lidt under målsætningen Antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne er også faldende Antal personskadeuheld er faldende og nu lidt under målsætningen
Dræbte
Personskader
Udviklingen i dræbte og alvorligt tilskadekomne Cyklister Ligger over målsætningen, men falder Spiritusulykker Ligger over målsætningen Fortsat stigning Krydsulykker Unge motorførere Holder målsætningen
Cyklister
Personskader i sprituheld
Personskader for unge motorførere
Hvorfor dybdeanalyser? Statistikken fortæller hvad og hvor det sker Der skal dybdeanalyser til at fortælle hvorfor det sker!
Baggrund Ved hver fjerde trafikdrab er en bilist under 25 år indblandet i ulykken En fjerdedel af ulykkerne med bilister under 25 år er eneulykker
Dræbte fordelt på køn og alder 2001
Dybdeanalysen omfatter: Politirapporter med forklaringer fra involverede og vidner Retsafgørelser Besigtigelse og opmåling af ulykkessituation Foto af ulykkessted samt bremse- og skridspor
Dybdeanalysen omfatter desuden: Foto af køretøjer Attester fra bilinspektion Kørekorts- og kriminalregisteroplysninger Obduktionsrapporter og blodprøveresultater Interview med de implicerede
Faser i arbejdet Politiet og bilinspektionen på stedet Havarikommissionen på stedet Interview med implicerede Materiale fra politi, bilinspektion, sygehus Fagrapporter fra politi, bilinspektion, vejingeniør og psykolog Ulykkesrapport
Indhold i fag- og ulykkesrapporter Analyseproces og forudsætninger trafikant, før ulykken, omgivelser, køretøj, sikkerhedsudstyr, ulykkessituationen, undvigemanøvre, afsatte spor, personskader Analysen informationsbearbejdning trafikant, hastighed, omgivelser, køretøj ulykkesbeskrivelse Ulykkes- og skadesfaktorer Forebyggelse
Dybdeanalyse af 32 ulykker, efterår 2001 13 dræbte 11 med svære skader 36 med lettere skader 9 uskadte 69 personer i alt
32 bilister: 9 førere, der normalt overholder færdselsreglerne 9 førere, der er periodisk risikovillige, men normalt overholder færdselsreglerne 14 førere, der er generelt risikovillige, afprøver egne og bilens grænser, overskrider bevidst færdselsreglerne
Turens hovedformål: 9 på vej til eller fra arbejde, skole eller fritidsaktivitet 7 på vej til eller fra besøg 9 på vej til eller fra fest 7 leger med bilen eller viser den frem
Hvorfor sker ulykkerne og hvorfor bliver de alvorlige? Ulykkesfaktor En omstændighed der er tilstede ved en ulykke, uden hvilken ulykken sandsynligvis ikke var sket. Skadesfaktor En omstændighed ved ulykken der bidrager til dens alvorlighed Ulykken skete fordi føreren fejltolkede situationen, men han blev dræbt, fordi han ikke brugte sele og kørte ind i et træ
Ulykkesfaktorer Distraktorer i køretøjet Høj hastighed Manglende opmærksomhed Spirituspåvirkning Påvirkning af medicin og narkotika Træthed Chancebetonet kørsel Forkert reaktion/mister kontrol over køretøj Forkert tolkning af situationen Overtrædelse af vigepligt
Skadesfaktorer Høj hastighed Manglende brug af sikkerhedssele Manglende brug af hjelm Ramt en fast genstand
De hyppigste ulykkesfaktorer var for høj hastighed manglende opmærksomhed alkohol/narkotikapåvirkning. Samtlige ulykker kunne formentlig være undgået alene ved at fjerne disse tre faktorer.
Havarikommissionen giver et bud på mulige indsatser, som nu skal diskuteres og undersøges af de myndigheder og institutioner, der er eksperter på disse områder.
Kampagner og politiindsats Rettet mod: kørsel med for høj hastighed spirituskørsel manglende selebrug Indsats mod fest- og legekulturen i weekenden og i nattetimerne.
Køreuddannelse Fastholde og intensivere køreuddannelsens fokus på opfattelse af risici i trafikken. Følge op på effekten af ny øvelse i køreundervisningen med reaktion på kørsel med to hjul i rabatten. Overveje indførsel af opfølgning på køreundervisningen inden et år efter at kørekortet er erhvervet.
Bil- og vejteknik Bilteknik Vejteknik Hastighedsbegrænser Alkolås Selelås Vejteknik Stabilisering af rabatter Faste genstande Kurveafmærkning
Rapporten har sat gang i nye trafiksikkerhedstiltag!
Kampagner og politiindsats Rigspolitiet anbefaler indsats i weekenden i samarbejde med lokale færdselssikkerhedsudvalg Rådet for Større Færdselssikkerhed fik et ekstra budskab i selekampagnen. Nye kampagneformer overvejes Rådet foreslår generel 40% grænse for fradøm-melse af kørekort ved hastighedsoverskridelse
Køreuddannelse Kørelærerudvalgets rapport handler bla. om bedre kørelæreruddannelse. Lære at køre eller få et billigt kort? Skal der indgå modenhedstest i køreprøven? Skal der være praktisk køretest inden prøveperiodens udløb?
Bil- og vejteknik Selelås/selehusker Faste genstande anbefalet i leder i Motor ”Ingen sele - ingen køretur!” indgår med point i craschtest Faste genstande Vejdirektoratet fjerner træer langs motorvejene